مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چاپگر
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
چاپگَر یا پرینتِر یکی از تجهیزات جانبی رایانه است که متن یا تصویر ایجاد شده به وسیله رایانه را بر روی کاغذ (یا رسانهٔ مشابه دیگری) حک می‌کند.

انواع چاپگرها عبارت‌اند از چاپ گر ماتریس سوزنی، چاپگر لیزری، چاپگر جوهرافشان، تماسی و غیرتماسی.
چاپگرهای جوهر افشان از اواسط دهه ۱۹۸۰ مطرح و بسرعت متداول گردیدند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل رشد سریع این نوع از چاپگرها قیمت مناسب آنها نسبت به کیفیت و کارآئی آنان باشد. یک چاپگر جوهر افشان، چاپگری است که برای ایجاد تصاویر، ذرات بسیار کوچکی از جوهر را بر روی کاغذ می‌پاشد. چاپگرها در انواع «رنگی» و «سیاه و سفید» وجود دارند. منبع تامین رنگ در چاپگرها بسته به نوع چاپگر تونر یا کارتریج نامیده می‌شود.
انواع چاپگر از نظر رنگ
سیاه و سفید
این نوع پرینترها فقط رنگ مشکی دارا می‌باشند، برای چاپ عکس زیاد مناسب نیستند و بیشتر از آن‌ها برای چاپ مقاله و نمودار استفاده می‌شود.
رنگی
این نوع پرینترها علاوه بر کارایی‌های پرینترهای سیاه و سفید، دارای رنگ‌های بیشتری هستند و همچنین برای چاپ عکس در هر اندازه‌ای مناسب می‌باشند.
انواع چاپگر از نظر کاربرد
جوهر افشان
پرینتری که با پرتاب ذرات جوهر بر کاغذ نقش ایجاد می‌کند.
سوزنی
پرینتری که در آن حرف یا نماد ماتریسی از نقاط است که توسط ضربه سوزنهای باریکی بر روی نوارحاوی جوهر (نسبتاً خشک )و در نهایت بر روی کاغذ شکل میگیرد . علی رغم صدای بالا و کیفیت پایین چاپ بهترین گزینه از نظر سرعت و هزینه کم به شمار میرود چاپگرهای سوزنی در دو نوع ماتریسی و خطی میباشند
لیزری
پرینتری که در آن از پرتوهای لیزر برای نشاندن جوهر بر روی کاغذ استفاده می‌گردد.پرینترهای لیزری نیز خود به دو دسته رنگی و سیاه سفید تقسیم می‌شوند.پرینترهای لیزی سیاه سفید بیشتر برای چاپ متن به کار می‌روند، اما از پرینترهای لیزری رنگی برای چاپ عکس استفاده می‌شود، ولی این پرینترها برای چاپ عکس زیاد مناسب نسیتند جون هزینه شارژ مجدد یا تعویض کارتریج بالا است.
سطری
پرینتری که در آن اطلاعات و نوشته‌های یک سطر یکجا چاپ می‌شود.
صفحه‌ای
چاپگری که متن یک صفحه را یکجا چاپ می‌کند.
حرارتی
چاپگری که با ایجاد گرما روی کاغذ های مخصوص متن مورد نظر را چاپ می کند
جت پرینتر
چاپگری برای مصارف صنعتی مانند چاپ کاتالوگ