مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: کبد خود را با این گیاهان سم‌زدایی کنید
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بشر امروز در معرض انواع آلودگی‌های محیط‌ زیست مانند آلودگی هو‌ا، انواع سموم دفع آفات نباتی‌ و آلودگی آب‌ها قرار دارد که این آلودگی‌ها به صورت رسوب در‌ اعضا و جوارح بدن بروز می‌‌‌کنند. یکی از شایع‌ترین عوارض آلودگی‌های
محیط ‌زیست در بدن، ابتلا به کبد چرب است. این روزها شاهد درگیر شدن شمار زیادی از افراد به بیماری کبد چرب هستیم. كبد، مسوول اعمال مختلف شامل تنظیم، سنتز، ذخیره‌سازی، ترشح‌، تبدیل‌، انتقال و تجزیه‌ی بسیاری از مواد مختلف است. كبد به هضم غذایی كه خورده می‌شود كمك كرده‌، بدن را از شر سموم خلاص می‌كند و انسان بدون آن به سادگی نمی‌تواند زنده باشد. هر ماده‌ی غذایی قبل از این كه بتواند ذخیره شود، انتقال یابد یا استفاده شود، باید توسط كبد به شكل بیوشیمی صحیح خود، تغییر شكل پیدا كند. كبد، تنها عضو بدن است كه خودش دوباره بازسازی می‌شود و حتی اگر 25 درصد كبد برداشته شود، دوباره به اندازه و شكل طبیعی خود برخواهد گشت و مهم‌تر از آن، این که سلامت کبد برای سالم ماندن همه‌ی اعضای بدن ضروری و واجب است.

درمان کبد چرب در طب سنتی

در طب نوين درمان اختصاصي براي کبد چرب وجود ندارد، ولي با کنترل بيماري‌هاي زمينه‌اي از قبيل کاهش وزن، چربي‌هاي خون، ديابت یا قطع نمودن داروهاي مسبب (البته با نظر پزشک معالج نه خودسرانه) مي‌توان از پيشرفت اين بيماري جلوگيري کرد.

بر خلاف طب نوین، در طب سنتي با استفاده از خواص بعضي گياهان و عصاره‌گيري از آنها مي‌توان تركيباتي
به دست آورد كه به وسيله‌ی آنها به راحتي و با موفقيت كامل، كبد چرب درمان مي‌شود. یکی از گیاهان انتخابی برای درمان کبد چرب، گیاه خارمریم است.

خار‌مریم

بدون شک همه‌ی شما در اواخر بهار و در کنار جاده‌ها و صحرا‌ها، گیاه خاردار بسیار زیبایی را دیده‌اید که سرشاخه‌های گرد تیغ‌دار سبز آن مزین به گلی است که به صورت یک کلاه بنفش خوش رنگ و زیبا روی آن قرار گرفته و کاملا در بین گیاهان دیگر صحرا جلوه‌گری می‌کند. این گیاه خاص و زیبا، همان خارمریم است. گیاهی دو ساله دارای برگ‌های منقسم و دندانه‌دار به رنگ سبز شفاف که در کناره‌های برگ و رگبرگ‌ها، لکه‌های سفید وجود دارد‌. گل‌های آن لوله‌ای، درشت و به رنگ ارغوانی هستند. خارمریم، خود‌رو بوده و در بیشتر صحراهای ایران می‌روید. اندام دارویی آن، دانه‌های داخل میوه است.

خواص درمانی خار‌مریم

گیاه دارویی «خار‌مریم» خاصیت‌های بسیاری دارد که توانایی آن در حفظ سلامت کبد منحصر به فردترین ویژگی آن است.

ـ این گیاه که یک نوع آنتی‌اکسیدان قوی است، از بدن در برابر آسیب‌های سلولی ایجاد شده از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

ـ از دیگر ویژگی‌های گیاه خار‌مریم،‌ سم‌زدایی بدن از مواد شیمیایی است که وارد بدن شده و سلامت آن را به خطر می‌اندازند. همچنین ترکیبات موجود در خارمریم از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که این گیاه را قادر می‌سازند سلول‌های کبدی آسیب ‌دیده ناشی از مصرف مواد سمی را بهبود دهد.‌

ـ ماده‌ای به نام «گلوتاتیون» موجود در این گیاه، نقش عمده‌ای در سم‌زدایی کبد ایفا می‌کند.

ـ خار‌مریم از ایجاد سنگ صفرا پیشگیری و بیماری را درمان می‌کند.

ـ در درمان اختلالات فوق کلیوی و سندرم روده ملتهب کاربرد دارد و برای درمان اختلال پوستی «داءالصدف» نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌

ـ این گیاه، در مقابله با سرطان پروستات، رحم و سینه موثر است و رشد سلول‌های سرطانی را نیز کاهش می‌دهد.

ـ اثربخشی داروهای مربوط به شیمی درمانی را نیز افزایش می‌دهد.

ـ مقاومت انسولین در بیمارانی که از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند را کاهش می‌دهد.

ـ خار‌مریم به دلیل تاثیرات شبه استروژن می‌تواند حجم شیر در مادران شیرده را افزایش دهد.‌

ـ یکی دیگر از خواص خارمریم، تاثیر آن در کاهش کلسترول بالای خون و افزایش سطح کلسترول خوب در بدن است.‌

ـ گیاه خار‌مریم یک آنتی‌اکسیدان با اثر ترمیمی و ضدالتهابی موثر برای بدن بوده که در بهبود بسیاری از بیماری‌ها مفید است. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌دیدگی ناشی از فرآیندهای شیمیایی حفاظت می‌کنند.‌

ـ در صورت مسمومیت با قارچ که می‌تواند به کبد آسیب برساند خوردن خارمریم ۱۰ دقیقه پس از مصرف قارچ، اثر سموم را از بین می‌برد.

