۱۳۹۸-۸-۹، ۰۵:۳۶ عصر
به موقع و متناسب با تخلف باشد.
اصلاح کننده باشد نه مخرب.
به گونه ای باشد که شخص مجرم متوجه شود که مستحق تنبیه است نه به وی ظلم شده.
دارای مراتب باشد (تذکر، اخطار، احضار، تعلیق، اخراج،... )
وسیله ای برای طرد یا حذف دیگران نباشد.
با توجه به جمیع معیارهای اعتقادی، اخلاقی، و لحاظ مقتضیات جامعه صورت پذیرد.
همراه با قاطعیت باشد.
اگر در حضور دیگران نباشد اثرش بیشتر است ولی بعضی مواقع باید در حضور دیگران باشد.
تنبیه نه در باره خود شخص باشد بلکه در ارتباط با خطای شخص باشد.
بازی و ورزش
تأکید بر بازی های محلی
دقت در هدفمند بودن بازیها و آموزش حین بازی بدین صورت که می توانیم بسیارهای از کارهای آموزشیمان را در غالب بازی های متنوع ارائه دهیم
انتخاب بازی های گروهی
شرکت و همراهی مربی در بازی ها (استفاده بهینه از فضای شاد ورزش برای تعلیم و تربیت)
برگزاری جشنواره های ورزشی به صورت نوبه ای در روستاها و در مواقعی که همه اهالی حضور دارند
مختص زنان
درصورت عدم حضور خواهران، با حفظ حریمهای شرعی و در قالب برنامههای کلی میتوان برای زنان برنامههایی تعریف کرد ولی در صورت حضور و شرکت خواهران در کلاس های فرهنگی گروه، برنامههای مفصلی قابلیت اجرا دارد .
نکات لازم در برنامه ریزی ها به صورت کلی عبارتند از:
حفظ تناسب برنامهها با نقش کلیدی زن در تربیت فرزند و فضای خانواده.
رعایت موقعیت و جایگاه اجتماعی زنان درمنطقه. (جایگاه اجتماعی زنان در جوامع روستایی بسیار خاص است و برای اجرای برنامههای مربوط به زنان حساسیتهای اجتماعی و خصوصیات فرهنگی جامعة انسانی مناطق مورد نظر را باید کاملاً شناخت و بر طبق آن برنامهریزی کرد)
در نظر گرفتن نقش زن در خانواده در کلاس ها و برنامه های فرهنگی
عموم مردم
اجرای برنامههایی با رویکرد ترویج روحیه نشاط، امید، همدلی و وحدت و کار دربین مردم منطقه. (تلاش برای مشارکت مردم در برنامههای خدماتی مثل فعالیت های عمرانی،کشاورزی و برپایی جلسات عمومی ذاتا موجب افزایش روحیه مردم خواهد بود اما جهتگیری فرهنگی برنامهها را نیز باید براین محور قرارداد و به خصوص در روابط کلامی با مردم باید امید و نشاط را در آن ها تشدید نمود)
تعریف برنامهها در راستای ترویج فرهنگ اسلامی و افزایش سطح معرفت مردم (بعنوان مثال برگزاری جلسات سخنرانی، برپایی نماز جماعت، برپایی جلسات دعا، دیدار با اهالی و خانوادههای شهدا و…)
نخبگان منطقه
ارائه برنامه و راهکار برای اجرای برنامههای فرهنگی در منطقه به وسیله این افراد.
انجام فعالیتهایی در راستای حمایت و تقویت جایگاه نخبگان محلی و افزایش توان اجرایی آن ها. (بطورمثال معرفی آن ها بعنوان رابطین فرهنگی برگزارکنندگان سفردر منطقه، کمک به آن ها از طریق در اختیارگذاردن اقلام فرهنگی و…)
انتشار نشریه توسط نخبگان منطقه و توزیع آن
تعریف ساز و کار ارتباط با مخاطبین پس از سفر (ارتباط مستمر)
پیوندی که میان جهادگران و اهالی روستا بواسطه ی حضور جهادگران در منطقه شکل می گیرد می تواند گامی مؤثر در جهت نشر روحیه ی جهادی و حفظ انگیزه و موجب تلاش و تکاپو در بین اهالی باشد. اما این پیوند نیازمند مستحکم شدن در طول زمان اردو و استمرار آن پس از اردو است.
دادن تلفن، پخش پاکتنامه با نشانی مکتوب شرکتکنندگان در سفر برروی آن در بین دانشآموزان منطقه و…از راه های استحکام بخشیدن به این پیوند است. این ابزار علیرغم سادگی، در برآوردن اهداف تعیین شده برای ارتباط با منطقه، مؤثر هستند.
اقدامات
ایجاد وابستگی و علاقه افراطی میان مربی و دانشآموز و واردشدن ضربه روحی به دانشآموزان پس از اتمام دوره و دوری از مربیان (در میزان صمیمیت و ابزار محبت به دانشآموزان باید حد اعتدال را رعایت نمود)
عدم تعریفساز و کار ارتباط با دانشآموزان پس از سفر موجب ناتمام ماندن حرکت فرهنگی آغاز شده در منطقه است.
عدم تدوین محتوا برای کلاس ها در قالب جزوات یا… پیش از سفر موجبات سردرگمی و ناتوانی مربیان در بهرهبرداری از کلاس ها را فراهم میآورد.
عدم هدف گذاری دقیق، زمان بندی و تعیین تعداد و مراحل اجرایی و محتوایی کلاس ها، توان ارزیابی نتایج کلاس ها را از مسئولین سلب میکند.
