مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک
اطلاعات کامل درباره ابلیس و سپاه شیطان - نسخه‌ی قابل چاپ

+- مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک (https://atamalek.ir)
+-- انجمن: حیات طیبه (https://atamalek.ir/forum-15.html)
+--- انجمن: سمت خدا (https://atamalek.ir/forum-17.html)
+--- موضوع: اطلاعات کامل درباره ابلیس و سپاه شیطان (/thread-12850.html)



اطلاعات کامل درباره ابلیس و سپاه شیطان - ADMIN - ۱۴۰۰-۵-۲۳

فلسفه آفرینش جن براساس گفته قرآن کریم، همانند انسان، عبادت و پرستش خداوند سبحان است:
« و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»
جن و انس را نیافریدیم مگر برای عبادت و پرستش
در مورد فلسفه آفرینش شیطان می توان به این نکته اشاره کرد که آفرینش او از ارگان نظام عالم بشری است.
خداوند شیطان را آفرید تا انسان را به کارهای نادرست دعوت کند و به وسیله ی این آزمایش خوب از بد جدا شود؛ در حقیقت،


مکالمه ابلیس با خدا را گوش کنید!
مکالمه ابلیس با شیطان را گوش کنید!


شیطان مانند کوره ای است که خالصی را از ناخالصی جدا می کند.
وجود هر چیز در این جهان به طور حتم نشانه ای از حکمت و رحمت الهی است، پس در وجود شیطان نیز خیری است و این همان معنایی است که در آیه شریفه آمده است:
علت خلقت شیطان 
اصل خلقت شیطان از روی مصلحت بود. وگرنه خداوند نمی آفرید و اینکه هم شیطان یک مامور خداست که حکم بازرس را دارد و نمی گذارد اشخاص آلوده و مبتلا به غل و غش عالم طبیعت و نفوس اماره، در حرم خداوند قدم بگذارند. بازرسی می کند و تفتیش صحیح به عمل می آورد.
گفت ابلیسش گشا این عقد را              من محکم قلب را و نقد را
امتحان شیر و کلبم حق                     امتحان نقد و قلبم کرد حق
آنان که پاک هستند. طبق آیه کریمه « قال فبعزتک لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین » شیطان را بدان دسترسی نیست و آنان که به خدا پیشی می گیرند و از استکبار و تکبر بهره کافی دارند و صفات علیا و اسماء حسنای خدا را دزدیده و به خود نسبت می دهند، جلوی آنها را می گیرد و نمی گذارد در حرم خداوندی که جای خلوص است وارد شوند. 
اگر شیطان نبود، عالم نزول و طبع و این دنیای پر غوغا نبود. زیرا شیطان سبب نزول و هبوط آدم بدین عالم شد. قبل از آن همه در بهشت بودند. ولی بهشت عالم ذر که فقط بهشت استعداد و قابلیت بود و انسان همانند فرشتگان و حوریان قابل ترقی و تکامل نبود. شیطان موجب نزول آدم در عالم و حرکت و مجاهده و جستجوی حق و تدارک مافات شد و بالاخره انسان از اسفل السافلین با قدم مجاهده، با اراده پروردگار حی قیوم به اعلی علیین رسید. انسان از ملائکه هم اشرف شد و این همه فضائل و درجات گسب نمود.
این ها همه در اثر خلقت شیطان است و فواید آفرینش او گرچه چون خودش حجاب است پیوسته منفور و ملعون. زیرا لازمه چنین حجابی که پیوسته موجب بعد و دوری شود چنین است ولیکن اصل مصلحت آفرینش شیطان را از نظر نباید دور داشت و شیطان را موجودی مستقل و جدا از حکومت حضرت حق دانست و او را در کارهای خود « فعال لمایشاء » پنداشت که این توهم عین شرک است و ضعف دستگاه حضرت ربوبی را می رساند.


