مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: خراش گربه یا بیماری چنگ گربه
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بیماری خراش گربه یا چنگ گربه (Cat-scratch disease) از بیماری‌ هایی به حساب می آید که از حیواناتی نظیر گربه ها به انسان منتقل می گردند. انتقال بیماری خراش گربه در بیش از نود درصد موارد در اثر پنجه زدن یا همان پنجه کشیدن و گاهی نیز لیس زدن بچه گربه به بدن کودک به وجود می آید و حتی گاهی اوقات نیز توسط سگ‌ ها یا حتی خار و تراشه‌ های چوب که با سگ و گربه در ارتباط هستند انتقال می‌ یابد.

بیماری خراش گربه ها

این نوع از باکتری گربه را دچار بیماری نخواهد کرد و در بزاق گربه زندگی می‌ کند تا از راه خراش و یا گازگرفتن گربه (به‌ خصوص در بچه گربه ) به انسان و یا سایر حیوانات منتقل می‌ گردد. عامل این بیماری در اغلب موارد خوش خیم، باکتری داخل سلولی بارتونلا (Bartonella henselae) می باشد. تقریبا در حدود نیمی از گربه‌ ها در طول عمر خود مدتی ناقل این باکتری می باشند.


علائم بیماری خراش گربه یا چنگ گربه

در بیشتر موارد 4 الی 10 روز پس از تماس انسان با یک گربه، پاپول یا یک ضایعه پوستی در منطقه آسیب دیده ایجاد می‌ گردد و سپس غدد لنفاوی سر و یا گردن یا حتی زیر بغل بزرگ خواهند شد و دردناک می‌ گردند. علائم این بیماری عبارتند از :

بزرگ‌شدن غدد لنفی نزدیک به محل زخم

ظاهر شدن قرمزی و یا به وجود آمدن جوش‌ های چرکی در محل زخم همراه با تب خفیف
سردرد
لرز
کمر درد
درد در ناحیه شکم و میالژی

خراش گربه

خوشبختانه در اکثر موارد بیماری خو دبه‌ خود بهبود خواهد یافت، اما تورم غدد لنفی امکان دارد حتی تا ماه‌ ها باقی بماند. خطری جدی اغلب در افرادی وجود دارد که مشکل نقص سیستم ایمنی، بیماری ایدز و یا بیماری دیابت داشته باشند. البته این بیماری عوارضی هم دارد که عبارتند از :

تشنج
ضایعات چشمی (سندرم Parinaud oculoglandular)
ضایعات یا مشکل پوستی (آنژیوماتوز باسیلر)
التهاب مغز (آنسفالیت)
جنون

تشخیص بیماری خراش گربه

داشتن سابقه تماس با گربه به خصوص گاز گرفتگی و پنجه زدن در تشخیص این بیماری بسیار کمک کننده خواهد بود. به خصوص در صورتی که یک غده لنفاوی نیز در نزدیکی آن ناحیه بزرگ گشته باشد. آزمایش‌ های دیگری نظیر تست پوستی ناحیه ی خراش و یا حتی رنگ آمیزی رسوب نقره از بیوپسی غدد لنفاوی در زیر میکروسکوپ نیز در تشخیص بیماری تاثیر به سزایی خواهد داشت.

درمان خراش گربه

برای درمان بیماری خراش گربه از آنتی بیوتیک هایی نظیر ریفامپین، کوتریمو کسازول، آزیترومایسین سیپروفلوکساسین و داکسی سیکلین استفاده می‌ کنند. معمولا غدد لنفاوی به صورت خود به خود پس از ۲ الی ۴ ماه بهبود می‌یابند. البته توجه داشته باشید که این بیماری مسری نمی باشد و در این مورد جای نگرانی نخواهد بود .

خراش گربه

از مصرف خودسرانه ی این دارو ها پرهیز نمایید و در صورتی که دچار خراش و یا هر آسیبی از ناحیه ی گربه ها ( به خصوص گربه های ولگرد در خیابان ) به شما وارد شد ، به پزشک مراجعه نمایید تا در صورت لزوم دارو تجویز کند. بهتر است گربه ی خانگی خود را هر چند ماه یک بار برای چکاب نزد دامپزشک ببرید و به موقع جهت تزریق و یا استفاده از واکسن های مربوطه برای حیوان خانگی خود اقدام نمایید.


منبع : آسان طب