مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: نخستین و قدیمی‌ترین موقوفه در خراسان بزرگ متعلق به جوین است.
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
علی مصطفوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار سبزوار امروز در جوین اظهار داشت: این مورد مربوط به موقوفه خواجه نجم‌الدین ابن خواجه نجم الدین ـ علوی حسینی در سال 820 ه.ق است كه املاكی را در سطح شهرستان‌های جوین، اسفراین، قوچان، شیروان و بجنورد وقف اولاد و خودش كرده و به عنوان قدیمی‌ترین موقوفه در سطح استان‌های خراسان بوده كه در روستای زیرآباد شهرستان جوین به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به ملحق شدن چهار مورد وقف دیگر به كل موقوفات این شهرستان افزود: اشاعه فرهنگ وقف در سطح شهرستان با شدت ادامه دارد و مردم مشتاقانه با مراجعه به اداره اوقاف برای وقفیات جدید از یكدیگر سبقت می‌گیرند. مصظفوی ادامه داد: بیشتر وقفیات جوین مربوط به عزاداری سالار شهیدان است و در پاره‌ای موارد نیز در امور خیریه و دینی هزینه می‌شود.
وی مجموع وقفیات شهرستان جوین را بالغ بر یك‌هزار مورد عنوان كرد و گفت: از این مقدار 355 مورد وقفی و مابقی به صورت رقبه است. رئیس اداره اوقاف جوین درآمد سالانه موقوفات شهرستان جوین را بیش از یك میلیارد ریال دانست و اعتبارات عمرانی جذب شده برای بقاع متبركه و مساجد شهرستان را 450 میلیون ریال عنوان كرد. وی خاطرنشان كرد: تمام این اعتبارات در مساجد و امامزاده روستای بیدخور و سایر بقاع متبركه هزینه شده است. مصطفوی ضمن قدردانی از مردم متدین شهرستان جوین كه به معنویات توجه ویژه‌ای دارند، اظهار داشت: لازم است مستأجران موقوفه نیز به موقع در مورد پرداخت اجاره بها اقدام كنند تا ما بتوانیم خدمات بیشتری در اموری كه وقف مشخص كرده است هزینه كنیم.