مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: انجام امور مالیاتی پس از ثبت شرکت
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پس از ثبت شرکت اقداماتی به صورت اجباری می بایست انجام گیرد.از جمله ی این اقدامات انجام امور مالیاتی است.مالیات بر حسب تعریف  سازمان همکاری و توسعه ی اقتصادی (OECD)  پرداختی است الزامی و بلاعوض که ممکن است به شخص،موًسسه، دارایی و...تعلق گیرد.

 
کلیه ی شرکت ها و موسسات تجاری و انتفاعی که مراحل قانونی  در اداره ی ثبت شرکت ها را طی نموده و به ثبت رسیده اند و دارای شماره ی ثبت می باشند مشمول مالیات بر درآمد  بوده و موظف به پرداخت مالیات تعیین شده هستند، در غیر این صورت از تسهیلات و مزایا و معافیت های قانونی که برای آن ها در نظر گرفته شده محروم خواهند شد وضمانت های اجرایی و مجازات مربوطه نیزاعمال می گردد .لذا پس از ثبت شرکت و موسسه ، شرکت ها می بایست دفاتر تجاری خود را پلمپ نمایند و بلافاصله نسبت به تعیین حوزه ی مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند و گرنه مسئول جرائم قانونی خواهند شد. 
بر اساس  ماده ی یک قانون مالیات های مستقیم، اشخاص ذیل مشمول پرداخت مالیات می باشند:
 هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه ی درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می نماید.
هر شخص غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) نسبت به درآمدهایی که در ایران تحصیل می کند. 
همچنین اشخاص حقوقی از لحاظ مقررات مالیاتی به شرح ذیل طبقه بندی می شوند:
1)شرکت هایی که صد در صد سرمایه ی آن ها متعلق به بخش خصوصی است(سهامی-غیر سهامی-تعاونی)
2) شرکت هایی که صد در صد سرمایه ی آن ها متعلق به شهرداری ها، دولت یا موًسسات و شرکت های دولتی است.
3) شرکت هایی که قسمتی از سرمایه ی آن ها متعلق به شهرداری ها،دولت یا موًسسات و شرکت های دولتی است.
4)اشخاص حقوقی ایرانی غیر تجاری که به منظور تقسیم سود بین شرکا تشکیل نشده اند لیکن دارای فعالیت های انتفاعی هستند.
5)شرکت های اشخاص حقوقی خارجی شعب یا نمایندگان آن ها در ایران.
هر شرکت پس از تاًسیس دو ماه فرصت دارد تا در دارایی منطقه ی خود تشکیل پرونده دارایی داده و مدارک خود را تسلیم دارایی نماید و ظرف دو ماه از تاریخ ثبت نسبت به پرداخت دو در هزار سرمایه ی شرکت به حوزه ی مالیاتی خود اقدام نماید ، در غیر این صورت دو برابر جریمه خواهد شد. .تشکیل پرونده ی دارایی پیش نیاز اخذ کد اقتصادی و کارت بازرگانی است و بدین ترتیت حوزه ی مالیاتی شما مشخص خواهد شد.اشخاص حقوقی بایستی هنگام پرداخت یا تخصیص حقوق مالیات متعلق را طبق مقررات ماده ی 85 این قانون محاسبه و کسر و ظرف سی روز ضمن ارایه ی لیست حقوق بگیران که حاوی مشخصاتی نظیر نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن می باشد به اداره ی امور مالیاتی محل پرداخت نموده و در ماه های بعد فقط تغییرات را اعلام نمایند.
پس  از آن ، طبق ماده ی 110 قانون مالیات های مستقیم،اشخاص حقوقی مکلفند اظهارنامه ،ترازنامه،حساب سود و زیان متکی به دفاتر اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد،میزان سهم الشرکه  یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آن ها را به اداره ی مالیاتی که فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است ارائه و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.پس از ارایه ی اولین فهرست مزبور ارایه فهرست تغییرات در سنوات بعد کافی خواهد بود.محل ارایه ی اظهارنامه و پرداخت مالیات اشخاص حقوقی خارجی و موسسات مقیم خارج از ایران که در ایران دارای اقامتگاه یا نمایندگی نمی باشند تهران است.