مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چاپچانه های که چاپ رول دارند:
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
چاپچانه های که چاپ رول دارند:
مطبوعات و روزنامه‌ها بخش بزرگي از بار فرهنگ‌سازي و اطلاع رساني هر كشوري را به دوش دارند. این نقش تا آنجایی پررنگ است که می توان گفت هر جامعه‌اي كه از لحاظ فرهنگي و اجتماعي پيشرفته‌تر باشد تعداد روزنامه‌هايش بيشتر است، اين يك تعامل دو طرفه است يعني به همين نسبت هر كشوري كه تعداد روزنامه‌هايش بيشتر باشد ار لحاظ اجتماعي و فرهنگي پيشرفتش قابل توجه تر است.
در ايران به نسبت اتفاقات سياسي اجتماعي تعداد روزنامه‌ها و تیراژشان كم يا زياد می‌شوند چنانچه چاپ روزنامه در دوران مشروطيت رونق بسيار يافت در واقع هسته اصلی انتشار روزنامه در این دوره تشکیل شد. همچنین می توان به وقایع سیاسی دیگر مانند انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد. برای نمونه همزمان با انتخابات رياست جمهوري در سال 84 تعداد مجوزهاي نشر روزنامه كه از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صادر شد  از 5 روزنامه در سال 83 ناگهان به 15 روزنامه رسيد. اين رشد را تقريبا در تمامي سالهايي كه انتخابات رياست جمهوري برگزار می‌شود می‌توان ديد. با همه این اوج و فرودها تعداد روزنامه ها هر سال بیشتر از سال پیش بوده و به ندرت می بینیم که در یک سال تعداد روزنامه‌های در حال انتشار نسبت به سال پیش از آن کمتر بوده باشد. از سال 75 تا سال 84 رشد تعداد روزنامه‌ها با شيب ملايمي رو به افزايش بوده است به عبارتي تعداد روزنامه‌های منتشره در سال 75 تنها پنجاه عنوان بوده كه اين رقم در سال 84 به 137 عنوان رسيده است.
ناگفته پيداست كه بخش عمده‌اي از بار فعاليت روزنامه‌های كشور بر دوش چاپخانه هاست و به نسبت كاهش و افزايش روزنامه‌ها مسئوليت چاپخانه‌ها نيز كم و زياد می‌شود و رونق كار آنها نيز همچنين. اين مسئوليت عمدتا بر دوش چاپخانه‌هايي است كه دستگاه چاپ رول دارند زيرا اين ماشين‌ها توانايي چاپ روي کاغذ هايي با گراماژ کمتر از 90 گرم در متر مربع را دارند و حتي ميتوانند روي کاغذ‌های با گرماژ 35 گرم در متر مربع نيز عمليات چاپ را انجام دهد، همچنين در چاپ رول امکان چاپ روي کاغذ‌های گلاسه، تحرير و کاهي وجود دارد. در ايران حدودا 42 چاپخانه بزرگ و كوچك مجهز به ماشين رول وجود دارد كه البته همه آنها روزنامه چاپ نمي‌كنند بلكه بخشي از اين چاپخانه‌ها تنها سفارشات ماهنامه‌ها و فصل‌نامه‌ها را می‌پذيرند.
امروزه اكثر روزنامه‌های باسابقه صبح ايران چاپخانه‌هايي مخصوص خود دارند از جمله: كيهان، اطلاعات، جمهوري‌اسلامي، همشهري، جام جم و جوان. بعضا ديده می‌شود این چاپخانه‌ها سفارشات روزنامه‌های ديگر را هم می‌پذيرند. مانند همشهري كه چاپ روزنامه تهران امروز و كيهان كه چاپ صبح اقتصاد را هم عهده دارند.
بعضي روزنامه‌ها نيز به دليل تيراژ بالا با چند چاپخانه متفاوت در نقاط مختلف ايران همكاري دارند مانند روزنامه ايران كه کار چاپ آن را علاوه بر چاپخانه‌های افست، بانك ملي، بامشاد چاپ در تهران، چاپخانه رسانه برتر در اصفهان ، پيام رسانه آذر در تبريز و پيام رسانه در همدان نیز انجام می‌دهند.
از ميان باقي چاپخانه‌ها بعضي حجم كاري بيشتري در اين زمينه دارند و مسئول چاپ روزنامه‌های بيشتري هستند كه مهمترين آنها چاپ رواق است كه كار خود را در سال1374 با 10 نفر نيروي انساني و يك دستگاه چاپ رول آغاز كرد و امروز با پنج دستگاه چاپ رول و 220 نفر پرسنل، در زميني به وسعت 7000 متر مربع ، به بيش از 150 نشريه و شركت تجاري گوناگون خدمات ارائه می‌دهد. سهم چاپ رواق در بازار چاپ تجاري رول حدود 60% و در بازار چاپ غير تجاري بيش از 10% است و كار چاپ روزنامه‌های پرتيراژي همچون گل، استقلال، ايران ورزشي، آسيا، هفت صبح، خراسان و وطن امروز را برعهده دارد. ديگر چاپخانه پركار در چاپ روزنامه، موسسه چاپ و نشر روزتاب است كه چاپ روزنامه‌هايي همچون باني فيلم، اعتماد، آرمان روابط عمومي، راه مردم، ملت ما، مردم سالاري، آفتاب، هدف و اقتصاد را چاپ می‌كند. چاپخانه ديگر زيتون‌نگار است كه كار چاپ روزنامه‌هایی همچون ابرار اقتصادي، ابرار، اسرار، همبستگي، ابرار ورزشي را برعهده دارد.  چاپخانه كار و كارگر نيز در اين زمينه سفارشات زيادي دارد از جمله روزنامه‌های كار و كارگر، تفاهم، پيام زمان، روزان، كائنات و عصر اقتصاد توسط اين چاپخانه چاپ می‌شوند.
چاپ بامشاد سبز چاپخانه ديگري است كه در چاپ روزنامه و نشريات فعال است اين چاپخانه با روزنامه‌هايي همچون سياست روز، قدس، فناوران، اقتصاد پويا همكاري دارد. ساير چاپخانه‌ها معمولا تنها با يك، دو یا حداکثر سه روزنامه پرتیراژ و مطرح همكاري دارند كه از جمله می‌توان به موارد زير اشاره كرد: واژه نگاران قلم چاپ روزنامه‌های پيروزي و 90؛ اميدچاپ و نشر ايرانيان چاپ روزنامه‌های پرسپوليس، تماشا و حمايت؛ چاپخانه دانشگاه آزاد اسلامي چاپ روزنامه‌های خورشيد و فرهيختگان، چاپخانه گلريز  چاپ روزنامه‌های جهان اقتصاد و رسالت؛ چاپخانه ايرانچاپ چاپ دنياي اقتصاد و جهان صنعت؛ چاپخانه انتخاب رسانه چاپ روزنامه مغرب؛ چاپخانه هنر سرزمين سبز چاپ خبرورزشي؛ چاپخانه مجلسي چاپ البرز ورزشي؛ چاپخانه ريحان چاپ روزنامه ابتكار؛ چاپخانه طوطي چاپ روزنامه آفرينش را عهده دار هستند.