مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: آشنایی با داروهای گیاهی برای درمان عدم حس بویایی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
همانطور که می دانیم حس بویایی نه تنها به ما اجازه می دهد از رایحه غذاهای مورد علاقه خود و انواع عطرها لذت ببریم، بلکه همچنین به ما هشدار می دهد که از خطرات احتمالی مانند دود یا نشت گاز اجتناب کنیم. افرادی که مبتلا به اختلالات بویایی هستند حس بویایی آنها کاهش یافته و یا به طور کامل توانایی بوییدن خود را از دست میدهند، این وضعیت هر چند تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند تاثیر منفی بر کیفیت زندگی داشته باشد. از دست دادن جزئی یا کامل حس بویایی می تواند ناگهانی و یا تدریجی باشد و همچنین حس چشایی در برخی افراد با گذر زمان از بین میرود و طعم شور، شیرین، تلخ یا ترش را متوجه نمیشوند. انواع اختلالات بویایی شامل آنوسمی ، هیپوسمی ، پاروسمی و فانتوسمی می باشد که در ادامه شرح میدهیم.


انواع اختلالات بویایی

آنوسمی Anosmia: در این بیماری احساس بویایی فرد از بین رفته است و گاهی ممکن است فرد بدون حس بویایی متولد شود، عدم حس بویایی، کربویی، نابویایی یا آنوسمیا نیز نام دارد.
هیپوسمی Hyposmia: از دست دادن بخشی از حس بویایی به عنوان Hyposmia نامیده می شود و در این بیماری حس بویایی کاهش می یابد، این نوع اختلال بویایی میتواند در کوتاه مدت درمان شود و یا به یک بیماری مزمن تبدیل شود.
پاروسمی Parosmia: در این بیماری حس بویایی شما تغییر میکند، مثلا چیزی که معمولا دارای بوی دلپذیر است، در حال حاضر بوی نامطبوع دارد و بوی آن برای شما تغییر کرده است.
فانتوسمی Phantosmia: فانتوسمی یا توهم بویایی یک نوع اختلال بویایی ست که در آن فرد بوهایی را تشخیص میدهد که واقعا وجود ندارد.

از دست دادن حس بویایی شایع ترین نوع اختلال بویایی می باشد. در این مقاله از سایت آسان طب به بررسی آنوسمی ( از دست دادن حس بویایی ) می پردازیم و علت این نوع اختلال بویایی و درمان گیاهی و دارویی آن را برای شما تشریح میکنیم.
علت آنوسمی و از دست دادن حس بویایی

آنوسمی

آنوسمی ( Loss Of Smell ) از دست دادن کامل حس بویایی است، در صورت ابتلا به هر یک از بیماری های زیر احتمال آنوسمی و اختلالات بویایی افزایش می یابد و در واقع موارد زیر علت ایجاد آنوسمی یا کربویی می باشد:

انسداد و پولیپ بینی ، شکستگی و تورم یا التهاب مخاط بینی
سردرد یا سینوزیت مزمن
عفونت مزمن سینوسی (رینوسینوزیت مزمن)، عفونت سیستم تنفسی فوقانی (URI) مانند سرماخوردگی
ترومای سر ( ضربه یا آسیب به مغز )
آلرژی (رینیت آلرژیک)، که منجر به التهاب مجاری بینی می شود و همچنین نوع خاصی از آلرژی مثل تب یونجه
آلرژی فصلی یا علائمی که اغلب در فصول خاص یا پس از قرار گرفتن در معرض مواد خاص رخ می دهد.
قرار گرفتن در معرض سموم و مواد شیمیایی سمی
برخی از داروها از جمله آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد التهابی ، داروهای قلب و …
برخی از مشکلات مغز مانند سکته مغزی ، بیماری آلزایمر ، تومور مغزی ، آنوریسم مغزی (اختلال در عروق مغزی)
بیماری های مختلفی مانند پارکینسون ، مولتیپل اسکلروز (MS) ، صرع ، هانتینگتون ، اسکیزوفرنی ، بیماری پیک (زوال عقل)
سندرم کالمن ، سندرم Sjogren
بیماری پات در استخوان (بیماری که بر استخوان ها تاثیر می گذارد)
عوامل تغذیه ای، مانند کمبود ویتامین A ، B6 ، B12 و روی
مصرف سیگار و سوء مصرف کوکائین
مصرف بیش از حد تنباکو
مشروبات الکلی طولانی مدت
عملکرد ضعیف کبد یا کلیه
اختلالات هورمونی و کم کاری تیروئید
مشکلات دندان
افزایش سن و پیری طبیعی
پرتو درمانی
رینوپلاستی ( جراحی زیبایی بینی )
دیابت

