مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: روش های خانگی برای توقف خون ریزی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
همان طور که اشتباهات داوری جزوی از فوتبال هستند، بریدگی ها نیز جزوی از زندگی می باشند. اگر اغراق نکنیم هر کسی در ماه یکبار به خون ریزی دچار می شود. این خون ریزی ها می تواند به دلیل بریدگی با وسایل تیز باشد، می تواند به دلیل زمین خوردن باشد یا اینکه حتی می تواند با کاغذ به وجود امده باشد. برای توقف خون ریزی بهتر است هر چه سریع تر اقدام کرد چرا که این بریدگی های به ظاهر ساده می توانند مشکلات بزرگتری را به وجود بیاورند. وقتی در پوست شما روزنه ای ایجاد شود، بدنتان در خطر حمله آلودگی های خارجی قرار می گیرد.

فشار آوردن به محل خون ریزی

یکی از ساده ترین کار هایی که هنگام خون ریزی های سطحی باید انجام داد فشار دادن محل جراحت می باشد. بهتر است یک پارچه تمیز یا دستمال کاغذی را بر روی جراحتمان بگذاریم و سپس با تمام قوا آن را فشار بدهیم. این کار باعث می شود تا هم درد شما کاهش پیدا کند و هم محل بریدگی هر چه سریع تر ترمیم پیدا کند. مهم ترین عامل برای ترمیم پوست، بدن می باشد. شما با نزدیک کردن قسمت های بریده باعث می شوید تا عمل پیوند خوردن سریع تر انجام بگیرد.

استفاده از چای

یکی دیگر از راحت ترین روش ها برای توقف خون ریزی استفاده از چای های کیسه ای می باشد. این چای ها دارای ماده ای به اسم تانن می باشند که می تواند در خون لختگی ایجاد کند و موجب متوقف شدنش بشود. بدین منظور بهتر است از چای های کسیه ای که تازه در آب جوش فرو کرده اید، استفاده کنید. چای کیسه ای را بر روی چراحت قرار دهید و سپس با قدرت آن را فشار بدهید. از این روش برای توقف خون ریزی دهان بعد از کشیده شدن دندان نیز استفاده کرد.

بلند کردن محل آسیب دیدگی

حتما شما هم در فیلم ها دیده اید وقتی کسی به خون دماغ دچار می شود سرش را بالا می گیرند. این کار یکی از بهترین روش ها برای بند آوردن خون ریزی می باشد. اگر چریان خون را در محل بریدگی یا خون ریزی کاهش بدهیم، خون ریزی بند می آید. پس بدین منظور بهتر است در صورت امکان قسمتی که دچار جراحت شده است را بالاتر از سطح بدن قرار دهیم. به عنوان مثال اگر دست یا آرنج دچار خون ریزی شده اند آنها را بالای سر قرار بدهیم. اگر اندام های تحتانی دچار خون ریزی شده اند دارز بکشید و سپس قسمت مجروح شده را بلند کنید.

آب لیمو یا پرتقال

از میوه ها نیز می توان برای بند آوردن خون ریزی ها استفاده کرد. مرکباتی مانند لیمو و پرتقال سرشار از ویتامین ث و مواد ضد التهابی هستند. ویتامین ث یکی از بهترین ماده ها برای ترمیم پوست می باشد. اگر شما دچار بریدگی شدید کافی است تا مقداری از این میوه را بر روی آن بمالید. البته ممکن است این کار باعث سوزش شود. این کار باعث می شود تا خون هر چه سریع تر لخته شود و بند بیاید.

استفاده از یخ

یکی دیگر از کار های ساده ای که می توان در چنین مواردی انجام داد استفاده از کمپرس یخ می باشد. وقتی دچار خون ریزی شدید به سرعت یک تکه یخ را بر روی آن قرار دهید و سپس با یک پارچه آن را ببندید. یخ باعث می شود تا خون هرچه سریع تر لخته شود و بند بیاید.

منبع: نت سلامت