مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: 20 روش طرز تهیه دهانشویه خانگی برای سلامت دندان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلامت دهان و دندان مساله بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. دندان خراب هم به زیبایی، هم سلامت روان و هم سلامت دستگاه گوارش آسیب می زند. شما باید در کنار مسواک زدن از دهانشویه های گیاهی هم استفاده کنید تا دندان ها و لثه سالم تری داشته باشید. در این بخش طرز تهیه دهانشویه خانگی را با 20 روش مختلف به شما آموزش می دهیم. سعی کنید از این دهانشویه ها حتما در منزل استفاده کنید. نکته دیگر اینکه شما میتوانید از هر دمنوش خنک شده ای به عنوان دهانشویه استفاده کنید. آب نمک هم که از قدیم الایام به عنوان دهانشویه استفاده می شده است.

طرز تهیه دهانشویه خانگی

1- به گزارش مجله پزشکی آسان طب یک روش طرز تهیه دهانشویه خانگی آنست که در یک فنجان آب معدنی یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین، یک قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا، ده قطره روغن اسانس لیمو و چهار قطره گلیسیرین گیاهی را ریخته و خوب با هم مخلوط کنید. حالا از آن به عنوان دهانشویه استفاده نمایید.

2- در روش دیگر برای تهیه دهان شویه خانگی باید دو فنجان آب را بجوشانید. بعد دو حبه سیر و یک هشتم چای خوری پودر دارچین را به آن اضافه کرده و صبر کنید تا آب سرد شود . حالا میتوانید آن را از صافی رد کرده و در یک شیشه در بسته نگه دارید. روزی یک قاشق غذا خوری از این دهان شویه را به مدت 20 الی 30 ثانیه در دهان بگردانید و خالی کنید. ( آنتی باکتریال و ضد التهاب، رفع مشکلات لثه )

3- همچنین میتوانید یک فنجان آب را جوشانده و بعد چند شاخه از گیاهان تازه یا خشک را حدود 20 دقیقه در آن بگذارید تا عطر و عصاره آن ها را بگیرد .

4- شما میتوانید دمنوش مریم گلی یا دمنوش رازیانه را به عنوان دهانشویه استفاده کنید.


5- یک روش دیگر برای تهیه دهانشویه خانگی آنست که یک فنجان آب را جوشانده و در یک ظرف دردار بریزید. دو قاشق غذا خوری نعناع و دو قاشق غذا خوری اسطوخودوس درآن بریزید. در ظرف را ببندید و صبر کنید تا 30 الی 40 دقیقه دم بکشد. بعد آن را از صافی رد کنید.

6- همچنین برای طرز تهیه دهانشویه خانگی میتوانید دو قاشق چای خوری برگ نعناع، 5/1 قاشق چای خوری رزماری و 5/1 قاشق چای خوری دانه بادیان را در 5/4 فنجان آب جوش ریخته و حدود نیم ساعت دم بکشد. حال صبر کنید تا خنک شود.

7- یک روش برای تهیه دهانشویه خانگی اینست کهچهار قاشق چای خوری جوش شیرین ، یک چهارم قاشق چای خوری نمک دریایی ، سه قطره عصاره گریپ فروت و یک قطره اسانس سیر را در یک فنجان آب مقطر یا آب معدنی جوشیده بریزید و هم بزنید. ( کاهش جرم های دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان )

8- همچنین میتوانید دو قطره اسانس نعناع ، دو قطره روغن درخت چای و نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را در 80 میلی لیتر آب جوشیده سرد شده بریزید. ( خوشبو کردن دهان )

9- برای تهیه یک دهانشویه طبیعی برای تمیز کردن محیط دهانی ، میتوانید از محلول آب و سرکه سیب استفاده کنید. مقدار اب حداقل سه برابر سرکه سیب باشد.

10- برای درمان زخم های کوچک دهانی دو قسمت آب اکسیژنه را با یک قسمت آب معدنی مخلوط کند و در دهانتان بریزید.


روشهای دیگر تهیه دهانشویه طبیعی

11- نصف فنجان آب و چند قطره عصاره گریپ فروت را با هم مخلوط کنید. اگر دوست داشتید میتوانید اسانس سیر را هم به آن بیافزایید. ( برای زخم وخونریزی لثه )

12- برای طرز تهیه دهانشویه خانگی میتوانید یک تکه از ساقه ی گیاه آلوئه ورا را بریده و ژل آن را در آورید. لثه هایتان را به کمک این ژل ماساژ دهید. لازم است که این کار را به آرامی و دقت انجام دهید تا ژل به خوبی جذب لثه ها شود.

13- شستشوی دهان با چای به مدت 30 ثانیه، دو بار در روز می تواند سبب از بین رفتن پلاک های دندانی و کاهش التهاب و عفونت لثه شود.

14- برای طرز تهیه یک نوع دهانشویه خانگی شما به 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین، 1/2فنجان پراکسیدهیدروژن، 1/2قاشق چایخوری نمک، 1/2فنجان آب گرم و 1 فنجان آب سرد نیاز دارید. حالا میتوانید جوش شیرین را با نمک مخلوط کرده و بعد مسواک را با آب گرم خیس کنید. حالا مسواک را داخل مخلوط جوش شیرین و نمک بگذارید و دندان هایتان را خوب مسواک بزنید. بعد هیدوژن پراکسید را با آب گرم مخلوط کرده و دهان خود را برای یک دقیقه با آن شستشو دهید. دو بار در هفته میتوانید از این دهانشویه استفاده کنید. دقت کنید که نباید خورده شود.

15- شاید یکی از بهترین دهانشویه های طبیعی، دهانشویه گلاب و سرکه باشد. برای تهیه آن باید ۵ قسمت گلاب و یک قسمت سرکه را با هم مخلوط کرده و روزی ۳-۲ بار به عنوان دهانشویه استفاده می کنید. ( خوش بو کردن دهان، در درمان انواع عفونت های دهان و دندان، سستی لثه ها و خونریزی آنها و …. )

16- یکی دیگر از بهترین دهانشویه های خانگی محلول آب نمک است که در قدیم الایام استفاده می شده است. شما باید آن را دهان ریخته و بعد از چند دقیقه خارج کنید.

17- یکی دیگر از دهانشویه ها نمک است. مخصوصا نمک دریا که میتوانید با آن دندان ها و لثه هایتان را ماساژ دهید.

18- برای تهیه این دهانشویه گیاهی نعناع کافیست 5 عدد برگ نعنای تازه را در نصف لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت حداقل 15 دقیقه بجوشد. بعد صبر کنید تا خنک شود.

19-برای تهیه دهانشویه نمک و زنجبیل نصف لیوان آب و حدود یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده را به هم اضافه کنید، وقتیکه جوشید یک قاشق نمک به آن اضافه کنید. حالا صبر کنید تا خنک شود.

20- برای تهیه انواع دهانشویه گیاهی میتوانید دمنوش یک یا چند مواد ساده و در دسترس مثل اوکالیپتوس، نعنا، دارچین، سیر، زیره، ریحان، زنجیل، رازیانه، عسل، آویشن، اورگاف، مریم گلی، سرکه سیب، روغن درخت چای و غیره را با هم ترکیب کرده و غرغره کنید.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره روشهای طرز تهیه دهانشویه خانگی تقدیم تان کردیم بهره کافی را برده باشید.

منبع : آسان طب