عوارض آنوسمی
آنوسمیا اصطلاح پزشکی برای عدم وجود بوی شناخته شده است. اکثر افراد مبتلا به آنوسمی می توانند غذاهای با طعم شور، شیرین، ترش و تلخ را تشخیص دهند اما نمی توانند تفاوت بین طعم های خاصی را بیان کنند. توانایی تفاوت بین طعم ها در واقع بستگی به حس بویایی دارد و به گیرنده های طعم در زبان ربطی ندارد. بنابراین، از دست دادن بخشی از حس بویایی باعث می شود که شما علاقه ای به غذا خوردن نداشته باشید، که این امر منجر به کاهش وزن و سوء تغذیه میشود، همچنین شما ممکن است از نمک زیاد برای بهبود طعم استفاده کنید که میتواند برای افرادی که فشار خون بالا دارند و یا دچار بیماری های کلیوی هستند مضر باشد. آنوسمی یا آنوسمیا می تواند خلق و خوی شما را تحت تاثیر قرار دهد و شما را ناراحت یا افسرده کند، زیرا بوی خوش غذا، بوی عطر ها و گل ها در شادی زندگی دخیل هستند.

عدم حس بویایی نیز می تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال، شما نمی توانید بوی نشت گاز، دود ناشی از آتش سوزی و یا مواد غذایی خراب را تشخیص دهید، بنابراین حس بویایی در زندگی فرد نقش بسیار مهمی دارد و میتواند به عنوان سیگنال هشدار دهنده عمل کند.
تشخیص آنوسمی و اختلالات بویایی

Anosmia از دست دادن حس بویایی به طور کامل است. Hyposmia از دست دادن بخشی از حس بویایی است، پزشکان ابتدا سوالاتی را در مورد علائم و سابقه پزشکی و تاریخچه خانوادگی شخص سؤال می کنند و سپس یک معاینه فیزیکی دقیق انجام می دهند. اغلب پزشکان سعی میکنند علت اصلی را از طریق بررسی دقیق و تاریخچه بیماری شناسایی کنند. توانایی بوییدن با افزایش سن افراد کاهش می یابد. افراد معمولا تغییرات بو را در سن 60 سالگی احساس میکنند.

در برخی از موارد پزشک ممکن است آزمایش های زیر را انجام دهد:

♦ آزمایش برای اینکه تشخیص دهد آیا شما می توانید بوهای خاصی مانند بوی عطر را متوجه شوید یا خیر! پزشک یک شیء معطر (مانند صابون معطر ) را در زیر بینی شخص قرار میدهد و سپس از فرد درخواست میکند بوی آن را شناسایی کند.

♦ آزمایش خون جهت بررسی کمبود ویتامین یا سایر مشکلات سلامتی.

♦ توموگرافی کامپیوتری (CT) که از اشعه ایکس برای ایجاد یک تصویر دقیق از مغز استفاده می کند و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) که از امواج رادیویی و مغناطیسی برای دیدن مغز جهت بررسی اختلالات ساختاری (مانند تومور، آبسه یا شکستگی) استفاده میکند.

♦ آندوسکوپی بینی کمک می کند تا علت از دست رفتن احساس بویایی در شما مشخص شود.
13 روش درمان گیاهی و خانگی آنوسمی یا کربوییآنوسمی