RE: اطلاعات کامل درباره ابلیس و سپاه شیطان - ADMIN - ۱۴۰۰-۵-۲۳

اما ظلمانی بودن و تمرد از امر خداوند از لوازم ذات پلید ابلیس بوده و هست و آن چه خداوند به او اعطا کرد فقط ماهیت و حد وجودی او را اشراق هستی بهره مند فرمود یعنی ذات پلید ابلیس را به درخواست خود او به وجود آورد و خلق فرمود و لازمه آن مسئولیت، عبودیت، محدودیت اعتقادی و عملی و خلقی است ولی ابلیس طبق خواسته خود در مقام انکار عبودیت برآمد و به ربوبیت ساحت کبریایی و فرانروایی و تشریع او اعتراض نمود.
از بیان بالا استفاده می شود که آن چه خداوند حلق نموده و آفریده است و اشراق هستی است به هر چه به زبان حال درخواست هستی نماید از جمله ابلیس بود که به زبان حال خواستار وجود و هستی و دخول در عالم وجود بود. خداوند هم نظر به این که اشراق هستی عدل و پاسخ مسئلت ابلیس بود او را خلق کرد و ماهیت و ذات او که پلید و ظلمانی و خبیث بوده از لوازم ذات و ذاتی او است. خداوند فقط به او وجود در هستی اشراق نمود. اما پلیدی و ظلمت ذات او بوده و مجهول خداوند نیز نبود و از دایره وجود خارج است. یعنی ربطی به وجود و شئون وجودی و ساحت کبریایی ندارد. 


احوال آشفته شیطان هنگام نازل شدن آیت الکرسی در لینک زیر خواندنی است
احوال آشفته شیطان هنگام نزول آیت الکرسی + اسرار و آثار


صفات شیطان 
برای شیطان اسامی و صفات بسیاری بیان شده است که عبارتند از:
ابلیس به معنای: ناامیدی، مایوس شدن از رحمت خدا، تحیر و سرگردانی، حزنی که از شدت یاس پدید آید، اندوهگین و سر در گریبان کردن.
ابلیس موجودی حقیقی، زنده، باشعور، مکلف، نامرئی و فریب کاراست.
همان کسی است که حضرت آدم علیه السلام را فریب داد و هم اکنون نیز خود و لشکریانش در کمین انسان های بی ایمان و سست عنصر نشسته اند.
چهره شیطان؛ چهره تکبر، عصیان، نخوت، تمرد، خودخواهی، خود محوری و مظهر غرور و خود برتربینی است.
لفظ ابلیس، یازده مرتبه در قران آمده است که به جز دو مورد بقیه ی موارد مربوط خلقت آدم است؛ از جمله:
وَ لَقَدْ خَلَقْناکُمْ ثُمَّ صَوَّرْناکُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدینَ
« همانا شما آدمیان را بیافریدیم و سپس شکل دادیم، پس از آن به فرشتگان امر کردیم تا بر شما سجده کنند همه سجده کردند جز ابلیس که از سجده کنندگان نبود.»
«وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ أَبی‏ وَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرینَ»
« فرشتگان را فرمان دادیم که بر آدم سجده کنند، همه سجده کردند جز ابلیس که سرپیچی و تکبر کرد و از کافران گردید.»
« چون فرمان دادیم که بر آدم سجده کنند، همه سجده کردند جز ابلیس که بر آدم امتناع ورزید. خداوند فرمود: ای ابلیس! چه شد تو را که با دیگران بر آدم سجده نکردی؟


RE: اطلاعات کامل درباره ابلیس و سپاه شیطان - ADMIN - ۱۴۰۰-۵-۲۳

وسواس به معنای: چیز وسوسه گر، وسوسه کننده و کلامی که در باطن انسان می گذرد. وسواس در اصل صدای آهسته ای است که از به هم خوردن زینت آلات بلند می شود؛ معنای دیگر آن، افکار بد و مضری است که به ذهن انسان خطور می کند یا با صدای آهسته به سوی چیزی دعوت کردن و مخفیانه در قلب کسی نفوذ کردن است.
کلمه وسواس پنج مرتبه در قرآن آورده شده:
« من شر الوسواس الخناس، الذی یوسوس فی صدور الناس.»
« از شرِّ آن وسوسه گرى که چون خدا از یاد رود بازآید و وسوسه کند ، و چون خدا یاد شود باز رود و نهان گردد.
همان که در سینه هاى مردم وسوسه مى کند »
« فوسوس لهما الشیطان.»
و به آدم گفت: اى آدم، تو و همسرت در این بهشت سکونت کنید و از نعمت هاى آن، هر جا که خواهید، بخورید ولى به این درخت نزدیک نشوید که اگر از آن بخورید، از کسانى خواهید بود که بر خود ستم کرده رنج و سختى را بر خود روا شمرده اند.
«فوسوس الیه الشیطان.» 
پس شیطان او را وسوسه کرد و گفت: اى آدم، آیا تو را به درختى که میوه اش حیاتى جاودان و سلطنتى زوال ناپذیر مى بخشد، راهنمایى کنم ؟
« و لقد خلقنا الانسان و نعم ماتوسوس به نفسه.»
و ما انسان را آفریده‏ایم و مى‏دانیم که نفس او چه وسوسه‏اى به او مى‏کند و ما از شاهرگ [او] به او نزدیکتریم (16)