در این صورت  ظرف مدت یک سال اظهارنامه ی ارائه شده و سوابق شرکت از طریق دفاتر ارائه شده  بررسی می شود و میزان مالیات تخصیص یافته به شرکت اعلام می گردد .محاسبه ی مالیات شرکت ها در صورتیکه در دفاتر قانونی دریافت شده باشد و سود و زیان شرکت به صورت قابل قبول ارائه شده باشد پس از کسر هزینه ی درآمد معمولا بیست و پنج درصد است و در صورتی که اظهارنامه ی مالیاتی ارائه نشود این بررسی و تعیین مالیات شرکت پنج سال طول خواهد کشید.ضمنا چنانچه شخص حقوقی اظهارنامه ی مالیاتی و اسناد و مدارک را در موعد تعیین شده ارائه ننماید و به انجام سایر وظایف مالیاتی تعیین شده نیز اقدام نکند رسیدگی از طریق علی الراس انجام خواهد شد .بنابراین هنگامی که اداره ی مالیات بر درآمد نتواند مالیات یک مجموعه شخص حقوقی را محاسبه نماید راًسا وارد عمل شده و ابتدائا دفاتر شرکت را در صورت ارائه شدن رد خواهد کرد، سپس مالیات شرکت را بر اساس شواهد و برداشت های خود محاسبه خواهد کرد. 
.بر اساس ماده ی 105 قانون مالیات مستقیم جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع غیر معاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد مشمول مالیاتی به نرخ بیست و پنج درصد خواهند بود.
تبصره:در مورد اشخاص حقوقی ایرانی غیر تجاری که به منظور تقسیم سود تاًسیس نشده اند،در صورتی که دارای فعالیت انتفاعی باشند از ماخذ کل درآمد مشمول مالیات فعالیت انتفاعی آن ها مالیات به نرخ مقرر در این ماده وصول می شود.
به استناد ماده ی 111 شرکت هایی که با تاًسیس شرکت جدید با حفظ شخصیت حقوقی یک شرکت،درهم ادغام یا ترکیب می شوند از لحاظ مالیات مشمول مقررات زیر می باشند:
الف)تاًسیس شرکت جدید یا افزایش سرمایه ی شرکت موجود تا سقف مجموع سرمایه های ثبت شده ی شرکت های ادغام یا ترکیب شده از پرداخت دو در هزار حق تمبر موضوع ماده ی 48 این قانون معاف است.
ب)انتقال دارایی های شرکت ادغام یا ترکیب شده به شرکت جدید یا شرکت موجود حسب مورد به ارزش دفتری مشمول مالیات مقرر در این قانون نخواهد بود.
ج)عملیات شرکت ادغام یا ترکیب شده در شرکت جدید یا شرکت موجود مشمول مالیات دوره ی انحلال موضوع بخش مالیات بر درآمد این قانون نخواهد بود.
د) استهلاک دارایی های منتقل شده به شرکت جدید یا شرکت موجود باید بر اساس روال قبل از ادغام یا ترکیب ادامه یابد.
ه)هرگاه در نتیجه ی ادغام یا ترکیب درآمدی به هریک از سهام داران در شرکت های ادغام یا ترکیب شده تعلق گیرد.طبق مقررات مربوط مشمول مالیات نخواهد بود.
و) کلیه ی تعهدات و تکالیف مالیاتی شرکت های ادغام یا ترکیب شده به عهده ی شرکت جدید یا موجود حسب مورد می باشد.
قابل ذکر است اشخاص حقوقی دو نوع مالیات به دولت پرداخت می نمایند الف) مالیات عملکرد که پس از پایان سال مالی شرکت و ارائه ی اظهارنامه ی آن مبلغ مالیات خود را پرداخت می نمایند.ب)مالیات ارزش افزوده که به صورت سه ماه یکبار پرداخت می نمایند .برای این منظور باید در سامانه ی مربوطه و اداره ی ارزش افزوده ثبت نام نموده و کد ارزش افزوده دریافت نمایند، در غیر این صورت مشمول جریمه ی مالیات ارزش افزوده خواهند شد.
 


منبع : انجام امور مالیاتی پس از ثبت شرکت


ثبت شرکت فکر برتر
companyregister.ir

_______________________________
مقاله های مرتبط

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

آیا خودمان می توانیم ثبت شرکت نماییم؟

سرمایه ی اولیه برای ثبت شرکت

نیاز به اخذ مجوز پس از ثبت شرکت


مدارک لازم برای ثبت برند چیست و مراحل به چه صورت می باشد؟