۱۳۹۸-۸-۹، ۰۵:۲۲ عصر
17. فراهم بودن فضای لازم جهت فعالیتهای فرهنگی
18. میزان التزام به ولایت فقیه.
19. میزان تمرکز روستاها و طریقهی ارتباط با روستاهای همجوار، جهت انجام فعالیتهای فرهنگی.
20. میزان ناهنجاریهای اجتماعی، از جمله شیوع اعتیاد بین اقشار مختلف روستا.
21. شناسایی وجود مسجد، حسینیه، کانون، خانهی عالم، هیئت، بسیج و شورای روستا.
22. شناسایی خانوادهی شهدا، جانبازان و ایثارگران.
23. رویکرد خانوادهها نسبت به درس و مدرسه.
و ...
مراحل شناسایی
مراحل شناسایی
پیش شناسایی
برای دسترسی به این اطلاعات، راه های ذیل پیشنهاد می گردد:
• مراجعه به سازمان بسیج سازندگی و معاونت سازندگی و کارآمدسازی سازمان بسیج دانشجویی.
• برگزاری جلسه با گروههای جهادی که سابقهی فعالیت در منطقه را دارند.
• مراجعه به دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان تبلیغات اسلامی.
• جست و جو در اینترنت.
سفر شناسایی
پیدا کردن آشنای ساکن در منطقه و کسب اطلاعات از او راه خوبی برای شناسایی است.
البته مراجعه به آشنای بومی به دلیل جانبداری فرد جهت مجاب نمودن گروه برای حضور در منطقه می تواند دارای خطا باشد.
مراجعه به مراکز فرهنگی و اجرایی منطقه؛ مانند: استانداری، فرمانداری، بخشداری، ادارهی کل اوقاف و امور خیریهی استان و شهرستان، سازمان تبلیغات اسلامی استان و شهرستان، سپاه استان، سازمان بسیج سازندگی و دانشجویی استان و شهرستان، مراجعه به نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدرسازمان ملی جوانان استان، ادارهی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و...
برگزاری جلسه با مسئولین فرهنگی استانی، شهرستانی و بخشی و امام جمعه شهرستان و بخش
جمع آوری اطلاعات میدانی البته؛ شناخت دقیقتر با حضور در منطقه و جمعآوری اطلاعات میدانی آغاز میگردد. ورود به شکل ساده و بیآلایش به روستا و برخورد مهربانانه با روستاییان بسیار مهم است. برای این مهم افراد ذیل پیشنهاد میشود.
- اعضای شورا و بزرگان روستا.
- طلاب و روحانیون بومی.
- معلمان.
- دانشجویان و فارغ التحصیلان بومی.
- سایر اهالی: تعدادی از اهالی جهت کسب اطلاعات انتخاب شوند. افراد گزینش شده به گونهای متمایز نشان داده نشوند که بین اهالی منطقه حساسیت ایجاد گردد.
شناسایی تکمیلی
بخش کلی شناسایی قبل از اردو توسط گروه شناسایی انجام میشود، اما بایستی شناسایی از مناطق را در هنگام برگزاری اردو، آشنایی و ارتباط با اهالی تکمیل کرد. از این رو تعیین گروه شناسایی منطقه در هنگام برگزاری سفر، جهت جمع آوری اطلاعات تکمیلی و شناسایی مشکلات فرهنگی منطقه ضروری به نظر میرسد. داده های شناسایی را می توان از مشاور فرهنگی، مربیان آموزشی و رابط خواهران دریافت نمود.
یکی دیگر از مهمترین اقدامات این گروه، شناسایی نخبگان علمی، فرهنگی، قرآنی، هنری و ورزشی و نحوهی حضور آن ها در منطقه میباشد. در این راستا اطلاعات و تلفن تماس روحانی و طلبههای روستا، قاریان، مداحان، دانشجویان یا بعضی از دانشآموزان دبیرستانی برای ارتباط بعد از اردو حتماً اخذ شود.
فرهنگ خارجی / تعامل و هماهنگی با دستگاه های ذی ربط
0ارجاع
0دیدگاه
در روند رایزنی و برقراری تعامل با ارگان های دولتی و فرهنگی، اهداف ذیل مورد نظر میباشد:
الف) اطلاع رسانی برنامهها و فعالیتهای فرهنگی و هماهنگیهای لازم جهت اخذ مجوز های مورد نیاز.
ب) جلب مساعدتها و حمایتهای مالی، دریافت اقلام فرهنگی و امکانات سخت افزاری
بعضی از ادارات و مجموعه های دولتی و خصوصی میتوانند کمک زیادی در راستای برنامه ریزی فرهنگی به مسنولین فرهنگی گروه بنمایند. مثلا: 1-کمیته امداد منطقه هدف می تواند در ارائه محتوا یاری رسان باشد 2- معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز می توان در ارائه محتوا و مشاوره مفید باشد 3- دفتر امام جمعه در ارائه مشاوره مفید می باشد 4- مجموعه های خصصوصی مانند مجموعه سفیر، عمار و ... در ارائه محتوا می توانند کمک زیادی نمایند 5- ...
فرهنگ خارجی / جذب، گزینش و آموزش نیروهای فرهنگی
0ارجاع
جذب، گزینش و آموزش نیروهای فرهنگی
راهکارهایی برای جذب جهادگران جدید
- تبلیغ چهره به چهره
- اطلاع رسانی گسترده: تبلیغات وسیعی در سطح دانشگاه و خوابگاه ها انجام گیرد.
- پخش بروشور: بروشورهای جذاب، کوتاه و پرمحتوا با موضوع حرکتهای جهادی تهیه و توزیع شود.
- پخش کلیپ: به عنوان مثال از مستندهای شهید آوینی در حوزهی جهاد سازندگی بهرهی کافی برده شود.
- از طریق تبلیغات در فضای مجازی مانند سایت گروه، گروه های اینترتی و ...
- سخنرانیهای پرشور و انگیزه ساز: امام جماعت و اساتید دانشگاه نقش بسزایی در آشنایی، تشویق و ترغیب دانشجویان جهت حضور در حرکتهای جهادی دارند.
- برپایی نمایشگاه حرکتهای جهادی در دو سطح دانشگاه و شهر(عکس، جزوات و گزارشات سفرهای سابق، معرفی دستاوردهای اردوهای پیشین، پخش کلیپ، نمایش کاردستی دانش آموزان روستا و دلنوشتههای کودکانروستایی).