RE: اطلاعات کامل درباره ابلیس و سپاه شیطان - ADMIN - ۱۴۰۰-۵-۲۳

از نام های دیگر شیطان می توان به: خناس، عزازیل، حارث، صاغر، مذئوم و مدوره، مذموم و عفریت نیز اشاره کرد.
نژاد شیطان 
شیطان از نژاد جن است. خداوند ایشان را از آتش بی دود آفرید و همانند انسان به آنها عقل و شهوت عطا فرمود.
خلقت جن قبل از آدم و هم زمان با خلقت نسناس بودن است.
خداوند درباره ی خلقت آنان چنین فرمود:
« والجان خلقناه من قبل نار السموم.»
« ما طایفه جن و شیطان را قبل از انسان از آتش گرم و سوزان- شعله ور بدون دود- آفریدیم.»
جنس شیطان 
بنابر چند دلیل می توان گفت که شیطان از جنیان می باشد نه از فرشتگان:
1. ابلیس دارای همسر و فرزندان می باشد در حالی که فرشتگان همسر و فرزند ندارند.
2. فرشتگان معصوم  می باشند. در حالی که ابلیس این چنین نیست.
3. ابلیس از آتش آفریده شده؛ اما فرشتگان از نور آفریده شده اند.
4. در قرآن به این که ابلیس از جنیان است به صراحت اشاره شده است.
5. روایاتی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیه السلام به ما رسیده، بیان گر این موضوع هستند. که به بیان دو نمونه از آنها اکتفا می کنیم.
الف) « و اذا قلنا للملکه اسجدوا الا ابلیس کان من الجن ففسق عن امر ربه.»
و یاد کن زمانى را که به فرشتگان گفتیم: براى آدم سجده کنید. پس همه سجده کردند، جز ابلیس که از جنّیان بود و از فرمان پروردگارش سرپیچى کرد. با این وصف آیا او و نسلش را به جاى من کارساز خود گرفته اید، در صورتى که آنها دشمن شمایند ؟ بد جایگزینى است که ستمکاران به جاى خدا دارند.
ب) در تفسیر عیاشی ذیل آیه 34 سوره بقره از جضرت صادق علیه السلام نقل گردیده که حضرت در جواب جمیل بن دراج که پرسیده بود: آیا ابلیس از ملائکه بود یا این که عهده دار امری از سوی خداوند بود؟ فرمودند: از ملائکه نبود؛ همچنین عهده دار او از سوی خداوند نیز نبود؛ بلکه از جن و میان ملائکه بود.


