مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: 25 مورد از غذاهای حاوی زینک یا روی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
زینک یا روی یکی از مواد مهم و ضروری برای بدن است که بیش از 100 آنزیم و هورمون برای ترشح و فعال شدن به آن نیاز دارند. یکی از خواص زینک تقویت سیستم ایمنی بدن است. همچنین زینک یا روی در جلوگیری از ریزش مو، سلامت ناخن، تولید پروتئین، کلاژن، کراتین و تقویت سیستم بینایی تاثیر گذار است. یکی دیگر از فواید زینک کاهش استرس است. برای رسیدن این ماده مغذی به بدن باید غذاهای حاوی زینک استفاده کنید.

غذاهای حاوی زینک

در این بخش از مجله پزشکی آسان طب 25 مورد از غذاهای حاوی زینک را به شما معرفی می کنیم. سعی کنید حتما از این غذاها استفاده کنید تا بدن تان دچار کمبود زینک نشود و بیمار نشوید. به جز موارد زیر قرص های زینک هم به جبران کمبود روی شما کمک زیادی می کند.

1- گوشت گاو علف خوار

یکی از غذاهای حاوی روی گوشت گاو است. گوشت گاو علف خوار دارای زینک و اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری است. همچنین دارای اسید لینولئیک مزدوج بیشتری است و میتواند خطر سرطان و بیماری قلبی را کاهش دهد. گوشت گاو علف خوار ویتامین E هم دارد.

منابع زینک

2- مرغ

یکی دیگر از غذاهای حاوی زینک گوشت مرغ است. همچنین گوشت مرغ دارای پروتئین زیاد و چربی کمی است. سلنیوم موجود در گوشت مرغ دشمن سرطان است. برای افزایش متابولیسم بدن و سلامت سلول ها، ویتامین B۶ و B۳ موجود در مرغ عالیست.

3- بوقلمون

گوشت بوقلمون پروتئین زیادی دارد و سیر کننده است. دریافت پروتئین کافی، سطح انسولین بعد از وعده‌های غذایی را ثابت نگه می‌دارد. همچنین گوشت بوقلمون یکی از غذاهای حاوی زینک است و سلنیوم موجود در آن با سرطان مبارزه می کند.

4- قارچ

قارچ یکی از منابع پروتئین مفید برای بدن است که بصورت خام، سرخ شده یا پخته شده استفاده می شود. قارچ همچنین منبع ژرمانیوم است که به استفاده درست از اکسیژن به بدن کمک خواهد کرد. آهن، ویتامین C و ویتامین D از دیگر مواد مفید در قارچ هستند. قارچ یکی دیگر از غذاهای حاوی زینک است.

5- اسفناج

اسفناج یکی از منابع زینک است که برای سلامتی فواید زیادی دارد. همچنین به افرادی که دچار کمخونی و کمبود آهن هستند توصیه می شود اسفناج را فراموش نکنند. آنتی اکسیدان‌ موجود در اسفناج به نام آلفالیپوئیک اسید، سطح گلوکز را پایین آورده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. اسفناج دارای ویتامین K بوده که به سلامت استخوان هم کمک می کند.

6- پودر کاکائو

پودر کاکائو برای سلامتی فواید زیادی داشته و یکی از منابع زینک است. این زینک سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین پودر کاکائو سرشار از فلاونوئید است که بدن به آن نیاز دارد. پس شما براحتی میتوانید با مصرف کاکائو یا شکلات های کاکائویی به بدن تان زینک برسانید. فقط یادتان باشد در مصرف آن زیاده روی نکنید.

7- پنیر سوئیسی

پنیر یکی از منابع کلسیم است و به تقویت استخوان کمک زیادی می کند. پنیر سوئیسی، یک منبع حیوانی است و یک پروتئین کامل به شمار می آید. همچنین پنیر سوئیسی یکی از غذاهای حاوی زینک است. ولی در مصرف آن نباید زیاده روی کنید.

8- صدف‌های خوراکی

یکی از مهمترین غذاهای حاوی زینک صدف های خوراکی هستند. همچنین این صدف های خوراکی دارای پروتئین و ویتامین c هستند که بدن به آن ها ناز دارد. ویتامین C برای سیستم ایمنی عالی است و پروتئین، سلامت ماهیچه و سلول را افزایش می‌دهد. شما میتوانید به روش های مختلفی از این صدف ها استفاده کنید.

9- کنجد

به گزارش مجله پزشکی آسان طب ، کنجد منبعی فیتواسترول‌ است و به پایین آوردن کلسترول کمک می کند. سسامین موجود در کنجد هم به تعادل هورمون‌ها و سلامت عمومی بدن کمک می کند. کنجد یکی از غذاهای حاوی زینک است و پروتئین زیادی هم دارد. حتی شما میتوانید برای طبخ غذا از روغن کنجد استفاده کنید.

10- تخم کتان

در هر ۱۶۸ گرم تخم کتان ۷.۳ میلی‌گرم زینک وجود دارد. همچنین تخم کتان دارای اسیدهای چرب امگا۳ است که به سلامت قلب و مغز و همچنین درمان آرتریت و بیماری التهابی روده کمک می‌کند.