سیر: سیر دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهاب است و میتواند با باز کردن منافذ مسدود شده، باعث تسکین آنوسمی شود. برای استفاده از سیر این مراحل را دنبال کنید: دو تا سه حبه از سیر را به یک لیوان آب جوش اضافه کرده، میتوانید از کمی نمک هم استفاده کنید و اجازه دهید پنج تا هفت دقیقه بجوشد سپس در حالی که گرم است میل کنید، برای دریافت نتیجه بهتر دو بار در روز تکرار کنید.
استنشاق بخار داغ: به عنوان یکی از موثرترین درمان های آنوسمی می باشد، جریان گرم و مرطوب به شما کمک می کند التهاب و تورم تسکین یافته و فضاهای مسدود شده بینی باز شود. شما باید مراحل ذیل را برای به دست آوردن حس بویایی خود انجام دهید: مواد لازم: یک ظرف کوچک، یک لیوان آب تمیز، چند قطره روغن اسانس اکالیپتوس (یا روغن اسانس نعناع)، حوله
مراحل: ابتدا مقداری آب (به اندازه یک لیوان) را جوشانده، سپس چند قطره اکالیپتوس یا اسانس نعناع به آب جوش اضافه کنید. با یک حوله بزرگ سر خود را بپوشانید تا بخار گرم از حوله خارج نشود. به مدت 3 الی 4 دقیقه عمیقا و به طور مداوم و دوبار در روز این روش را انجام دهید.
لیموترش: لیموترش حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته میشود و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود که در مبارزه با عفونت ها و بیماری ها بسیار مفید است. علاوه بر این، عطر، طعم و بوی لیمو نیز ممکن است برای بهبودی آنوسمی مفید باشد. مواد لازم: یک لیوان آب گرم، 2 قاشق چای خوری عسل خام، 1 عدد لیمو ترش
مراحل: در ابتدا، آب لیموترش را به آبی که از قبل جوش آمده و کمی سرد شده اضافه کرده سپس 2 قاشق چای خوری عسل را به این مخلوط اضافه کنید و این مخلوط گرم را میل کنید، این روش را دو بار در روز، یک بار صبح و دیگری در شب، طی چند هفته انجام دهید.
روغن کرچک: روغن کرچک یک درمان طبیعی و بی خطر برای آنوسمی در خانه است. خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، ضد درد و ضد التهابی دارد. این خواص باعث درمان انسداد بینی می شود، با استفاده از مایکرویو چند قطره روغن کرچک را گرم کنید سپس در هر سوراخ بینی خود یک قطره بچکانید. این روش را به طور منظم 2 بار در روز، یک بار در صبح بلافاصله پس از بیدار شدن و دیگری قبل از خوابیدن تکرار کنید.
خوردن غذاهای غنی از روی: کمبود روی یک علت شایع نابویایی یا کربویی است. بنابراین شما می توانید یک مکمل روی یا غذاهای غنی از روی را به عنوان درمان موثر برای آنوسمی مصرف کنید. مواد غذایی غنی از روی بیشتر شامل لوبیا، آجیل، دانه ها، غلات و محصولات لبنی می باشد.
شربت زنجبیل: زنجبیل یک درمان موثر برای آنوسمی در خانه است. زنجبیل در درمان سرماخوردگی و سرفه بسیار موثر می باشد، زیرا حاوی املاح ضد التهابی است که در برابر عفونت و میکروب ها مبارزه می کند. بنابراین شما می توانید شربت زنجبیل را بدون هیچ گونه نگرانی میل کنید. زیرا مصرف زنجبیل نه تنها اثر جانبی ندارد، بلکه دارای مزایای سلامتی بسیاری برای از بین بردن آنوسمی میباشد. مواد مورد نیاز: چند قطعه زنجبیل خام، یک قاشق چایخوری شکر، یک لیوان آب. مراحل: زنجبیل خورد شده و شکر را به آب اضافه کنید، این ترکیب را جوشانده و آن را در حالی که هنوز گرم است بنوشید، شما باید هر روز 2 تا 3 لیوان شربت زنجبیل بنوشید تا احساس بویایی خود را بدست آورید.
فلفل کاین Cayenne pepper یا فلفل قرمز: اگر از سینوزیت رنج می برید، عفونت های تنفسی سرماخوردگی علت بوجود آمدن آنوسمی می باشد، بنابراین میتوانید فلفل کاین( فلفل قرمز ) را برای درمان استفاده کنید، فلفل کاین حاوی مقدار زیادی از کپسایسین است که قادر به کاهش تورم بینی و تحریک بزاق می باشد و میتواند حس بویایی شما را بهبود بخشد. مواد لازم: 1 قاشق چایخوری فلفل کاین، 1 قاشق چای خوری عسل. مراحل: فلفل کاین و عسل را مخلوط کنید. سپس، آن را حداقل دو بار در روز مصرف کنید تا ترشح مخاط بینی را تحریک کنید، شما می توانید کمی پودر کاین را در غذاها برای تحریک غدد بزاقی خود اضافه کنید. همچنین شما می توانید از فلفل سیاه استفاده کنید.
سرکه سیب: سرکه سیب یک داروی مفید برای درمان بیماری کربویی است زیرا به کاهش عفونت سینوسی کمک می کند. میتوانید سرکه سیب را با نمک و آب مخلوط کرده و میل کنید یا اینکه سرکه سیب را با عسل و آب مخلوط کرده و نوش جان کنید. این روش را دوبار در روز امتحان کنید.
نعنا: این گیاه بهترین درمان طبیعی برای بیماری آنوسمی می باشد، مواد لازم: یک قاشق غذاخوری از برگ نعناع تازه، یک لیوان آب. مراحل: برگ های نعنا را به یک لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید که نعناع به مدت 30 دقیقه در داخل آب بماند، سپس روزی دوبار این مخلوط را نوش جان کنید.
برگ های کاری: یکی دیگر از درمان های مفید برای آنوسمی، استفاده از برگ های کاری است. برای رسیدن به نتایج دلخواه باید این روش را دنبال کنید. مواد مورد نیاز: تعداد انگشت شماری از برگ های کاری، یک لیوان آب. مراحل: ابتدا برگ های کاری را خورد کنید و آنها را در یک لیوان آب به مدت نیم ساعت قرار دهید، سپس مخلوط کرده و آن را 2 بار در روز، یک بار در صبح و دیگری در شب میل کنید.
سیب زمینی شیرین: سیب زمینی شیرین حاوی میزان فراوانی از ویتامین A است و یکی از انواع درمان های طبیعی برای آنوسمی می باشد. 2-3 عدد سیب زمینی شیرین را در آب جوش قرار داده و اجازه دهید تا پخته شود، سپس میل کنید.
یوگا و نفس عمیق: این راه حل مکانیسم آرامش بخش برای درمان هر نوع بیماری است که می تواند در آرام کردن ذهن شما موثر باشد و باعث می شود بدن خود را به آرامش برسانید، بنابراین یوگا و نفس عمیق می تواند یک درمان ساده و مفید برای آنوسمی باشد. شما باید حدود یک ساعت از روز خود را برای استراحت و یوگا قرار داده و نفس های عمیق بکشید.
تغییر عادات روزمره: در صورتیکه سیگاری هستید سیگار خود را حتما ترک کنید، سیگار کشیدن میتواند حس بویایی شما را از بین ببرد.

