مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: 20 مورد غذاهای مفید برای دیابت و توصیه ها
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دیابتی ها باید به شدت مراقب تغذیه شان باشند تا وضعیت شان کنترل شده و قندشان بالا نرود. بیماری دیابت برای سلامتی خطرات زیادی دارد و در موارد خطرناک ممکنست موجب قطع دست یا پا شود. در این بخش 20 مورد از غذاهای مفید برای دیابت را به شما معرفی می کنیم. سعی کنید حتما این مواد مغذی را طی روز مصرف کنید و میزان مصرف مواد قندی را کم کم به صفر برسانید. با تغذیه صحیح میتوانید بیماری دیابت را کنترل کرده و زندگی راحتی را داشته باشید.

غذاهای مفید برای دیابت

با غذاهای مفید برای دیابت در این بخش از مجله پزشکی آسان طب آشنا شوید و حتما اگر مبتلا به دیابت هستید مراقب تغذیه تان باشید. تغذیه سالم و ورزش کافی مهمترین روش کنترل و جلوگیری از پیشرفت بیماری دیابت است. همچنین باید مصرف مواد قند دار را به شدت کاهش دهید.

1- گوشت مرغ

گوشت مرغ می تواند در تغذیه دیابتی ها گنجانده شود. همچنین در بین اعضای بدن مرغ گوشت سینه مرغ از همه بهتر است. چون در مقایسه با ران یا سایر قسمت‌ ها چربی کمتری دارد. پوست مرغ دارای چربی است و دیابتی ها هرگز نباید آن را بخورند.

تغذیه دیابتی ها
2- تخم مرغ

طبق اطلاعات بدست آمده خوردن یک عدد تخم ‌مرغ در روز کلسترول خون تان را زیاد نمی کند و می تواند ساعت ‌ها شما را سیر نگه می‌ دارد. در نتیجه مجبور به ریزه خواری نیستید. چون همین ریزه خواری ها اکثرا حاوی مواد قندی هستند و قند تان را بالا می برند.

3- ماهی

یکی از غذاهای مفید برای دیابت ماهی ها هستند. مصرف یک یا دو بار ماهی در هفته احتمال ابتلا به ناراحتی ‌های قلبی – عروقی را حداقل 40 درصد در دیابتی ها کم می کند. همچنین اسیدهای چرب موجود در ماهی احتمال ابتلا به دیابت، مقاومت در برابر انسولین و التهاب را کاهش می ‌دهد.

4- دانه کتان

دانه کتان یک تغذیه مناسب برای دیابتی هاست. دانه‌ های کتان غنی از پروتئین، فیبر، چربی ‌های خوب و منیزیم است. این مواد قند خون را تنظیم کرده و به سلول‌ ها در جذب انسولین کمک می ‌کنند. در نتیجه برای دیابتی ها مفید است.

5- شیر و ماست

به گزارش آسان طب شیر و ماست غنی از پروتئین و کلسیم هستند و موجب کاهش وزن شما می شوند. البته به شرطی که از نوع کم چرب آنها استفاده کنید. همچنین شیر و ماست مقاومت در برابر انسولین را از بین می ‌برند.

6- گردو

گردو یکی دیگر از غذاهای مفید برای دیابت است. البته به شرطی که خیلی هم در مصرف آن زیاده روی نشود. گردو حاوی مقادیر بالایی فیبر و پروتئین بوده و سوخت کندی دارد که به تدریج به قند تبدیل می ‌شود. از سوی دیگر غنی از چربی‌ های مونوی غیر اشباع است که برای سلامت مفید میباشد.

7- دانه‌ ها

همه دانه ها دارای چربی‌ های خوب، پروتئین و فیبر می باشند و قادرند قند خون را پایین نگه داشته و از ابتلا به ناراحتی‌ های قلبی عروقی پیشگیری کنند. همچنین دانه ها منابع طبیعی استرول هستند که چربی خون را کاهش می ‌دهند.

8- جوی دو سر

طبق بررسی های بدست آمده مصرف جوی دو سر باعث می‌ شود بین آنزیم‌ های هضم ‌کننده در معده و مولکول‌ های آمیدون(نشاسته) غذا، یک سد چسبناک به وجود بیاید. در نتیجه دستگاه گوارش مدت طولانی ‌تری غذا را در خود نگه داشته و قندها به تدریج وارد خون می ‌شوند. این ویژگی برای دیابتی ها مفید است.

9- روغن زیتون

روغن زیتون دارای ترکیبات ضد التهابی و قوی است که محققان آن را شبیه آسپیرین می دانند. طبق بررسی های بدست آمده کسانیکه رژیم مدیترانه ‌ای دارند و روغن زیتون، میوه و سبزیجات، غلات و گوشت کم‌ چرب می ‌خورند کمتر به دیابت و ناراحتی های قلبی و عروقی دچار می ‌شوند. به جای سس مایونتز هم از روغن زیتون استفاده کنید.

10- کره بادام زمینی

یکی دیگر از غذاهای مفید برای دیابت کره بادام زمینی است. مصرف کره بادام زمینی اشتها را کور کرده و سبب سیری بیشتر فرد در مقایسه با زمانی می شود که مواد قندی کم فیبر مصرف می ‌کند. در ضمن کره بادام زمینی غنی از چربی‌ های غیراشباع است که می ‌تواند قند خون را تنظیم کند.