- پیش بینی مکان ثبت نام: فضایی مناسب و ثابت در دانشگاه جهت ثبتنام علاقهمندان به اردوهای جهادی ایجاد شود.
- برپایی جلساتی جهت تبیین و بررسی فلسفه و مبانی نظری و فکری«جهاد».
- معرفی الگوهای جهادی: همایشها و نشستهایی در راستای معرفی الگوهای جهادی در تاریخ اسلام، دفاع مقدس و جهاد سازندگی برگزار شود.
معیارهای گزینش
گرچه در دیدگاه مادی بیشتر بر تخصص تأکید میشود و از موضوع تعهد، سخنی به میان نمیآید، ولی براساس دیدگاه توحیدی در انتخاب نیرو ها تعهد و تخصص در کنار هم و همراه هم ارزش محسوب می شوند و شرط موفقیت و سعادت، توجه و عمل به هر دو معیار شمرده میشود.
از این رو معیارهای گزینش، حداقل از دو جهت قابل بررسی و مطالعه است:
ویژگی های عمومی
1- تجربهی کافی در فعالیتهای فرهنگی داشته باشد.
2- با اهداف سفر همراه و هماهنگ باشد و خود رأی نباشد.
3- سلامت جسمی و روحی مورد نیاز برای شرکت در فعالیتها را دارا باشد.
4- مشتاقانه، آگاهانه، داوطلبانه، با انگیزه و با هدف مقدس و براساس برنامهای مشخص، کارها را پیش برد.
5- آگاهی نسبت به شرایط خاص منطقه و آمادگی تحمل بعضی سختیهای احتمالی را داشته باشد.
ویژگی های مهارتی
اجرای برنامههای فرهنگی نیازمند جهادگران متخصص است. از این رو باید در گزینش نیروها به گونهای عمل شود که مهارتهای مورد نیاز برای تشکیل یک مجموعه فرهنگی تامین شود. برخی از مهمترین مهارتهای مورد نیاز برای فعالیتهای فرهنگی عبارتند از:
مهارت جذب و ارتباط:
جذب حداکثری جهادگران، اهالی، جوانان و نوجوانان بستگی به توانمندیِ در ارتباط با آنان دارد. جذب باید در نقطهای باشد که اشتراک طرفینی داشته باشد. برخی از کلیدهای جذب عبارتند از:
• سلام کردن
• دست دادن
• داشتن حسن خلق
• هدیه و بخشش
• آراستگی ظاهری
• بی اعتنایی نکردن به مخاطب و عدم کنارهگیری
• سکوت
• طرح سوال
سرفصل های پیشنهادی برای آموزش جهادگران
- مخاطب شناسی(کودک، نوجوان، جوان، بزرگسال).
- مهارت های پیام رسانی(جذب، شناسایی، ارتباط).
- اصول و فنون کلاس داری
- دوره روانشناسی برای مربیان کودکان جهت تشخیص مشکلات خانوادگی، شخصیتی و... در قالب فعالیت های متنوع مانند نقاشی، بازی و.....
اصول و فنون کلاس داری
تدریس باید برای رضای خداوند و قرب الی الله باشد تا هم اثر بخش باشد و هم ماندگار. در همه امورمان محتاج عنایت ائمه (سلام الله علیه) می باشیم. پس اول هر تدریس باید یک توسل (هرچند مختصر) داشته باشیم. مثل خواندن دسته جمعی دعای فرج.
چنانچه مخاطب ما را کودکان تشکیل می دهند می توانیم این توسل را درقالب شعر کوتاه و هم خوانی شروع کنیم و دعای فرج را در ادامه با بچه ها هم خوانی کنیم.
بیشتر زمان جلسه اول را صرف صحبت با بچه ها کنید. همه بچه ها را به صحبت کردن (سوال پرسیدن از دانش آموزان کمک می کند) سوق بدهید. زیرا در نتیجه صحبت کردن ها، زود تر احساس راحتی می کنند
با بچه های زیر 7سال با در نظر گرفتن احساسات کودکان، با احتیاط بیشتری وارد صحبت شوید.
وجود طیفی از بچه ها درکلاس با انرژی زیاد (به خصوص پسربچه ها) درکنار بچه هایی که خیلی آرومند، مربی را نیازمند مهارت های کلاس داری می کند تا بتواند کلاس را در بهترین حالت مدیریت کند.
قسمتی از وقت کلاس را به شنیدن خاطرات بچه ها اختصاص بدهید. (مدتی فقط بچه ها حرف بزنند ومربی گوش بدهد.)
مدت زمان کلاس حداکثر50 دقیقه باشد تا بچه ها خسته نشوند. به کیفیت اهمیت دادن مهمتر از کمیت کار است.
به بچه ها بگویید که شما فقط مربی نیستید و قرار هست در کنار چیزهایی که به آن ها یاد می دهید از آن ها هم یاد بگیرید.
این احساس را منتقل کنید که در عین حال که مربی آن ها هستید و از آن ها بزرگترید دوست شان هستید. در این صورت زودتر باشما ارتباط می گیرند که حتی ممکن است مشکلات شان را با شما مطرح کنند، البته این ارتباط در حدی نباشدکه دانش آموز به مربی وابسته شود.
استفاده از لوازم کمک آموزشی (بسته به نوع کلاس و امکانات موجود) مثل : تخته، فیلم، اسلاید، کامپیوتر، کتاب، و...
همچنین برای تفهیم مطالب از امثال، نکته ها، داستان ها، و... استفاده شود.
متربیان متوجه شوند که مربی آن ها را دوست دارد. (اگر معلم دارای صفات اخلاقی و انسانی باشد محبوبیت پیدا می کند.)
مربی نباید از خود نقطه ضعف نشان بدهد ولی اگر جائی اشتباه کرد اقرار نماید.
مربی باید قاطع، پیگیر و جدی باشد.
مربی باید کاملا بر درس مسلط باشد (مطالعه زیاد داشته باشد) و همچنین علم و روش درس دادن با روش های روز را دارا باشد.
مربی باید با اخبار روز آشنا باشد.
شروع درس با طرح چند سئوال (از موضوع درسی که می خواهد گفته شود) باشد و اهمیت درس از جنبه های گوناگون، مثلا از نظر کاربردی گفته شود.
در ابتدا از مطالب مهم و سخت و خشک گفته شود. (زیرا آمادگی جسمی و ذهنی مربی و متربی زیاد است.)
به افراد مخل کلاس بها بدهیم. مثلا مسئولیت دادن، صدا زدن با القاب پر معنی (با این روش هم خلا و کمبودی که آن افراد دارند پر می گردد و هم کلاس آرام می شود.)
