مشاوره خانواده رایگان عطاملک
دفاع نرم ( فعالان سایبری ) - نسخه‌ی قابل چاپ

+- مشاوره خانواده رایگان عطاملک (https://atamalek.ir)
+-- انجمن: فجازی (https://atamalek.ir/forum-41.html)
+--- انجمن: سواد رسانه ای و جنگ نرم (https://atamalek.ir/forum-56.html)
+--- موضوع: دفاع نرم ( فعالان سایبری ) (/thread-1112.html)



دفاع نرم ( فعالان سایبری ) - ADMIN - ۱۳۹۰-۹-۲۵

بسم الله الرحمن الرحیم
دفاع نرم، واکنشی به تهاجم نرم می باشد. اما تهاجم نرم چیست و چگونه به وجود آمده ؟
از دیدگاه استراتژیک قدرت ها به 3 قسمت:
1- قدرت سخت ، 2- قدرت نیمه سخت، 3- قدرت نرم، تقسیم میشود. نام دیگر قدرت سخت، اجبار، نیمه سخت، اکراه و قدرت نرم ، اختیار است .
قدرت سخت
قدرت سخت در زمانی به کار میرود که یک فراید باید به طور سریع عملی شود. و میتوان آن را به تسکین دهنده ها تشبیه کرد. چرا که به یک باره درد تسکین پیدا میکند. اما استفاده از تسکین دهنده ها به طور متوالی و مستمر موجب افزایش بیماری و عدم التیام خواهد شد . و با قطع مسکن فاجعه ای که خود را در پس مسکن پنهان کرده بود اشکار خواهد شد .به همین جهت از قدرت سخت نباید به طور مستمر استفاده نمود چرا که همین قدرت موجب نابودی یک حکومت خواهد شد . و دقیقا به همین دلیل حکومت های گذشته طی یک دوره نابود فرو میپاشیدند. از قدرت سخت میتوان مانند مسکن ها استفاده کرد. مثلا استفاده از نیروهای پلیس برای آرام کردن فضایی که به هر دلیل پیش آمده . اما این که هر روز پلیس بخواهد در هر مسئله ای دخالت کند این به حکومت آسیب میزند. و یکی از دلایل نابودی رژیم پهلوی همین عامل بود.
قدرت نیمه سخت
قدرت نیمه سخت تقربا بین قدرت نرم و قدرت سخت است. بدین ترتیب که در قدرت نیمه سخت اختیار و مجازات وجود دارد. به عنوان مثال در قرآن کریم درمورد دین اینگونه تبیین شده است : «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» یعنی هیچ اکراهی در دین نیست و در ادامه تبیین شده که : قطعا راه از بی راهه مشخص شده . بدین منظور که اگر دین را که راه آشکار و درست است انتخاب نکنید در قیامت مجازات میشوید. بنابراین افراد بین اختیار و اجبار قرار میگیرند. قدرت نیمه سخت هم در معادلات روزمره بسیار کاربرد دارد. اغلب قوانین انسانی و الهی بر همین مبنا تعریف شده است.
قدرت نرم
یکی از خطرناک ترین قدرت ها قدرت نرم میباشد .قدرت نرم، همان اختیار است . خطرناک بودن قدرت نرم به این دلیل است که افراد اغلب این قدرت را نمیشناسند و موجب ضربه به خود آن ها میشود یک بیت معروف این امر را به خوبی توضیح میدهد که :
آسمان بار امانت نتوانست کشید *** قرعه کار به نام من دیوانه زدند
عده ای بار امانت را عقل تبیین کرده اند که البته درست است اما در حقیقت معنای آن قدرت اختیار است. این گونه گفته شده که قرار بود اختیار را به آسمان و زمین و کوه و امثال این ها بدهد که هیچکدام قبول نکردند و تنها کسی که قبول کرد انسان بود. و به همین دلیل دیگر اجزای عالم به تسخیر وی درآمد و دیگر اجزای زمین بدون اختیار به تسبیح خدا ادامه دادند.
