مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: معرفی 6 داروی گیاهی برای کاهش استرس
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
کمتر کسی پیدا می شود که در عصر حاضر دچار مشکلات مالی، روحی یا عاطفی نشده باشد. استرس و اضطراب، عامل اصلی طیف وسیعی از مشکلات روحی و روانی هستند. طبق آمار موسسه بهداشتی جهانی در آپریل 2017، 60 درصد مشکلات جسمی و 75 درصد مشکلاتی روحی، ناشی از استرس و فشار های روانی می باشد. برای کاهش استرس و فشار های روحی می توانیم به استفاده از دارو های گیاهی پناه برد، دارو هایی که شاید کمتر برای شما آشنا باشند ولی بی شک تاثیر شگرفی بر روی سلامتی شما می گذارند.

جینسنگ آسیایی

یکی از باستانی ترین دارو های گیاهی که می تواند به کاهش استرس کمک کند، جینسنگ است. از میان تمام انواع جینسیگ، جینسنگ آسیایی از کیفیت بالاتری برخوردار است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف این گیاه می تواند باعث بهبود آرامش ذهنی و تقویت قدرت حافظه شود. مطالعات دیگری که در سال 2003 بر روی موش ها انجام شده است نشان می دهد که جینسنگ آسیایی باعث کاهش شاخص قرحه، وزن غده آدرنال، سطح قند خون، تری گلیسیرید، کراتین کیناز (آنزیمی است که به آسیب های ناشی از استرس و یا آسیب های سیستم گردش خون و سایر قسمت های بدن اشاره می کند) و کورتیکوسترون سرم (هورمون دیگر مرتبط با استرس)، می شود. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که جینسنگ آسیایی دارای خواص ضد استرس قابل توجهی است و می تواند برای درمان اختلالات ناشی از استرس مورد استفاده قرار گیرد.
کاهش استرس
ریحان مقدس

ریحان مقدس یا تولسی، یکی دیگر از دارو هایی گیاهی است که می تواند به کاهش استرس کمک کند. این گیاه در هندوستان به عنوان یک مکمل ضد پیری قوی شناخته شده است. از مزایای ریحان مقدس می توان برای مقابله با بیماری های مانند «عفونت ها، بیماری های پوستی، اختلالات کبدی، سرماخوردگی و سرفه، تب مالاریا و همچنین پادزهر برای نیش مار و عقرب»، استفاده کرد. در سال های اخیر، محققان در سراسر جهان اثرات ریحان مقدس بر بدن را بررسی کرده اند. بخصوص، آزمایش های حیوانی برای بررسی اثرات کاهش استرس. یکی از دلایلی که ریحان مقدس ممکن است در کاهش استرس مؤثر باشد حضور سه ترکیب فیتوشیمیایی است. دو مورد اول، B و ocimumosides A ، به عنوان ترکیبات ضد تنش شناسایی شده اند و ممکن است کورتیکوسترون خون (هورمون استرس دیگر) را کاهش دهند و تغییرات مثبت در سیستم انتقال دهنده عصبی مغز ایجاد کنند. سومین ترکیب hydroxbenzen نام دارد که آن هم قادر به کاهش پارامترهای استرس است. همچنین شواهدی مبنی بر اینکه ریحان مقدس ممکن است برای جلوگیری از عود زخم های سینه، که به نظر می رسد از طریق استرس ایجاد می شود، و نیز سایر انواع زخم ها مانند زخم معده، وجود دارد.

گیلاس زمستانی

گیلاس زمستانی که اغلب به عنوان جینسنگ هند شناخته می شود نیز می تواند به کاهش استرس کمک کند. اثرات این گیاه بر کورتیزول، تحمل استرس و پاسخ های استرس داخلی در طی دهه ها مورد بررسی قرار گرفته است. آزمایش انجام گرفته بر روی موش ها نشان می دهد که عصاره گیلاس زمستانی می تواند، افزایش پراکسیداسیون لیپید ناشی از استرس را متوقف کند. (پراکسیداسیون لیپید فرایندی است که در آن استرس اکسیداتیو می تواند در نهایت موجب آسیب سلولی در سلول های خونی شود.) همچنین این آزمایشات نشان می دهد که گیلاس زمستانی می تواند از زخم معده مرتبط با استرس و افزایش وزن غده فوقانی جلوگیری کرده و کورتیزول را تثبیت کند.

ریشه گون

ریشه گون که بیشتر در طب سنتی چین استفاده می شود، سیستم ایمنی را تقویت کرده و به صورت بالقوه استرس را کاهش می دهد. یک مطالعه که در سال 2005 بر روی بچه خوک ها انجام گرفت، نشان می دهد که ریشه گون باعث کاهش ترشح سیتوکین التهابی و کورتیکو استروئید ( هورمونی استرسی) و تکثیر لنفوسیت ها می شود. التهاب و تکثیر سلول های لنفوسیتی و یا تکثیر یک نوع خاص از سلول های سفید خون، هر دو با پاسخ استرس مرتبط است. ریشه گون ممکن است به طور موقت سطح کورتیزول را افزایش دهد تا بدن بتواند به انواع خاصی از استرس پاسخ مثبت دهد. این افزایش سریع کورتیزول موقت، به محض اینکه عامل استرس زا برداشته شد، کاهش پیدا می کند.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان می تواند انرژی و استقامت را افزایش دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و غده طیموس را از آسیب کورتیزول محافظت کند، اما استفاده از آن نیازمند نظارت حرفه ای است زیرا ممکن است بر فشار خون و پتاسیم اثر بگذارد. در آزمایشات انسانی، مکمل ریشه شیرین بیان کمک کرده است تا سطوح هورمون مرتبط با استرس، از جمله کورتیزول، تنظیم شود. این خاصیت شیرین بیان می تواند باعث جلوگیری از زخم های پوستی شود. سایر مزایای ریشه شیرین بیان عبارتند از: کاهش چربی و کاهش آندروژن و تستوسترون در زنان.

رودیولا

رودیولا یا ریشه طلایی، یکی دیگر از گیاهانی است که اخیرا تحقیقات زیادی بر رویش انجام شده است. بیشتر این تحقیقات نشان می دهند که رودیولا باعث کاهش استرس می شود. همانند دیگر دارو های گیاهیی، رودیولا یک خط دفاع بیولوژیکی در برابر استرس را فراهم می کند – مطالعه در کرم های دور دار نشان می دهد که مصرف این گیاه، به عنوان یک استرسور خفیف عمل می کند، و این باعث می شود که بدن در مقابل استرس آماده شود (شبیه به کارکرد ریشه شیرین بیان).

منبع: آسان طب