مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: لوله هاي بدون درز
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
لوله‌هاي فولادي عمدتاً به دو صورت ساخته مي‌شوند.

۱-لوله‌هاي درزدار ( welded pipe) یا لوله با درز جوش :

در این روش رول ورق باضخامت مورد نظر و براساس سایز لوله برش می‌خورد وبعد از عبور از غلطک‌های نورد به شکل گرد در می‌آیند و پس از آن درز بوجود آمده جوشکاری شده و به مرحله تست وکونیک می‌روند این روش تولید را “روش نورد” می‌نامند. این روش بیشتر جهت تولید انوع پروفیل‌های مورد مصرف در ساختمان و تولید لوله‌های شوفاژی ولوله‌های گازی مورد مصرف درلوله کشی ساختمان به کار می‌روند.

اصولا دونوع روش جوش برای جوشکاری درزجوش مورد استفاده قرارمی‌گیرد:

Electric Resistance Welded- ERW

دراین روش با ایجاد آمپر بالا توسط دستگاه الکتریکی جوش باعث بوجود آمدن حرارت درلبه های درزجوش شده وباعت ذوب شدن این لبه ها گردیده که موجب جوش خوردن دولبه اتصال می‌شود که به این روش “جوشکاری لب به لب” می گویند و به هیچ گونه الکترودی نیاز ندارد.

High Frequency Induction (HFI) Welded Pipe

این روش جوشکاری فرکانس بالا می باشد که در این روش عبوری جریان برق با فرکانس بالا از لبه های درزجوش باعث حرارت زیادی شده که سبب ذوب شدن لبه وجوش خوردن آنها می‌گردد. دراین روش کنترل حرارت جوش و کیفیت آن نسبت به روش قبل بیشتر می باشد. در هرصورت این نوع لوله ها عموماً جهت مصارف صنعتی وفشار‌های پایین کاربرد دارند و برای فشارهای بالاتر باید از لوله‌های مانیسمان استفاده کرد.

۲-لوله‌هاي بدون درز (مانیسمان) seamless pipe :

لوله های بدون درز به صورت اكسترودينگ توسط قالب‌هاي متفاوت توليد مي‌شود. اصولا تولید لوله های بدون درز نیازمند فرایندی است که طی آن یک شمش فولادی تبدیل به لوله می گردد. لوله‌های مانیسمان از شمش های فولادی تولید می‌شوند آنها عموما با کشش و نورد شمش های گرد فولادی تولید می‌شوند البته تولید از مقاطع چهار گوش نیز امکان پذیر است ولی باعث افزاش هزینه تولید می‌گردد نکته جالب درباره روش تولید لوله مانیسمان این است که تولید از سایزهای بزرگتر به کوچکتر می‌باشد وسایزهای۲/۱و۴/۳و۱اینچ معمولاً به روش سرد می‌باشد یعنی برای تولید سایز۲/۱اینچ در مرحله‌ی اول می‌بایست شمش ۷۶ پس از حرارت سوراخ ۲/۱ایجاد می شود وپس از نورد وکشش درخط تولید لوله ۴/۱ ۱اینچ تولید شده وپس از آن با روش سرد لوله ۴/۱ ۱ کشیده شده و پس از اسید کاری و طی چند مرحله کشش به سایز موردنظر۲/۱ اینچ می رسند. این روش اولین بار توسط مهندسی آلمانی به نام مانیسمان بکاررفت و فقط در ایران به این نام خوانده می شود .

مراحل تولید لوله به شرح زیر است:

۱-برش:

ابتدا شمش فولادی را بنا به خواسته سفارش دهنده به ابعاد گوناگون برش می دهند(ممکن است این شمش تولید داخل یا تولید کشورهایی چون اکراین باشد )

۲-مرحله گرمادهی:

شمش را داخل کوره های قوسی که با استفاده از سوخت گاز گرمادهی می شوند گرم می کنند تا به مرحله سرخ شدن برسد.

۳-سامانه لخ پرس :

در این مرحله شمش را بوسیله لخ پرس سوراخ می کنند.

۴-دستگاه اللنگاتور:

فولاد گرم شده را با دستگاه اللنگاتور گرد می‌کنند.

۵-مرحله شلیک سمبه:

این مرحله جالب ترین مرحله تولید می باشد این مرحله، مرحله شلیک سمبه به داخل شمش فولادی می باشدکه با سرعتی بالا سمبه ای به طول۱۲ متر را داخل شمش فولادی می‌کنند.

۶-تاب گیری:

در این مرحله اگر لوله کمی تاب داشته باشد صاف و یکدست می شود.

