مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک
اصول کار تیمی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک (https://atamalek.ir)
+-- انجمن: فجازی (https://atamalek.ir/forum-41.html)
+--- انجمن: قرارگاه فرهنگی افسران آتش به اختیار (https://atamalek.ir/forum-107.html)
+---- انجمن: ایده، خلاقیت و تجربیات فرهنگی (https://atamalek.ir/forum-110.html)
+---- موضوع: اصول کار تیمی (/thread-11148.html)

صفحه‌ها: 1 2


اصول کار تیمی - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۸

مقدمه:
         یک گروه جهت پیشرفت سریع و فزاینده نیاز به کار تیمی و گروهی دارد .جهت نیل به این هدف ما باید از خود شروع کنیم.باید از درون به وحدانیت برسیم.وقتی به وحدانیت رسیدیم آن وقت دیگر کلمه ای به نام "من" وجود ندارد و می توانیم با دیگران «ما» را بسازیم.(باید «ما» را بسازیم)
متأسفانه در کشور عزیز ما کار تیمی از جایگاه خوبی برخوردار نیست. هر کس در جستجوی سروسامان دادن سریع به خود است یعنی یک نوع تسکین. اما چیزی را که مردم به آن نیاز دارند آمادگی و تناسب است. افرادی که بدنبال تسکین هستند وقتی فشار کمتر میشود انجام کار درست را رها میکنند اما افرادی که به دنبال آمادگی و تناسبند، آنچه را که باید انجام می دهند بدون توجه به اینکه شرایط چگونه باشد. انجام می دهند. به نظر من اصل اساس بقای سازمان ها، پیشرفت و به روز بودن و قابلیت رقابت هر سازمان بستگی به همین کار تیمی دارد.ما باید فرهنگ کار تیمی راهم در سازمان و هم در کشورمان بومی کنیم. اصول زیر برگرفته شده از کتاب اصول کار تیمی اثر جان ماکسول «متخصص رهبری در آمریکا» میباشد. و تمام این موارد هر کدام به صورت عملی در اکثر شرکتهای پیشرفته دنیا و افرادی که شهرت جهانی پیدا کردند بکار گرفته شده است. اینجانب بعد از مطالعه کامل این کتاب و پی بردن به این اصول ارزشمند، تصمیم گرفتم که آنرا بصورت مقاله ای مختصر و مفید ارائه دهم. نکته قابل توجه اینکه، اجرای این اصول نیازمند داشتن روح بزرگ و عزم راسخ جهت تحولی عظیم است و با توجه به عدم وجود رنگ خدائی در اصول جان ماکسول، میتوانیم از وجود خداوند متعال مدد گرفته و با توکل به آن منبع غنی، در اجرای این اصول بیش از پیش تلاش کنیم.
                                              «الا بذکرا... تطمئن القلوب»


RE: اصول کار تیمی - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۸

کار تیمی دارای اصولی است که جهت رسیدن به اهداف والای سازمانی باید این اصول اجرا گردد:

اصل اول- انعطاف پذیری و سازگاری:

 
انعطاف ناپذیری یکی از بدترین عیوب انسان است.شما می توانید یاد بگیرید که شتاب زدگی را مهار کنید و بیاموزید که با اعتماد به نفس بر ترس و با برنامه ریزی بر تنبلی غلبه کنید اما برای غلبه بر سرسختی پادزهری وجود ندارد بلکه خودش ریشه خودش را می زند. انعطاف پذیرها سعادتمند هستند زیرا که خمیده و از شکل برگشته نخواهند شد.خصوصیات انعطاف پذیرها:
·         آموزش پذیرند.
·         از لحاظ عاطفی احساس امنیت می کنند.
·         خلاقند چون خلاقیت را رشد می دهد.
·         به فکر خدمت کردن هستند.
پس یادگیری را برای خود یک عادت کنید، نقش خودتان را مجدداً ارزیابی کنید،.خارج از محدودیت ها فکر کنید.این درست نیست که این کار را نمی توان انجام داد بلکه این درست است که چگونه می توان آن را انجام داد.
اصل دوم- همکاری و مشارکت:
مقدمه پیروزی دسته جمعی ،کار دسته جمعی است.تمام قدرت یک سازمان در اتحاد و تمام خطر آن در اختلاف است.همکاری باعث تقویت نیروها می شود.برای تبدیل شدن به یک بازیکن مشارکت پذیر نیاز به تغییر در تمرکز در چهار زمینه ذیل می باشد:
·         بینش: هم تیمی ها را به عنوان شریک ببینید نه رقیب.
·         رویکرد: حامی هم تیمی ها باشید نه بدگمان به آن ها.
·         تمرکز: روی تیم  تمرکز کنید نه روی خودتان.
·         نتایج :با تقویت توان خود پیروزی ها را به وجود بیاورید.
عمل- برای بهبود روحیه مشارکت پذیری در خود:


RE: اصول کار تیمی - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۸

1.       برد – برد – برد بیندیشید.حضرت سلیمان : آهن ،آهن را تیز می کند.پس یک انسان باعث تیز شدن انسان دیگر می شود.
2.       مکمل دیگران باشید.
3.       خودتان را نادیده بگیرید.
معمولاً وقتی که با دیگران مشارکت می کنید شما برنده می شوید ، آن ها برنده می شوند و در مجموع تیم برنده می شود.
اصل سوم- تعهد:
هیچ قهرمانی بدون تعهد به کار قهرمان نمی شود.تعهد یک احساس نیست بلکه بایستی به صلابت سنگ باشید. اگر می خواهیم یک تیم منسجم را داشته باشیم باید افرادی را داشته باشیم که شدیداً به تیم متعهد باشند.
چیزهایی که هر عضو تیم برای متعهد شدن باید بداند عبارتند از :
·         تعهد معمولاً در بحبوحه نارسانی ها و مشکلات کشف می شود.
·         تعهد، ارتباطی به استعدادها و توانایی ها ندارد.
·         تعهد در نتیجه انتخاب است نه تحمیل شرایط.
·         تعهد وقتی که بر پایه ارزش ها باشد دوام می یابد.
عمل برای بهبود روحیه تعهد پذیری در خود:

تعهدات خود را با ارزش هایتان گره بزنید.

ریسک کنید چون متعهد بودن همراه با ریسک پذیری است.

تعهد هم تیمی های خود را ارزیابی کنید.


RE: اصول کار تیمی - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۸

اصل چهارم - ارتباط:
                                  
مثل یک انسان حکیم بیاندیشید اما به زبان مردم صحبت کنید. یک تیم صدای تعداد زیادی انسان است که تنها با یک قلب زندگی می کنند.بی پرده باید گفت ما نمی توانیم کار تیمی انجام دهیم مگر اینکه افرادی با قدرت ارتباط خوب داشته باشیم. بدون ارتباط تیمی در اختیار نداریم بلکه تجمعی از افراد را داریم.
ویژگی های شخصیتی مشترک اعضای یک تیم خوب:
·         خودشان را از دیگران جدا نمی کنند.
·         ارتباط برقرار کردن با خودشان را برای هم تیمی ها آسان می کنند.
·         اجازه نمی دهد اختلافشان با هم تیمی ها بیش از 24 ساعت شود.
·         به روابط بالقوه مشکل توجه دارند.
·         ارتباطات مهم را به صورت مکتوب دنبال می کنند و نوع روابط را مشخص می کنند.
به این نکته باید توجه کنیم که ارتباط باز،موجب تقویت اعتماد می شود.پس برای بهبود روابط خودمان بهتر است موارد زیر را انجام دهیم:
1.       رک و راست باشیم.(عدم مخفی کاری و...)
2.       تند و سریع باشیم.(بیان مشکلات و...)
3.       دیگران را هم به حساب بیاوریم.(عدم احتکار اطلاعات و...)
نکته: ارتباط باز موجب افزایش اعتماد و اعتماد باعث افزایش تملک و تملک باعث افزایش مشارکت می شود. اتحاد موجب نیرومندی است اما بدون ارتباط خوب اتحادی نمی تواند وجود داشته باشد.


