مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: شرکت سهامی خاص
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شرکت سهامی خاص چیست ؟
این نوع شرکت که از نوع بازرگانی میباشد کل سرمایه خود را از طریق موسسین هود تامین نموده و کل سرمایه آن به سهام تقسیم میگردد .کل سرمایه شرکت به سهام منقسم میگردد و میزان مسئولیت و تعهد صاحبان سهام بستگی به میزان سهام آنهاست حداقل تعداد سهامداران 3 نفر و حتما در این نوع شرکت دو بازرس باید در نظر گرفته شود . عنوان شرکت سهامی خاص باید بلافاصله قبل یا بعد از نام شرکت عنوان گردد .


مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص :
گواهی عدم سو پیشینه همه اعضا بجز سهامدارانی که در هیات مدیره عضو نباشند.
اظهارنامه 2 سری
اساسنامه شرکت سهامی خاص 2سری
صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین دو نسخه
صورتجلسه هیئت مدیره دو نسخه
کپی برابر اصل مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه ) .
فیش 35 در صد سرمایه شرکت و نامه بانکی مسدودی سرمایه .
یادآوری : در صورت ارائه سرمایه غیر نقدی ارائه نامه ارزیابی کارشناس داد گستری الزامیست .
ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به اعلام کارشناس اداره ثبت شرکتها.
روش و فرایند ثبت شرکتهای سهامی خاص:

ابتدا به سایت irsherkat.ssaa.ir/مراجعه میشود سپس نسبت به انتخاب فر آیند ثبت تاسیس اقدام میگردد .
در بخش اول اطلاعات متقاضی و کسی که این اختیار را از طرف هیات مدیره دارد تا نسبت به دریافت اوراق ثبت اقدام نماید مشخصاتش در سایت وارد میشود . اگر آن شخص وکیل باشد میبایست شماره وکاتنامه وی در این بخش وارد گردد .
در قسمت بعد 5 نام از متقاضی اخذ میگردد . اسامی همانطور که گفتیم باید حداقل 3 سیلابی بوده و از اسامی خاص باشد . شرکت سیلاب محسوب نمیشود یا شرکت تجاری یا شرکت بازرگانی یا شرکت مهندسی نیز سیلاب محسوب نمیشود . ضمنا هر نام پس از تایید به مدت 90 روز رززو شده و به نام اعضا آن شرکت میباشد . اداره ثبت این نام را به شرکتهای در شرف تاسیس دیگر اختصاص نخواهد داد .
در این قسمت موضوع فعالیت شرکت تعیین میگردد . موضوع فعالیت شرکتها عموما به دونوع اصلی تقسیم میگردد. موضوعات فاقد مجوز و موضوعات مجوزی . موضوعات مجوزی شامل برخی موارد زیر است .برخی موضوعات مجوزی عبارتند از : حمل و نقل ، خرید و فروش و ترانزیت نفت و گاز ، گردشگری ، فرهنگی ، خیریه ، آموزش ، مالی و اعتباری ، لیزینگ ، ساخت فیلم ، سریال ، انجام امور حقوقی ، و ..... موضوعات فنی مهندسی ، بازرگانی ، واردات ، صادرات ، تولید از جماه موضوعاتیست که نیازی به مجوز ندارد .
در بخش بعد اطلاعات مرکز اصلی شرکت ثبت میگردد . مرکز اصلی شرکت جاییست که اکثر فعالیتهای شرکت در آنجا صورت میگیرد . آدرس دقیق به همراه کد پستی در این قسمت قید میشود .
اشخاص : در این بخش شرکا و سهامداران تعریف میشوند .
سرمایه شرکت در این بخش مشخص میشود . سرمایه ثبت شرکت حداقل یک میلیون ریال می باشد . اما چیزی که قانون مشخص نموده اینست که سرمایه میبایست نزدیک به واقعیت باشد . سرمایه حتی الامکان باید متناسب با موضوع فعالیت باشد . ضمنا سرمایه در شرکتهای مسئولیت محدود تنها اظهاریست . و نیازی به مسدود کردن آن در حساب نمیباشد .
در این بخش سمت اشخاص قید میگردد .
ارتباط بین اشخاص در این بخش قید میگردد .
در صورت تاسیس شعبه و تعیین مدیر شعبه در بخش بعدی قید میگردد . شعبه جاییست که زیر مجموعه رسمی شرکت اصلی بوده و حدود اختیارات آن در اساسنامه قابل تعریف میباشد .
در بخش بعد روزنامه تعریف میشود . تعریف روزنامه در شرکتهای سهامی خاص اجباری بوده و در شرکتهای مسئولیت محدود اختیاریست .
اظهارنامه ثبتی مسئولیت محدود ، شرکتنامه شرکت مسئولیت محدود ، اساسنامه شرکت مسئولیت محدود ، و شرکتنامه شرکت مسئولیت محدود . همگی به ترتیتب تعریف میگردند .
سپس تایید نهایی شده و منتظر تایید نام شرکت میگردند .
معمولا پس از تایید نهایی 72 ساعت بعد تایید نام انجام میگردد .
در صورت عدم تایید نام توسط کارشناس یا رد نام میبایست نسبت به پیشنهاد 5 نام دیگر اقدام میگردد .
پس از تایید نام نسبت به پرینت اوراق اعم از شرکتنامه ، اطهارنامه ، اساسنامه ، و صورتجلسه هیات مدیره اقدام میگردد .
پس از چاپ همگی اوراق توسط همه اعضا امضا شده و به همراه کپی مدرک شناسایی و اصل گواهی عدم سو پیشینه اعضا پست میگردد .
بر روی پاکت پستی رسید پذیرش روی پاکت نصب میگردد و سپس پست انجا میگیرد . 20 تا 30 روز بعد نسبت به تایید یا رد پذیرش توسط اداره ثبت شرکت اقدام میگردد. .
در صورت پذیرش و تایید نسبت به تحویل کار از اداره ثبت و تایید دفاتر توسط نماینده قانونی تعریف شده در سایت اقدام میگردد .
پس از صدور پیش آگهی به سایت http://www.rooznamehrasmi.ir/ مراجعه میگردد . پس از ثبت نام در سایت به اقدام به ثبت شناسه آگهی در سایت شده و صدور آگهی پس از 4 الی 7 روز صورت میگیرد .

