مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: طراحی پارالکسی به چه معناست؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پارالکس در ردیف شیوه‏ ها‎ی نوین طراحی وب سایت قرار می‎گیرد که در برخی از وب سایت ‏ها‎یی چون‏ ‎Awwwards‏ ‎و FWA‏ ‎وجود دارد. اگر چه برخی طراحان بر این نظرند که طراحی پارالکسی با اصول سئو همخوانی ندارد اما در پاسخ باید گفت اگر به شکل صحیحی پیاده‎ سازی گردد قطعاً مطابق با پارامترها و الگوریتم‏ها‎ی موتورهای جستجو خواهد بود و هیچ لطمه‎ای به سئو وارد نمی‎کند.  



[تصویر:  What-Is-Parallax.jpg]
 
 پارالکسی به چه معناست؟ 
طراحی پارالکسی[/url] در سال 2011 آغاز شد که ابتدا در صنعت بازی‎های ویدئویی و به عنوان یک تکنیک ایجاد جلوه‏ها‎ی ویژه مطرح گردید تا مخاطبان بازی‏ها‎، عمق تصاویر را احساس کنند. به عبارت دیگر، یکی از محبوبترین تکنیک‏ها‎ در طراحی وب سایت، روش پارالکس است که یک شیوه خاص برای حرکت درون صفحه در برنامه‏ها‎ی گرافیکی کامپیوتری می‎باشد
‏ ‎که در آن تصاویر پس‎‎زمینه به طور ملایم حرکت می‎کنند که به تبع این امر مخاطب تصور می‎کند تصاویر عمق پیدا کرده است. 
چنین شیوه‌ای شاید در ابتدا گیج‎کننده به نظر برسد، اما در صورتی که به شکل صحیح اجرا شود، می‎تواند عمق جالبی به تصویر ببخشد و موجب جذب بازدیدکننده وب سایت گردد. 

مشخصات طراحی پارالکسی چیست؟ 
همانطور که گفته شد، این شیوه طراحی در برگیرنده مجموعه‎ای از تکنیک‏ها‎ست که عمق تصاویر را برای بازدیدکننده‎ها زیاد می‎کند. در پارالکسی، هر صفحه حاوی افکت و المنت می‎باشد و پس‎زمینه‏ها‎، تصاویر و نوشته‏ ها‎ حرکت می‎کنند.‏ ‎این سبک در عین حال که به معنای انطباق و هماهنگ کردن است،‏ ‎موجب ایجاد اختلاف دید نیز می‎گردد. 

در تصاویر پارالکسی با تکان دادن پوینتر موس اتفاقات خاصی مثل حرکت و جابه جایی مطالب و یا تصاویر، تغییر زاویه دید و پس زمینه در جهت خلاف یا موافق صفحه با سرعت‏ها‎ی متفاوت رخ می‎دهد. مبنای این روش استفاده از لایه‏‎ها‎‎ی دو بعدی برای ایجاد مناظر سه بعدی و لایه‎بندی صفحات و تصاویر‏‎ می‎‎‎باشد.
 به عبارت واضح‎تر، با ایجاد خطای دید و با حرکت دادن لایه‏‎های دو بعدی‎‎ در صفحه با سرعت‎های متفاوت این حس در بازدیدکننده بوجود می‎آید که در حال دیدن یک صفحه سه بعدی‏‎ می‎‎‎باشد. 


[url=http://www.webcade.ir/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA.aspx?ArticleId=119][تصویر:  What-Is-Parallax01.jpg]

 
چه مواقعی باید از پارالکس استفاده نمود؟ 
پارالکس می‎تواند در کل سایت و یا در برخی بخش‏ها‎ی سایت مورد استفاده قرار گیرد. برای سایت‏ها‎یی که محتوا و مطالب کمی دارند‏ ‎این شیوه بسیار مناسب است. طراحان می‎توانند با استفاده پارالکس ملایم موجب جذب بازدیدکنندگان شوند. 
این امر در سایت‏‎ها‎‎ی با مطالب و محتوای طولانی توصیه نمی‎شود و بهتر از از پارالکس کمتری در این گونه موارد ا‎‎ استفاده گردد. 

مزایای استفاده از طراحی پارالکس 
استفاده از طراحی پارالکسی دارای مزایا و امتیازاتی است که از آن جمله‏‎ می‎‎‎توان به موارد زیر اشاره نمود: 
1- دادن عمق و حرکت و بطور کلی زیبایی صفحه 
2- استفاده از حرکت برای معرفی محصولات، خدمات و در نهایت افزایش میزان اثربخشی تبلیغات 
3- زمان بازدید از صفحه را بالا‏‎ می‎‎‎برد که به تبع این امر امکان معرفی محصولات و خدمات نیز افزایش‏‎ می‎‎‎یابد. 
4- تحریک حس کنجکاوی بازدیدکنندگان جهت دیدن کل صفحه و خواندن مطالب و محتوای سایت 

معایب استفاده از پارالکس در طراحی وبسایت 
این سبک نوین طراحی به خودی خود موجب زیبایی و همچنین ایجاد عمق در تصاویر می‎گردد اما‏ ‎در استفاده از آن نباید زیاده روی شود به ویژه بر روی متون باید بسیار دقیق عمل کرد.
 پارالکس بیش از اندازه بر روی متون و مطالب که به عنوان اصلی‎ترین بخش یک سایت به شمار می‎روند، موجب‏ ‎اغتشاش در ذهن بازدیدکنند‎گان می‎گردد، بطوری که تمرکز را بر هم می‎زند و موجب حواس پرتی آنان می‎شود، بنابراین‏‎ می‎‎‎بایست در برخی مواقع از پارالکس استفاده نمود. 
همچنین اگر چه‏ این نوع طراحی ‎تأثیر شگرفی از نظر گرافیکی و زیبایی بر روی کاربران دارد اما زمان بارگذاری وبسایت را برای جستجوگران و بازدیدکنندگان سایت بالا‏‎ می‎‎برد. 
این امر در تضاد با پارامترهای تعیین شده از سوی موتورهای جستجو است. 
به عبارت دیگر، افزایش مدت زمان بارگذاری  سایت به معنای عدم رعایت اصول سئو‏‎ می‎‎‎باشد. بنابراین استفاده از پارالکس‏‎ می‎‎‎بایست توسط متخصص طراحی وب سایت صورت بگیرد. 
یکی دیگر از معایب پارالکس عدم سازگاری با ورژن های گوشی های هوشمند و تبلت‎ها می‎باشد. بدین معنا که، با گوشی‎های هوشمند و تبلت‎ها سازگاری ندارد و از آنجا که امروزه این دستگاه‎ها جایگاه ویژه‎ای را در میان کاربران و جستجوگران اینترنتی پیدا کرده‎اند، زیاده روی در استفاده از آن، موجب کاهش بازدیدکنندگان‏‎ می‎‎‎شود. 
منبع:طراحی پارالکسی به چه معناست؟