11- نان سبوس ‌دار

نان سبوس دار برای سلامتی فواید زیادی داشته و موجب کاهش وزن می شود. مصرف زیاد نان سفید می ‌تواند حساسیت بدن به انسولین را کاهش داده و سبب افزایش قند خون شود. در صورتی که نان سبوس ‌دار دقیقا برعکس عمل می ‌کند. پس سعی کنید به جای نان سفید از نان سبوس دار استفاده کنید.

12- سیب ‌زمینی شیرین

سیب‌ زمینی شیرین کبابی شده 30 درصد کمتر از سیب ‌زمینی معمولی قند خون را افزایش می ‌دهد. سیب زمینی شیرین دارای فیبر بالا و ریزمغذی‌ هایی است که سبب کاهش کلسترول و کندی هضم غذا می ‌شوند. همچنین طبق اطلاعات بدست آمده سیب ‌زمینی شیرین غنی از کاروتنوئید و رنگ‌ دانه ‌های زرد و نارنجی است که به ارگانیسم‌ ها اجازه عکس ‌العمل در برابر انسولین را می‌ دهد.

13- هویج

هویج برای سلامتی فواید زیادی دارد و موجب کاهش قند خون می شود. این خوراکی پر فایده یکی از منابع طبیعی غنی از بتاکاروتن است که موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت شده و به تنظیم قند خون کمک زیادی می کند.

14- سیب

میوه سیب برای سلامتی و پیشگیری از خیلی از بیماری ها مفید است. سیب کالری پایینی دارد. همچنین فیبر آن زیاد است و جلوی اشتها و گرسنگی را خواهد گرفت. یکی دیگر از فواید سیب آنست که دشمن کلسترول بد بوده و به کاهش میزان قند خون در افراد کمک می کند.

15- آووکادو

آووکادو برای سلامتی فواید زیادی دارد. این میوه خوشمزه غنی از اسیدهای چرب مونوی غیر اشباع است که سبب کند شدن هضم و پیشگیری از افزایش قند خون بعد از صرف غذا خواهد شد. پس کسانیکه دیابت دارند میتوانند آووکادو بخورند.

16- جو

جو یکی دیگر از غذاهای مفید برای دیابت است که میتواند جایگزین برنج سفید شود و میزان قند خون بعد از صرف غذا را حدود 70 درصد کاهش یابد و تا ساعت‌ ها ثابت بماند. فیبرهای حلال جو هضم را کند کرده و سبب جذب تدریجی قند می ‌شود.

17- سبزیجات

سبزیجات در کاهش قند خون به شدت تاثیر گذار هستند. آنها قندی ندارند و در کنار اینکه میتوانند شما را سیر کنند قند خون شما را هم کاهش می دهند. فیبر حلال تمامی سبزیجات می‌ تواند قند خون بالا را مهار کند.

18- گوشت گاو

قسمت‌ های کم چرب گوشت گاو حاوی پروتئین است و میتواند مدت طولانی‌ تری شما را سیر نگه دارد. همچنین گوشت کم چرب گاو در صورت لاغر شدن حجم بافت ماهیچه ‌ای ‌تان را کم نمی کند. در ضمن مصرف پروتئین به افزایش متابولیسم کمک می‌ کند.

19- میوه‌ های گوشت ‌دار دانه‌ دار

میوه های گوشت دار دانه دار برای افراد دیابتی مفید است. انواع میوه‌ های گوشتی حاوی یک یا چند دانه که به رنگ ‌های قرمز یا بنفش موجود است مانند انواع انگور حاوی ترکیبی طبیعی به نام آنتوسیانین هستند. این دانه‌ های رنگی می ‌تواند سبب کاهش قند خون شده و در عین حال محرک تولید انسولین در بدن باشند.

20- بروکلی

یکی دیگر از غذاهای مفید برای دیابت بروکلی است. بروکلی در کنار اینکه به کاهش وزن و تناسب اندام کمک میکند، غنی از کروم بوده که در درازمدت نقشی اساسی و مهم برای تنظیم قند خون دارد.

چند توصیه برای دیابتی ها

مقدار زیادی آب بنوشید .
یک بار در هفته ماهی یا غذاهای دریای برای تأمین اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید.
ادویه هایی نظیر فلفل سیاه، فلفل تند قرمز، خردل و مواد گیاهی و ادویۀ خوراکی را در غذاهایتان استفاده کنید.
اگر می خواهید مادۀ شیرینی بخورید به جای شکر ازخرما یا عسل ( به مقدار خیلی جزئی) استفاده کنید.
از برنج قهوه ای به جای برنج سفید استفاده کنید .
روغنهایی نظیر روغن زیتون و روغن بادام زمینی برای افراد دیابتی مفید است.
سبزیجات خام را به مقدار زیاد مصرف کنید مصرف سبزیجات پخته باعث افزایش سریع قندخون می گردد.
لبنیات بدون چربی مصرف کنید.
برخی از گیاهان و سبزیجات بصورت گیاهان دارویی برای افراد دیابتی تجویز می شود نظیر هندوانۀ ابوجهل Bitter melon و کدوی تلخ Bitter Groud . البته برای مصرف آنها باید حتما با پزشک مشورت کنید.



منبع : آسان طب