سکوت دربرابر ظلم گناه است - نسخهی قابل چاپ +- مشاوره خانواده رایگان عطاملک (https://atamalek.ir) +-- انجمن: فجازی (https://atamalek.ir/forum-41.html) +--- انجمن: سواد رسانه ای و جنگ نرم (https://atamalek.ir/forum-56.html) +--- موضوع: سکوت دربرابر ظلم گناه است (/thread-2893.html) |
سکوت دربرابر ظلم گناه است - متین - ۱۳۹۱-۷-۱۲ سکوت دربرابر ظلم گناه است : ولاحول ولا قوه الابالله العلی العظیم وصل الله علی محمدو آله الطاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین من الان الی یوم الدین : ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت ولی نعمتمان حضرت عل بن موسی الرضا (ع) به تمامی عاشقان ولایت و ائمه هدا سلام الله علیها صلوات خاصه حضرت را به خوانندگان گرامی تقدیم میکنیم وبا هم می خوانیم : mall">اللهم صل علی. علی بن موسی الرضا المرتضی الامام التقی النقی و حجتک علی من فوق الارض و من تحت الثری الصدیق الشهید صلواه کثیره تامه زاکیه متواصله متواتره مترادفه کافضل ما صلیت علی احد من اولیائک : الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمومنین والائمه علیه السلام. mall">اللهم صل علی محمد وال محمدو عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین. mall">قرآن کریم برای زمان خاصی نازل نشده بلکه برای تمام دوران است لذا خداوند متعال در آن داستانهای گذشتگان را آورده تا ما از آنها پند یا عبرت بگیرم. خداوند در آیات 161تا166قسمتی از داستان قوم حضرت موسی علیه السلام را بیان داشته . وفرموده :چون به شهرى كه خداوند براى ايشان مهيا كرده بود داخل شدند، اخلاقشان فاسد شد و به جاى آن كه خدا را بر نعمتى كه به ايشان ارزانى داشته بود شكر كنند و از او آمرزش و رحمت خواهند تا آنان را به مراتب كمال رساند، روى به نوشخوارى و لذتجويى نهادند و براى رفع نقايص روحى و اخلاقى خويش كارى نكردند. >(161)وَ إِذْ قِيلَ لَهُمُ اسْكُنُوا هذِهِ الْقَرْيَةَ وَ كُلُوا مِنْها حَيْثُ شِئْتُمْ وَ قُولُوا حِطَّةٌ- و به آنان گفته شد كه در اين قريه سكونت كنيد و هر جا هر چه خواهيد بخوريد و بگوييد گناهان ما را بريز.و ما را بيامرز. mall">وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً- و سجدهكنان از دروازه داخل شويد.» mall">در عين خضوع و خشوع تا معلوم شود كه از نعمت و قوت دچار سركشى و غرور نشدهايد. mall">نَغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئاتِكُمْ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ- تا گناهانتان را بيامرزيم و به پاداش نيكوكاران خواهيم افزود.» mall">شهر در اين زمان عامل تطور و ترقى شما شد زيرا عوامل ضعف در شهر همان عواملى است كه خدا از آنها نهى كرده است و آنها از اين قرار است: mall">اولا: وجود قيود اضافى كه فايدهاى از آنها حاصل نمىشود و بهره بردن انسان را از نعمتهاى خدا محدود مىكند، اين قيود عبارتند از عادات جاهلى و آداب زائد و ديگر قيودى كه پروردگار ما آنها را ممنوع داشته است. اجازه داده كه از هر چه و در هر جا كه خواهند بخورند ولى فرمان داده كه مقيد به اغلال جاهلى نشوند. mall">ثانيا: غرور و سركشى و احساس بىنيازى كردن كه غالبا مردم شهرنشين به آنها