مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: خردل، ادویه‌ای پرخاصیت
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سيد‌هادي حسيني

محقق و پژوهشگر طب سنتي اسلامي



خردل یکی از چاشنی‌های خوشمزه است که علاوه بر این‌که طعم دهنده‌ی خوبی است، خواص درمانی فراوانی نیز دارد. گیاه و دانه‌های خردل به عنوان یک ادویه‌ی مفید برای سلامتی شناخته شده و غنی از مواد مغذی گیاهی، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست.

خردل به دو شکل است؛ خردل سفید و خردل سیاه. خردل سیاه به شکل دانه و خردل سفید به شکل آرد استفاده می‌شود.

این دانه‌ها را می‌توانید در آب خیسانده، همراه آبلیمو یا سس روی سالاد یا غذای‌تان بریزید و از مزایای سلامتی آن بهره‌مند شوید.

در این‌جا با برخی از خواص این گیاه شگفت‌انگیز آشنا می‌شوید.



خردل، دانه‌هاي گياهي یک ساله است به ارتفاع 20 تا 60 سانتي‌متر كه كرك‌هاي زبر و خشني دارد. اين گياه بيشتر در جنوب اروپا، آفريقاي شمالي و آسيا یافت می‌شود و در ايران نيز در مناطقي مانند مسجد سليمان رويش دارد. برگ‌هاي گياه خردل مانند برگ ترب بوده و گل‌هاي آن زرد رنگ و تقريبا به طول دو تا پنج سانتي‌متر است كه تخم‌ها در قسمت پايين آن قرار دارند. اين گياه بيشتر در خاك‌هايي كه رسي يا آهكي هستند، مي‌رويد. از خردل و روغن خردل از زمان‌هاي خيلي دور استفاده‌ی درماني می‌شده است.



طبیعت

طبيعت دانه‌ی خردل گرم و خيلي خشك است.

دانه‌ي خردل دارای كلسيم، منگنز، آهن، روي، امگا3، اسيدهاي چرب، پروتیين، فيبر خوراكي، سلنيوم (ضدالتهاب)، آب، گليكوزيدها و... است.



خواص درمانی

تسکین گلودرد

کمی پودر خردل را با مقدار مناسبی آب لیموترش، یک قاشق مرباخوری نمک، عسل و نصف لیوان آب گرم مخلوط کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند، بعد غرغره کنید تا گلو باز شود.

ضدسرماخوردگی

خردل ضد سرماخوردگی است و خلط به وجود آمده در سینه را از بین می برد.

دو قاشق غذاخوری دانه‌ی خردل را له کرده و با یک فنجان آرد گندم و کمی آب مخلوط کنید.

مقداری وازلین به سینه‌ی خود بمالید و روی آن یک لایه‌ی ترکیب خردل و آرد پخش کنید. اجازه دهید این مرهم 15 دقیقه روی سینه‌تان بماند. توجه داشته باشید بع-د از استفاده از خردل دست‌های‌تان را با دقت بشویید.





تسکین خستگی پا

اگرخستگی و درد پا آزارتان می دهد، با پاشویه حاوی خردل این خستگی را رفع کنید. دو قاشق مرباخوری پودر خردل را با کمی آب داغ مخلوط کنید و نیم ساعت پاها را درون آن قرار دهید. این زمان برای از بین بردن درد پا کافی است.

ضد یبوست

برگ‌های خردل سرشار از ویتامین C است. اگر خردل سفید به غذا اضافه شود برای مقابله با یبوست بسیارمفید است.

زمانی که بی‌اشتها می‌شوید یا احساس سنگینی می‌کنید، جوشانده‌ی خردل می‌تواند کمک‌تان کند.

هضم بهتر غذا بادم کرده‌ی خردل

زمانی که بی‌اشتها می‌شوید یا احساس سنگینی می‌کنید، جوشانده‌ی خردل می‌تواند کمک‌تان کند. در واقع خردل با افزایش ترشحات معده به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

یک قاشق چای‌خوری نوک ساقه‌های خردل سیاه را با یک فنجان آب جوش، به مدت پنج دقیقه دم کنید. محلول را صاف کرده و روزانه سه فنجان (تا درمان علایم بی‌اشتهایی) میل کنید.