RE: اطلاعات کامل درباره ابلیس و سپاه شیطان - ADMIN - ۱۴۰۰-۵-۲۳

حقیقت شیطان 
در این که شیطان چیست، میان مفسرین اختلاف نظر وجود دارد.
برخی می گویند: از جنس غیر شیاطین هستند ولی علامه مجلسی می گوید: صحیح تر از آن است که شیاطین، جزئی از جنیان به حساب می آیند به این صورت که هر کدام از آنها که کافر باشند (مومن نباشد)، شیطان نامیده می شوند، دلیل بر این مدعا این است که لفظ جن از«اجتنان» مشتق شده که معنای «استتار» می دهد، پس هر موجودی که دارای خصوصیت استتار باشد، جن نامیده می شود و از آنجائی که شیاطین هم این چنین می باشند بنابراین آنها جزئی از شیاطین به حساب می آیند. 
جایگاه شیطان 
هر موجودی اعم از انسان، جن و فرشته در پیشگاه خداوند چه در دنیا و نیز در عالم برزخ و قیامت دارای جایگاهی می باشد که شیاطین نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.
انسان ها پس از مرگ به دو گروه نیکان و بدان تقسیم می شوند.
آنها پس از مرگ ابتدا به عالم برزخ وارد می شوند. جایگاه انسان هایی که از نیکان و پاکان باشند در « وادی السلام» نجف، نزد پیامبران، امامان معصوم و اولیاء الله علیه السلام می باشد و اگر از بدان و ناپاکان باشند جایگاه شان در چاه های وادی برهوت، که در سرزمین یمن قرار دارد. می باشد.
بعد از عالم برزخ و داخل شدن در عالم قیامت، جایگاه پاکان در « اعلاء علیین» که در آسمان هفتم قرار دارد، آماده می شوند و جایگاه ناپاکان در « سجین» که در هفتمین طبثه زمین قرار دارد، آماده می شود و همان « سجین » جایگاه شیطان و پیرامون او خواهد بود.
در روایتی آمده است که ابن عباس پیش کعب  الاخبار آمد و گفت: « از قول خداوند که می فرمایند : ان کتاب الفخار لفی سجین»
برایم بگو. چنین پاسخ داد که وقتی روح خبیثهر کدام از « فجار» را از بدن کثیف شان بیرون می برند، آسمان ها او را نمی پذیرند، پس به زمین بر میگردانند، زمین نیز آن را نمی پذیرد، ناچار آن روح خبیث را به طبقه هفتم زمین که جایگاه شیطان و هم کیشان اوست می برند.
شکنجه ای که در « سجین» برای شیطان آماده شده از هر عذاب و شکنجه ای سخت تر است.
آیا جنس شیطان از ملائکه است؟ 
از امام صادق علیه السلام سوال شد که آیا خطابات وارده در شرع شامل کفار هم می شود؟
امام علیه السلام فرمودند: آری، ابلیس در آسمان همراه با ملائکه خداوند را عبادت می کرد آن طوری که ملائکه گمان می کردند که ابلیس از جنس آنهاست. وقتی خداوند متعال ملائکه را امر کرد تا بر آدم علیه السلام سجده کنند ابلیس هم مورد خطاب بود؛ اما حسدی که در قلب ابلیس ظاهر شد به همین خاطر او بر آدم علیه السلام سجده نکرد. در این هنگام ملائکه فهمیدند که ابلیس از جنس آنها نیست.
همچنین از امام علیه السلام پرسیدند: چگونه امر به سجده شامل ابلیس هم شد در حالی که از ملائکه نبود؟
امام پاسخ داد: خداوند از خلقت حضرت آدم علیه السلام در زمین مخلوقاتی را آفرید که ابلیس به آنها حکومت می کرد. آنها در زمین به فساد و معصیت پرداختند و خون ها ریختند تا این ملائکه به فرمان خداوند آنها را هلاکت رساندند و ابلیس را به اسارت گرفتند و با خود به آسمان بدند. ابلیس با ملائکه عبادت خداوند را می کرد تا این که خداوند حضرت آدم علیه السلام را خلق کرد.


