مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: ثبت شرکت سهامی خاص (قسمت دوم)
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بازرسین شرکت سهامی خاص
هر شرکت سهامی برای نظارت بر کلیه صورت حسابهای سود و زیان و حساب دارایی که مدیران شرکت به کلیه سهامداران و افراد شرکت ارائه می دهند باید حداقل دارای یک بازرس اصلی باشد و بعلاوه طبق ماده 146 لایحه قانونی باید حداقل دارای یک بازرس علی البدل نیز باشد تا در صورت داشتن هرگونه عذر ، فوت و ... توسط بازرسان اصلی به وظایف آنها رسیدگی کنند. بازرسان نه تنها نباید از بین مدیران شرکت انتخاب شوند بلکه نباید هیچ گونه رابطه سببی و نسبی نیز با مدیران شرکت داشته و همچنین باید عاری از هرگونه سابقه سو پیشینه کیفری باشند.

مدت اعتبار سمت بازرس بودن برای یک سال بوده و بعد از یک سال باید این سمت توسط کلیه افراد شرکت تمدید شود یا اینکه بازرسان قبلی را عزل نموده و از بین افراد واجد شرایط ، جانشینی را برای بازرسان قبلی انتخاب کنند و تغییرات لازم را به اداره ثبت شرکت ها ابلاغ کنند و بعد از آن این تغییرات در روزنامه ای که ثبت شرکت در آن آگهی شده است به مرحله پیش آگهی و روزنامه می رسد.
گزارشات بازرسان در مورد کلیه عملکردهای مدیران شرکت و بقیه موارد مربوط باید حداقل 10 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی آماده باشد تا صاحبان سهام گزارشات لازم مربوط به عملکرد مدیران شرکت و حساب سود و زیان شرکت را مشاهده نمایند. چنانچه شرکتی بازرسان متعدد داشته باشد هرکدام می توانند منفردا وظایف خویش را انجام دهند منتها همگی باید دارای گزارشات یکسانی باشند و در صورت وجود اختلاف باید دلایل لازم در گزارش ها ذکر شود.
حال چنانچه بازرسان تخلفی را از طرف مدیران شرکت مشاهده نمودند باید در مجمع عمومی شرکت اطلاع رسانی کنند و اگر از وقوع جرمی مطلع شدند باید به مرجع قضایی که صلاحیت لازم را داراست گزارشات لازم را بدهند و بعد از آن مجمع عمومی را مطلع سازند و بازرسان مسئول کلیه ضرور و زیان های ناشی از تخلفات مدیران شرکت می باشند و بصورت مستقیم یا غیر مستقیم بازرسان نباید از معاملات شرکت سود ببرند.
اگر مجمع عمومی بخودی خود گزارشی را از طرف بازرسان تهیه و تصویب کند یا بازرسانی را انتخاب کنند که صلاحیت لازم را ندارند در این صورت گزارشات مربوطه به هیچ وجه دارای اعتبار نمی باشند.


لینک منبع : ثبت شرکت سهامی خاص (قسمت دوم)


_________________________________________________________________

سایر مطالب مرتبط :

ثبت شرکت با مسئولیت محدود
ثبت شرکت سهامی خاص
ثبت موسسه غیر تجاری
ثبت شرکت در مناطق آزاد
ثبت شعبه و نمایندگی خارجی