مشاوره خانواده رایگان عطاملک
دوره سواد رسانه ای - نسخه‌ی قابل چاپ

+- مشاوره خانواده رایگان عطاملک (https://atamalek.ir)
+-- انجمن: فجازی (https://atamalek.ir/forum-41.html)
+--- انجمن: قرارگاه فرهنگی افسران آتش به اختیار (https://atamalek.ir/forum-107.html)
+---- انجمن: ایده، خلاقیت و تجربیات فرهنگی (https://atamalek.ir/forum-110.html)
+---- موضوع: دوره سواد رسانه ای (/thread-11094.html)



دوره سواد رسانه ای - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۴

دغدغه امروز اكثر خانواده ها :
چطور بفهمم پسرم ، دخترم ،‌خواهرم ، برادرم ، دوست صميمي ام از اينترنت چه استفاده اي ميكند ؟
نكنه يه وقت اين كامپيوتر و اينترنت بچمو منحرف كنه ، فاسد كنه ....
حتي اونهايي كه بچه حزب اللهي هستند و ريشه اعتقادي محكمي دارند تو اين فضا كه وارد ميشن ... بزارين نگم بقول دوستان "سه نقطه "
يك كار لازم و ضروري امروز فرهنگ سازي در اين حوزه است
لا اقل ميتونيم بين بچه حزب اللهي ها كه اين كار رو كنيم
يك دوره آموزشي برگزار كنيم با متون مناسب و محتواي برنامه ريزي شده
اين كار رو در هر كانون فرهنگي و پايگاه مقاومتي ميشه انجام داد
اصلا امام جماعت مسجد چه اشكال داره ، جوونهايي رو كه ميدونه تو اينترنت ارتباط دارند بعد نماز هر شب جمع كنه
نيم ساعت ، بيشتر هم نميخواد
مباحثي مثل :
احكام مجازي - احكام جهاد مجازي
اخلاق مجازي
خطرات اخلاقي و معنوي در فضاي مجازي
شيوه هاي مبارزه با نفس در جامعه مجازي
دوست يابي  و يار گيري در فضاي مجازي
ضرورت ها و اهميت حضور سالم و موثر در فضاي مجازي
ابزارهاي جهاد مجازي
سايت ها و ابزار هاي مفيد در فضاي مجازي
رو معرفي كنند
اهميت توليد در فضاي مجازي بجاي مصرف زدگي
و امثال اين بحث ها ....
آقا اصلا امكانات نميخواد اين كارا ، لا اقل اگه انر‍ژي اين كارا رو ندارم اتاق هاي فكر در مساجد و محلات و مجموعه هامون تشكيل بديم ، شعار هم نديم
بشينيم كتاب و جزوه تاليف كنيم بديم معلم هاي كامپيوتر مدارس اطراف تا بين درس از اين مطالب استفاده كنند
يك نمونه كار در خصوص احكام ارتباطات مجازي در ادامه مطلب مطالعه كنيد