RE: اطلاعات کامل درباره ابلیس و سپاه شیطان - ADMIN - ۱۴۰۰-۵-۲۳

ازدواج شیطان 
در مورد این که شیطان با چه کسی و در چه زمانی ازدواج کرد یا همسر او از چه خانواده ای و چگونه بوده، دو سخن نقل شده است:
مجمع البحرین در مورد شیطان می نویسد: وقتی خداوند بلند مرتبه، اراده فرمود که برای ابلیس همسر و نسلی قرار دهد، غضب را بر او چیره ساخت و از غضب او تکه آتشی به وجود آمد و از آن برای وی همسری آفرید.
در روایت دیگری چنین نقل شده است: ابلیس با دختر «روحا» به اسم «لهبا» که او هم از طایفه ی جن بود، ازدواج کرد.
فرزندان زیادی از ابلیس به وجود آمدند تا جایی که تعداد آنها از شمارش بیرون رفت. آنها همگی به عبادت مشغول بودند؛ اما همچنان ابلیس در عبادت سرآمد بود؛ به همین دلیل بعد از این که بین طایفه جن و نسناس اختلاف به وجود آمد، خداوند تنها ابلیس را از بلاها در امان نگاه داشت، حتی زن و فرزندانش به هلاکت رسیدند، سپس فرشتگان او را به آسمان بردند.
آن ملعون در آسمان اول بین ملائکه، خداوند را عبادت می کرد، سپس از آسمان دوم و سوم تا آسمان هفتم پیش رفت و در هر آسمان خدا را ستایش می کرد تا زمانی که خداوند آدم را آفرید.
عروس شیطان 
خداوند در جهان از هر چیزی حجتی ( نر و ماده ) آفرید تا با زناشوئی نسل آنها گسترش یابد. شیطان جفت و همسر ندارد و تولید مثل او با سایر موجودات متفاوت است.
در روایتی چنین آمده است: شیطان وقتی می خواهد تولید مثل کند، ران های خود را به هم می مالد و از این راه تولید مثل می کند؛ اما برای ارضای شهوت خود از چند راه وارد می شود.
یکی از این راهها، نزدیکی با زنان آدمیان است. آنگاه که مردی قصد همبستر شدن با همسر خود را می کند؛ اگر « بسم الله » و نام خدا را یاد نکند، شیطان حاضر شده و با مرد در نزدیکی کردن با همسرش شرکت می کند. قرآن نیز در باره می فرماید:
 « و شارکهم فی الاموال و الاولاد .» 
« خداوند خطاب به شیطان فرمود: ای شیطان در دارایی ها و فرزندان مردم شرکت کن.» 
راه دیگر، لواط کردن با افراد مست است. وقتی کسی شراب می خورد عقل و شعور خود را از دست می دهد و دیگر چیزی نمی فهمد. در این حال شیطان ملعون او را عروس خود می نماید. و با او لواط می کند.
حضرت رسول اکرم (ص) در این باره می فرماید: « من بات سکرابات عروسا للشیطان» ( کسی که شب را به پایان رساند در حالی که مست شراب است، شب را به صبح رسانیده در حالی که عروس شیطان بوده است. ) همچنین آن حضرت فرموده اند: کسی که شب، شراب بخورد و بیهوش شود، عروش شیطان است و آن ملعون با او لواط می کند. وقتی که از خواب بیدار شود، همان طور که از جنابت غسل می کند، باید غسل نماید و اگر غسل جنابت نکند هیچ عملی از او قبول نخواهد بود.
1- اعراف، 11.
2- بقره، 34.
3- حجر، 32.
4- الناس، 4 و5.
5- اعراف، 19.
6- طه، 119.
7- ق، 16.
8- حجر، 27.
9- کهف، 50.
10- زمر
11- بنی اسرائیل (17)، 63.
نویسنده: راضیه لشکری


RE: اطلاعات کامل درباره ابلیس و سپاه شیطان - ADMIN - ۱۴۰۰-۵-۲۳

راههای تسلط شیطان بر انسان بر اساس آیات و روایات
تسلط شیطان  بر انسان در حقیقت مهمترین و اصلی ترین هدف شیطان که همه اهداف او را در برمی گیرد، گمراه کردن مردم از مسیر هدایت است.او از همان ابتدا در برابر خداوند متعال قسم خورده که همه مردم را گمراه کند:   قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ 
گفت: قسم به عزّت تو حتما آنها را به راه هلاکت خواهم برد.
شیطان به این هدف دست نمی یابد تا اینکه بتواند بر نفس فرد مسلط شده و هیمنه پیدا کند. طبیعتاً این سلطه و هیمنه تنها بر آنان که نفس ضعیف دارند ممکن می شود و مؤمن قوی الایمان با حفظ قوت ایمان خود می تواند از این دام برهد. میدان عمل شیطان‏ در انسان، فکر و روح و ادراک انسانی است؛ زیرا وسوسه و اغوا و ایجاد حدس و گمان و ظنّ در انسان که به عمل پلید و زشت و ناهنجار منجر می‏شود، از مبادی فکر و ادراک و شعور و احساس انسانی سرچشمه می‏گیرد.
آیت الله العظمی جوادی آملی در خصوص چگونگی تسلط شیطان بر انسان به نقل از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که هم انسان کامل و هم انسان ‏شناس کامل است، مى ‏فرماید:
گروهى شیطان را پشتوانه خود گرفتند و او از آنها دام‏ ها بافت؛ در سینه ‏هایشان جاى گرفت و در کنارشان پرورش یافت‏ «اتَّخَذُوا الشَّیْطَانَ لِامْرِهِمْ مِلاکاً، وَاتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاکاً. فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِى صُدُورِهِمْ. وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِى حُجُورِهِمْ. فَنَظَرَ بِأَعْیُنِهِمْ. وَ نَطَقَ بأَلسِنَتِهِم»
شیطان را پشتوانه خود گرفتند و او از آنان دام ها بافت، در سینه ‏هاشان جاى گرفت و در کنارشان پرورش یافت. پس آنچه مى ‏دیدند، شیطان بدیشان مى ‏نمود و آنچه مى ‏گفتند سخن او بود.
نویسنده: راضیه لشکری