مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: طراحی لوگو
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در گذشته انسان ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر از اشکال ، خطوط و تصاویر مختلف استفاده می کردند. با گذشت زمان این اشکال رنگ بوی حروف را به خود گرفته اند و این کلمات یا حروف تکامل یافته اشکال می باشند. همچنین این رویه تا به امروز ادامه دارد. در عصر امروزی هم انسان ها برای انتقال مفاهیم و معانی مختلف از نمادها ، اشکال و تصاویر استفاده می کنند که مبحث طراحی لوگو از این قاعده مستثنی نیست.

طراحی لوگو
در این مقاله به بررسی معانی نمادها و اشکال در طراحی لوگو می پردازیم.



دایره در طراحی لوگو

یکی از پر کاربردترین اشکال در طراحی لوگو دایره می باشد. دایره به دلیل نداشتن ابتدا و انتها بیانگر زمان است. زیرا زمان ابتدا و انتهایی نداشته و متعلق به مکانی نمی باشد. دایره ها اساسا بدون مبدا و مقصد هستند و چون آغاز و پایانی ندارند نشان دهنده حرکت و پیشرفت می باشند و دقیقا در مقابل سکون و مکان قرار می گیرند. یکی دیگر از مفاهیمی که دایره القا می کند ، به جهت شبیه بودن به چرخ که در گذشته ابزار مهمی در زندگی انسان محسوب می شود و تحولی عظیم در زندگی بشر در زمینه تولیدات و مصنوعات ایجاد کرده است معنای تجارت ، صنعتگری ، فناوری و خلاقیت را به همراه دارد. بسیاری از لوگوهای طراحی شده موفق به شکل دایره هستند یا شکل دایره در آن به کار رفته است. دایره به دلیل تاثیرگذاری بسیار عالی بر مخاطب یکی از مهم ترین عناصر ارتباطی قوی محسوب می شود.

طراحی لوگو

مربع در طراحی لوگو

یکی از پر استفاده ترین عناصر در طراحی لوگو شکل مربع می باشد. مربع دارای چهار ضلع و چهار گوشه است که همین امر باعث می شود حس سکون ، ایستایی و نظم را به مخاطب القا کند. مربع برخلاف دایره که حس حرکت را به همراه دارد ، حس ثبات و استحکام را منتقل می کند و کاملا به جایی یا مکانی اشاره دارد. مربع نماینده ی هماهنگی است و یکی از بنیادی ترین شکل های نمادین محسوب می شود. مربع شکلی است که پر از رمز و راز می باشد و تاکنون بسیاری از طراحان گرافیک را وا داشته با خلاقیت خود به وسیله ی مربع اشکال جدیدی با بعدهای متفاوت خلق کنند البته ذهن انسان تنها قادر به درک سه بعد است.

طراحی لوگو
مثلث در طراحی لوگو
حالت برندگی شکل مثلث در طراحی لوگو حس تهاجم ، سوزانندگی و سرزندگی را به مخاطب منتقل می کند. مثلث رو به بالا مظهر آتش و مثلث رو به ذیل نماد آب می باشد. مثلث متساوی الاضلاع به دلیل تساوی در اندازه های ضلع ها نشان دهنده ی استحکام و پایداری است اما مثلث متساوی الساقین به دلیل بالا رونده بودن آن نماد حرکت ، پویایی و پیشرفت می باشد.

طراحی لوگو

خطوط منحنی در طراحی لوگو

خطوط منحنی به خط هایی گفته می شود که نه مستقیم باشد نه منکسر و معمولا نرم تر از خطوط مستقیم هستند. حالت خمیدگی خطوط منحنی در طراحی لوگو حس آرامش را به مخاطب منتقل می کند.
در طراحی لوگو هر جا که بخواهیم از نظم ، نظام و هماهنگی فرار کنیم از خطوط منحنی استفاده می کنیم. خطوط منحنی اشاره به شکنندگی ، ظرافت و حساس بودن یک موضوع یا یک بخش دارند. همچنین این خطوط در طراحی لوگو برای طرح های فانتزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

طراحی لوگو

در طراحی لوگو حرفه ای و تخصصی خلاقیت مهم ترین و کاربردی ترین اصل در طراحی می باشد به همین دلیل نگرش متفاوت به طراحی لوگو و خلق لوگوهای منحصر به فرد مهم ترین هدف در طراحی لوگو است.
سلام،با اجازتون من هم چند کلامی درباره لوگو و انواع لوگو صحبت کنم

در یک تعریف پایه لوگو ها نماد هایی هستند که از تصاویر و نوشته تشکلیل شده اند و به ما در شناسایی برند هایی که به آن ها علاقه داریم کمک میکنند،اما لوگو ها در واقع بسیار بیشتر از این ها هستند در واقعا یک طراحی لوگو خوب سنگ بنای اصلی برند شماست و به مشتریان شما کمک میکند تا بهمند شما چه کاری انجام میدهید،چه کسی هستید و به چه کسی ارزش می دهید.این مسولیت زیادی بر روی تصویر کوچک است!

