مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: رده بندی علمی انواع سنگهای تزئینی و نما
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.



سنگهای مناسب جهت تولید سنگ نما و تزئینی تحت عناوین كلی زیر طبقه بندی می شوند:

الف ـ سنگهای رسوبی


● كنگلومراها و ماسه سنگها

كنگلومراها در صورتی كه به صورت لایه ای ضخیم باشند و به طور كامل نیز سیمانی شده باشند، امكان دارد كه به عنوان سنگهای تزئینی بسیار جالبی و از انواع سنگ ساختمانی مورد استفاده قرار گیرند.

در صورتی كه عناصر كنگلومراها از قطعات آهكی بوده و زمینه سیمانی آنها نیز آهكی باشد و بین رنگ قطعات و سیمان زمینه تباین مناسبی وجود داشته باشد، این گونه كنگلومراها ایده آل تر خواهند بود.

در صورتی كه عناصر اصلی سنگهای مزبور دارای كیفیت و خواص متفاوت باشند (مثلاً برخی عناصر سیلیسی و برخی نیز آهكی باشند و یا عناصر سازنده سیلیسی و زمینه یا سیمان آهكی باشد)، عمل برش با اشكالاتی مواجه خواهد بود.

ماسه سنگها نیز در صورتی كه ضخیم لایه باشند و عناصر آنها آهكی بوده و یا توسط سیمان آهكی كاملاً به یكدیگر سیمانی شده باشند، احتمالاً به صورت یك سنگ ساختمانی قابلیت كاربرد دارند. این چنین سنگهایی به ویژه به صورت مالن به كار می آیند.


● سنگهای آهكی یا دولومیتی

سنگهای آهكی عمده سنگهای ساختمانی و تزئینی را تشكیل می دهند. خصوصیات بارز آنها به طور خلاصه عبارتند از: سختی مناسب، قابلیت ساب و برش بالا، تنوع رنگها، مقاومت خوب، قابلیت استخراج آسان.

تراورتن (Travertine)


تراورتن ها محصول چشمه های آهك ساز قدیمی هستند.

از بین آنها، تراورتن های سفید كه رگه های رنگی و خلل و فرج یكنواخت داشته باشند، از مرغوبیت بیشتری برخوردارند.

تراورتن های كرم رنگ كه ناشی از وجود رنگینه های (Pigments) پراكنده اكسید آهن در متن سنگ می باشند، از مرغوبیت كمتری برخورداند.

تراورتن های رنگی كه بر حسب درصد آلودگی به رنگینه های اكسید آهن به رنگهای قرمز، گردویی، لیمویی و غیره دیده شوند و دارای نقشهایی كه ناشی از اختلاف میزان آلودگی اكسیدآهن در لایه های مختلف تراورتن می باشد، ظاهر بسیار زیبا و جذابی دارند.

به طور كلی، در بازارهای جهانی، تراورتن های رنگی در شرایط فعلی دارای قیمت و بازار مناسبی می باشند.تراورتن به دلیل داشتن مقاومت قابل قبول، برش پذیری و صیقل پذیری ایده آل، شرایط استخراج ایده آل، زیبایی ظاهر، وجود تخلخل جهت چسبیدن كامل به ملات و خصوصاً ارزان بودن نسبت به سایر سنگها، از جمله پرمصرف ترین سنگهای ساختمانی به شمار می رود.



منبع: سنگ ساختمانی
ممنون از اطلاعات جامع و کاملتون .