* رفع کمردرد و روماتیسم

خردل مسکن طبیعی خوبی برای درد مفاصل است.

روی یک قاشق چای‌خوری خردل آسیاب شده، یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهیدپنج دقیقه دم بکشد. دستمالی را به این دم کرده آغشته کرده و ده دقیقه روی نقاط دردناک قرار دهید. همچنین می توانید یک پیمانه‌ی کوچک پودر خردل را با دو پیمانه آرد گندم و مقداری آب مخلوط کنید تا به صورت خمیر درآید. مرهم را روی یک حوله یا پارچه پخش و آن را لوله کنید.

اول روی پوست‌تان وازلین بمالید و سپس مرهم را روی آن بگذارید. نباید مرهم خردل زیاد روی پوست بماند زیرا ممکن است پوست را دچار التهاب کند. توجه داشته باشید این مرهم برای افرادی که از واریس رنج می‌برند، منع مصرف دارد.



ماسک زیبایی

خردل علاوه بر بهبود طعم غذا، تاثیر مثبتی روی پوست صورت دارد. خمیری از خردل و کمی آب درست کنید، آن را روی پوست بمالید و پس از چند دقیقه بشویید. این ماسک برای پوست‌های خیلی حساس توصیه نمی‌شود.



خواص دیگر

- دانه‌ي خردل به دليل تحريك ترشح بزاق و افزايش سرعت متابوليسم بدن براي گوارش بسیار مفید است بنابراین ده تا پانزده دقيقه قبل از غذا، مقداري دانه‌ی خردل را با شير ميل کنید.

- براي باز كردن گرفتگي گوش، كمي آب دم كرده‌ي آن را در گوش بريزيد.

- براي درمان گزيدگي عقرب، مقداري از خردل را در آب گرم بریزید و محل گزيده شده را بيست دقيقه در آن نگه داريد.

- براي تسكين درد اعصاب، مقداري خردل را با آرد مخلوط كنید و بر محل مورد نظر بماليد.

- به خاطر طبع بسيار گرم آن، براي درمان بيماري‌هاي سرد مانند فلج و... بسيار نافع است.

- در تقويت حافظه و ذهن موثر است.

- براي خشك كردن رطوبت بدن به خصوص رطوبت‌هاي دماغي و.. بسيار نافذ است.

- اگر آن را مثل سرمه به چشم بماليد، زبري و خشونت پلك و غشاي چشم را برطرف می‌کند.

- ميل جنسي را افزايش مي‌دهد.

- براي سياتيك و ساير درد‌هاي مفصلي مفيد است.

- براي درمان جوش‌هاي معمولي و ريز پوست مفید است.



روغن خردل

- روغن خردل برای درمان موهای آسیب دیده بسیار مفید است. مقدار زیادی روغن کف دست‌تان بریزید و سپس موها را خوب ماساژ دهید. بگذارید روغن هشت ساعت روی مو بماند و بعد با شامپو و نرم کننده بشویید.

- روغن خردل دارای خواص ضدعفونی کننده و ضدقارچ است و همچنین می‌تواند برای کمک به استفراغ در مسمومیت‌های تصادفی کمک کننده باشد.

- این روغن به خاطر طبع گرمش در ماساژ درمانی بسیار موثر است.

- در پیشگیری از حملات ميگرني نقش موثری دارد. به اين منظور پوست سر را با مقداري روغن خردل ماساژ دهيد. ماساژ سر با روغن خردل همچنین باعث جلوگيري از ريزش موها می شود.

- ماساژ سر با روغن خردل باعث پاك شدن رطوبت سر مي‌شود.

- روغن خردل در رفع بيماري‌هاي پوستي و زخم‌ها نیز كاربرد زيادي دارد.

- براي رفع يبوست‌هاي حاد افراد كهنسال مفيد است.
منبع: طب سوزنی