RE: دوره سواد رسانه ای - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۴

احكام ارتباط با نامحرم در فضاي مجازي
    از نظر اسلام در حفظ حريم ارتباط با نامحرم فرقي بين محيط واقعي و محيط مجازي نخواهد بود وارتباط در محيط مجازي همانند خلوت دو نامحرم است وچون كسي به آنجا راه ندارد ، بنابراين محل اشكال است. البته با توجه به احكام و متون اسلامي اگر خوف افتادن به حرام و قصد لذت بردن در ميان نباشد، اشكالي وارد نيست . در تشخيص خوف و قصد لذت انسان خود مهمترين قاضي خويش است و. از وضع خويش آگاه است در شروع ارتباط با نامحرم بايد توجه داشته باشيم گاه هيچ قصد و احساس گناهي در ميان نيست ولي بسا همين هم صحبتي ها غرايز جنسي افراد را تحريك كرده و يك الفت و محبت شهواني بين مرد و زن ايجاد مي شود واين نقطه ي آغاز انحراف و فساد است. بنابراين بر هر مسلماني لازم است در برابر شكسته شدن مرزهاي شرعي ايستادگي كند وچنانچه قصد بالا بردن آگاهي هاي خودراداردترجيحابه اساتيدوهمجنسان خودمراجعه كند .
  براي آگاهي از احكام ارتباط با نامحرم و در راس آنها چت كردن در فضاي مجازي نظر خوانندگان را به سوالاتي كه در اين زمينه مطرح شده و در مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني طبق فتواي مراجع تقليد به آنها پاسخ داده شده است جلب مي كنيم:
*آيا چت كردن با دختر حرام است؟
به نظر آيت الله مكارم با توجّه به اين كه اين گونه ارتباط ها غالباً منشأ مفاسدى مى‏شود، جايز نيست. (۱)
پى نوشت :
1-آيت الله مكارم ، استفتائات جديد، ج‏۳، ص: ۲۵۷ ،س ۶۸۳٫و ج۱، س۸۱۹ وج ۲، س ۱۰۴۹ .
*آيا چت كردن با جنس مخالف گناه دارد؟
چت كردن با نامحرم، در صورتي كه نياز و ضرورت در بين باشد و ارتباط چت بدون قصد لذت و بدون حرفهاي تحريككننده وبه مقدارضرورت باشد،اشكال ندارد.واگر ارتباط با قصد لذت جنسي باشد و يا حرفهاي تحريككننده گفته شودويامفسده اي ايجادكند،حرام است.هم چنين ارتباط عادي با نامحرم درصورتي كه ضرورت در بين نباشد، با توجه به اين كه هر نوع ارتباط دختر و پسر نامحرم، چه از طريق شبكه اينترنت و چت و چه از راهاي ديگر غالبا منشأ فساد است، جايزنيست.تجربه هاي مكرر نشان داده كه رابطه هاي دختران و پسران دام هاي شيطان است و پيامد هاي منفي دارد. هم چنين صحبت كردن هاي غير ضروري با نامحرم از مناسب ترين جايگاه هاي نفوذ شيطان است. ممكن است ناخودآگاه نسان رابه روابط غيراخلاقي سوق دهد.(۱)پينوشت:۱- سؤال از دفتر آيت الله خامنه اي.
آيا چت كردن با دختر اشكال شرعي دارد؟
   به صورت يك حكم كلي، چت كردن همانند ديگر صورت هاي صحبت كردن زن و مرد يا دختر و پسر نا محرم، اگر مفسده‏اى نداشته باشد و خوف وقوع در حرام نباشد و از روى شهوت صورت نگيرد، اشكالى ندارد.(۱)
بنابراين نظر، گفتگو از طريق اينترنت يا تلفن اگر مفسده اي نداشته باشد، اشكالي ندارد . ولي اگر حرف هاي شهوي مطرح شود ، يا از گفتگو و چت كردن شهوت ، تهييج شود ،جايز نيست و بايد از آن پرهيز شود .
اما برخي مراجع در خصوص چت فتوا به حرمت داده و گفته اند: با توجه به اينكه ارتباط و نامه نگاري دختر و پسر نامحرم، چه از طريق شبكه اينترنت و چت و چه از راهاي ديگر غالبا منشأ فساد است ،جايز نيست . چت كردن با نامحرم بدون ضرورت اشكال دارد و گناه است.(۲)
پىنوشت‏ها:
۱-توضيح المسائ لمراجع,ج۱،مسئله۸۸۹٫۲- آيت الله مكارم ،استفتا آت ،ج ۳،ص۲۵۷، س ۶۸۳؛
احكام بانوان،ص۱۹۵،آيت الله بهجت ،استفتاآت ،ج۴ ،سوال ۵۳۰۲٫
*   آيا چت كردن نوشتاري با نامحرم حرام است؟
  فتواي آيت الله اراكي را در باره چت كردن نوشتاري با نامحرم نيافتيم. ليكن چت كردن با جنس مخالف اشكال دارد، اين گونه ارتباط خالي از مفسده نيست (۱). غالبا پيامدهاي منفي به همراه دارد، مگر اينكه مقدمه ازدواج باشد يا ضرورت ديگري در بين باشد كه در اين صورت به مقداري كه جهت ازدواج لازم است، و به مقداري كه ضرورت باشد و مفسده نداشته باشد ،اشكالي ندارد .
