مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: علائم و روش های درمان پارگی منیسک
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آسیب‌های مربوط به زانو مشکلی است که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید. اگرچه پارگی منیسک می‌تواند برای هر شخصی اتفاق بیفتد اما بیشتر قشر ورزشکاران را در بر می‌گیرد. پارگی منیسک اغلب در طول ورزش و یا فعالیت‌های دیگر به طور ناگهانی رخ داده و موجب درد شدید زانو می‌شود، شدت این درد در عرض چند روز به مراتب بدتر خواهد شد. پزشکان ممکن است برای افرادی که به پارگی منیسک دچار شده‌اند، به منظور تقویت عضلات اطراف فیزیوتراپی را توصیه نمایند.

پارگی منیسک و بررسی آن

علاقه‌مندان به مجله پزشکی آسان طب؛ در این مقاله قصد داریم پارگی منیسک را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

پارگی منیسک
موضوعات مقاله عبارتند از:

پارگی منیسک چیست؟

علل و عوامل خطر

علائم

پارگی منیسک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

به هنگام رویارویی با این مشکل باید چه واکنشی نشان دهیم؟

برای جلوگیری از پارگی منیسک چه باید کرد؟

حقایقی صریح در رابطه با پارگی منیسک:

در این قسمت به برخی از نکات کلیدی اشاره می‌کنیم و جزئیات بیشتر را در مقاله اصلی برایتان شرح خواهیم داد.

پارگی منیسک اغلب در ورزشکاران اتفاق می‌اُفتد.

علائم این مشکل واضح خواهد بود و معمولا با درد شدید زانو همراه است.

نوع درمان بستگی به شدت پارگی دارد.

پارگی منیسک چیست؟

زانو دارای دو قسمت منحنی شکل از جنس غضروف بوده که بین ناحیه استخوان ران و استخوان قلم پا قرار گرفته و باعث ایجاد ثبات در زانو می‌شود. منیسک‌ها بافت‌هایی شبیه به غضروف هستند، اما به مراتب محکم‌تر از آن بوده و دارای خاصیت ارتجاعی می‌باشند. به هنگام دویدن، هر بار که کف پای فرد به زمین برخورد می‌کند، استخوان ساق و ران در محل مفصل زانو به شدت به یکدیگر کوبیده شده و منیسک با قرار گرفتن بین این دو استخوان از شدت ضربه می‌کاهد. پارگی‌ها بسته به شدت و مکان دارای انواع مختلفی می‌باشند.
علل و عوامل خطر

فردی که به موجب فعالیت‌های کاری خود سبب خم شدن یا چرخش زانو شود، منیسک را در معرض پارگی قرار خواهد داد. آسیب‌های ورزشی شایع‌ترین علت پارگی منیسک می‌باشند.

ورزشکاران، افراد مسن و کسانی که قبلا سابقه آسیب‌های مربوط به زانو داشته‌اند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.


علائم پارگی منیسک

درد زانو واضح‌ترین علائم این اختلال است. بعضی افراد نیز ممکن است به هنگام آسیب، سوزش را تجربه نمایند، اما به طور کل علائم شایع پارگی منیسک شامل موارد زیر خواهد بود:

تورم و سفتی در زانو آسیب دیده

درد در ناحیه زانو

مشکل صاف کردن زانو

قفل شدن زانو و حرکت ندادن آن

ایجاد محدودیت اجباری در راه رفتن

برخی از این علائم ممکن است چند روز پس از آسیب‌دیدگی ظاهر شود. به عنوان مثال، یک ورزشکار امکان دارد پس از صدمه به منیسک، ورزش خود را ادامه داده و متوجه درد نشود، اما پس از چند روز و بعد از رشد سفتی و تورم، علائم ظاهر خواهند شد.


