مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: ساخت جمجمه مصنوعی توسط چاپگر سه​ بعدی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
یک بیمار هلندی نخستین فرد در جهان است که ناگزیر شد کل جمجمه‌اش را با یک جمجمه مصنوعی جایگزین کند. در طول یک جراحی ۲۳ ساعته، زن ۲۲ ساله، جای جمجمه واقعی خود را به یک جمجمه پلاستیکی داد که به روش چاپ سه‌بعدی برای او تولید شده بود. جراحی این جمجمه سفارشی توسط دکتر «بون ورویج» و دکتر «مارویک مورادین» در بیمارستان دانشگاه «اوتریخت» هلند انجام شد.

این بیمار از یک بیماری نادر رنج می‌برد که موجب شده بود جمجمه‌اش به طور پیش‌رونده‌ای ضخیم شود و موجب بروز سردردهای پیاپی و افزایش فشار به مغز و کاهش دید وی شده بود. جمجمه وی به ضخامت ۱۵ سانتی‌متر رسیده بود در حالی که یک جمجمه طبیعی حدود یک تا یک و نیم سانتی‌متر ضخامت دارد. همانطور که جمجمه به روند ضخیم شدن خود ادامه می‌داد فشار بر مغز وی نیز افزایش می‌یافت و بدون انجام جراحی، وی در نهایت عملکردهای اصلی مغز را از دست داده و می‌مرد.

در این جراحی، متخصصان مغز و اعصاب کل بخش عقبی جمجمه وی را از خط رویش مو در پیشانی تا بالای گردن و در طرفین نیز از یک گوش تا گوش دیگر جایگزین کردند. آنها این استخوان را با یک ایمپلنت پلاستیکی جایگزین کردند که به استخوان باقی مانده متصل می‌شود. جراحی موفقیت‌آمیز به اتمام رسید و اکنون پس از گذشت سه ماه این بیمار نشانه‌ای از بیماری در خود ندارد و دید خود را به طور کامل بازیافته است.

پزشکان لزومی برای درمان‌های بعدی این زن نمی‌بینند و می‌گویند تقریبا غیرممکن است که نشانه‌ای از جراحی بر روی بیمار را بتوان مشاهده کرد. پزشکان پیش از این از ایمپلنت‌های چاپ شده به روش سه‌بعدی برای جایگزینی بخش‌هایی از جمجمه استفاده کرده بودند اما جایگزینی تمامی بخش عقبی جمجمه هرگز پیش از این صورت نگرفته بود.

منبع : پرینتر سه بعدی