سخت گیری در مواقعی که حادثه غیر مترقبه در بین تدریس اتفاق افتاده وضع را بدتر می کند. پس اول یا کمی مکث می نمائیم یا لبخندی زده یا به طریقی با آن وضعیت همراهی نموده و بعد کنترل کلاس را بعهده می گیریم.
در آخر درس یا بین درس خلاصه ای از مطالب گفته شده، تکرار گردد. و یا مربی خلاصه درس را عمداً اشتباه بگوید تا متعلمان صحیح آن را بگویند و یا از بین درس گفته شده سئوال مطرح نماید. که این سئوال طرح کردن خواصی دارد از جمله آن ها :
الف – افراد ممتاز شناخته می گردند (توسط معلم و متعلم)
ب- افرادی که درس را گوش نکرده بودند و یا متوجه نشده بودند، درس برای آن ها دوباره مرور می گردد.
ج- این کار خود یک تنوع است.
د- حس رقابت در بین متعلمان را برمی انگیزد که گوش کنند و جواب بدهند
ر- معلم روحیه بیشتری میگیرد.
و...
بهداشت روانی کلاس: مکان جلسه باید جائی ساکت و بی تردد باشد. ( چیزی نباشد که فراگیر معطوف به آن شود)
تشویق وانذارخوب است. ولی بجا وبه موقع و به اندازه. (که اگراین موارد رعایت نگردد نتیجه معکوس می دهد) در ضمن تشویق ها و انذارها شکل های مختلفی دارند و فقط مادی نیست. (در بخش بعدی به طور مفصل به آن می پردازیم)
تماس با خانواده متربیان بسیار مؤثر است و معلم باید از تمام دانش آموزان آدرس کامل و شماره تلفن داشته باشد. ( به منظورتفقد و یا تذکرو غیره و یا اگر بتواند در مواقع مختلف مثلا تبریک گفتن اعیاد با دانش آموزتماس تلفنی داشته باشد، برای معلم موفقیت زیادی در بر دارد)
تدریس برای هر سنی احتیاج به شیوه های خاص برای همان مقطع است. مخصوصاً سن بزرگسالان و خانم های متاهل و خانه دار
کار عملی در کلاس و گردش های کوتاه در طبیعت روستا و مشاهده عینی تاثیر بسیار برای فهم مسائل می باشد.
مناظره و بحث واستدلال (به روش صحیح و عقلائی وبدور از جدل) انجام گیرد.
معلم باید عمل به علم داشته باشد تا درس او اثر بخشی داشته باشد. بویژه در کلاس های اخلاقی و فرهنگی
داشتن سعه صدر و تواضع و فروتنی برای یک مربی یک امر واجب است.
از جمله سجایای اخلاقی عفو و بخشش و دعوت به نیکی است که مربی باید دارا باشد.
نظم معلم خود یک الگو برای متربیان می باشد. ( نظم در حضور و غیاب درس ها و... )
تبادل نظر و گرفتن نظرات متربیان برای پیش برد اهداف ومحبوب شدن معلم بسیار مؤثر است.
معلم برای اینکه موارد تدریس را فراموش نکند در برگه کوچکی، نکته گفتنی درس را بنویسد و در کلاس از آن استفاده کند.
مربی باید پس از پایان درس کمی در کلاس درنگ کند تا اگر کسی سئوالی داشت به او دسترسی داشته باشد.
از شاگرد خوب نباید در جمع زیاد تعریف نمائیم و او را به رخ دیگران بکشیم. چون حس حسادت دیگران را بر علیه او تحریک می نمائیم و او را ناخودآگاه به زحمت می اندازیم. (البته به راههای مختلف باید او را تشویق نمائیم مثلا در تنهائی و یا بین والدین او و یا بین دیگر مربیان ) « لم یشکر مخلوق لم یشکر خالق»
برای هر کلاس باید یک نماینده انتخاب شود که رابط معلم و دانش آموز باشد و این رابط باید شرایطش را دارا باشد و از طرف معلم دارای اختیارات تامه نباشد. ( معلم باید توسط افرادی نظارت غیر مستقیم بر کلاس داشته باشد)
دادن تکلیف یکی از روش های تفهیم درس است که باید با شیوه های مختلف اجرا گردد ( مثلا تحقیق یا شاگردی، شاگرد دیگر را درس بدهد یا دانش آموز به جای معلم درس بدهد.) و کلاً یکی از کارهای مربی به تفکر واداشتن است.
گفتن کلمه آزمون (و یا کلمات دیگر) به جای کلمه امتحان خیلی بهتر است چون کلمه امتحان استرس آور است.
آزمون گرفتن باید از طرف مربی باشد وتصحیح و اعلام نتایج آن از طرف برگزار کننده گان کلاس باشد. چون ارزش معلم و محبوبیت او و اثر بخشی حرف های او با تصحیح و اعلام نتایج کمرنگ می گردد. ( در این زمان«معمولاً» معلم و استاد تا نمره دروس را اعلام نکرده در بین دانش آموزان ودانش جویان دارای احترام ظاهری است.)
مقایسه دو فراگیر با یکدیگر در کلاس خیلی تاثیر بدی دارد (منظور اعلام مقایسه است) چون اعلام مقایسه بین دونفر اصطکاک و دشمنی بوجود می آورد.
برای بعضی از دروس معرفی الگو و نمونه ضرورت دارد.
کودک
کلاس های فرهنگی (با مشخص شدن سر فصل ها و موضوعات مشخص و مورد نیاز منطقه و نیز مسائل روز جامعه)
بعنوان مثال عناوین زیر طرح درس گروه جهادی دانشگاه علم و صنعت برای گروه کودک است. تحت عنوان "شکل دهی به شخصیت کودکان" و شامل محورهای :
هویت اسلامی:
عقائد - اخلاق - احکام - قرآن (قرائت - حفظ- تدبر) - همچنین بحث هایی مثل انس با مسجد، انس با مجلس مذهبی، انس با قران، دعا در این قسمت هستند. مثلا امسال روی عقائد توحیدی کار شد.
هویت انقلابی
هویت ملی
هویت روستایی
هویت جنسی
بهداشت
پرورش کودک ( خلاقیت. کنجکاوی. فلسفه برای کودک. خودباوری. اعتماد به نفس. کار جمعی و همکاری. ایجاد و افزایش امید در کودک.)
