مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: شرایطی که باعث درد زانو می شود
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
از آنجا که زانو دارای بخش های زیادی است که می توانند آسیب ببینند، علت بسیاری برای درد زانو وجود دارد.اگرچه این قسمت نسبتا کوچکی از بدن است،. در توضیحات زیر یک مرور کلی بر برخی از شرایطی است که معمولا باعث درد زانو می شوند.
آرتروز

یکی از شایع ترین علل درد زانو که پزشکان می بینند، آرتروز است، جاناتان شاک، MD، یک جراح ارتوپد در ایندیاناپولیس می گوید. انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد که می تواند باعث درد زانو شود:

استئوآرتروز سبب ایجاد لایه های صاف و محافظ غضروف در زانو می شود تا به آن آسیب برساند و باعث آسیب در استخوان های زانو شود.
آرتروز روماتوئید پس از اینکه سیستم ایمنی بدن به یک غشا در مفصل حمله می کند، باعث درد، التهاب و آسیب به بافت ها در زانو می شود.
نقرس زمانی اتفاق می افتد که یک ماده به نام اسید اوریک در زانو جمع شده و باعث درد شدید می شود.
Pseudogout می تواند به زانو حمله کند، پس کریستال های پری فسفات کلسیم در مفاصل ایجاد می شود.
آرتروز وابسته به سپتیک، که در آن باکتری ها به مفصل حمله می کند، باعث درد شدید، تورم و سفتی می شود.
آرتروز پس از آسیب دیدگی سالها پس از آسیب زانو در شما ایجاد می شود، مانند استخوان شکسته یا رباط آسیب دیده.

آسیب مفصلی(منیسک)

Dr. Shook می گوید: یکی دیگر از شایعترین بیماری هایی که موجب درد زانو می شود منیسک شماست. این یک ساختار در زانو است که باعث تضعیف آن می شود و در طول زندگی شما رنج می برید. اغلب بیماران جوان و فعال نشان می دهد که به طور ناگهانی پدیده منیسک را در یک رویداد ورزشی و حادثه ای در آن ایجاد شده است و بیماران مسن تر که منیسک دارند از پارگی مزمن و رشد استخوانی رنج میبرند.
Osgood-Schlatter(استخوان سازی بیش از حد)

به طور معمول در پسران چاق ونواجوانان فعال دیده میشود، این بیماری ناشی از تاندون های متصل به استخوان فوقانی در زانو است. در طول حرکات خاص، تاندون ها از استخوان خارج می شوند و موجب درد زانو می شوند.
بورسیت(آماس کیسه هاس مفصلی)

چندین ساختار پر شده با مایع در زانو شما به نام بوراس کمک می کنند که مفصل بیشترین انعطاف پذیری را داشته باشد. فعالیت های خاصی مانند زانو زدن بر روی کف، می تواند موجب تحریک بوزا شود و وضعیتی به نام بوزیت ایجاد شود.
تاندونیت(زرد پی)

تاندون هابافت های قوی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند و می توانند تبدیل به پوسیدگی یا التهاب شوند، وضعیتی به نام تاندونیت.
جراحات لیگماتیک(کشیدگی رباط)

لیگاماتها نوع دیگری از بافتی هستند که به هم کمک می کنند زانو را نگه دارند. شما دارای رباط هایی هستید که استخوان ها را در زانو در امتداد لبه های داخل و بیرون (رباط های جانبی) و دو زانو (رباط صلیبی) قرار می دهند. این رباط ها می توانند بیش از حد کشش یا پاره شود، اغلب در فعالیت های ورزشی اتفاق میافتد. بسته به رباط، این ممکن است موجب ایجاد درد در زانو شود و زانوی شما ممکن است پس از آسیب لیگامان ایجاد شود.
Chondromalacia patellae(نرم شدن غضروف)

در این حالت، غضروف تحت زانو تضعیف و تجزیه می شود. این می تواند ناشی از استفاده بیش از حد از زانو، صدمه به مفصل یا داشتن زانو کمپ باشد که به درستی در خط قرار نگرفته است. آسیب به غضروف می تواند خفیف یا شدید باشد.
سندرم درد پاتلوفمورال

همچنین “زانو دونده” نامیده می شود، این یک علت شایع درد زانو است. این می تواند ناشی از بدست آوردن فعالیت های بدنی، بافت های اطراف زانو شما باشد که بیش از حد تنگ و یا ضعیف هستند و ناهماهنگی زانو کمپوت شما باعث ایجاد این عارضه میشود.
جابجایی زانو:

یکی دیگر از شرایطی که باعث درد زانو می شود، زمانی است که زانو صدمه میبیند به جای سکون در محل طبیعی خود در یک حفره در انتهای استخوان ران، آن به طرف دیگر حرکت می کند به طور معمول به سمت لبه خارجی زانوی شما. این اغلب اتفاق می افتد زمانی که یک فرد وزن کامل بدن را در یک پا تحمل می کند و به سرعت جا به جا می شود.

آسیب زانو بسیار شایع است و می تواند کاملا دردناک باشد. اگر درد زانو دارید، به پزشک خود مراجعه کنید تا مشخص شود که کدام بیماری ممکن است منبع درد شما باشد.


منبع: طب فارسی