مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: تفاوت های منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
منطقه آزاد و منطقه اقتصادی اگرچه از جهاتی به هم شبیه هستند ولی تفاوت هایی نیز دارند. دو گونه منطقه خاص اقتصادی با امتیازات خاص وجود دارد. منطقه آزاد تجاری صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی. هر دو منطقه آزاد و ویژه اقتصادی به منظور رشد صنعت و اشتغال، دستیابی به فناوری پیشرفته، جذب نقدینگی، مهار تورم و محرومیت زدایی تاسیس شده اند اما مشوق هایی که به سرمایه گذاران ارائه می شود متفاوت است. بعنوان مثال در مناطق آزاد، معافیت های مالیاتی، گمرکی صفر یا بسیار پایین است اما در مناطق ویژه اقتصادی فقط تخفیف های مالیاتی طبق مقررات داخلی کشور وجود دارد و از معافیت کامل برخوردار نمی باشد.

تفاوت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بطور کلی بصورت زیر می باشد:
۱- معافیت مالیاتی به مدت ۱۵ سال در مناطق آزاد وجود دارد و در مناطق ویژه اقتصادی تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور می باشد.
۲- خرده فروشی کالا در مناطق ویژه اقتصادی فقط برای اتباع خارجی امکان پذیر است. لیکن در مناطق آزاد خرده فروشی برای اتباع داخلی و خارجی امکان پذیر می باشد.
۳- مقررات روادید برای اتباع خارجه در مناطق ویژه اقتصادی بر اساس مقررات داخل کشور است ولی در مناطق آزاد روادید در مرزهای ورودی اعطا می شود.
۴- مقررات کار و بیمه اجتماعی در استخدام اتباع خارجی در مناطق آزاد تابع مقررات خاص مناطق می باشد ولی در مناطق ویژه اقتصادی تابع مقررات داخل کشور است.
۵- مقررات دریافت ویزا برای اتباع خارجی در مناطق آزاد بر اساس مقررات مرزی در نظر گرفته شده است، در حالی که در مناطق ویژه اقتصادی، این امر طبق قوانین و مقررات داخل کشور است.
۶- سرمایه گذاران خرجی می توانند در مناطق آزاد به صورت صد درصدی مالکیت واحدهای تولیدی را در اختیار داشنه باشند و ورود و خروج سرمایه نیز آزاد است.


منبع : تفاوت های منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی
ثبت شرکت ثبت تهران

sabttehran.com



_________________________________

مقاله های مرتبط



شرایط اخذ رتبه پیمانکاری

به چه کسانی اجازه ثبت شرکت داده می شود؟

کارت بازرگانی و کاربردهای آن

ثبت شرکت مختلط غیر سهامی
ثبت شرکت سهامی خاص