مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: علائم کبد چرب هشداری برای چاق ها و دیابتی ها
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
کبد چرب در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد می شود، برای درمان کبد چرب ابتدا باید علت آن بررسی شود. همان طور که می دانیم به صورت طبیعی وقتی سلول های کبد پیر می شوند و یا آسیب می بینند سلولهای تازه می سازند. وقتی آسیب به سلول های کبدی تکرار شود این صدمه بصورت دائمی باقی می ماند که به این وضعیت سیروز گفته می شود. کبد چرب با اصلاح شیوه زندگی قابل برگشت است. در موارد بسیاری علائم کبد چرب بسیار ناچیز است و معمولا موجب آسیب دائمی نمی شود مگر اینکه این روند ادامه یابد. اگر علت اصلی تشخیص داده نشود می تواند به کبد آسیب برسد.

نشانه ها و علائم کبد چرب


برای درمان کبد چرب نخست باید علائم آن را بدانید. ابتدا به این اشاره می کنیم که افزایش چربی در کبد می تواند موجب بزرگ شدن کبد شود. اگر کبد بزرگ شود می تواند همراه علائم زیر باشد:

کم اشتهایی
کاهش وزن
دردهای شکمی
ضعف جسمانی
احساس خستگی و گیجی

اگر علائم کبد چرب افزایش یابد، تبدیل به سیروز کبدی می شود و کبد کارایی خود را از دست می دهد. در این وضعیت می تواند علائم زیر مشاهده شود:

تجمع مقدار زیادی آب در ناحیه شکم، اغلب پوست و سفیدی چشم، زرد می شود، گیجی و همچنین گرایش به خونریزی افزایش می یابد.

علائم کبد چرب هشداری برای چاق ها و دیابتی ها

کبد چرب به انباشت مقادیر زیادی چربی در کبد اشاره دارد. اگر شما چاق هستید یا اضافه وزن دارید بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستید. ابتلا به دیابت نوع دو، خطر ابتلای شما را به این بیماری افزایش می دهد. تجمع چربی در کبد به مقاومت انسولین ارتباط دارد که شایعترین علت آن دیابت نوع دو است. به گزارش مجله پزشکی آسان طب مطالعات نشان داده اند که یک رژیم غذایی سرشار از کولین (کولین جزئی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد) برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی لازم است و برای چربی سوزی در بدن مصرف می‌شود. این ماده بسیار مهم می‌باشد، اگر مقدار کولین در بدن شما خیلی کم باشد، چربی اضافی در کبد جمع می‌شود.

منابع کولین عبارتند از: دل و جگر گاو، زرده تخم مرغ، گل کلم، خیار و بادام زمینی. این مواد در کاهش خطر ابتلا به این بیماری موثر هستند. فاکتورهای دیگری که ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد شامل:

مصرف زیاد الکل، خوردن بیش از حد مجاز داروهای بدون نسخه مانند: استامینوفن. بارداری، بالا بودن کلسترول، بالا بودن سطح تریگلیسرید خون، سوء تغذیه، سندرم متابولیک (به مجموعه‌ای از شرایط گفته می‌شود که عبارت هستند از: فشار خون بالا، افزایش سطح انسولین در خون، چربی انباشته اضافی در اطراف شکم، بالا بودن سطح چربی در خون.

عوامل ایجاد کبد چرب


شایعترین علت چرب شدن کبد، نوشیدن زیاد الکل است. در موارد زیادی، افرادی که الکل مصرف نمی کنند نیز دچار این بیماری می شوند. علائم کبد چرب زمانی پیشرفت می کند که بدن چربی زیادی می سازد یا نمی تواند چربی را در مدت زمان مناسب بسوزاند، به همین دلیل در سلول های کبدی، چربی انباشته می شود. بطوریکه این انباشته شدن، علائم کبد چرب را ایجاد می کند. رژیم غذایی که سرشار از چربی و شکر باشد ممکن نیست نتیجه مستقیم چربی کبد باشد. اما می تواند به ایجاد آن کمک کند. علاوه بر کبد الکی سایر علل شایع چربی کبد عبارتند از: چاقی، بالا بودن سطح چربی در خون، دیابت، وراثت، کاهش وزن در زمان کوتاه، عوارض جانبی دارو های خاص مانند آسپرین، استروئیدها( تاموکسیفن ) و تتراسایکلین ( پنی سیلین ).

انواع کبد چرب

دو نوع اصلی کبد چرب وجود دارد. غیر الکلی و الکلی

√ بیماری کبد چرب غیرالکلی

علائم کبد چرب غیر الکلی (NASH) زمانی ایجاد می شود که کبد در شکستن چربی ها مشکل دارد. که این مسئله موجب انباشت چربی در بافت کبد می شود. این نوع بیماری، به الکل مربوط نمی شود. کبد چرب غیرالکلی زمانی تشخیص داده می شود که بیشتر از ده درصد در کبد، چربی انباشته شود.

√ کبد چرب الکلی

زمانی که چربی زیادی در کبد انباشته شود، موجب بزرگ شدن کبد می شود. اگر علت اصلی الکل نباشد، به آن کبد چرب غیرالکلی می گویند، این بیماری می تواند به عملکرد کبد آسیب برساند. علائم کبد چرب الکلی عبارتند از:

کاهش اشتها، حالت تهوع، استفراغ، دردهای شکمی.
اگر چربی کبد درمان نشود، می تواند آسیب دائمی به کبد وارد کند و نهایتا نارسایی کبدی ایجاد شود.