پي نوشت:
۱ . سؤال تلفني (۷۷۴۶۶۶۶-۰۲۵۱) از دفتر آيت الله خامنه اي .
*چت كردن با جنس مخالف در بحث ديني ومذهبي مثلا حجاب بدون هيچ قصدي گناه است؟
با توجه به اين كه ارتباط دختر و پسر نامحرم، بدون ضرورت چه از طريق تلفن و موبايل باشد يا از طريق شبكه اينترنت و چت و چه از راهاي ديگر باشد، غالبا منشأ فساد است و جايز نيست و اگر صحبت ها تحريك كننده باشد ، حرام است.  تجربه هاي مكرر نشان داده كه رابطه هاي دختران و پسران دام هاي شيطان است و پيامد هاي منفي هم دارد . هم چنين صحبت كردن هاي غير ضروري با نامحرم از مناسب ترين جايگاه هاي نفوذ شيطان است. ممكن است ناخود آگاه انسان را به روابط غير اخلاقي سوق مي دهد.البته اگر براي ارتباط و صحبت كردن با نامحرم ضرورتي در بين باشد ، مانند: سؤال كردن مسائل شرعي از نامحرم و امثال اين مورد، و قصد لذت و شهوت هم در بين نباشد و مفسده هم نداشته باشد، اشكال ندارد ؛ ولي به شرط آن كه اين نوع ارتباط نيز دوام دار نباشد (۱).
پي نوشت:۱-  آية الله بهجت ،استفتائات ، ج۴ ، سؤال ۵۲۹۸ و ۵۲۹۹ – ۵۳۰۲ .
راهكارها:
در فرهنگ ديني، اسلام به ما توصيه مي كند، روابط دختر و پسر در حد ضرورت باشد و فرد روح و ذهن خود را از اين گونه امور آزاد گرداند؛ هنگامي هم كه فرد به سن رشد و بلوغ مي رسد، با مشورت بزرگان و خانواده، مقدمات امر مقدس ازدواج را فراهم ساخته، و محبت هاي صادقانه خويش را در كانون گرم خانواده بارور سازد و بقيه ذهن خويش را از شهوات منصرف و به كارهاي عقلايي و شرعي مشغول شود.
علت اينكه چرا اينقدر در مورد اين مسائل سفارش شده، اين است كه يكي از غرايز قوي در انسان شهوات جنسي است كه اگر طغيان و سركشي كند، كنترل آن ناممكن يا مشكل خواهد بود.
بروز و ظهور و غلبه غريزه ي شهواني هم در انسان به صورت پلكاني و تدريجي هست، و به تعبير قرآن كريم شيطان از طريق سياست گام به گام به هدف خودش ميرسه.
وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ
بررسي و ريشه يابي بسياري از گناهان و جنايات كه هر روز در جوامع مختلف رخ مي دهد نيز نشان دهنده همين موضوع است كه از مسائل ناچيز و عادي آغاز شده اند.
جلوگيري از وسوسه هاي شيطاني در ابتداي امر و قدم اوّل آسان است چون هنوز موقعيت شيطان و غرايز شهواني ضعيف است، ولي اگر فردي در قدم اول از شيطان و هوي و هوس تبعيت كند، موقعيت خود را در مقابله با آنها تضعيف نموده و باعث تقويت نيروهاي شيطاني و غرايز شهواني خواهد شد. و در آن صورت مقاومت مشكل تر خواهد شد. به عبارتي هميشه پيش گيري راحت تر از درمان است.
به همين جهات اسلام در مبارزه با انحراف از زمينه هاي آن نيز جلوگيري به عمل آورد، مثلاً مردها را از نشستن در جاي زن قبل از سرد شدن، نهي نمود.
و يا به زن ها دستور داده در برخورد با نامحرم نرمي و ملاطفت نشان ندهند.
پيام قرآن، آزادى از هر قيد و بند و عبوديتى، جز عبوديت خداوند متعال است و اين، معنايى وسيع دارد كه هر كس به سنت و سيره عملى اسلام دقت كند، و آن را با سيره ظلمى كه تمدن غرب در بين افراد جامعه و طبقات آن اعمال مى كند، مقايسه نمايد، به خوبى درك مى كند كه اسلام، بشر را آزاد و تمدن غرب او را اسير هوا و هوس و جاه طلبى ها كرده است.
دين مبين اسلام، نيازها و غرايز انسان را به صورت قانونمند و معقول به سوى روش هاى صحيح، راهنمايى و با هر عاملى كه به شخصيت و كرامت انسان ضربه بزند، مقابله كرده است. از جمله غرايز طبيعى انسان، خواسته جنسى اوست كه دين اسلام در بين مكتب هاى مختلف، روشى معتدل و معقول براى هدايت اين غريزه به راه صحيح و درستـ ارايه كرده است.
انشاءالله خداوند متعال به همه ما توفيق عنايت كند تا با بصيرت و آگاهي و عدم توجيه و عذر تراشي، عامل به وظايفمون بوده و جزء بندگان پرهيزكار او باشيم./