مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک
پول بیت المال به نام اهل بیت در نقاب صرف حرام شد؟! - نسخه‌ی قابل چاپ

+- مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک (https://atamalek.ir)
+-- انجمن: شهرستان جوین (https://atamalek.ir/forum-9.html)
+--- انجمن: اخبار و اطلاعیه های شهرستان جوین (https://atamalek.ir/forum-40.html)
+--- موضوع: پول بیت المال به نام اهل بیت در نقاب صرف حرام شد؟! (/thread-3864.html)



پول بیت المال به نام اهل بیت در نقاب صرف حرام شد؟! - محمدی پور - ۱۳۹۲-۲-۱۱

ضمن عرض سلام خدمت همه همشهریان گرانقدر
پول بیت المال آنهم به نام حضرت زهرا(س) صرف اجرای موسیقی حرام می شود.
در این مراسم که به قول خودشان ۴۰۰۰ نفر شرکت کننده داشته اگر گناهی صورت بگیرد چهار هزار نفر در آن دخیل می شود و گناه چهار هزار نفر پای کسانی که این برنامه را تدارک دیده اند نوشته خواهد شد.
بدتر از آن اینکه بیت المال را صرف کارهای حرام می کنند.
شهرداری و شورای شهر باید پاسخگوی مردم فهیم شهر نقاب در روز قیامت نسبت به این افعال غیر شرعی باشند.

همشهریان محترم نظر شما را به فتوای مراجع معظم تقلید جلب می نمایم:
سوال:
ضرب، دف و دایره زدن در مجالس ائمه معصومین(ع) چه صورت دارد؟ در برخی جلسات خصوصا زنانه گروه هائی با گرفتن مبالغ سنگین بوسیله این آلات اجرای برنامه می کنند و در برابر اعتراضات به سخن معصومین(ع) که فرمودند: «در شادی ما شاد و در عزای ما عزادار باشید» استناد می کنند آیا اینگونه حرکات موجب رضایت اهل بیت(ع) و در راستای این حدیث شریف و مشروع می باشد؟ و دعوت از این گروهها و افراد و پول دادن به آنها چه صورت دارد؟
پاسخ:
آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله) :چیزى که از نظر عرف، موسیقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصیت محسوب شود، به‌طور مطلق حرام است و تعلیم و تعلم موسیقی حرام،جایز نیست.
آیة اللّه بهجت (ره): برپائی آن مجالس و پول دادن به آنها حرام است.
آیة اللّه صافی گلپایگانی: هیچ یک جایز نیست و در مجالس مربوط به اهل بیت (ع) توهین به مقامات آن بزرگواران نیز می باشد و در ایام شادی آن بزرگواران این گونه حرکات موجب غضب آنهاست و با انجام معاصی نمی توان در این مراسم ابراز شادی کرد و دعوت از مجریان این گونه برنامه ها و پول دادن در مقابل آن جایز نیست و اگر اشخاص از این مجریان دعوت کنند و یا به آنها پول بدهند و یا در مجالس آنها شرکت کنند موجب رواج منکرات شده اند و قلب مبارک امام زمان ارواحنافداء را نگران می سازند.
آیة اللّه فاضل لنکرانی (ره): بطور کلی هر امری که هتک و بی احترامی به ائمه اطهار(ع) تلقی شود جایز نیست، و ظاهرا مجموع این اعمال عرفا هتک محسوب می شود.
آیة اللّه تبریزی (ره): استعمال آلات لهو در مجالس معصومین(ع) جایز نیست و نیز حضور در مجالسی که این برنامه ها در آن اجرا می شود جایز نیست و گرفتن پول برای امر مزبور جایز نیست مجالس معصومین(ع) باید طوری باشد که مردم را به فضایل و سفارش های معصومین(ع) آشنا نماید و آنها را به یاد خداوند متعال بیندازد.
آیة اللّه سیستانی: اگر زدن به کیفیت لهوی باشد که غالبا هم چنین است حرام است و در غیر این صورت هم مناسب اهلبیت(ع) نیست و اگر هتک شمرده شود حرام است و آن حدیث شامل اظهار شادی به کیفیت محرّم نیست.
——————————————–