پیش از ثبت شرکت سهامی خاص به این نکات توجه شود:
تعداد سهامداران حداقل 3 نفر میباشد .
سرمایه شرکت حداقل یک میلیون ریال می باشد .
جهت تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی مؤسس میبایست این جلسه از 1 رئیس و 2 نفر ناظر و 1 منشی از بین سهامداران انتخاب هر چند که انتخاب منشی جلسه میتواند از بین یکنفر خارج شرکت باشد در این جلسه نسبت به :1) تایید اساسنامه، 2) انتخاب بازرسان ، 3) انتخاب اعضا هیئت مدیره ، 4) انتخاب روزنامه جهت درج آگهی
الف) هیات مدیره از بین سهامداران انتخاب میگردد .
ب) شخصیت حقوقی میتواند بعنوان یکی از اعضا هیات مدیره انتخاب گردد . البته باید نماینده ای از طرف شرکت معرفی گردد .
ج) افراد ورشکسته و محجور و محکوم شده به کلاهبرداری و دیگر جرائم نمیتوانند بعنوان مدیر شرکت انتخاب شوند .
د) مدت مدیریت مدیران در اساسنامه معین می شود لیکن این مدت از دو سال بیشتر نمی تواند باشذ ( ماده 109 ل.ا.ق.ت )
ه) وظیفه رئیس هیئت مدیره دعوت و اداره جلسات مجامع عمومی و نیز صاحبان سهام را در مواردی که ملرم به دعوت است دعوت نماید و هرگاه رئیس هیئت مدیره موقتاً نتولند وظیفه خود را ه انجام رساند نایب رئیس به جای وی انجام وظیفه می نمایدبجای وی نایب رییس وظیفه وی را به انجام میرساند .
و) در هر جلسه باید یک صورتجلسه تنظیم گردد و به امضا همه اعضا برسد .
ط) هیات مدیره باید یک نفر را بعنوان مدیر عامل انتخاب نماید و حد اختیار وی را تعیین نماید .مدیر عامل باید شخصی حقیقی باشد . مدیر عامل نباید در شرکت دیگری مدیر عامل باشد یعنی هر شخص تنها میتواند بیش از یک شرکت مدیر عامل باشد . رییس هیات مدیره تنها در حالتی میتواند مدیر عامل شود که بیش از سه چهارم اعضا به آن رای مثبت دهند .
ی) اعضا هیات مدیره و مدیر عامل بدون اجازه هیات مدیره نباید اقدام به انجام معامله نمایند و حداقل باید به بازرس شرکت اطلاع داده شود .
در مجمع عمومی سالانه که باید هر سال یکبار تشکیل میگردد باید بازرسین انتخاب گردند . هر چند که انتخاب مجدد بازرسین هیچ ممنوعیت ندارد . در مجمع عمومی عادی بازرسین میتوانند عزل شوند بشرط آنکه بازرس بعدی انتخاب گردد .
اشخاص زیر نمیتوانند بازرس شوند : 1- ورشکستگان ، کلاهبرداران ، اختلاسگران ، و .... محکومینی که حکم قطعی محکومیتشان صادر شده باشد . 2- مدیران عامل شرکت 3- افرادی که اقوام در جه یک یا دو مدیران باشد .4- بازرسین شرکت باید نسبت به تراز سود و زیان شرکت را کنترل و نسبت به زیانهای شرکت و گزارشات مالی به مجمع عمومی عادی اقدام نمایند .5- بازرسین مختار ند هر زمان که صلاح میدانند نسبت به بررسی گزارشات مالی اقدام کنند . 6- بازرسین در صورت تخلف هیات مدیره نسبت به ارائه گزارش نسبت به سایر اعضا و پیگیری از طریق مراجع قضایی اقدام نمایند.


