کار فرهنگی اصیل - نسخهی قابل چاپ +- مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک (https://atamalek.ir) +-- انجمن: فجازی (https://atamalek.ir/forum-41.html) +--- انجمن: قرارگاه فرهنگی افسران آتش به اختیار (https://atamalek.ir/forum-107.html) +---- انجمن: ایده، خلاقیت و تجربیات فرهنگی (https://atamalek.ir/forum-110.html) +---- موضوع: کار فرهنگی اصیل (/thread-11177.html) |
کار فرهنگی اصیل - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۹ در کار فرهنگی اصیل با رویکرد تربیتی، تعیین اهداف در واقع به منزلة مشخص کردن جهتگیریهای مختلف تشکّل، در زمینههای مرتبط با رشد و پرورش انسانهاست. با مشخص کردن اهداف کار فرهنگی در تشکّلها میتوان نقطه شروع فعالیتها را تعیین کرد، جهت حرکت گروه را ترسیم نمود و جریان رشد و تعالی افراد را تسریع کرد. انتخاب اهداف عالی و متعالی در کار فرهنگی، بزرگترین عامل انگیزشی اعضای گروه، برای فعال بودن است و به عبارت دیگر با در نظر گرفتن هدف است که عضو تشکّل بصورت تکلیف محور و دغدغهمند مسئولیتش را در گروه انجام میدهد و نگاهش به امور از حالت احساسی صرف خارج میشود. برخی از اهداف ارزشمند کار فرهنگی عبارتند از: 1) تربیت انسان مکتبی نمونه و یا همان انسان کامل که در واقع هدف اصلی آفرینش و خلقت انسانها نیز میباشد. استاد مطهری در خصوص تعریف انسان کامل میگوید: «علی (ع) انسان کامل است، برای اینکه همه ارزشهای انسانی، «در حد اعلی» و «بطور کامل» در او رشد کرده است؛ یعنی هر سه شرط را داراست . RE: کار فرهنگی اصیل - ADMIN - ۱۳۹۹-۵-۹ 2) تبلیغ دین خدا و ترویج شعائر الله؛ که در حقیقت این امر رسالت اصلی یک انسان مسلمان، آگاه و مسئول میباشد و نشانه ای از تقوای قلوب به شمار میآید چنانچه در قرآن کریم میخوانیم: « و من یعظم شعائرالله؛ فآنها من تقوی القلوب» یعنی آنها که شعائر دینی را بزرگ میدارند انسانهای با تقوایی هستند. 3) حفظ دستاوردهای نظام ؛ از قبیل قانون شدن حجاب در کشور پس از انقلاب اسلامی و برپایی گسترده نمازهای جمعه و جماعت. 4) زمینهسازی ظهور امام عصر(عج)در جامعه ؛ چنانچه در این زمینه شهید مطهری انتظار ظهور را به دو نوع انتظار ویرانگر و سازنده تقسیم میکند و در توضیح انتظار سازنده میگوید: «در روایات اسلامی سخن از گروه زبده است که به محض ظهور امام (عج) به آن حضرت ملحق میشوند بدیهی است که این گروه، ابتدا به ساکن خلق نمی¬شوند و بهقول معروف از پای بوتة هیزم سبز نخواهند شد» . 5) تداوم راه شهداء 6) تربیت فرزندان و اطرافیان خودمان ؛ در این باره باید توجه داشت که کودکان، نوجوانان و جوانان امروزی در واقع شهروندان آینده جامعه و همسایگان دوران میانسالی و پیری ما میباشند که تربیت آنها بمنزله ساختن جامعهای مطلوب برای آیندهگان خودمان به شمار میآید. 7) عمل به مسئولیت و تکلیف انسانی و اسلامی خویش که در اصل همان سوگندی ست که خداوند متعال از دانایان گرفته است و شاخصه اصلی انسانهای دردمند، متعهد و مسئول به شمار میآید. بهقول شاعر: هر که او آگاهتر پر درد تر هر که او پر دردتر رخ زردتر پس بدان این اصل را ای اصل جو هر که را در دست او بردست بو |