۷-جداسازی سمبه:

در مرحله آزاد سازی سمبه ،سمبه داخل لوله از آن جدا می گردد

۸-مرحله کروی :

در این مرحله سر و ته لوله که حالت تیز و برنده داشته است گرفته می شود و لوله به حالت گرد در می آید.

۹-مرحله کشش:

در این مرحله لوله را به اندازه های گوناگون تا ۲۴ مترتحت کشش قرار می دهد.

۱۰-مرحله سرد کردن:

لوله را با آب و با فرایندی مخصوص خنک می کنند

۱۱-مرحله اندازه گیری:

لوله خنک شده به انتخاب مشتری برش داده می شود(معمولا ۶متری)

۱۲-مرحله آزمایش یا تست:

با کامپیوتر لوله را تست می‌کنند تا ضایعات از مابقی جدا گردد.

۱۳-مرحله کونیک شدن دو سر لوله :

در این مرحله سر و ته لوله به خاطر تسهیل در امر تراشکاری با دستگاه کونیک و صاف می شود.

۱۴-پولیش زدن :

این مرحله که تنها مختص مشتریان از کشورهای خارجی می باشد لوله برای جلوگیری از زنگ زدن بوسیله روغنی مخصوص پالیش می‌گردد.

۱۵- بستن لوله ها

در مرحله پایانی لوله ها بسته بندی می شوند شکل بسته بندی شش ضلعی می باشد و با تسمه محکم بسته می‌شود وآماده بارگیری می گردد.

نکات مهم و ضروری جهت خریداری لوله ی مناسب

لوله هاي فشار قوي كه در بازار ايران آن ها را لوله هاي بدون درز مي نامند بسيار متنوع مي باشند و مصرف كنندگان مي بايست قبل از سفارش خريد متوجه باشند كه كدام نوع از لوله هاي فشار قوي و يا لوله هاي بدون درز را مي خواهند.

درست است كه لوله هاي بدون درز براي مصارف فشار قوي مي باشند اما مسئله مهم اين است كه كلمه فشار قوي به چه معنا می‌باشد؟

معمولا فشار هاي كاري بيش از ۲۰ Bar را فشار قوي مي نامند در صورتی كه كلمه فشار قوي بعضي از مواقع براي فشار كاري۱۰۰۰ Bar هم استفاده مي شود. بنابراين باید در سفارش خريد دقت لازم شود و تنها به كلمه لوله هاي بدون درز و لوله هاي فشار قوي اكتفا نكرد.

خريداران و مصرف كنندگان باید توجه داشته باشند لوله هاي درز مخفي هرگز نمي توانند جاي لوله هاي بدون درز را بگيرند و هرگز زیر مجموعه گروه لوله هاي فشار قوي نمي باشند مگر اينكه با محاسبات دقيق براي فشار كاري بالا توليد شده باشند و از بين بردن درز لوله هاي درزدارفقط براي زيبا و تميز تر شدن لوله ها است و به هیچ عنوان حتي ۱ Bar را هم زياد نخواهد كرد.

لوله هاي فشار قوي را معمولاً لوله هايي مي‌گویند كه با نام رده هاي ۲۰ ، ۴۰ ، ۸۰ و ۱۶۰ در بازار شهرت يافته اند و اين رده ها به معنای این مي باشد كه ضخامت لوله هاي فشار قوي را تامين مي كند و توصيه مي شود حتما هنگام خريد ضخامت لوله را هم از فروشنده مربوطه سوال كنيد و در هنگام تنها به كلمه رده اكتفا نكنيد.

لوله هاي بدون درز را معمولاً لوله هاي تيوب گویند و تفاوت لوله هاي بدون درز ( لوله هاي تيوب) با لوله هاي فشار قوي در اين است كه لوله هاي بدون درز انعطاف پذير مي باشند و بيشتر در سايزهاي ميلي متري ۶ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۴ ، ۱۵ ، ۱۶ ، ۱۸ ، ۲۰ ، ۲۲ ، ۲۵ ، ۲۸ ، ۳۰ ، ۳۵ ، ۳۸ ، ۴۲ و لوله هاي بدون درز نيز همانند لوله هاي فشار قوي در ضخامت هاي متفاوتی موجود مي باشند

قبل از سفارش خريد حتما فشار كاري خود را بررسي كنيد و فقط به كلمات لوله هاي فشار قوي و لوله هاي بدون درز اكتفا نفرماييد
منبع : اتصالات هیدرولیکhttp://ahmadnikfarman.com/