دچار مىشوند. mall"> ثالثا: بر مردم ديگر سرورى فروختن و آنان را بنده و برده خود شمردن. mall">خداوند تعالى به هنگام ورود به شهر بنى اسراييل را فرمان داد كه سجده كنند تا دريابند كه غنا و قدرتشان و عزت و شوكتشان هر چه هست از سوى خداست نه از خودشان. كه سبب گردن افرازى و سركشىشان شود. mall">رابعا: بخل و خسّت و عدم دستگيرى از ديگران. خداى تعالى در پايان آيه آنان را به احسان و نيكوكارى فرمان مىدهد و سرانجام وعده مىدهد كسانى كه احسان كنند بر نعمتشان افزوده خواهد شد. mall">از اين امور در مىيابيم كه شهر هم چيز مفيدى است و هم مضر. اگر جامعه بتواند دستخوش جنبههاى منفى آن نشود مفيد است و اگر نه مضر است. mall"> [162] اما بنى اسراييل كه بيشترشان مقيد به تعاليم پروردگارشان نبودند دخول شهر سبب فساد بيشتر آنان شد. mall">فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما كانُوا يَظْلِمُونَ- از ميان آنان آن گروه كه بر خود ستم كرده بودند سخنى را كه به آنها گفته شده بود ديگرگون كردند. پس به كيفر ستمى كه مىكردند برايشان از آسمان عذاب فرستاديم.» mall">آرى، زندگى شهرى براى آنها عذاب خدا را در پى داشت و اين ستمى بود كه آنها خود بر خود روا داشته بودند. mall">ستم بر خود mall"> [163] خداى تعالى براى بيان نمونهاى از ستم بر خود، يعنى ارتكاب اعمالى كه به عذاب خدا انجامد، داستان روز شنبه و صيد ماهى را مىآورد. خدا به بنى اسراييل فرمان داد كه در روز شنبه صيد ماهى نكنند و اين براى تنظيم زندگى اجتماعى آنان و استراحتشان بود. ديگر آن كه در هر هفته يك روز دست از كار بكشند و به عبادت پردازند. ولى آزمندى آنان را به شكستن حدود خدا واداشت و در روز شنبه كه ماهيان بر روى آب ظاهر مىشدند به صيد ماهى پرداختند. mall"> وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً- درباره آن قريه نزديك به دريا از ايشان بپرس. آن گاه كه در روز شنبه سنت مىشكستند. زيرا در روزى كه شنبه مىكردند، ماهيان آشكارا بر روى آب مىآمدند.» mall">شايد مراد از كلمه «ماهيها» اين باشد كه اين ماهيان در هر حال نصيب آنان بودند، حال اگر در روز شنبه آنها را صيد نمىكردند روز يك شنبه اين كار ميسر بود ولى آنان نمىتوانستند بر آزمنديهاى خود فايق آيند و از حد خود تجاوز نكنند. mall">وَ يَوْمَ لا يَسْبِتُونَ لا تَأْتِيهِمْ- و روزى كه شنبه نمىكردند نمىآمدند.» mall">از اين عبارت بر مىآيد كه آن ماهيان در غير روز شنبه آشكار نمىشدند البته اين يك امتحان بود از جانب خدا تا بنى اسراييل به مقدار ضعف خود در برابر اميال خود آشنا شوند. mall">كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ- اينان را كه مردمى نافرمان بودند اين چنين مىآزموديم.» mall">وقتى كسى مرتكب فسقى در نهان شود و چهره منافق به خود گيرد خداى تعالى او را گرفتار امتحانى سخت خواهد نمود. پس موقعيتى براى او پيش مىآيد كه نمىتواند جلو هوسرانى خود را بگيرد و در يك لحظه آنچه را مدتها نهان داشته بود آشكار خواهد ساخت. يكى از موارد امتحان خدا هم در همين مورد است. mall">در قصههاى تاريخى از شگرد اين منافقان هم ياد شده. مثلا در روز شنبه تور مىانداختند ولى در روز يكشنبه تورها را از آب مىكشيدند. mall">يا