RE: اصول کار تیمی - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۸

اصل پنجم - شایستگی:
اگر شما نتوانید ،تیم شما هم نخواهد توانست. پاسخ سؤال چگونگی رسیدن از صفر به 100، در شایستگی و وفاداری خستگی ناپذیر به ممتاز شدن است. تیلور می گوید: ساختن یک تیم به اندازه ساختن محصول اهمیت دارد.
باید محیط را طوری تقویت کنیم که افراد آن چه را که واقعاً فکر می کنند به زبان بیاورند و این طرز تفکر به بهترین ایده ها اجازه رشد به طرف بالا و تحقق یافتن داده است.
افراد با شایستگی بالا دارای نقاط مشترکی اند از جمله:
·         متعهدند که ممتاز باشند. تلاش برای هر موجود زنده ای در دسترس است اماتعداد کمی به آن می رسند.
·         هیچ وقت حد متوسط را قبول نمی کنند.
·         آنها به جزئیات توجه می کنند.
·         با انسجام کار می کنند.
عمل برای بهبود شایستگی خود :
1.
روی حرفه خودتان تمرکز کنید.
2.
کارهای کوچک را جدی بگیرید.
3.
توجه بیشتری به عمل معطوف کنید.


RE: اصول کار تیمی - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۸

اصل ششم- قابل اتکا بودن:
«از آن هایی که بحث می کنند نترسید بلکه به آن هایی که از زیر بار مسئولیت در می روند بترسید.»
عصاره مفهوم قابل اتکا بودن عبارتست از:
1.
توجه به انگیزه های ناب درونی
2.
مسئولیت پذیری
3.
خوش فکری
4.
همکاری منسجم
این کافی نیست که ما تمام تلاشمان را بکار ببریم بعضی اوقات باید آن چه را که لازم است انجام دهیم.
عمل به منظور بهبود قابلیت اتکا در خود:
1.
انگیزه های درونی خود را بررسی کنید.
2.
ارزش خودتان را کشف کنید.
3.
کسانی را پیدا کنید که شما را قابل اتکا کنند.
هرگز منافع دور از دسترسی را که قابل اتکا بودن میتواند به همراه بیاورد را دست کم نگیرید.
اصل هفتم- منضبط بودن:
انضباط یعنی انجام کار درست در زمان درست و به دلیلی درست. انضباط ،آتش پاک کننده ای است که به وسیله آن استعداد تبدیل به توانایی می شود. شخصی که منضبط نیست در زندانی است که قفل و بستی ندارد.یک تیم برای موفق شدن نیازمند بازیکنان منضبط است. ب
رای تبدیل شدن به آن دسته از بازیکنانی که تیم طالب آن باشد باید انضباط را در سه زمینه ایجاد کرد:
1.       تفکر منضبط
2.       احساسات منضبط، یعنی مسلط بودن بر کار و خود.
3.       اعمال منضبط. تیز کردن ذهن و کنترل احساسات مهم اند ولی شما را فقط شما را تا همین حد به جلو مبند عمل چیزی است که برنده ها را از بازنده ها جدا می کند.
عمل برای اینکه عضو منضبط تری در تیم باشید:
·         عادت های کاری خودتان را تقویت کنید.
·         به منظور تقویت ذهن درگیر یک چالش شوید.
·         زبان خود را کنترل کنید.


RE: اصول کار تیمی - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۸

اصل هشتم- ارتقاء دادن دیگران:  
افزودن ارزش به هم تیمی ها قیمت ندارد.هدف زندگی برنده شدن نیست بلکه رشد یافتن و مشارکت کردن است.
اعضای تیم همیشه عضوی را که آن ها را تقویت کرده و برای موفق شدن قدرتمند می کند، دوست داشته و تحسین   می کنند. وجه اشتراک افرادی که هم تیمی های خود را ارتقاء می دهند عبارتند از :
1.       برای هم تیمی های خود ارزش قائلند.
2.       آن چه که برای هم تیمی هایشان ارزش دارد برای آن ها هم ارزشمند است.
3.       به ارزش هم تیمی های خود می افزایند.
4.       خودشان را ارزشمندتر می کنند.
افزودن ارزش دیگران نیازمند اطمینان از خود است. مواردی که باید رعایت گردد تا عضو ارتقاء دهنده شوید:
1.
قبل از آنکه دیگران شما را باور کنند شما آن ها را باور کنید.
2.
قبل از آن که دیگران به شما خدمت کنند شما به آن ها خدمت کنید.
3.
قبل از آن که دیگران به ارزش شما بیافزایند شما به ارزش آن ها بیافزایید.
مردم همیشه به سمت کسی روی می آورند که چیزی به آن ها اضافه کند و از کسانی که آن ها را بی مقدار می کنند دوری می نمایند. هیچ چیز ارزشمند تر از افزودن ارزش به زندگی دیگران نیست.