منابع:
آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، ج ۲، متفرقات
آیت الله فاضل، جامع المسائل،‌ج ۱، ص ۲۵۴
آیت الله تبریزی، استفتائات جدید، ص ۲۱۸
آیت الله بهجت،‌ استفتائات
آیت الله صافی، ‌جامع الاحکام، ج۱،‌ ص ۲۹۰٫


RE: پول بیت المال به نام اهلبیت در نقاب صرف حرام شد؟! - ~~sara~~ - ۱۳۹۲-۲-۱۱

اون موسيقي هايي صدا وسيما براي تولد ائمه و امامان پخش ميكنند چطور؟
در مورد انان چه حكمي صادر شده؟
من گاهي اوقات ميبينم كه با دف و .... اين موسقي ها پخش ميشوند


RE: پول بیت المال به نام اهلبیت در نقاب صرف حرام شد؟! - محمدی پور - ۱۳۹۲-۲-۱۱

سلام
احکام شرعی استثناء نداشته و ندارد و درباره همه چه صدا و سیما یا ارشاد یا هر ارگان فرهنگی که باشد فرقی ندارد.
حرام ، حرام است.
شاید سوال بفرمایید مگر مقام معظم رهبری نظارت ندارند؟
نظر شما را به دو استفتاء جلب می کنم؟

سوال اول - موسیقی كه از رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می شود, چه حكمی دارد؟ آیا این گفته كه حضرت امام (قدس سره ) موسیقی را بطور مطلق حلال اعلام كرده اند, صحیح است ؟
جواب سوال اول - نسبت حلال دانستن موسیقى به طور مطلق به حضرت امام خمینى(قدس‏سره) كذب و افتراء است. امام(قدس‏سره) معتقد به حرمت موسیقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصیت بودند و نظر ما هم همین است ولى اختلاف در دیدگاهها از تشخیص موضوع نشأت مى‏گیرد زیرا تشخیص موضوع موكول به نظر خود مكلف است. گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پیدا مى‏كند كه در این صورت موسیقى كه به تشخیص مكلف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش دادن به آن حرام مى‏باشد و اما صداهاى مشكوك محكوم به حلیت هستندو پخش از رادیو و تلویزیون به تنهایى دلیل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمى‏شود. (اجوبه‏ الاستفتاءات ج2 ص 23)

سوال دوم- با توجه به این که صدا و سیما زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می شود آیا موسیقی که پخش می شود حلال است؟
جواب سوال دوم-  هر موسیقى كه از صدا و سیما پخش گردد و مطابق با معیار موسیقى حرام  باشد پخش و استماع آن جایز نیست. و پیرامون وظیفه رهبرى در این راستا بایستى گفت: آهنگ‏هایى كه از رادیو و تلویزیون پخش مى‏گردد فراوان است و در این میان ممكن است موسیقى حرامى نیز پخش گردد كه درصد آن نسبت به آهنگ‏هاى حلال اندک است ناگفته نماند مقام معظم رهبری فرصت كافى براى مشاهده تمام برنامه‏ها و آهنگ‏هایى كه از رسانه مزبور پخش مى‏شود ندارند تا اینكه نظر دهند. بله اگر چنانچه موسیقى‏هاى حرام در رسانه مزبور به حدى باشد كه درصد آن مساوى یا بیش از موسقى‏هاى حلال باشد و یا به طور نسبى درصد آن زیاده باشد (كه این چنین نیست) در این صورت ایشان بایستى تذكر علنى دهند و مردم را بیدار كنند و مسؤول سازمان صدا و سیما را عزل نمایند.
البته مقام معظم رهبری به صورت های  مختلف به مسؤول این سازمان تذكر مى‏دهند ولى در اثر عدم آگاهى برخی دست اندرکاران نسبت به تشخیص موسیقى حلال از حرام در مواردى موسیقى حرامى پخش مى‏گردد بنابراین تفاوت است میان پخش موسیقى حرام از روى عمد و پخش آن به خاطر ناآگاهى به حکم و موضوع موسیقی، در  هر حال همه در برابر پخش آهنگ‏هاى حرام مسؤل هستیم و لازم است با تذكر پیاپى پخش آهنگ‏هاى حرام را كاهش دهیم.
در این باره خاطره ای (از زبان محافظ مقام معظم رهبری ) برای شما بازگو می کنیم.
 من بارها دیده ام كه وقتی تلویزیون یا رادیو موسیقی تند و شبهه ناكی پخش می كند، آقا بلافاصله می گویند خاموش كنید. ما هم كه پس از مدتی دیگر دستمان آمده بود كه آقا در مقابل این سنخ موسیقی ها حساسیت نشان می دهند، دیگر قبل از تذكر ایشان در ماشین یا هر جای دیگر وقتی رادیو چنین موسیقی هایی را پخش می كرد خاموش می كردیم. از دیدگاه ایشان این كه صدا و سیما پسوند اسلامی دارد دلیل بر حلیت تمامی آنچه كه پخش می كند، نیست. البته ایشان معتقدند كه در اینگونه موارد همه افراد باید حساسیت نشان دهند. من یادم هست یك بار كه آیت الله خزعلی از موسیقی های صدا و سیما به ایشان شكایت كرد فرمودند: من به سهم خودم تذكر می دهم، اما شما خودتان هم باید تذكر بدهید، امر به معروف و نهی از منكر بر همه واجب است.