در روزهاى شنبه در كنار ساحل حوضچههايى مىكندند تا ماهيان به آنها داخل شوند، سپس راه خروج را مىبستند و روز يكشنبه آنها را آشكار مىكردند. mall">سكوت جامعه در برابر گناه mall"> [164] مردم آن شهر ساحلى سه دسته بودند، دستهاى كه خود مرتكب خطا mall"> مىشدند و دستهاى كه مهر سكوت بر لب نهاده بودند و دستهاى كه آنها را از عملشان نهى مىكردند. خداى سبحان گفتگوى آن سه دسته را با يكديگر براى ما حكايت مىكند: (تفسير هدايت، ج3، ص:8 40) mall">وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً- آن گاه كه گروهى از ايشان گفتند: چرا قومى را پند مىدهيد كه خدا هلاكشان خواهد كرد و به عذابى دردناك مبتلا خواهد ساخت؟» يعنى چرا مجرمانى را كه اندرز دادنشان را هيچ فايدتى نيست، اندرز مىدهيد. مردمى كه خدا به زودى هلاكشان خواهد كرد يا عذابشان خواهد نمود. mall">قالُوا مَعْذِرَةً إِلى رَبِّكُمْ- گفتند: تا ما را نزد پروردگارتان عذرى باشد.» mall">زيرا نهى از منكر واجب شرعى است و خداوند كسى را به مجرد اعتقاد به اين كه نهى از نيكو فايدهاى ندارد از اين وظيفه معذور نمىدارد. mall">وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ- و باشد كه پرهيزگار شوند.» mall">در اينجا اميدى است به اين كه جماعتى از ايشان پرهيزگارى پيشه كنند و اين ثواب را در پى داشته باشد. mall"> [165] خداى تعالى به اين مجرمين راه و روشهايى را كه بايد از آنها پيروى كرد يادآورى مىنمايد و آنان را از از تجاوز از حدود خدا بر حذر مىدارد. mall">ولى اينان همواره اندرز نيكخواهان را فراموش مىكنند. خداوند نهى كنندگان را مىرهاند باقى را به عذاب گرفتار مىسازد. mall">فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذابٍ بَئِيسٍ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ- چون اندرزى را كه به آنها داده شده بود فراموش كردند، آنان را كه از بدى پرهيز مىكردند، نجات داديم و گناهكاران را به سبب گناهشان به عذابى سخت فرو گرفتيم.» mall">ميان كسانى كه به هلاكت رسيدند جمعى هم بودند كه در برابر اعمال گناه آلود ديگران مهر سكوت بر لب زده بودند. تفسير هدايت، ج3، ص: 409 mall"> [166] عذاب شديدى كه همواره از آن ياد شده اين بود كه خداى سبحان آنان را خطاب كرد كه بوزينههاى مطرود شويد. mall">فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ- و چون از ترك چيزى كه از آن منعشان كرده بودند سرپيچى كردند، گفتيم: بوزينگانى مطرود شويد. همچنانکه در آیات شریفه بیان شده تعدادی مهر سکوت بر لب زدند و همین امر باعث هلاکشان شد. لذا هدف از آوردن آیات در این بخش این است تا تذکری باشد ومتوجه باشیم که چنانچه در برابر اهانت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام محمد بن عبدالله (ص) و دیگر مقدسات کوتاه آمده وسکوت کنیم مورد خشم خداوند متعال قرار خواهیم گرفت . پس ضمن محکوم کردن چنین حرکت های اهانت آمیز از خداوند قادر و توانا مسئلت می کنیم تا شر دشمنان اسلام وپیامبر گرامی (ص) و ائمه معصومین علیه السلام ودیگر مقدسات را به خودشان باز گرداند و هر چه زودتر موانع ظهور منجی عالم بشریت. قائم ال محمد صلوات الله علیه مهدی موعود را بر طرف فرماید:انشاالله mall"> |