مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: لوله های هیدرولیک و مانیسمان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
لوله ها یک مجرا و یا استوانه توخالی هستند، که معمولا اما نه لزوما سطح مقطع دایره ای دارند و به طور عمده برای انتقال مواد که می تواند جریان مایعات و گازها (سیالات)، پودرها و توده جامدات باشد مورد استفاده قرار می‌گیرند و در ساخت و ساز نیز کاربرد دارند.

کاربرد لوله

لوله ها کاربردهای فراوانی دارند که در این مطلب به چند کاربرد مهم آنها اشاره می‌شود.
– لوله کشی منازل
– لوله کشی آب
– خط لوله انتقال گاز یا مایعات در فواصل طولانی
– ساخت داربست ها
– سازه های فولادی
– به عنوان اجزای سازنده در سیستم های مکانیکی مانند:
• غلطک در تسمه نقاله
• کمپکتر (مانند: غلطک بخار)
– پوشش باربر در پروژه های ساختمان سازی
– فرآیندهای تولید فشار
– صنعت نفت: پوشش چاه نفت و تجهیزات صنعت نفت
– انتقال مایعات یا گازها درکارخانه ها
– انتقال مواد جامد در یک کارخانه مواد غذایی از یک نقطه به نقطه دیگر
– ساخت و ساز کشتی ها


مواد سازنده لوله ها

لوله ها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. این مواد شامل سرامیک، فایبرگلاس، انواع فلزات، پلاستیک و بتن هستند. درگذشته ها از چوب و سرب نیز لوله می‌ساختند. معمولا لوله های فلزی از فولاد یا آهن ساخته می‌شوند فولاد سیاه، فولاد کربن، فولاد ضد زنگ یا گالوانیزه، آلیاژ برنج و چدن نشکن از انواع این لوله ها هستند. لوله های آهنی در لوله کشی جریان آب با مشکل خوردگی در اثر اکسیژنه شدن مواجه هستند. لوله های آلومینیومی وقتی استفاده می‌شود که مشکل وزن وجود دارد یا جریان مایعی که در لوله جریان دارد با آهن ناسازگار است. لوله های آلومینیومی همچنین برای انتقال جریان گرما مثل سیستم یخچال استفاده می‌شوند. لوله های مسی برای لوله کشی جریان آب داخلی و خانگی استفاده می‌شود. مس معمولا در جایی که انتقال گرما مورد نظر است مثل رادیاتورها استفاده می‌شود.
آلیاژهای فولاد تیتانیوم در لوله کشی تحت فشار و دمای بالا استفاده می‌شود.
لوله کشی سربی هنوز هم در بعضی سیستم های لوله کشی توزیع آب وجود دارد ولی به خاطر سمی بودن آن استفاده از آن ممنوع است. چرا که در هیچ سطحی استفاده از سرب ایمنی بهداشتی وجود ندارد.
لوله هایی که از سرامیک یا بتن ساخته می‌شوند معمولا در فشارهای پایین مثل سیستم فاضلاب استفاده می‌شوند. لوله هایی که برای لوله کشی فاضلاب استفاده می‌شوند عمدتا از بتن یا خاک رس منجمد ساخته می‌شوند. بتن مسلح برای ساخت لوله های بتنی با قطر بالا استفاده می‌شود.


نصب لوله ها

نصب لوله اغلب گرانتر از مواد سازنده آن است و به ابزار و بخشهای تخصصی زیادی نیاز دارد . لوله معمولا با توجه به”استحکام ” و یا طول لوله به مشتری تحویل داده می‌شود و یا آنها را با زانو، تیس و شیرآلات به صورت لوله قرقره پیش ساخته درآورده) لوله قرقره قطعه ای از لوله و اتصالات قبل از مونتاژ است و معمولا در یک فروشگاه به صورت آماده وجود دارد به طوری که نصب آن راحت تر باشد) و به مشتری می‌فروشند. به طور معمول، لوله های کوچکتر از ۲٫۰ اینچ به صورت پیش ساخته نیستند. لوله ها معمولا با یک بارکد برچسب زده می‌شوند و انتهای لوله برای حفاظت از آن پوشش پلاستیکی دارد.



در اینجا هفت توصیه برای طراحان مطرح می شود که حین فرایند انتخاب لوله و اتصالات باید آن‌ها رعایت کنند. برای کمک به انتخاب لوله مناسب، از یک برچسب مخفف در مورد اندازه، دما، کارآیی، مواد، فشار، لبه ها، و تحویل آن استفاده می شود.
منبع : اتصالات هیدرولیکhttp://ahmadnikfarman.com/