تنها قدرتی که شیطان بر آن تسلط دارد قدرت نرم است . برخلاف آن چیزی که در فیلم هایی مانند "جن گیر" و "The Omen" جن و شیطان را دارای قدرت اراده نشان داده است . شیطان تنها بر ذهن و قلب افراد تسلط دارد. همان طور که در سوره "ص" آیه 82 امده است :
قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿۸۲﴾
[شيطان] گفت پس به عزت تو سوگند كه همگى را جدا از راه به در مى‏برم (۸۲)
بنابراین سلاح شیطان اغوا است . در برابر اغوا، تقوا قرار میگیرد که عامل تشخیص حق از باطل است. اما خود تقوا نیز مرتبه هایی دارد که این طور که دریافتیم هر کس به مرتبه ای که تلاش کند میتواند از آن بهره مند گردد. بر طبق حدیثی از امام علی (عليه السلام) :
«گناهان همچون مرکب های سرکش است که گناهکاران بر آن ها سوار می شوند و لجامشان گسیخته می گردد و آنان را در قعر دوزخ سرنگون می سازد، اما تقوا مرکبی است راهوار و آرام که صاحبانش بر آن سوار می شوند. زمام آن ها را به دست می گیرند و تا قلب بهشت پیش می‌تازند»
به همین جهت تقوا موجب جلوگیری از به فساد رفتن افراد است . اما عاملی که در این قدرت افراد را به تقوا سوق میدهد "تشخیص " است . تشخص را می توان با دو مثال تبیین کرد:
در زمان ریاست جمهوری بنی صدر، امام خمینی (ره) که اعمال ایشان را متناسب با جهموری اسلامی نمی دیدند تنها به این دلیل ایشان را برکنار نکردند که چهره خیانت کار بنی صدر هنوز بر عامه مردم پوشیده بود به همین جهت آنقدر وی را در قدرت نگه داشتند که وی خود را رسوا کرد و به اصطلاح "دستش برای همه رو شد " و آن موقع بود که دستور برکناری وی صادر شد.
در فتنه سال 88 نیز برخی از قول مقام معظم رهبری، محاکمه نکردن سران فتنه را این گونه بیان کردند که مسئولین اول باید تشخیص مردم را بالا ببرند و بعد از این که حقیقت این افراد بر همه مشخص شد بنابر شرایط موجود میتوان آنان را محاکمه کرد. به همین جهت عامل تشخیص در قدرت نرم، یکی از عوامل اصلی در سوق دادن افراد به مراتب تقواست تا حق و باطل را تشخیص دهد.
دفاع نرم
تا این جا مبانی کلی قدرت ها بررسی شد. همان طور که گفته شد دفاع نرم واکنشی به تهاجم نرم است. چگونه میتوان در برابر تهاجم نرم دفاع کرد ؟ قبل از پاسخ به این سوال باید اشکال تهاجم نرم را بررسی کرد.
تهاجم نرم در اشکال گوناگونی صورت میگیرد. اما هدف هر تهاجم بر جسم و ذهن خلاصه میشود. تهاجم ها در اشکال، پوشاک، موسیقی،رسانه تصویری ( شبکه های خبری، فیلم های سینمایی، سریال ها، بازی های ویدئویی، کارتون هاف فیلم های مستند) ،مواد عذایی و ... صورت میگیرد.