البته این موارد الزاما طرح های آموزش مستقیم نیستند، و مربی ها آموزش میبینند که چطور و در چه طرح هایی به تقویت هرکدام از موارد فوق بپردازند. (موارد پرورش از توصیه های رهبری به معلم ها استخراج می شوند.)
کلاس های آموزش تلاوت و روخوانی و مفاهیم قرآن کریم
برگزاری کلاس احکام (آموزش نماز و وضو : به صورت آموزش عملی و تصویری و... )
بعنوان مثال اگر در روستا رودخانه ای وجود دارد روزی را با مسئولین اردو هماهنگ کنید تا بچه ها کنار رودخانه وضو گرفتن را تمرین کنند.
1. آموزش نقاشی و کاردستی و تلفیق این آموزش ها با کلاس های احکام و قرآن برای افزایش جذابیت.
توجه داشته باشیم که کاردستی ها یا بخشی از طرح درس هستند یا بایستی ضرورتی برای آموزش شان وجود داشته باشد. ساخت وسایل کاربردی(جامدادی، کیف) یا ابزاری برای هدف های دیگر مثل تقویت خلاقیت و... دانش آموزان باشند. در کل می توان طرح درس ها را بگونه ای چید که بچه های کلاس هر روز یک کاردستی داشته باشند
برای هر دو گروه سنی زیر 7 سال و 8 تا 12 سال :
اصلا از الگو های آماده استفاده نکنید،و به بچه ها الگو ندید که بعنوان مثال گل راچه طور بکشند یا درخت کشیدن یا ابرهای دور گیری شده مرسوم و...... بهشان یاد ندهید و برایشان نکشید. اجازه بدهید از خلاقیت خودشان بهره ببرند و با الگو های تصویری محدود شان نکنید، و به خلاقیت شان لطمه نزنید. اجازه بدهید بچه ها با ضمیر ناخودآگاهشان و خلاقیت فردی نقاشی کنند (به بچه ها احساس استقلال بدید). به دلیل متخصص نبودن مربیان نقاشی در کشور روش اشتباه الگو دهی (محدود و مستقیم ) در نقاشی به کودکان رایج هست.
برای همه سنین کاغذ هایی با قطع های (کوچیک و بزرگ ) ببرید.کاغذ های سایز (آ2 ) به دیوار بچسبانید طوری که کودکان درحالت ایستاده روی پاهایشان نقاشی کنند. (نقاشی در حالت ایستاده برافزایش اعتماد به نفس کودک موثر است).
ممکن است با کودکی مواجه بشوید که به تکرار در نقاشی ها از کادر خارج می شود و عناصر را خیلی بزرگ می کشد (کاغذ بزرگتری در اختیارش قرار بدهید) البته تغییر سایز کادر نقاشی را برای همه می تونید بکار ببندید تا ذهنشان محدود به سایز دفتر نقاشی نشود.
بخواهید که در مورد نقاشی شان حرف بزنند ولی سوال مستقیم نپرسید (مثال : این چیه؟ چی کشیدی؟ چرا رنگش مثلا سبزه؟ و....)
ممکن است از طبیعت پیروی نکنند. برای رنگ مثال: کودکی خورشید را سبز رنگ کند. این مورد برای کودکان زیر 7 سال اشکالی ندارد اما اگر بالا 7 سال بود، نگویید خورشید زرد است، چرا سبز رنگ کردی؟!
نشانه های رنگی را بررسی کنید وبدون اینکه متوجه شود برایش اجرا کنید.
مثال:
دختر 6 ساله ی که فقط با رنگ های آبی تیره + مدادسیاه (زیاد ) وگاهی زرد استفاده می کرد. نشانه های رنگی افسردگی و ترس رو نشان می دادند و اغلب مار و اردک و چاه سیاه تصویر میکرد و به گفته خودش اردک افتاده تو چاه و..... (البته این نشانه ها بصورت قطعی نیست)
ممکن است با کودکی مواجه بشید که اصلا نقاشی نمی کشد.
راه حل پیشنهادی: بیشتر به او نزدیک بشید (عاطفی ) ممکن است ناشی از ترس و خجالت یا.... باشد.
کارگاه آموزشی برپا کنید. و همه را مشتاق به شرکت کنید.
در یکی از جلسات : بخواهید که بدون فکر کردن صفحه ای را با مداد تک رنگ خط خطی کنند(منحنی و عمودی و افقی و مورب) و بعد از صفحه خط خطی بخواهید شکل هایی که می بینند و تجسم میکنند با رنگ دیگری واضح سازی کنند.
اکران فیلم های آموزشی و مستند های ارزشی
پخش کلیپ و فیلم های کوتاه وآموزنده بخصوص در حالتی که بچه ها فیلم را نگاه کنند و بعد با مربی گفتگو کنند، تاثیر بیشتری خواهد داشت.
تهیه و تدوین روزنامه دیواری یا یک پیک برای گروه های سنی مختلف شامل سرفصل هایی که می بایست در منطقه انجام شود
جذب کودکان با فعالیت های ورزشی همانند فوتبال و والیبال و.... و بیان موارد مورد نیاز فرهنگی در خلال آن.
بازی های هدفمند درون کلاسی و یا بیرون کلاسی برای زنگ های تفریح
برخی بازی ها که برای فعالیت جسمی و افزایش توانمندی های جسمی کودک هستند که تعدادی از آن ها کارگروهی را هم تقویت می کنند.
برخی بازی ها جزو طرح درس هستند:
مثل بازی انتخاب در طرح درس های فلسفه برای کودکان یا بازی اداره هواشناسی برای یاد دادن جهت ها یا "من کنارِ کی؟!" برای مرور طرح درس محرم و نامحرم و...
برخی بازی ها از شیوه های "بازی درمانی" انتخاب شدند مثل:
الف:پی بردن به ذهنیات و روحیات کودک مثل کلید جادویی
ب: برای درمان یک مساله مثل بازی کلاف
برخی بازی ها با هدف تقویت حافظه، تمرکز و... هستند که می شود در دسته بازی های درمانی قرار داد.)
تشکیل بانک جوایز و اهدا کارت امتیاز ویژه کودکان و روستا
برگزاری نمایشگاه لوازم التحریر ایرانی- اسلامی.
برگزاری و پشتیبانی برنامه ها و مسابقات در مناسب های مختلف در مدارس مختلف منطقه . (بستگی به زمان حضور گروه در منطقه دارد.)
اهدا و پخش بسته های فرهنگی متناسب با رده سنی
اهدا یادگاری و تقدیر از بچه هایی که در کلاس های فرهنگی شرکت کرده اند.