11- تخم کدو

تخم کدو سرشار از فیتواستروژن است که به بهبود کلسترول در زنان یائسه کمک می‌کند. تخم کدو آنتی اکسیدان بالایی دارد و یکی دیگر از غذاهای حاوی زینک است.

12- جو دوسر

جو دوسر یک انتخاب عالی برای صبحانه است. مهم‌ترین ماده مغذی موجود در آن بتاگلوکان است که سطح کلسترول را تنظیم کرده و رشد باکتری مفید را در روده افزایش می‌دهد. یکی دیگر از فواید آن کنترل قند خون است.

13- زرده تخم‌مرغ

زرده تخم مرغ زینک زیادی دارد. همچنین دارای ویتامین‌های A، E، D و K است. یکی دیگر از فواید زرده تخم مرغ آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زئازانتین است که سلامت بینایی را افزایش می‌دهد.

14- لوبیا قرمز

یکی دیگر از غذاهای حاوی زینک لوبیا قرمز است. این لوبیا، به کنترل سطح قند خون، درمان دیابت و کاهش تجمع پروتئین واکنشی-C که به ایجاد اختلالات التهابی معروف است- کمک می‌کند.

15- لوبیای لیما

لوبیای لیما، علاوه بر زینک، سرشار از فولات- ماده مغذی مورد نیاز برای ساخت DNA و تقسیم سلولی- نیز هست. لوبیا سرشار از ویتامین‌های B۱ و B۶ نیز است و فیبر موجود در آن از روده بزرگ محافظت کرده و با سرطان‌های دستگاه گوارش مبارزه می‌کند.

16- بادام زمینی

بادام زمینی برای سلامتی بسیار مفید است. نیاسین، منیزیم، مس، اسید اولئیک و دیگر آنتی اکسیدان‌های موجود در آن برای سلامتی کل بدن و قلب عالیست. یکی دیگر از فواید بادام زمینی کاهش احتمال سنگ صفرا در زنان و مردان است.

17- گوشت گوسفند

گوشت گوسفند دارای پروتئین و زینک زیادی است. پروتئین گوشت گوسفند برای بدن‌سازان، ورزشکارانی که در دوره نقاهت به سر می‌برند یا حتی بیمارانی که دوران بعد از عمل جراحی را می‌گذرانند، مفید است.

18- ماست

یکی دیگر از غذاهای حاوی زینک ماست است. همچنین ماست دارای کلسیم است که به سلامت دندان و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند. همچنین ماست دارای ویتامین‌های B است که در جلوگیری از نقص لوله عصبی جنین اثیر گذار است.

19- برنج قهوه‌ای (پخته)

از دیگر منابع زینک میتوان به برنج قهوه ای اشاره کرد. برنج قهوه‌ای دارای منگنز بوده و در جذب مواد مغذی و تولید آنزیم‌های گوارشی و همچنین تقویت سیستم ایمنی تاثیر گذار است.

20- بادام

یکی دیگر از غذاهای حاوی زینک بادام است. بادام، سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که استرس را کاهش داده و فرآیند پیری را کند می‌کنند. همچنین بادام دارای ویتامین E است که به پیشگیری از آلزایمر کمک می کند.


21- خرچنگ

البته خرچنگ خیلی در ایران استفاده نمی شود. اما از خواص آن باید به پروتئین فراوان، زینک و همچنین ویتامین B۱۲ اشاره کرد که به تولید سلول‌های خونی سالم کمک می‌کند.

22- نخود

نخود، دارای سلنیوم نیز هست- ماده معدنی که ترکیبات سرطان‌زا در بدن را سم‌زدایی می‌کند. همچنین نخود یکی از غذاهای حاوی روی است که بدن به شدت به آن نیاز دارد. فیبر موجود در نخود، قند خون و کلسترول را کنترل کرده و از دیابت و بیماری قلبی پیشگیری خواهد کرد.

23- نخودفرنگی

نخود فرنگی کلسترول نداشته و چربی و سدیم آن بسیار پایین است. پس همه افراد مخصوصا کسانیکه قصد رژیم دارند میتوانند از آن استفاده کنند. همچنین نخود فرنگی دارای آنتی اکسیدانی به نام لوتئین است. کمبود لوتئین می‌تواند باعث مشکلاتی مانند تباهی لکه زرد و آب مروارید شود. همچنین این خوراکی خوشمزه زینک زیادی هم دارد.

24- بادام هندی

برای جبران کمبود زینک در بدن تان بادام هندی بخورید. به گزارش آسان طب بادام هندی سرشار از آهن و مس بوده و گردش خون را تنظیم می کند. همچنین بادام هندی، جایگزینی عالی برای پروتئین و چربی حیوانی است. این خوراکی خوشمزه به پیشگیری از بیماری های قلبی هم کمک می کند.

25- سیر

سیر برای سلامتی فواید زیادی داشته و میکروب های بدن را می کشد. سیر دارای آلیسین– ترکیبی که تاثیرات بیولوژیکی قوی دارد- است و به سلامت قلب کمک زیادی میکند. همچنین کالری آن کم بوده و در بهبود سطح فشار خون و کلسترول تاثیر گذار است.


منبع : آسان طب