RE: اصول کار تیمی - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۸

اصل نهم- اشتیاق:
قلب شما منبع انرژی برای تیم شماست. وقتی اعضای یک تیم مشتاق هستند همه تیم به شدت انرژی می گیرد و این انرژی، به تیم نیرو می بخشد.
خصوصیات افرادی که نگرش مشتاقانه به تیم کاری می دهند عبارتند از :
1.       مسئولیت اشتیاق خودشان را می پذیرند. افراد مثبت به این دلیل مثبتند که می خواهند مثبت باشند.
2.       با عمل کردن به حس کردن می رسند.
3.       به آن چه که انجام می دهند ایمان دارند.
4.       وقتشان را با دیگر افراد با اشتیاق می گذرانند.
اگر شروع نکنید نمی توانید برنده شوید. بیل گیتس می گوید بهترین کاری که می توانم انجام دهم این است که اشتیاق خودم را با دیگران تقسیم میکنم.
عمل برای بهبود اشتیاق د ر خود:

یک حس فوریت از خود نشان دهید.

بخواهید یک کار بیشتری را انجام دهید.

برای عالی بودن تلاش کنید. هیچ چیز به اندازه خوب انجام دادن یک کار اشتیاق را نمی پروراند.


RE: اصول کار تیمی - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۸

اصل دهم هدفمند بودن:
هر عملی را با حساب انجام دهید. در حین انجام دادن کارهای کوچک باید به کارهای بزرگ فکر کنید تا بدین ترتیب تمام کارهای کوچک در جهت درست پیش بروند . هدفمند بودن یعنی تمرکز روی انجام کارهای درست به صورت لحظه به لحظه و روز به روز و سپس پیگیری آنها به صورتی مستمر.
اگر بخواهد با هدفمندی زندگی کنید باید این کار ها را انجام دهید:

هدفی داشته باشید که ارزش زندگی کردن را دارد. اگر حس نیرومندی از هدف نداشته باشید، نمی توانید هدفمند باشید. افراد دلیل زیادی می آورند برای کاری که نمی توانند انجام دهند در صورتی که آنچه آنها نیاز دارند یک دلیل است و آن اینکه چرا می توانند.

نقاط ضعف و قوت  خودتان را بشناسید.

مسئولیتهای خودتان را در اولویت قراردهید.

بیاموزید به فرصتی که دوست ندارید، "نه" بگویید.

خودتان را به موفقیت دراز مدت متعهد کنید چون بسیاری از پیروزیهای بزرگ از درون پیروزیهای کوچک بدست می آیند.
عمل به منظور بهبود هدفمندی خود:

نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید

در رشته تخصصی خود متخصص شوید. 80% از وقتتان باید برای آنچه که عایدی برای شما و تیمتان به ارمغان می آورد باشد.

تیم خودتان را هدفمند برنامه ریزی کنید.
در این دنیا هیچ چیز مثل دیدن گذشت زمان نمی تواند به شما در تعیین اولویت ها  کمک کند.


RE: اصول کار تیمی - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۸

اصل یازدهم= آگاهی از وظیفه:
کسی که یک "چرا" دارد تا برای آن زندگی کند میتواند تقریبا هرگونه "چطور" را تحمل کند.
ویژگیهای افرادی که به وظایف خود آگاهند عبارتند از:

آنها میدانند که تیمشان به کجا می رود.

آنها به رهبر تیم اجازه می دهند تیمشان را رهبری کند و رهبری یعنی توانایی تبدیل یک تصور به یک واقعیت.

آنها موفقیت تیم را مهمتر از موفقیت خود می دانند.

آنها هر کاری را که برای موفقیت تیم لازم است انجام می دهند
موفقیت با مصالحه، انجام کارهای جدید و گذشتن یا به تعویق انداختن برنامه های شخصی میتواند برای تیم حاصل شود.
عمل برای بهبود میزان آگاهی خود نسبت به ماموریت تیم:

ببینید که تیم روی ماموریتش تمرکز میکند یا خیر. اگر تیم معلوم نیست که به کجا میرود تیم واقعی نیست.

راه هایی پیدا کنید تا هدف از ماموریت تیم را فراموش نکنید.

بعنوان یک عضو تیم تمام هم و غم خود را بکار ببندید.
اعضای خوب تیم تنها پیشرفت خود و حال را نمی بینند بلکه آنها همیشه از ماموریت تیم آگاه بوده و عملشان به انجام ماموریت تیم کمک می کند.