√ کبد چرب حاد بارداری

کبد چرب حاد نادر است، در اکثر اوقات از عوارض بارداری است و بلقوه حیات فرد باردار را تهدید می کند. علائم کبد چرب حاد در سه ماهه سوم شروع می شود، شامل:

تهوع و استفراغ مداوم، درد در ناحیه فوقانی راست شکم، زردی، کسالت عمومی.
زنانی که باردار هستند برای این وضعیت مورد معاینه قرار می گیرند. اکثر زنان پس از زایمان بهبود می یابند و اثر پایداری روی آنها ندارد.

تشخیص چربی کبدعلائم کبد چرب

√ معاینه بدنی کبد چرب

اگر کبد بزرگ شده باشد پزشک با معاینه ناحیه شکمی شما می تواند کبد بزرگ را تشخیص دهد. اگر واقعا به دنبال درمان کبد چرب خود هستید، باید پزشک را از سابقه مصرف الکل و دارو و همچنین استفاده از مکمل ها مطلع سازید.

√ آزمایش خون کبد چرب

پزشک از طریق آزمایش خون می تواند تشخیص دهد که آنزیم های کبدی بالاتر از حد نرمال در خون هستند. این تشخیص بیماری را تایید نمی کند. برای پیدا کردن علت اصلی، بررسی بیشتری لازم است.

√ بررسی تصویربرداری کبد چرب

پزشک ممکن است برای مشخص کردن چربی در کبد از سونوگرافی استفاده کند. چربی در تصویر سونوگرافی به صورت فضای سفید دیده می شود. همچنین بررسی های تصویربرداری دیگر مانند سی تی اسکن و یا ام آر آی می تواند مفید باشد. بررسی تصویربرداری دیگر که شبیه سونوگرافی است فیبرو اسکن نام دارد. فیبرو اسکن از امواج صوتی برای مشخص کردن تراکم کبد و فضای مربوط به چربی و سلول های طبیعی کبد استفاده می کند.

√ نمونه برداری از کبد چرب

در نمونه برداری از کبد، پزشک با استفاده از یک سوزن که وارد کبد می کند. نمونه کوچکی از بافت کبد را برای آزمایش خارج می کند. دکتر برای کم کردن درد ناشی از سوزن بی حسی موضعی میدهد. این تنها راه برای تشخیص قطعی می باشد، همچنین نمونه بردرای به پزشک کمک می کند علت اصلی را تشخیص دهد.

درمان کبد چرب

درمان دارویی و یا جراحی برای این بیماری وجود ندارد. درعوض پزشک شما توصیه هایی برای کاهش عوامل خطرناک و همچنین تخفیف علائم کبد چرب ارائه می دهد که شامل:

کاهش یا ترک نوشیدن الکل، کنترل کردن کلسترول و کاهش مصرف شکر و اسیدهای چرب اشباع شده، کاهش وزن و کنترل قند خون. اگر علائم کبد چرب به دلیلی چاقی یا عادتهای ناسالم غذایی باشد، برای درمان و تخفیف علائم کبد چرب به شما توصیه می شود که فعالیتهای بدنی خود را افزایش دهید. مواد غذایی معینی را از رژیم غذایی خود حذف کنید. کاهش مقدار مصرف کالری در هر روز می تواند در کاهش وزن و سلامت کبد به شما کمک کند. همچنین شما می توانید سلامتی کبد خود را با کاهش و یا حذف غذاهای چرب و خیلی شیرین از رژیم غذایی خود برگردانید. غذاهای سالم تری مانند میوه های تازه، سبزیجات و غلات کامل را می توانید انتخاب کنید. گوشت قرمز را با پروتئین های حیوانی کم چرب مانند گوشت مرغ و ماهی جایگزین کنید.

چشم اندازی برای درمان کبد چرب


بسیاری از عوامل کبد چرب منجر به بیماری کبدی نمی شوند. کبد می تواند خودش را بازسازی کند، بنابراین اگر شما برای درمان کلسترول بالا ، دیابت، و چاقی خود گام بردارید می توانید سلامت کبد خود را بازگردانید. اگر شما الکل زیادی مصرف می کنید، مصرف آنرا متوقف کنید یا به یک یا دو بار در روز کاهش دهید. داروهای دیابت، و کلسترول را طبق دستور پزشک مصرف کنید. اکثر روزهای هفته حداقل سی دقیقه ورزش کنید. وزن خود را در حد وزن سالم ثابت نگاه دارید. در این صورت ممکن است کبد شما کاملا بهبود یابد.

نمونه برداری از کبد می تواند به پزشک در تشخیص آسیب دائمی کبد کمک کند، اگر کبد مقاومت کند و بهبود نیابد، بیماری پیشرفت کرده و به سیروز کبدی تبدیل می شود. پیشرفت به سمت سیروز کبدی به علت آن بستگی دارد. در کبد چرب الکلی، اگر مصرف الکل افزایش یابد، بیماری به سرعت پیشرفت کرده و به نارسایی کبدی منجر می شود. در صورتیکه مبتلا به این بیماری هستید، احتمال پیشرفت بیماری و صدمه به کبد و بیماری کبد وجود دارد. 25 درصد افراد با این بیماری در طی یک دهه به سیروز کبدی دچار می شوند. اگر چربی کبد به سیروز منجر شود، خطر نارسایی کبدی و مرگ به طور چشمگیری افزایش می یابد. نیمی از افراد که به این بیماری مبتلا هستند و به سیروز کبدی دچار می شوند، علائم نارسایی کبدی در آنها دیده می شود. اگر این اتفاق بیافتد بیشتر از دو سال شانس زنده ماندن ندارید.

منبع: آسان طب