RE: پول بیت المال به نام اهلبیت در نقاب صرف حرام شد؟! - ADMIN - ۱۳۹۲-۲-۱۱

متاسفانه عدم موضع گیری و اعلام نظر علمای جوین در این جور مراسمات باعث شده قبح این مراسمات بین مردم از بین بره

ولی یک سوال ؛ چه جور دل جوونای این دوره زمونه رو با این همه هجمه موسیقی های مبتذل ( که ناخواسته به گوش هر ادم متدینی میرسه ) شاد کرد ؟


RE: پول بیت المال به نام اهلبیت در نقاب صرف حرام شد؟! - محمدی پور - ۱۳۹۲-۲-۱۲

آقا احسان سلام

یک سوال : آیا فقط علما و روحانیون در قبال اسلام وظیفه دارند و بقیه مبرا هستند؟

بله از نظر کمّی می توان گفت که وظیفه علما ء و روحانیون سنگین تر است اما این به این معنا نیست تا دیگر متدینین نسبت به اینگونه حرکات بی توجه

باشند.

بنده به خدا پناه می برم از این  اینکه بخواهم  خود را عالِم تلقی کنم اما چون پای درس علما می نشینم فرمایش آنها را برایتان بازگو کرده ام و می کنم.

به روایات زیر توجه بفرمایید:

پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله خداوند توبه بدعتگذاررا نمى پذيرد.

وظيفه علما به هنگام پديد آمدن بدعتها.

ـ پـيـامبر خدا صلى اللّه عليه و آله هرگاه بدعتها در ميان امتم آشكار شوند بر عالم است كه علم و دانش خود را آشكار سازد هر كس چنين نكند نفرين خدا بر او

باد.

ـ هر گاه بدعتها آشكار شوند و آخرين افراد اين امت اولين افراد آن را لعن و نفرين كنند, هر كس دانـشى دارد بايد آن را منتشرسازد هر كه در آن روز دانش

خود را پنهان دارد همچون كسى است كه آنچه را خدا بر محمد نازل كرده كتمان كرده باشد.

ـ يـونس بن عبدالرحمن : از امامان راستگو براى ما روايت شده است كه فرموده اند: هرگاه بدعتها سـربـردارنـد عـالـم بـايد علم ودانش خود را آشكار سازد و

اگر چنين نكند نور ايمان از او سلب مى شود.

آیا اجرای چنین مراسماتی که در هیچ جای مکتب اهلبیت (ع) و اسلام نیامده بدعت و سنت غلط نیست و آیا جا ندارد که بنده به عنوان عضوی کوچک از

شاگردان مکتب امام صادق (ع) علم علما را که همان فتاوای ایشان می باشد را به گوش مردم برسانم تا خدای ناکرده مورد نفرین خداوند واقع نشوم.

بنده احساس وظیفه کرده و نوشتم. ( والله اعلم)