همراهان آسان طب؛ توجه کنید اگر فعالیت بیش از حد طول بکشد، ممکن است یک قطعه از منیسک به طور کل از بین برود که در این صورت علائم قطعا شدیدتر خواهند بود.
برخی از این علائم عبارتند از:

لغزندگی کاسه زانو

درد شدید در زانو

قفل شدن زانو

پارگی منیسک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در حالی که برخی افراد همچنان در حال حرکت و یا ورزش کردن با منیسک پاره شده هستند، تشخیص درست نوع آسیب‌دیدگی برای درمان مناسب و بهبودی فرد امری مهم و حیاتی می‌باشد. پزشک معمولا برای تشخیص ابتدا از سابقه پزشکی و علائم فرد شروع خواهد کرد. پس از آن پزشک به بررسی زانو و میزان تورم آن خواهد پرداخت. در طی این کار، وی ممکن است آزمایش McMurray را انجام دهد.

برای شروع، پزشک زانو فرد را خم و راست کرده و سپس آن را می‌چرخاند. اگر صدایی در این حین از ناحیه مورد نظر به گوش برسد، نشانه پاره شدن منیسک می‌باشد، اما از آنجایی که بسیاری از مشکلات دیگر نیز مشابه پارگی منیسک می‌باشند، پزشک برای تشخیص اینکه آیا آسیب به غضروف و یا سایر بافت‌های نرم وارد شده است، احتمالا از تست‌های تصویربرداری مانند MRI استفاده خواهد کرد.

اگرچه اشعه ایکس پارگی منیسک را نشان نمی‌دهد، اما پزشک ممکن است برای اینکه اطمینان حاصل شود هیچ آسیبی به استخوان‌های اطراف وارد نشده و یا شرایط دیگری مانند استئوآرتریت برای فرد رخ نداده است، این آزمایش را انجام دهد.

به هنگام رویارویی با این مشکل باید چه واکنشی نشان دهیم؟

درمان‌های مختلفی برای افراد مبتلا به پارگی منیسک وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر خواهد بود:

مدیریت حافظه کار

درمان با فیزیوتراپی

عمل جراحی

اگر پارگی کوچک بوده و شدید نباشد، پزشکان معمولا روش محافظه کار را به کار می‌گیرند. مدیریت محافظه کار شامل روش RICE بوده و شامل ترکیبی از موارد زیر خواهد بود:

استراحت دادن به ناحیه آسیب دیده برای دادن شانس جهت بهبودی

تکان دادن پا برای کاهش تورم و درد

فشرده‌سازی منطقه برای کاهش تورم و حمایت از آن

اما اگر پارگی شدید باشد، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند.
برخی از روش‌های جراحی عبارتند از:

آرتروسکوپی:

آرتروسکوپی زانو روشی است که در آن پزشک یک برش کوچک در زانو ایجاد کرده و یک دوربین را برای جستجوی هر گونه آسیب دیدگی بافت در آن قرار می‌دهد، سپس دکتر به جراحی منیسک می‌پردازد.

منیسکتومی:

روش دیگر، منیسکتومی جزئی است که جراح بخشی از منیسک را از بین می‌برد.

بازسازی منیسک:

بازسازی منیسک نیز روشی است که در آن جراح با استفاده از بخیه به تعمیر بخش آسیب‌دیده و پاره منیسک می‌پردازد.

پس از جراحی، پزشک در مورد زمان مورد نیاز برای استراحت و نکات ضروری با بیمار صحبت خواهد کرد، بیمار نیز باید به توصیه‌های پزشک معالج عمل کند.

زمان بازسازی منیسک پاره شده چقدر می‌باشد؟

اگر پارگی به درستی درمان و مدیریت شود اکثر افراد به بهبودی کامل دست خواهند یافت و ورزشکاران به طور کلی به توانایی‌های قبل از آسیب خود باز می‌گردند.

برای جلوگیری از پارگی منیسک چه باید کرد؟

تنها راه جلوگیری از منیسک‌های پاره شده اجتناب از فعالیت‌هایی است که زانو را به پیچ و تاب، خم شدن و یا چرخش شدید تحریک می‌کنند. لازم به ذکر است که اگر فرد نمی‌تواند از این فعالیت‌ها اجتناب کند، باید در زمان انجام این کار به شدت از خود مراقبت نماید.


منبع: آسان طب