مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: ثبت شرکتهای حقیقی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شرکت حقیقی چیست؟

«شخص حقیقی» در اصطلاح حقوق،ی به هر یک از افراد نوع بشر می‎گویند که در مقابل واژه «شخص حقوقی» قرار می گیرد که ممکن است شخص حقوقی بصورت یک شرکت تجاری یا یک نهاد غیر تجارتی و یا حقوق عمومی مانند دولت یا شخص حقوقی حقوق خصوصی باشد.

شرکت حقیقی توسط افرادی اداره می‎شود که از حقوق و مسئولیت‌های مشخصی در جامعه برخوردار هستند و در مقابل شرکت‎های حقوقی قرار می‎گیرند. شرکتهای حقوقی توسط شخص حقوقی به یک نهاد، موسسه، شرکت یا سازمان اطلاق می‌شود که برای آن نیز حقوق و مسئولیت‌های قانونی در نظر گرفته شده است.

چه شرکتهایی حقیقی هستند؟

بر اساس تعریف ارائه شده، شرکتهایی حقیقی محسوب می‎شوند که توسط افراد بدون وابستگی به هیچ ارگانی یا نهاد عمومی و دولتی، اداره می‎شوند. این شرکتها ممکن است با هدف تجاری یا غیر تجاری تاسیس گردند. از جمله آن‎ها می‎توان به شرکتهای سهامی خاص، شرکتهای تعاونی، شرکت با مسئولیت محدود، اشاره کرد.

نحوه ثبت شرکت های حقیقی

برای ثبت شرکتهای حقیقی ارائه مدارک زیر الزامی می‎باشد:

-2 نسخه اساسنامه‌ شرکت حقیقی و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط تمامی صاحبان سهم

-کپی برابر اصل شناسنامه‌ و کارت ملی کلیه‌ سهام‌داران و بازرسین به همراه عکس پرسنلی

-2 نسخه صورت جلسه‌ مجمع عمومی موسسین شرکت حقیقی و امضای صاحبان سهم و بازرسین

-2 نسخه صورت جلسه‌ هیات مدیره شرکت حقیقی که توسط مدیران منتخب مجمع امضا شده باشد

-گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه‌ شرکت حقیقی از بانکی که حساب شرکت در آنجا قرار دارد.

-2 نسخه اظهارنامه‌ تکمیل شده‌ شرکت حقیقی و امضا ذیل اظهارنامه توسط تمامی صاحبان سهم

نکته: اگر مقداری از سرمایه‌ شرکت حقیقی، به شکل غیرنقدی باشد، ارائه‌ تقویم نامه‌ کارشناس رسمی دادگستری و چنانچه اموال غیرمنقول، جزء سرمایه‌ شرکت قرار گیرد؛ ارائه‌ اصل سند مالکیت، الزامی خواهد بود.

-بنا به اعلام کارشناس اداره‌ ثبت شرکت‌ها، ارائه مجوز ضرورت می‎یابد.

مزایای ثبت شرکت حقیقی

فعالیت قانونی و رسمی شرکت حقیقی

با ثبت شرکت حقیقی، تمامی وقایع و امور تجاری و غیرتجاری شرکت بشکل رسمی و قانونی انجام شده و اعتبار آن نیز افزایش می‎یابد. با توجه به اینکه تمامی فعالیتهای شرکتها تحت حمایت و کنترل قانون قرار می‎گیرد، مدیران به دلیل اعتباری که شرکت به خودی خود نسبت به فرد حقیقی دارد، برای ثبت شرکت، رغبت بیشتری نشان می‎دهند. همچنین فعالیت های شرکت حقیقی به علت امتیازاتی از قبیل اعطای وام، حمایتهای حقوقی و قانونی گوناگون و ... در نظر گرفته است، موجب اطمینان خاطر شرکتها برای فعالیت با امنیت شغلی بیشتر می‎شود.

مسئولیت مشترک شرکا و جلب اعتماد اشخاص طرف همکاری

با توجه به اینکه اشخاص حقیقی مسئول مالی و حقوقی تمامی فعالیتهای انجام شده می‎باشند، لذا اگر در شرکت ثبت شده کلیه اعضای هیات مدیره و شرکا درباره همه اعمال شرکت در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت داشته و ملزم به پاسخگویی از طریق قانون باشند، همه مسئولیت ها به عهده یک نفر نخواهد بود که این امر به سود مدیران شرکت حقیقی خواهد بود و از سوی دیگر، اشخاص طرف معامله شرکت نیز با اطمینان خاطر بیشتری با شرکت معامله می‎کنند.

حمایت قانون از حقوق کلیه طرفین همکاری شرکت، اشخاص شرکت و طرفین شرکت شرکا

در رابطه با شراکت شرکا به صورت شخصی، به نفع همه شرکا می‎باشد زیرا تمامی جزئیات، میزان درصدهای سهام و سایر حقوق شرکاء بشکل قانونی و مکتوب در اساسنامه و سایر اسناد شرکت ذکر گردیده و قابل استناد می‎باشند. از این رو در پیشامدهایی همچون اختلافات احتمالی میان اعضاء و یا در مقابل اشخاص ثالث روند حل اختلافات و مشکلات نسبت به شراکت شخصی آسانتر قابل پیگیری می‎باشد.

اعطا و دریافت نمایندگی رسمی

بسیاری از اشخاص برای اخذ نمایندگی از شرکتهای بزرگ و معتبر خارجی و داخلی و فعالیت تحت عنوان نمایندگی این برندها تمایل زیادی نشان می‎دهند. اغلب شرکتها به منظور جلوگیری از بروز مشکلات قانونی و حقوقی احتمالی تمایل به اعطای نمایندگی به اشخاص حقوقی ثبت شده دارند و با اشخاص حقیقی همکاری نمی کنند و یا در صورت همکاری شرایط مشکلتری را نسبت به شرکتها برای اشخاص حقیقی در پیش می‎گیرند. از این رو شرکتهای حقیقی با اخذ نمایندگی به راحتی می‎توانند برای خود کسب وجهه کرده و همچون شرکتهای حقوقی به فعالیت خود ادامه دهند.