مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: خوش صدا باشید
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
خوش صدا باشید

برای همه‌ی ما پیش آمده زمانی که مدت طولانی صحبت می‌کنیم، داد می‌زنیم یا آواز می‌خوانیم، صدای مان خشن شود یا اصلا در نیاید! خشونت صدا به معنی تغییرغیرعادی در صداست که به علت برخی مشکلات تارهای صوتی و حنجره است. این مشکل ممکن است در تمام سنین به وجود بیاید. استفاده‌ی بیش از حد از تارهای صوتی، التهاب حنجره، ریفلاکس معده به مری، آلرژی، نوشیدنی‌های کافیین‌دار، کشیدن سیگار، استنشاق مواد محرک، پولیپ در تارهای صوتی، سرطان گلو، آسیب‌های داخلی گلو، مشکلات تیرویید و شرایط عصبی که عضلات صوتی را ضعیف می‌کند از دلایل خشونت صدا هستند. برای درمان این مشکل می‌توانید برخی از داروهای خانگی را امتحان کنید.

زنجبیل

یکی از گیاهان مفید برای مقابله با صدای خشن، زنجبیل است که می‌تواند غشاهای مخاطی اطراف حنجره را التیام و التهاب را کاهش دهد و از عفونت دردستگاه تنفسی فوقانی جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید در روز، برشی نازک از زنجبیل تازه بخورید. برای افزایش طعم و مزه، مقدار کمی نمک و آب لیمو را روی آن بپاشید. هم چنین می‌توانید یک زنجبیل را ریز خرد کنید و بگذارید در یک فنجان آب گرم 10 دقیقه بماند. سپس آن را صاف کرده، عسل بریزید وسه بار در روز بنوشید. مکیدن زنجبیل به شکل آب‌نبات هم مفید است.

عسل

عسل برای رفع خشونت بسیار موثر است و می‌تواند التهاب گلو را هم تسکین دهد. یک قاشق غذاخوری عسل ارگانیک را چند بار در روز برای مرطوب کردن گلو مصرف کنید. هم چنین می‌توانید یک تا دو قاشق غذاخوری عسل و مقداری پودر فلفل سیاه را در یک لیوان آب گرم بریزید و چند بار در روز بنوشید. روش دیگر، مخلوط کردن مقدار مساوی از برگ ریحان و عسل است که باید سه بار در روز بنوشید.

سرکه سیب

سرکه‌ی سیب برای از بین بردن خش صدا و خواص ضد میکروبی آن نیز برای عفونت و درمان التهاب حنجره مفید است. یک قاشق چای خوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و چند بار در روز بنوشید. می‌توانید مقدار مساوی سرکه‌ی سیب و آب را ترکیب و دو بار در روز غرغره کنید.

غرغره با آب نمک

غرغره کردن با آب نمک گرم یک درمان موثر برای بهتر کردن صداست. نمک به از بین بردن موکوس دستگاه تنفسی کمک کرده و آب داغ خارش گلو را کاهش می‌دهد. خاصیت ضدعفونی کننده‌ی نمک ازعفونت گلو جلوگیری می‌کند. یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و هم بزنید تا نمک خوب مخلوط شود، سپس آن را دو یا سه بار در روز غرغره کنید.



بخور

یکی از دلایل شایع خشن بودن صدا، خشکی گلوست. در یک قابلمه‌ مقداری آب بجوشانید، چند قطره اسطوخودوس بریزید سپس روی سر خود حوله بیندازید و چند بار آن را استنشاق کنید. دوبار در روز این کار را انجام دهید.



فلفل

فلفل خشونت صدا را درمان می‌کند، تحریک گلو را کاهش می‌دهد، درد و تورم را از بین می‌برد و با عفونت گلو مبارزه می‌کند. یک قاشق چای‌خوری پودر فلفل هندی را با یک قاشق غذاخوری عسل به آرامی مخلوط کنید. هم‌چنین می‌توانید یک چهارم قاشق چای خوری فلفل هندی و یک دوم آب لیمو را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آن را بنوشید.



لیمو

لیمو به از بین بردن صدای خشن کمک می‌کند و درد و التهاب را تسکین می‌دهد. علاوه براین، ویتامین C لیمو به مبارزه به عفونت گلو کمک می‌کند. یک قاشق عسل و یک قاشق آب لیمو را در یک لیوان آب ولرم بریزید و روزی چند بار بنوشید. شما می‌توانید مقدار کمی نمک به این محلول اضافه کنید یا کمی نمک و فلفل روی یک تکه لیمو بریزید و به آرامی لیمو را بخورید.



پوست نارون

شاخ و برگ این گیاه برای گرفتگی صدا بسیار خوب است. دو قاشق غذا خوری پودر نارون لغزنده را به دو فنجان آب گرم بریزید و بعد از پنج دقیقه بنوشید. این چای را سه بار در روز بنوشید. البته این محلول برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود.



هل

در طب آیورودا، هل سبز برای درمان صدای خشن استفاده می‌شود زیرا با التهاب مبارزه می‌کند.جویدن یک عدد هل غشای مخاطی را مرطوب می‌کند. هم‌چنین می‌توانید پودر هل را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و هر روز بخورید.

یک قاشق چای خوری دارچین و هل را در یک لیوان آب گرم بریزید و کاملا مخلوط کنید، سپس دو بار در روز غرغره کنید.



باید بدانید

- گلو را صاف نکنید چون خشونت صدا را تشدید می‌کند.

- از دستگاه بخور در اتاق خواب استفاده کنید زیرا گلو را مرطوب می‌کند.

- برای مرطوب نگه داشتن تارهای صوتی، آب گرم را در فواصل منظم در طول روز بنوشید.

- دوش گرم بگیرید. بخار، راه‌های هوایی را باز و مرطوب می‌کند.

- از ضداحتقان‌ها استفاده نکنید،گلو را تحریک و خشک می‌کند.

- تمرینات تنفسی عمیق انجام دهید برای کاهش انسداد و لایه‌های داخلی گلو را مرطوب کند.
منبع: طب سنتی طب سوزنی طب اسلامی