طرح ها و برنامه های مرور مطالب (در حین کلاس ها
18. میزان التزام به ولایت فقیه.
19. میزان تمرکز روستاها و طریقهی ارتباط با روستاهای همجوار، جهت انجام فعالیتهای فرهنگی.
20. میزان ناهنجاریهای اجتماعی، از جمله شیوع اعتیاد بین اقشار مختلف روستا.
21. شناسایی وجود مسجد، حسینیه، کانون، خانهی عالم، هیئت، بسیج و شورای روستا.
22. شناسایی خانوادهی شهدا، جانبازان و ایثارگران.
23. رویکرد خانوادهها نسبت به درس و مدرسه.
و ...
مراحل شناسایی
مراحل شناسایی
پیش شناسایی
برای دسترسی به این اطلاعات، راه های ذیل پیشنهاد می گردد:
• مراجعه به سازمان بسیج سازندگی و معاونت سازندگی و کارآمدسازی سازمان بسیج دانشجویی.
• برگزاری جلسه با گروههای جهادی که سابقهی فعالیت در منطقه را دارند.
• مراجعه به دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان تبلیغات اسلامی.
• جست و جو در اینترنت.
سفر شناسایی
پیدا کردن آشنای ساکن در منطقه و کسب اطلاعات از او راه خوبی برای شناسایی است.
البته مراجعه به آشنای بومی به دلیل جانبداری فرد جهت مجاب نمودن گروه برای حضور در منطقه می تواند دارای خطا باشد.
مراجعه به مراکز فرهنگی و اجرایی منطقه؛ مانند: استانداری، فرمانداری، بخشداری، ادارهی کل اوقاف و امور خیریهی استان و شهرستان، سازمان تبلیغات اسلامی استان و شهرستان، سپاه استان، سازمان بسیج سازندگی و دانشجویی استان و شهرستان، مراجعه به نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدرسازمان ملی جوانان استان، ادارهی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و...
برگزاری جلسه با مسئولین فرهنگی استانی، شهرستانی و بخشی و امام جمعه شهرستان و بخش
جمع آوری اطلاعات میدانی البته؛ شناخت دقیقتر با حضور در منطقه و جمعآوری اطلاعات میدانی آغاز میگردد. ورود به شکل ساده و بیآلایش به روستا و برخورد مهربانانه با روستاییان بسیار مهم است. برای این مهم افراد ذیل پیشنهاد میشود.
- اعضای شورا و بزرگان روستا.
- طلاب و روحانیون بومی.
- معلمان.
- دانشجویان و فارغ التحصیلان بومی.
- سایر اهالی: تعدادی از اهالی جهت کسب اطلاعات انتخاب شوند. افراد گزینش شده به گونهای متمایز نشان داده نشوند که بین اهالی منطقه حساسیت ایجاد گردد.
شناسایی تکمیلی
بخش کلی شناسایی قبل از اردو توسط گروه شناسایی انجام میشود، اما بایستی شناسایی از مناطق را در هنگام برگزاری اردو، آشنایی و ارتباط با اهالی تکمیل کرد. از این رو تعیین گروه شناسایی منطقه در هنگام برگزاری سفر، جهت جمع آوری اطلاعات تکمیلی و شناسایی مشکلات فرهنگی منطقه ضروری به نظر میرسد. داده های شناسایی را می توان از مشاور فرهنگی، مربیان آموزشی و رابط خواهران دریافت نمود.
یکی دیگر از مهمترین اقدامات این گروه، شناسایی نخبگان علمی، فرهنگی، قرآنی، هنری و ورزشی و نحوهی حضور آن ها در منطقه میباشد. در این راستا اطلاعات و تلفن تماس روحانی و طلبههای روستا، قاریان، مداحان، دانشجویان یا بعضی از دانشآموزان دبیرستانی برای ارتباط بعد از اردو حتماً اخذ شود.
فرهنگ خارجی / تعامل و هماهنگی با دستگاه های ذی ربط
0ارجاع
0دیدگاه
در روند رایزنی و برقراری تعامل با ارگان های دولتی و فرهنگی، اهداف ذیل مورد نظر میباشد:
الف) اطلاع رسانی برنامهها و فعالیتهای فرهنگی و هماهنگیهای لازم جهت اخذ مجوز های مورد نیاز.
ب) جلب مساعدتها و حمایتهای مالی، دریافت اقلام فرهنگی و امکانات سخت افزاری
بعضی از ادارات و مجموعه های دولتی و خصوصی میتوانند کمک زیادی در راستای برنامه ریزی فرهنگی به مسنولین فرهنگی گروه بنمایند. مثلا: 1-کمیته امداد منطقه هدف می تواند در ارائه محتوا یاری رسان باشد 2- معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز می توان در ارائه محتوا و مشاوره مفید باشد 3- دفتر امام جمعه در ارائه مشاوره مفید می باشد 4- مجموعه های خصصوصی مانند مجموعه سفیر، عمار و ... در ارائه محتوا می توانند کمک زیادی نمایند 5- ...
فرهنگ خارجی / جذب، گزینش و آموزش نیروهای فرهنگی
0ارجاع
جذب، گزینش و آموزش نیروهای فرهنگی
راهکارهایی برای جذب جهادگران جدید
- تبلیغ چهره به چهره
- اطلاع رسانی گسترده: تبلیغات وسیعی در سطح دانشگاه و خوابگاه ها انجام گیرد.
- پخش بروشور: بروشورهای جذاب، کوتاه و پرمحتوا با موضوع حرکتهای جهادی تهیه و توزیع شود.
- پخش کلیپ: به عنوان مثال از مستندهای شهید آوینی در حوزهی جهاد سازندگی بهرهی کافی برده شود.
- از طریق تبلیغات در فضای مجازی مانند سایت گروه، گروه های اینترتی و ...
- سخنرانیهای پرشور و انگیزه ساز: امام جماعت و اساتید دانشگاه نقش بسزایی در آشنایی، تشویق و ترغیب دانشجویان جهت حضور در حرکتهای جهادی دارند.
- برپایی نمایشگاه حرکتهای جهادی در دو سطح دانشگاه و شهر(عکس، جزوات و گزارشات سفرهای سابق، معرفی دستاوردهای اردوهای پیشین، پخش کلیپ، نمایش کاردستی دانش آموزان روستا و دلنوشتههای کودکانروستایی).
- پیش بینی مکان ثبت نام: فضایی مناسب و ثابت در دانشگاه جهت ثبتنام علاقهمندان به اردوهای جهادی ایجاد شود.