ـ استعمال عصاره‌ی خار‌مریم در عرض ۴۸ ساعت پس از مسمومیت بر اثر مصرف قارچ، مانع از کار افتادن کبد و مرگ حتمی می‌شود.





روش مصرف خارمریم

خارمریم به دو روش مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ دم کرده و تنتور.

برای تهیه‌ی دم کرده‌ی این گیاه، ۳/۵ گرم دانه را در ۱۵۰ سی‌سی آب جوش به مدت۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم کرده و روزانه
۳ الی ۴ دفعه نیم ساعت قبل از غذا از آن میل کنید.

بابا آدم

بابا آدم كه فيل گوش و آراقيطون نيز ناميده مي‌شود گياهي است علفي و دو ساله كه ارتفاع ساقه‌ی آن تا 5/1 متر مي‌رسد‌. اين گياه به حالت وحشي در دشت‌ها، نواحي معتدل، مرطوب و سايه‌دار مي‌رويد‌. ساقه‌ی آن شبيه پوست مار و پوشيده از كرك‌هاي خشن و زبر است‌. برگ‌هاي آن بسيار بزرگ و پهن به حالت افتاده روي ساقه قرار دارد‌. رنگ برگ‌ها در قسمت چسبيده به ساقه، سبز‌ كم رنگ و هر چه
به طرف انتهاي برگ می‌رود، تيره‌تر مي‌شود‌.

ريشه‌ی گياه، دراز، دوكي شكل، مانند هويج و به ضخامت انگشت دست بوده و داراي مقدار زيادي كربنات پتاسيم و نيترات پتاسيم است‌. پوست ريشه‌ی بابا آدم قهوه‌اي‌، مغز آن سفيد و طعم آن كمي شيرين است ولي بوي تهوع‌آوري دارد‌. از ريشه‌ی اين گياه استفاده‌ی طبي به عمل مي‌آيد؛ پس از خارج كردن ريشه‌ی بابا آدم از خاك، آن را به خوبي شسته و به قطعات كوچك سه سانتي‌متري تقسيم كرده و در اثر حرارت خورشيد يا در كوره‌هاي مخصوصي خشك مي‌كنند.

ميوه‌ی آن پس از رسيدن به صورت فندقه‌اي با 3 يا 4 سطح و به رنگ زرد حنايي ظاهر مي‌شود. در انتهاي ميوه تارهاي زرد رنگي وجود دارد كه در موقع عبور گوسفندان و جانوران به پشم‌هاي آنها مي‌چسبد و موجب پخش تخم اين گياه به مناطق ديگر مي‌شود‌.

خواص درمانی بابا آدم

از نظر طب قديم ايران، ريشه‌ی بابا آدم سرد و خشك است‌.

«بابا آدم» گیاهی معمولی است اما از فواید درمانی بی‌شماری برخوردار است که تمامی قسمت‌های آن از جمله برگ‌ها و ریشه خاصیت درمانی دارد.

ـ مردم مشرق زمین از گیاه بابا آدم به عنوان داروی گیاهی قدیمی برای درمان مشکلات کلیوی و کبدی استفاده می‌کردند.

ـ مردم رم و یونان باستان از ریشه‌های گیاه بابا آدم برای درمان زخم‌ها و عفونت‌ها استفاده می‌کردند. همچنین اعتقاد بر این بوده که این گیاه برای درمان زخم معده و دیگر مشکلات گوارشی مفید است.

ـ این گیاه به شدت در مقابله با سرطان و کنترل رشد تومورها موثر است.

ـ مصرف گیاه بابا آدم برای درمان التهاب مفاصل، سرماخوردگی، گلودرد، سرخک و نیز متعادل ساختن هورمون‌ها موثر است.

ـ ریشه‌ی این گیاه خاصیت ضدباکتریایی دارد و برای درمان عفونت‌ها از جمله عفونت مجاری ادراری و عفونت قارچی توصیه می‌شود.

ـ این گیاه در درمان اختلالات پوستی همچون آکنه، عفونت‌های پوستی و داءالصدف کارآیی دارد.

ـ بابا آدم یک داروی گیاهی شناخته شده در زمینه‌ی تصفیه‌ی خون است.

ـ روغن دانه‌ی این گیاه به تعریق بدن کمک کرده و باعث دفع عفونت‌های بدن می‌شود. علاوه بر این، روغن این گیاه برای سلامت مو و کف سر بسیار خاصیت دارد. ماساژ دادن کف سر با روغن بابا آدم موجب می‌شود تا جریان خون در کف سر راحت‌تر انجام شود.

ـ گیاه بابا آدم منبع غنی از پتاسیم، آهن و کلسیم است.

ـ سرشار از انسولین است که تاثیر آن شبیه به انسولین موجود در بدن انسان است و به این ترتیب در کاهش علایم پیش دیابت و کمک به کنترل قند خون نقش مفیدی دارد.

در صورت پيدا نكردن گياه بابا آدم، مي‌توانيد تنتور آن را از فروشگاه‌هاي گياهان دارويي يا برخي از داروخانه‌ها خريداري كنيد‌. مقدار مصرف تنتور آن
20-10 قطره و سه بار در روز است.
منبع : طب سنتی