مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: راز استفاده از شیشه رنگی در کویر
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تابیدن نور مستقیم خورشید به شیشه رنگی ها باعث ایجاد محیطی رنگین و بازی نور و رنگ در فضای داخلی محیط می شود و در هر ساعت از روز با توجه به نور تابیده شده محیط داخلی را به گونه ای می آراید و از تکراری بودن در می آورد. شیشه رنگی در معماری ایران زمین مقامی بلند دارد و برای همه ما خاطره های دلنشینی را از ساختمانهایی زیبا تداعی می کند ولی تا حالا فکر کرده اید که علت به کارگیری شیشه رنگی در منازل کویری کدام است.
[تصویر:  glass.jpg]

به کارگیری از شیشه رنگی اکثرا در ناحیه های كویری ایران مشاهده می گردد. ناحیه هایی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید است و رنگ های کمی در پیرامون و فضای بیرونی وجود دارند در این اوضاع و ناحیه ها به کارگیری از انعکاس های دلنشین شیشه رنگی توانسته رنگ بندی های زیبایی را در خاطر ساکنان بیافریند و نقیصه نبود رنگ در اقلیم موردنظر را جبران نماید. شیشه رنگی استفاده شده در قاب های مشبك نمودی یافته از طبیعت رنگینی که گویی از دنیای دیگری خبر می دهد.

طراحان و معماران ایرانی نیز با ذوق و قریحه و علم خودشان این شیوه رنگ آمیزی با شیشه رنگی را از سایر ملت ها گرفته اند و با آن در زیست جهان خودمان آمیزه ای از رنگ و نور ایجاد کرده اند. منظور نظر معمار طراح ایرانی از پدید آوردن این آمیزه توسط شیشه رنگی فقط منحصر در عرضه اثری زیبا نیست بل افزون بر آن می خواهد با مراعات اصل های مردم داری و جلوگیری از هدر رفتن وقت و فضای پیرامون خود زندگی را در آنجا و اقلیم به جریان اندازد تا مردمان با روحیه ای سالم و سرزنده در فضای درونی و بیرونی بسر برند.

توجه به سلیقه ها و خواسته های افراد ساکن در فضای موردنظر پایه طراحی مهمار ایرانی است و جلوگیری از هدر رفتن وقت و فضای پیرامون ریشه در اسراف نکردن و استفاده حداکثری از فضاها دارد.


شیشه رنگی در قاب پنجره مشبك جای می گیرد و از آنجایی که پنجره های مشبك، شدت نور را در مواقع و فصل های گوناگون متعادل می نمایند؛ و باعث می شوند نور در موقعی از روز که شدید است منتشر شود و یکجا جمع نگردد و با به کارگیری شیشه رنگی استفاده شده در قاب های چوبی، حریم امنی در جهت آسایش ساکنان آن فضا در برابر شدت نور و گرما آماده نماید.

افزون بر آن یكی از هدف های معمار موقع استفاده از شیشه رنگی در ناحیه های كویری، فراری دادن حیوانات موذی از حومه فضای موردنظر می باشد.

تابیدن نور خورشید به شیشه رنگی باعث می گردد فضای درونی زیر اثر رنگ شیشه رنگی و بازی نور و رنگ، در هر ساعت از روز متفاوت باشد و فضا را از روزمرگی بیرون بیاید. و باعث به وجود آمدن تنوع در پیرامون گردد.

در این روزگار با امروزی شدن زندگی، به کارگیری از شیشه رنگی در جامعه های گوناگون، كاربردهای مختلفی یافته است. از جمله این کاربردها می توان به استفاده از شیشه رنگی در تبلیغات کالاها، طراحی فضا و غیره اشاره نمود.