- برپایی جلساتی جهت تبیین و بررسی فلسفه و مبانی نظری و فکری«جهاد».
- معرفی الگوهای جهادی: همایشها و نشستهایی در راستای معرفی الگوهای جهادی در تاریخ اسلام، دفاع مقدس و جهاد سازندگی برگزار شود.
معیارهای گزینش
گرچه در دیدگاه مادی بیشتر بر تخصص تأکید میشود و از موضوع تعهد، سخنی به میان نمیآید، ولی براساس دیدگاه توحیدی در انتخاب نیرو ها تعهد و تخصص در کنار هم و همراه هم ارزش محسوب می شوند و شرط موفقیت و سعادت، توجه و عمل به هر دو معیار شمرده میشود.
از این رو معیارهای گزینش، حداقل از دو جهت قابل بررسی و مطالعه است:
ویژگی های عمومی
1- تجربهی کافی در فعالیتهای فرهنگی داشته باشد.
2- با اهداف سفر همراه و هماهنگ باشد و خود رأی نباشد.
3- سلامت جسمی و روحی مورد نیاز برای شرکت در فعالیتها را دارا باشد.
4- مشتاقانه، آگاهانه، داوطلبانه، با انگیزه و با هدف مقدس و براساس برنامهای مشخص، کارها را پیش برد.
5- آگاهی نسبت به شرایط خاص منطقه و آمادگی تحمل بعضی سختیهای احتمالی را داشته باشد.
ویژگی های مهارتی
اجرای برنامههای فرهنگی نیازمند جهادگران متخصص است. از این رو باید در گزینش نیروها به گونهای عمل شود که مهارتهای مورد نیاز برای تشکیل یک مجموعه فرهنگی تامین شود. برخی از مهمترین مهارتهای مورد نیاز برای فعالیتهای فرهنگی عبارتند از:
مهارت جذب و ارتباط:
جذب حداکثری جهادگران، اهالی، جوانان و نوجوانان بستگی به توانمندیِ در ارتباط با آنان دارد. جذب باید در نقطهای باشد که اشتراک طرفینی داشته باشد. برخی از کلیدهای جذب عبارتند از:
• سلام کردن
• دست دادن
• داشتن حسن خلق
• هدیه و بخشش
• آراستگی ظاهری
• بی اعتنایی نکردن به مخاطب و عدم کنارهگیری
• سکوت
• طرح سوال
سرفصل های پیشنهادی برای آموزش جهادگران
- مخاطب شناسی(کودک، نوجوان، جوان، بزرگسال).
- مهارت های پیام رسانی(جذب، شناسایی، ارتباط).
- اصول و فنون کلاس داری
- دوره روانشناسی برای مربیان کودکان جهت تشخیص مشکلات خانوادگی، شخصیتی و... در قالب فعالیت های متنوع مانند نقاشی، بازی و.....
اصول و فنون کلاس داری
تدریس باید برای رضای خداوند و قرب الی الله باشد تا هم اثر بخش باشد و هم ماندگار. در همه امورمان محتاج عنایت ائمه (سلام الله علیه) می باشیم. پس اول هر تدریس باید یک توسل (هرچند مختصر) داشته باشیم. مثل خواندن دسته جمعی دعای فرج.
چنانچه مخاطب ما را کودکان تشکیل می دهند می توانیم این توسل را درقالب شعر کوتاه و هم خوانی شروع کنیم و دعای فرج را در ادامه با بچه ها هم خوانی کنیم.
بیشتر زمان جلسه اول را صرف صحبت با بچه ها کنید. همه بچه ها را به صحبت کردن (سوال پرسیدن از دانش آموزان کمک می کند) سوق بدهید. زیرا در نتیجه صحبت کردن ها، زود تر احساس راحتی می کنند
با بچه های زیر 7سال با در نظر گرفتن احساسات کودکان، با احتیاط بیشتری وارد صحبت شوید.
وجود طیفی از بچه ها درکلاس با انرژی زیاد (به خصوص پسربچه ها) درکنار بچه هایی که خیلی آرومند، مربی را نیازمند مهارت های کلاس داری می کند تا بتواند کلاس را در بهترین حالت مدیریت کند.
قسمتی از وقت کلاس را به شنیدن خاطرات بچه ها اختصاص بدهید. (مدتی فقط بچه ها حرف بزنند ومربی گوش بدهد.)
مدت زمان کلاس حداکثر50 دقیقه باشد تا بچه ها خسته نشوند. به کیفیت اهمیت دادن مهمتر از کمیت کار است.
به بچه ها بگویید که شما فقط مربی نیستید و قرار هست در کنار چیزهایی که به آن ها یاد می دهید از آن ها هم یاد بگیرید.
این احساس را منتقل کنید که در عین حال که مربی آن ها هستید و از آن ها بزرگترید دوست شان هستید. در این صورت زودتر باشما ارتباط می گیرند که حتی ممکن است مشکلات شان را با شما مطرح کنند، البته این ارتباط در حدی نباشدکه دانش آموز به مربی وابسته شود.
استفاده از لوازم کمک آموزشی (بسته به نوع کلاس و امکانات موجود) مثل : تخته، فیلم، اسلاید، کامپیوتر، کتاب، و...
همچنین برای تفهیم مطالب از امثال، نکته ها، داستان ها، و... استفاده شود.
متربیان متوجه شوند که مربی آن ها را دوست دارد. (اگر معلم دارای صفات اخلاقی و انسانی باشد محبوبیت پیدا می کند.)
مربی نباید از خود نقطه ضعف نشان بدهد ولی اگر جائی اشتباه کرد اقرار نماید.
مربی باید قاطع، پیگیر و جدی باشد.
مربی باید کاملا بر درس مسلط باشد (مطالعه زیاد داشته باشد) و همچنین علم و روش درس دادن با روش های روز را دارا باشد.
مربی باید با اخبار روز آشنا باشد.
شروع درس با طرح چند سئوال (از موضوع درسی که می خواهد گفته شود) باشد و اهمیت درس از جنبه های گوناگون، مثلا از نظر کاربردی گفته شود.
در ابتدا از مطالب مهم و سخت و خشک گفته شود. (زیرا آمادگی جسمی و ذهنی مربی و متربی زیاد است.)
به افراد مخل کلاس بها بدهیم. مثلا مسئولیت دادن، صدا زدن با القاب پر معنی (با این روش هم خلا و کمبودی که آن افراد دارند پر می گردد و هم کلاس آرام می شود.)
