مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: درمان چربی خون با گیاهان دارویی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
چربی خون از مهم‌ترین عوامل خطرساز برای ایجاد بیماری عروق قلبی و سکته‌های قلبی است. چربی خون بالا در فرد مبتلا مگر در موارد بسیار شدید نشانه‌ی خاصی ایجاد نمی‌کند و در بیشتر موارد زمینه ژنتیکی و فامیلی دارد. درمان چربی خون بر اساس شرایط بیمار و نظر پزشک انجام می‌شود. همچنین سطح بالای چربی یا کلسترول خون می‌تواند باعث عوارضی مانند آترواسکلروز (سفت و شکسته شدن عروق)، فشار خون بالا، افزایش احتمال ابتلا به سکته‌ی مغزی، کبد چرب و... شود.





گیاه درمانی

رژیم غذایی نامناسب، استفاده از غذاهای چرب و پرکالری، مصرف بیش از حد غذاهای فوری (فست‌فودها) مانند پیتزا، سس مایونز، فرهنگ نادرست مصرف زیاد گوشت قرمز در جامعه و زندگی کم‌تحرک ماشینی در کشور ما باعث شده است افراد زیادی به مشکل بالا بودن چربی و کلسترول خون یا چاقی مبتلا باشند.

اولین و بهترین راه برای کاهش یا رفع این مشکل، اصلاح رژیم غذایی است. یکی از مهم‌ترین توصیه‌های غذایی، کاهش مصرف گوشت قرمز، برنج و استفاده‌ی بیشتر از سبزیجاتی نظیر کلم، کرفس، هویج، کاهو، اسفناج، کدو و ... در رژیم غذایی روزانه است. مصرف غذاهای دریایی و سایر ترکیبات حاوی روغن امگا 3 نیز توصیه می‌شود.

گیاهان دارویی زیادی نیز وجود دارند که کاهش‌دهنده چربی خون نیز هستند مانند:

* دم‌کرده‌ی آویشن که از دیدگاه طب سنتی ایران دفع‌کننده‌ی رطوبت و بلغم از بدن و پایین آورنده‌ی مناسب چربی خون محسوب می‌شود و بسیار مفید است.

* مصرف روزانه‌ی یک قاشق چای‌خوری پودر یا نیمکوب شده‌ی سیاه‌دانه یا دانه‌ی تره هم می‌تواند در کاهش چربی خون تاثیر داشته باشد.

* سیر، سویا، گشنیز، جعفری و شوید از سبزیجات موثر در کاهش چربی و کلسترول هستند. نوشیدن دم‌کرده‌ی شوید و لیمو عمانی یک ساعت پس از غذا می‌تواند در کاهش سطح کلسترول و چربی خون موثر باشد.

* چای پور (Puer) یکی از معروف‌ترین انواع چای چینی است که خواص بسیار قوی برای کاهش چربی و کلسترول دارد.

* دم کرده‌ی پوست نارنگی و زنجبیل نیز در درمان این بیماری، بسیار موثر است.

* جومینگ نیز گیاه بسیار موثری در کاهش چربی، کلسترول و قند خون است.

* نوشیدن دم‌کرده‌ی زینان و عناب نیز مفید است.

* مصرف سماق همراه غذا نیز به دلیل تاثیرهایی که روی صفرا دارد، می‌تواند در پایین آوردن چربی خون مفید و موثر باشد.

برخی گیاهان به مقدار زیادی ساپونین دارند و به همین دلیل خاصیت کف‌کنندگی در آنها وجود دارد.

در جانوران خون گرم، ساپونین جذب نمی‌شود ولی چون کشش سطحی را کم می‌کند (مثل رزین) چربی‌ها و کلسترول به آن باند شده که خود سبب دفع کلسترول از بدن می‌شود. این گیاهان عبارتند از:

* تخم شوید: در داروخانه‌ها دارویی به نام «آنتوم» موجود است که به صورت قرص و حاوی شاه تره، کاسنی و شوید است. این دارو چربی خون را پایین می‌آورد و طبیعتی گرم دارد.

* شوید: برای کسانی که ترش می‌کنند و سوزش سردل دارند، خیلی موثر است. همچنین زیاد کننده‌ی شیر و لاغر کننده است. چربی خون را نیز پایین می‌آورد.

* کاسنی: در حدیثی از حضرت محمد (ص) آمده است: «برگی از کاسنی نیست مگر قطره‌ای از بهشت بر آن باشد.» کاسنی تقویت کننده‌ی معده، ضد درد و ضد تب است و برای درمان درد چشم، بیماری‌های کبدی، یرقان، قولنج، نارسایی کلیوی و بیماری‌های اعصاب استفاده می‌شود. کاسنی طبیعت سرد دارد.

* شاه تره: طبیعت سرد دارد و از گیاهان دیگر در فرآورده‌ی آنتوم است. این گیاه تصفیه‌کننده‌ی خون، صفرا آور، بر طرف‌کننده‌ی خارش‌های جلدی و اشتهاآور است و در درمان یرقان و تصلب شرایین نیز از آن استفاده می‌شود. از عرق آن به عنوان تقویت کننده و اشتها آور استفاده می‌شود.

* آرتیشو (‌کنگر فرنگی): پایین آورنده‌ی کلسترول خون است

* سیر: پایین آورنده‌ی فشار و چربی خون است. اثرات ضد میکروبی و طبیعتی گرم دارد.

نکته: اگر فرد بیمار در حال استفاده از داروهای شیمیایی نظیر «سیمواستاتین» یا «آترواستاتین» برای چربی بالای خون است؛ نباید بدون نظر پزشک داروها را قطع کند و برای جایگزینی با گیاهان دارویی باید با پزشک معالج خود مشورت کند.
منبع : طب سنتی