مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: آجرهای چاپ سه‌بعدی با قابلیت خنک‌سازی اتاق‌ها با آب
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پیش از این طراحان از حضور استحرهای شنا یا مزیت بادها برای خنک‌سازی درون اتاق‌ها استفاده می‌کرده‌اند. اما چه می‌شود اگر بتوان آجرهایی ایجاد کرد که قادر به خنک کردن محیط باشند؟ استودیوی طراحی Emerging Objects موفق به چاپ سه‌بعدی آجرهای روزنه‌دار با نام Cool Bricks شدند که می‌تواند با آب پر شده تا دمای محیط را پایین بیاورد.


این آجرها از اصل سرسازی با تبخیر استفاده می‌کنند که در آن بخار آب به منظور کاهش دما به هوا اضافه می‌شود. اگر یک لباس خیس را جلوی پنجره آویزان کنید، درواقع از همین اصل استفاده کرده‌اید.

هر آجر خنک‌کننده‌ی چاپ سه‌بعدی دارای ساختار سه بعدی سرامیکی شبکه مانند است که می‌تواند آب را درون روزنه‌های خود مانند یک اسفنج نگه دارد. هنگامی که هوا از میان روزنه‌های آجر عبور کند، بخار آب تبخیر شده را به خود جذب کرده و فرایند خنک‌سازی را انجام می‌دهد. بر اساس اعلام طراحان، اگر تمامی دیوارهای یک خانه با این آجرهای حامل آب روزنه دار ساخته شوند، جریان عبور کننده از میان آنها درجه حرارت کلی داخل خانه را کاهش خواهد داد.

رونالد ریل، یکی از طراحان می‌گوید: “این آجرها می‌توانند جایگزینی برای سیستم‌های تهویه‌ی هوا یا سیستم‌های خنک‌کننده‌ی الکتریکی باشند. این شیوه بسیار طبیعی‌تر و کم انرژیتر می‌باشد.”

این آجرها می‌توانند در کنار یکدیگر برای ایجاد یک دیوار قرار گیرند. همچنین هر آجر دارای شکلی است که قادر به ایجاد سایه‌ی کمی می‌باشد تا بتوانند از سطح دیوار در برابر خورشید محافظت کرده و عملکرد کلی این شیوه را بالا ببرد. پژوهشگران به تازگی آزمایشات خود بر روی نمونه‌ی اولیه این آجرها را شروع کرده تا میزان اثرات خنک‌سازی آنها را اندازه بگیرند و معتقدند می‌توان از این آجرها برای خنک کردن اتاق‌های بزرگ استفاده کرد یا حتی این آجرها قابل کاربرد در برنامه‌های کشاورزی نیز هستند.

ریل می‌گوید: “آب می‌تواند به صورت دستی یا از طریق پمپ وارد آجرها شود. میزان خنک‌سازی محیط بستگی به اندازه‌ی دیوار، اندازه‌ی آب و جریان هوا دارد.”

آجر خنک‌کننده در حال حاضر در نمایشگاه عمومی سان‌فرانسیسکو که تا نوزدهم آوریل ۲۰۱۵ برگزار می‌باشد، به نمایش گذاشته شده است.

منبع : پرینتر سه بعدی