سخت گیری در مواقعی که حادثه غیر مترقبه در بین تدریس اتفاق افتاده وضع را بدتر می کند. پس اول یا کمی مکث می نمائیم یا لبخندی زده یا به طریقی با آن وضعیت همراهی نموده و بعد کنترل کلاس را بعهده می گیریم.
در آخر درس یا بین درس خلاصه ای از مطالب گفته شده، تکرار گردد. و یا مربی خلاصه درس را عمداً اشتباه بگوید تا متعلمان صحیح آن را بگویند و یا از بین درس گفته شده سئوال مطرح نماید. که این سئوال طرح کردن خواصی دارد از جمله آن ها :
الف – افراد ممتاز شناخته می گردند (توسط معلم و متعلم)
ب- افرادی که درس را گوش نکرده بودند و یا متوجه نشده بودند، درس برای آن ها دوباره مرور می گردد.
ج- این کار خود یک تنوع است.
د- حس رقابت در بین متعلمان را برمی انگیزد که گوش کنند و جواب بدهند
ر- معلم روحیه بیشتری میگیرد.
و...
بهداشت روانی کلاس: مکان جلسه باید جائی ساکت و بی تردد باشد. ( چیزی نباشد که فراگیر معطوف به آن شود)
تشویق وانذارخوب است. ولی بجا وبه موقع و به اندازه. (که اگراین موارد رعایت نگردد نتیجه معکوس می دهد) در ضمن تشویق ها و انذارها شکل های مختلفی دارند و فقط مادی نیست. (در بخش بعدی به طور مفصل به آن می پردازیم)
تماس با خانواده متربیان بسیار مؤثر است و معلم باید از تمام دانش آموزان آدرس کامل و شماره تلفن داشته باشد. ( به منظورتفقد و یا تذکرو غیره و یا اگر بتواند در مواقع مختلف مثلا تبریک گفتن اعیاد با دانش آموزتماس تلفنی داشته باشد، برای معلم موفقیت زیادی در بر دارد)
تدریس برای هر سنی احتیاج به شیوه های خاص برای همان مقطع است. مخصوصاً سن بزرگسالان و خانم های متاهل و خانه دار
کار عملی در کلاس و گردش های کوتاه در طبیعت روستا و مشاهده عینی تاثیر بسیار برای فهم مسائل می باشد.
مناظره و بحث واستدلال (به روش صحیح و عقلائی وبدور از جدل) انجام گیرد.
معلم باید عمل به علم داشته باشد تا درس او اثر بخشی داشته باشد. بویژه در کلاس های اخلاقی و فرهنگی
داشتن سعه صدر و تواضع و فروتنی برای یک مربی یک امر واجب است.
از جمله سجایای اخلاقی عفو و بخشش و دعوت به نیکی است که مربی باید دارا باشد.
نظم معلم خود یک الگو برای متربیان می باشد. ( نظم در حضور و غیاب درس ها و... )
تبادل نظر و گرفتن نظرات متربیان برای پیش برد اهداف ومحبوب شدن معلم بسیار مؤثر است.
معلم برای اینکه موارد تدریس را فراموش نکند در برگه کوچکی، نکته گفتنی درس را بنویسد و در کلاس از آن استفاده کند.
مربی باید پس از پایان درس کمی در کلاس درنگ کند تا اگر کسی سئوالی داشت به او دسترسی داشته باشد.
از شاگرد خوب نباید در جمع زیاد تعریف نمائیم و او را به رخ دیگران بکشیم. چون حس حسادت دیگران را بر علیه او تحریک می نمائیم و او را ناخودآگاه به زحمت می اندازیم. (البته به راههای مختلف باید او را تشویق نمائیم مثلا در تنهائی و یا بین والدین او و یا بین دیگر مربیان ) « لم یشکر مخلوق لم یشکر خالق»
برای هر کلاس باید یک نماینده انتخاب شود که رابط معلم و دانش آموز باشد و این رابط باید شرایطش را دارا باشد و از طرف معلم دارای اختیارات تامه نباشد. ( معلم باید توسط افرادی نظارت غیر مستقیم بر کلاس داشته باشد)
دادن تکلیف یکی از روش های تفهیم درس است که باید با شیوه های مختلف اجرا گردد ( مثلا تحقیق یا شاگردی، شاگرد دیگر را درس بدهد یا دانش آموز به جای معلم درس بدهد.) و کلاً یکی از کارهای مربی به تفکر واداشتن است.
گفتن کلمه آزمون (و یا کلمات دیگر) به جای کلمه امتحان خیلی بهتر است چون کلمه امتحان استرس آور است.
آزمون گرفتن باید از طرف مربی باشد وتصحیح و اعلام نتایج آن از طرف برگزار کننده گان کلاس باشد. چون ارزش معلم و محبوبیت او و اثر بخشی حرف های او با تصحیح و اعلام نتایج کمرنگ می گردد. ( در این زمان«معمولاً» معلم و استاد تا نمره دروس را اعلام نکرده در بین دانش آموزان ودانش جویان دارای احترام ظاهری است.)
مقایسه دو فراگیر با یکدیگر در کلاس خیلی تاثیر بدی دارد (منظور اعلام مقایسه است) چون اعلام مقایسه بین دونفر اصطکاک و دشمنی بوجود می آورد.
برای بعضی از دروس معرفی الگو و نمونه ضرورت دارد.
کودک
کلاس های فرهنگی (با مشخص شدن سر فصل ها و موضوعات مشخص و مورد نیاز منطقه و نیز مسائل روز جامعه)
بعنوان مثال عناوین زیر طرح درس گروه جهادی دانشگاه علم و صنعت برای گروه کودک است. تحت عنوان "شکل دهی به شخصیت کودکان" و شامل محورهای :
هویت اسلامی:
عقائد - اخلاق - احکام - قرآن (قرائت - حفظ- تدبر) - همچنین بحث هایی مثل انس با مسجد، انس با مجلس مذهبی، انس با قران، دعا در این قسمت هستند. مثلا امسال روی عقائد توحیدی کار شد.
هویت انقلابی
هویت ملی
هویت روستایی
هویت جنسی
بهداشت
پرورش کودک ( خلاقیت. کنجکاوی. فلسفه برای کودک. خودباوری. اعتماد به نفس. کار جمعی و همکاری. ایجاد و افزایش امید در کودک.)
البته این موارد الزاما طرح های آموزش مستقیم نیستند، و مربی ها آموزش میبینند که چطور و در چه طرح هایی به تقویت هرکدام از موارد فوق بپردازند. (موارد پرورش از توصیه های رهبری به معلم ها استخراج می شوند.)