لوگو یا آرم چیست؟


لوگو نمادی است که از متن یا تصویر و یا هر دو آن ها تشکیل شده است و نشان دهنده فعالیت یک تجارت است،یک لوگو خوب نشان میدهد که یک شرکت چه کاری انجام میدهد و ارزش آن برند چیست،در واقع طراحی لوگو به معنای ترسیم چهره برند است و هویت بصری یک برند را تشکیل میدهد،به همین دلیل است که داشتن یک لوگو حرفه ای مهم است.

انواع لوگو

1:لوگو مونوگرام ( Monogram or Lettermark )

مونوگرام دسته ای از لوگو است که بر مبنای تایپوگرافی است و از حروف تشکیل میشود.در این نوع لوگو معمولا حروف مختصر نام برند لوگو را شکل میدهند.لوگو شرکت هایی مانند IBM , CNN , HP , HBO , NASA از این دسته هستند.احتمالا شما هم متوجه یک الگوی خاص در نام این برند ها شده اید.این برند ها معمولا نام های طولانی ای دارند که قرار گرفتن تمام اسم برند در لوگو منطی نیست به همین دلیل با مختصر کردن نام برند توانسته اند یک لوگو مناسب طراحی کنند.

2: لوگوتایپ ( Logotype or Wordmarks )


همانند مونوگرام ، لوگو تایپ ها لوگو هایی بر اساس فونت هستند و بر روی نام برند تمرکز دارند.لوگو هایی مانند visa و coca-cola از این نوع لوگو ها هستند. این لوگو ها زمانی استفاده میشوند که شما یک نام متمایز و کوتاه داشته باشید.لوگو شرکت گوگل بهترین مثال برای این دسته است.این برند یک نام کوتاه و متمایزی دارد که با یک طراحی زیبا و قدرتمند توانسته در ذهن همه جای گیرد.

3: لوگو تصویری ( Pictorial marks or logo symbols )


بسیاری از شما خوانندگان عزیز زمانی که به لوگو ها فکر میکنید معمولا این دسته از لوگو ها در ذهنتان تجسم میشود.لوگو های تصویری همان طور که از نامش پیداست یک طرح بر مبنای گرافیک و آیکون است.نماد اپل ، توییتر و بسیاری از برند های بزرگ دنیا در این دسته جای میگیرند.این برند ها شناخته شده هستند و به همین دلیل از نماد ها استفاده میکنند.در حقیقت بهترین کار استفاده از نماد های تصویری است . این نوع لوگو ها میتوانند برای کسب و کار های نوپا و شناخته نشده مناسب باشد.در بین 7 نوع لوگو این دسته شاید محبوب ترین باشد.

4: لوگو انتزاعی ( abstract logo marks )


لوگو های انتزاعی دسته ای از لوگو های تصویری هستند که مفهوم خاصی ندارند و قابل تشخیص نیستند.به طور مثال لوگو اپل قابل تشخیص است و شما به راحتی متوجه میشوید که تصویر یک سیب است اما لوگو شرکت هایی مانند BP , adidas و pepsi مفهوم تصویری خاصی ندارند.

5: لوگو Mascots

لوگو های Mascots ، لوگو هایی هستند که یک شخصیت مصور را در بر میگیرند.اغلب این شخصیت ها کارتونی و سرگرم کننده هستند. لوگو های Mascots یک راه عالی برای ایجاد شخصیت های گویا است. استفاده از شخصیت ها بسیار تاثیر گذار هستند و استفاده از آن در لوگو هوشمندانه است.ذهن افراد به گونه ای است که میتوانند شخصیت های خیالی را برای همیشه در خاطرشان نگه دارند. به طور مثال شما ممکن است یک شخصیت خیالی در یک شبکه تلویزیونی که سال ها قبل پخش شده را به خاطر داشته باشید اما بسیاری از خاطرات دیگر را فراموش کرده باشید.

6: لوگو ترکیبی ( The combination mark )


لوگو ترکیبی یک دسته از 7 نوع لوگو است که متن و تصویر میتوانند در کنار هم قرار بگیرند و یا از بین هم عبور کنند.از معروفترین آن ها میتوان به لوگو کینگ برگر و LACOSTE اشاره کرد و در بین برند های ایرانی میتوان به لوگو سایت آپارات و اسنپ و … اشاره کرد.

[تصویر:  sirvan-logo-design-1536x1536.jpg]

7: لوگو emblem

این دسته از لوگو ها که ظاهری سنتی و قدیمی دارند بیشتر در مدارس و شرکت ها و ارگان های دولتی مورد استفاده قرار میگیرد و در صورت استفاده درست میتواند بسیار موثر باشد. این نوع لوگو حاوی یک تصویر و یا نشانه است که که داخل آن از فونت های مخصوص استفاده میشود مانند مهر ها و مدال ها.