7. دقیقا حداکثر یکهفته پس از تاسیس شرکت باید نسبت به اخذ دفاتر پلمپ و یا دفاتر قانونی شرکت ( دفاتر مالیاتی ) شرکت اقدام گردد در غیر اینصورت مرتکب تخلف قانونی میگردند .
8 . مطابق قانون شرکتهای سهامی موظف هستند ظرف 1 ماه نسبت به واریز فیش 2هزارم سرمایه به دارای اقدام نمایند در غیر اینصورت شامل جرایم خواهند گردید.
9 . مجمع عمومی باید نسبت به انتخاب روزنامه کثیرالانتشار اقدام نماید .
دعوت اعضا هیات مدیره باید از طریق همان روزنامه صورت گیرد .

نکات مرتبط با تعیین نام شرکت :
برای تعیین نام شرکت بایست از نامهایی با حداقل 3 سیلاب اسم خاص استفاده نمود . در انتخاب اسامی نمبایست از کلمات لاتین استفاده نمود . هر نامی که انتخاب میشود میبایست آن نام در کتاب لغتنامه دهخدا دارای معنی باشد . منبع مورد رجوع اداره ثبت کتاب لغتنامه دهخدا یا معین میباشد . همچنین اسامی مشابه در زبان لاتین (مثلا پک : به معنی وزغ با غورباقه در فارسی و در انگلیسی به معنی بسته و بسته بندی )که در فارسی معنی دیگری دارند معمولا با اخطار عدم ثبت مواجه میشوند . یا از ثبت کننده درخواست میشود از فرهنگستان ادب پارسی نسبت به آوردن نامه تاییدیه اقدام شود . که این موردمعمولا اولا فرایند ثبت شرکت را حداقل 1 ماه به تعویق می اندازد و ثانیا حتی پس از تایید کارشناس فرهنگستان باز هم ممکن است ایراد گرفته شود . در نهایت باید گفت نظر کارشناس در تعیین نام از اهمیت بسزایی برخوردار است . بطور خلاصه قانون تعیین نام شرکت بدین شکل است : 1- با فرهنگ اسلامی و ایرانی منطبق باشد 2- دارای معنی و مفهوم باشد 3-سابقه ثبت نداشته باشد . 4-نام خارجی یا مشابه نباشد

زمان ثبت شرکت برای فردی که راسا خود اقدام به ثبت شرکت نماید حدود 90 تا 120 روز میباشد و تعداد برگشت کار از اداره و حداقل اصلاحات مورد نیاز حدود 5 بار میباشد . اما توسط این موسسه حدود 20 الی 30 روز از تاریخ قرارداد و تکمیل مدارک میباشد .


لینک منبع : شرکت سهامی خاص


_________________________________________________________________

سایر مطالب مرتبط :

ثبت شرکت با مسئولیت محدود
ثبت شرکت سهامی خاص
ثبت موسسه غیر تجاری
ثبت شرکت در مناطق آزاد
ثبت شعبه و نمایندگی خارجی