درمان دارویی آنوسمی و عدم حس بویایی

آنوسمی ناتوانی در درک بویایی است، در حالی که اثرات آنوسمی معمولا موقت است، اما مواردی وجود دارد که باعث عدم بویایی دائمی میشود. آنوسمی دائمی در بین بیماران سالمند ( 60 سال و بالاتر ) و افرادی که دارای بیماری های زمینه ای و مادرزادی هستند رایج است. متاسفانه، بیماری کربویی همیشه قابل درمان نیست، به خصوص اگر سن عامل اصلی باشد. اگر عدم حس بویایی ناشی از عفونت سرماخوردگی و یا آلرژی باشد، معمولا در عرض چند روز بهبود می یابد اما در صورتی که حس بویایی بازنگشت باید با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از شرایطی که می تواند احساس بویایی شما را کاهش دهد، برگشت پذیر هستند، اما این بستگی به علت اصلی بیماری دارد. هیچ دارو یا درمان خاصی برای بهبود احساس بویایی تجویز نشده است، اما پیدا کردن علت آنوسمی و حل مسئله اساسی در بسیاری از موارد باعث درمان آنوسمی شده است.

√ آنوسمی مادرزادی وضعیتی است که در آن افراد با ناتوانی در احساس بویایی بدنیا آمده اند که ممکن است به عنوان یک اختلال جداگانه رخ دهد و یا با یک اختلال ژنتیکی خاص (مانند سندرم کالمن) همراه باشد، در حال حاضر برای افراد مبتلا به آنوسمی مادرزادی درمان وجود ندارد.

√ پزشکان علت آنوسمی را درمان می کنند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به عفونت و مشکلات سینوسی ممکن است با استنشاق بخار، اسپری بینی، آنتی بیوتیک و گاهی عمل جراحی درمان شوند.

√ در صورتیکه آنوسمی به علت انسداد بینی باشد ممکن است عمل جراحی برای برداشتن پولیپ بینی انجام شود، همچنین در درمان آنوسمی ناشی از انسداد بینی پزشک ممکن است داروی ضد انعقاد، آنتی هیستامین، اسپری استروئیدی بینی و دوره کوتاه مدت استروئید خوراکی را تجویز کند.

√ در صورتیکه این بیماری توسط واکنش به یک داروی خاص ایجاد شده و آنوسمی به دلیل اثر جانبی دارو است با پزشک در مورد آن مشورت کنید، پزشک شما برای جلوگیری از دست دادن حس بویایی، روش های جایگزین ارائه می دهد. دارو را متوقف نکنید مگر اینکه پزشک شما آن را توصیه کند.

√ در مواردی که عدم حس بویایی در اثر عفونت یا آلرژی باشد میتوانید بینی خود را با محلول آب نمک شستشو دهید.

√ سعی کنید در معرض عوامل تحریک کننده بینی و آلرژن ها قرار نگیرید.

√ بسیار مهم است که افراد مبتلا به آنوسمی آلارم دود در منزل داشته باشند تا در صورت آتش سوزی هشدار دهد.

√ برخی تحقیقات گویای این است که استفاده از طب سوزنی در درمان آنوسمی موفقیت آمیز بوده است.

منبع: آسان طب[b][/b]