اما چگونه میتوان جلوی این تهاجم ها ایستاد ؟ از آن جا که ما فعالان فضای سایبری به مراکز قدرت و تصمیم سازی دسترسی نداریم حوزه اصلی ما، تبیین فضای جامعه و جهان است که به اشکال متفاوتی صورت میگیرد. منظور این است که با روش های متفاوت، طیف های جامعه را بتوان آگاه کرد. چگونه میتوان به این هدف رسید ؟
فعلا چند روش برای رسیدن به این هدف پیشنهاد میگردد :
1- فعالیت در وبلاگ ها، فروم ها، سایت ها و ایجاد روشنگری به انواع گوناگون. بر فرض یک کاربر به وسیله علم افراد را به راه درست میکشاند یک فرد دیگر برای طیف دیگر شبهات دینی را پاسخ یا پاسخ های دیگران را در وبلاگ خود عنوان میکند. خوشبختانه فعالان سایبری در این زمینه به خوبی فعالیت دارند اما باید توجه داشت که این روش همه جامعه را پوشش نمیدهد بلکه تنها برخی از افرادی که مطلب میخوانند تحت تاثیر این روش قرار میگیرند .
2- مستند سازی. این روش از روش قبلی بسیار موثر تر است . چرا که دیدن یک فیلم بسیار راحت تر از خواندن یک مطلب است . درضمن موسیقی به کار گرفته شده و نوع کارگردانی مستند ها به جذابیت و باور مطالب ارائه شده در مستند ها کمک بسیاری میکند. در این زمینه فعالان کمی دیده می شود . چرا که مستند سازی نیا به مهارت های خاصی دارد که وارد آن نمیشویم . اما خوشبختانه گروه فرهنگی vavp با همکاری گروه فرهنگی نشانه در بخش مستند سازی گام های بسیار خوبی را برداشته اند که هم اکنون در حال ساختن مستند های سریالی و بلند در حوزه های جنگ نرم و مسائل فرهنگی اند که با کارهایشان کمک خوبی به افراد کرده اند.
3- بازی سازی. این روش به نسبت روش های قبلی مخاطبین بیشتری را به خود اختصاص میدهد اما یک مشکل دارد و آن هم این است که در بازی ها نباید مسائل به شکل واضح مطرح شود بلکه باید طی چندین بازی یک یا چند هدف با نماد ها و مسائلی از این دست به شکل عادی مطرح شود همین عامل موجب الگوبرداری مخاطب از بازی میشود البته به نوع بازی یا سبک آن نیز بستگی دارد.
در این مورد هم کاربران فعال بسیار بسیار کمی دیده میشوند .چرا که ساخت یک بازی به مراتب سخت تر از یک مستند است . اما در همین رابطه هم گروه فرهنگی نشانه به ما خبر داد که بخش بازی سازی آن هم به زودی تشکیل میشود و با یک گروه شروع به ساختن بازی ها میکنند.
فعالان سایبری گرامی برای به ثمر نشستن دفاع مقدس نرم، باید تن به چنین کارهایی بدهید . دیگر داشتن یک یا چند وبلاگ موثر نیست بلکه باید وارد حوزه های مطرح شده بشود . امروز ما به فرمانده های سایبری نیاز داریم نه فقط به سرباز.امروز نیاز اصلی ما افسرانی است که با دستور فرمانده کل قوا، دست به ابتکارات سایبری بزنند و فضای فرهنگی جامعه را سامان بخشند.
البته این تنها بخشی از کار است بخش دیگر کار دست حکومت است که باید فضای فعالیت و زیر بناهای فعالیت ما را فراهم سازد و با تصمیم های درست کار ما را تسریع بخشد. ولی به هر شکل باید ما به وظیفه خود عمل کنیم .
این نکته را هم بگوییم که به یاری خدا، ما و گروه های تحت حمایت ما قدم های بزرگی را در حد خود برداشته ایم که ثمرات آن بخش های مختلف جامعه را متاثر کرده است . راز این کار نا امید نشدن از خداست. و وقتی شدیدا علیه جبهه شیطان فعالیت کنید، شیطان بیش از پیش سعی میکند شما را به انحراف بکشاند به همین جهت باید قبل از جهاد سایبری، جهاد اکبر را انجام داده باشید وگر نه ممکن است از مرتبه قبلی پایین تر بیایید .