مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: تاریخچه پیچ و مهره چیست؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در حالی که فرضیه‌های جدید، پیچ ارشمیدس (که نوعی پمپ برای انتقال آب و به شکل پیچ بوده) را به سِناخِریب یا سن‌ناشریب (۷۴۵ - ۶۸۱ پیش از میلاد)، پادشاه آشور نسبت می‌دهند، یافته‌های باستان‌شناسی و شواهد تصویری تنها در دوره هلنی 1پدیدار می‌شوند و نظرات متداول هم بر یونانی بودن اختراع مذکور تاکید دارد و احتمالاً مربوط به قرن سوم قبل از میلاد و توسط ارشمیدس می‌باشد.

پیچ و مهره بعد‌ها توسط ریاضی‌دان یونانی آرشیتاس تارنتوم توصیف شد . تا قرن اول قبل از میلاد، پیچ‌های چوبی عموما در مناطق مدیترانه ایی برای صنایعی نظیر روغن گیری و شراب سازی به کار می‌رفت. از پیچ‌ و مهره های فلزی به عنوان وسیله‌ای برای بستن اتصالات به دلیل کمیاب بودن کمتر در اروپای قبل از قرن ۱۵ استفاده می‌شد.

انواع اتصالات (از جمله میخ و خار، چفت و بست و زبانه‌ها و پیچ و مهره....) با شکل های متنوع خود، تا قبل از گسترش پیچ‌های چرخشی بیشتر در نجاری و آهنگری کاربرد داشته‌اند تا در ماشین آلات صنعتی. همچنین پیش از اواسط قرن ۱۹، چفت‌هایی با خار و پرچ، در کشتی سازی به کار می‌رفتند.

اولین اتفاق توسط برادران وایت (ژاب و ویلیام) در استافورد شایر بریتانیا رخ داد. که در ۱۷۶۰ دستگاهی را که امروزه ممکن است ما آن را به عنوان دستگاه تولید پیچ اولیه و ابتدایی بشناسیم، به ثبت رساندند.

در طول قرن ۱۹متداول‌ترین شکلهای سر پیچ و مهره (مدل پیچ‌های نوک تیز) پیچ‌های چاک دار، مربعی و شش گوش بودند. تراشیدن این مدل‌ها راحت و به اندازه کافی نیز کاربری داشتند. رابینسکی اختراعات زیادی در رابطه با پیچ‌های نوک تیز انجام داد اما بدلیل مشکلات و هزینه بالا در آن زمان به ثبت نرسید. در ۱۹۰۸ رابرتسون کانادایی، اولین کسی بود که پیچ آلنی را با طراحی درست و عملکرد واقعی با قالب گیری فلز سرد به اندازه مناسب بجای اینکه با قیچی بریده شود یا در جاهای ناخواسته قرار بگیرد تولید کرد (با ابعاد و زوایای تیز‌تر و باریک‌تر) که سرش به آسانی اما دقیق کوبیده می‌شد.

استاندارد ISO تولید پیچ و مهره در اواخر سال ۱۹۴۰ برای بهبود فرم‌های تولید پیچ و مهره طراحی شد.

همچنین در پایان لازم به ذکر است که یکی از پیشرفت‌های فنی قابل توجه که منجر به انقلاب صنعتی در اواخر قرن نوزدهم گردید استفاده از پیچ‌ و مهره های مناسب برای کنترل و حفظ تعادل اجسام بجای چفت و بست کردن و اتصالات غیر اصولی بود.
پیچ و مهره