کلاس های آموزش تلاوت و روخوانی و مفاهیم قرآن کریم
برگزاری کلاس احکام (آموزش نماز و وضو : به صورت آموزش عملی و تصویری و... )
بعنوان مثال اگر در روستا رودخانه ای وجود دارد روزی را با مسئولین اردو هماهنگ کنید تا بچه ها کنار رودخانه وضو گرفتن را تمرین کنند.
1. آموزش نقاشی و کاردستی و تلفیق این آموزش ها با کلاس های احکام و قرآن برای افزایش جذابیت.
توجه داشته باشیم که کاردستی ها یا بخشی از طرح درس هستند یا بایستی ضرورتی برای آموزش شان وجود داشته باشد. ساخت وسایل کاربردی(جامدادی، کیف) یا ابزاری برای هدف های دیگر مثل تقویت خلاقیت و... دانش آموزان باشند. در کل می توان طرح درس ها را بگونه ای چید که بچه های کلاس هر روز یک کاردستی داشته باشند
برای هر دو گروه سنی زیر 7 سال و 8 تا 12 سال :
اصلا از الگو های آماده استفاده نکنید،و به بچه ها الگو ندید که بعنوان مثال گل راچه طور بکشند یا درخت کشیدن یا ابرهای دور گیری شده مرسوم و...... بهشان یاد ندهید و برایشان نکشید. اجازه بدهید از خلاقیت خودشان بهره ببرند و با الگو های تصویری محدود شان نکنید، و به خلاقیت شان لطمه نزنید. اجازه بدهید بچه ها با ضمیر ناخودآگاهشان و خلاقیت فردی نقاشی کنند (به بچه ها احساس استقلال بدید). به دلیل متخصص نبودن مربیان نقاشی در کشور روش اشتباه الگو دهی (محدود و مستقیم ) در نقاشی به کودکان رایج هست.
برای همه سنین کاغذ هایی با قطع های (کوچیک و بزرگ ) ببرید.کاغذ های سایز (آ2 ) به دیوار بچسبانید طوری که کودکان درحالت ایستاده روی پاهایشان نقاشی کنند. (نقاشی در حالت ایستاده برافزایش اعتماد به نفس کودک موثر است).
ممکن است با کودکی مواجه بشوید که به تکرار در نقاشی ها از کادر خارج می شود و عناصر را خیلی بزرگ می کشد (کاغذ بزرگتری در اختیارش قرار بدهید) البته تغییر سایز کادر نقاشی را برای همه می تونید بکار ببندید تا ذهنشان محدود به سایز دفتر نقاشی نشود.
بخواهید که در مورد نقاشی شان حرف بزنند ولی سوال مستقیم نپرسید (مثال : این چیه؟ چی کشیدی؟ چرا رنگش مثلا سبزه؟ و....)
ممکن است از طبیعت پیروی نکنند. برای رنگ مثال: کودکی خورشید را سبز رنگ کند. این مورد برای کودکان زیر 7 سال اشکالی ندارد اما اگر بالا 7 سال بود، نگویید خورشید زرد است، چرا سبز رنگ کردی؟!
نشانه های رنگی را بررسی کنید وبدون اینکه متوجه شود برایش اجرا کنید.
مثال:
دختر 6 ساله ی که فقط با رنگ های آبی تیره + مدادسیاه (زیاد ) وگاهی زرد استفاده می کرد. نشانه های رنگی افسردگی و ترس رو نشان می دادند و اغلب مار و اردک و چاه سیاه تصویر میکرد و به گفته خودش اردک افتاده تو چاه و..... (البته این نشانه ها بصورت قطعی نیست)
ممکن است با کودکی مواجه بشید که اصلا نقاشی نمی کشد.
راه حل پیشنهادی: بیشتر به او نزدیک بشید (عاطفی ) ممکن است ناشی از ترس و خجالت یا.... باشد.
کارگاه آموزشی برپا کنید. و همه را مشتاق به شرکت کنید.
در یکی از جلسات : بخواهید که بدون فکر کردن صفحه ای را با مداد تک رنگ خط خطی کنند(منحنی و عمودی و افقی و مورب) و بعد از صفحه خط خطی بخواهید شکل هایی که می بینند و تجسم میکنند با رنگ دیگری واضح سازی کنند.
اکران فیلم های آموزشی و مستند های ارزشی
پخش کلیپ و فیلم های کوتاه وآموزنده بخصوص در حالتی که بچه ها فیلم را نگاه کنند و بعد با مربی گفتگو کنند، تاثیر بیشتری خواهد داشت.
تهیه و تدوین روزنامه دیواری یا یک پیک برای گروه های سنی مختلف شامل سرفصل هایی که می بایست در منطقه انجام شود
جذب کودکان با فعالیت های ورزشی همانند فوتبال و والیبال و.... و بیان موارد مورد نیاز فرهنگی در خلال آن.
بازی های هدفمند درون کلاسی و یا بیرون کلاسی برای زنگ های تفریح
برخی بازی ها که برای فعالیت جسمی و افزایش توانمندی های جسمی کودک هستند که تعدادی از آن ها کارگروهی را هم تقویت می کنند.
برخی بازی ها جزو طرح درس هستند:
مثل بازی انتخاب در طرح درس های فلسفه برای کودکان یا بازی اداره هواشناسی برای یاد دادن جهت ها یا "من کنارِ کی؟!" برای مرور طرح درس محرم و نامحرم و...
برخی بازی ها از شیوه های "بازی درمانی" انتخاب شدند مثل:
الف:پی بردن به ذهنیات و روحیات کودک مثل کلید جادویی
ب: برای درمان یک مساله مثل بازی کلاف
برخی بازی ها با هدف تقویت حافظه، تمرکز و... هستند که می شود در دسته بازی های درمانی قرار داد.)
تشکیل بانک جوایز و اهدا کارت امتیاز ویژه کودکان و روستا
برگزاری نمایشگاه لوازم التحریر ایرانی- اسلامی.
برگزاری و پشتیبانی برنامه ها و مسابقات در مناسب های مختلف در مدارس مختلف منطقه . (بستگی به زمان حضور گروه در منطقه دارد.)
اهدا و پخش بسته های فرهنگی متناسب با رده سنی
اهدا یادگاری و تقدیر از بچه هایی که در کلاس های فرهنگی شرکت کرده اند.
طرح ها و برنامه های مرور مطالب (در حین کلاس ها