رفتار ناشایست شرکتکنندگان بعنوان مبلغ و فراهمآوردن موجبات بدبینی نسبت به دین، قشر مذهبی یا نظام جمهوری اسلامی. (ازآنجا که تک تک حرکات و رفتارهای شرکتکنندگان حین تمام فعالیت ها اعم از عمرانی، فرهنگی و… در دید مردم بسیار موثر است، لذا رفتار غیردینی و ناشایست شرکتکنندگان در نوع نگاه مردم نسبت به موارد مذکور بسیار مضر خواهد بود.)
تأثیرپذیری مردم منطقه از فرهنگ شهرنشینی و غیربومی و تمایل به تشبه به سطح زندگی و رفتار شهری براثر تعامل با شرکتکنندگان در سفر. (رعایت سادهزیستی، دقت در تعاملات و خودداری از تجملگرایی توسط شرکتکنندگان تا حدود زیادی این معضل را برطرف خواهد کرد)
ایجاد تلقی وابستگی شرکتکنندگان در سفر به جناح،گروه، حزب یا خطوط فکری خاص و وجود نیت غیرخدایی شرکتکنندگان در کارها و به تبع موضعگیری مردم منطقه در مقابل این امر. (در دیدارها، صحبتها، جلسات عمومی و… باید نهایت دقت را در خودداری از رفتارهایی که شبهة وابستگی مجموعة برگزارکنندگان به جناح یا حزب یا مسئول خاصی را ایجاد میکند، لحاظ کرد.)
ترویج زهد بی حد و اندازه، تجربه ی انذار بیش از اندازه ی گروهی، باعث شده بود که دختران روستا حتی زمان خواب با پوشش کامل باشند و این رفتارهای خارج از عرف جوانان روستا باعث ترد آن ها توسط خانواده هایشان شد.
مشارکت اهالی را از مهم ترین محورهای فعالیت ها بدانیم، متاسفانه در موارد بسیاری دیده می شود که اعضا گروه تمام فعالیت ها را انجام می دهند و سهمی برای مشارکت اهالی، بخصوص جوانان و نوجوانان در نظر نمی گیرند. و طبیعی است که در این صورت بعد از رفتن گروه، مردم نه تجربه ای دارند و نه روشی برای ادامه مسیر.
نباید به مردم منطقه گفت که شما محروم هستید یعنی نباید به گونه رفتار شود که این حس به آن ها القا شود.
اهدافی که برای افراد جامعه روستایی ترسیم می شود می بایست متناسب با پتانسیل های مناطق روستایی باشد.
استانداردهای منطقه شناسایی و تعیین شود و طبق آن عمل گردد و ما با استاندارهای خودمان و یا به عبارتی با استاندارهای جامعه شهری و دانشگاهی رفتار نکنیم.مثلا شاید بین خودمان یک حرف و یا شوخی کاملا عادی باشد ولی در بین مردم روستا اینگونه نباشد.
مکاتبه، ارتباط و پیگیری جهت جذب امکانات و تجهیزات فرهنگی از وزارتخانه و نهادها و سازمان های فرهنگی کشور و استان مربوطه.
اعلام نیازمندی ها و تجهیزات عمومی به کمیته پشتیبانی.
اعلام ریز برنامه ها، برآورد مالی و جدول دقیق پیگیری های کمیته به مسئول اردو.
فرهنگ خارجی / سر فصل فعالیت های فرهنگی خارجی در روستا
0ارجاع
0دیدگاه
نمونه ای از فعالیت های فرهنگی قابل اجرا توسط گروه های جهادی به شرح زیر است.
این فعالیت ها به دو دسته عمومی (که مخاطب آن همه ی مردم روستا می باشند) و تخصصی (مخاطب با رده های سنی خاص) تقسیم می شوند.
ناگفته روشن است که برخی از عناوین در رده های سنی مختلف مشترک هستند اما محتوای کلاس با توجه به مخاطب دارای سطح های متفاوتی است. (بعنوان مثال: آموزش های لازم در کلاس روخوانی قرآن برای کودک با نوجوان و جوان تفاوت می کند.)
عمومی
حضور روحانی گروه در بین مردم و شرکت در فعالیت های روزمره آن ها و انتقال معارف دینی در قالب این فعالیت ها. با موضوعاتی چون: اثرات بد ماهواره و فرهنگ استفاده درست از منابع طبیعی، تمیزی و نظافت منزل و محیط روستا ( لایروبی قنوات، استخر و...) و اطراف خانه در روستاها
توجیه مردم منطقه در مورد استفاده از ظرفیت های موجود در روستا (از جمله دامپروری، کشاورزی و....)
حل اختلافات منطقه ای بوسیله افراد موجه موجود در منطقه که مورد وثوق همه اهالی باشد
برگزاری نماز های یومیه بصورت جماعت و با محوریت مسجد هر روستا
برگزاری مراسمات مذهبی و هیئت در هر روستا
برگزاری هیئت در شهرستان از طریق تجمیع هیات های شهرستان و تشکیل دسته عزاداری و مجلس روضه در مرکز شهرستان.
از مثال های موفق این کار می توان به فعالیت گروه جهادی دانشگاه شاهد در شهرستان منوجان اشاره کرد که درتعامل با هیئات مذهبی و دستگاه های اجرایی و نظارتی شهرستان منوجان و سایر تشکلهای جهادی فعال درشهرستان مزبور، سنت زیبایی را در شهرستان بنا نهاده اند. از دو سال پیش که ایام سوگواری فاطمیه با ایام نوروز،مصادف شده است، این مجموعه در اقدامی هماهنگ و برنامه ریزی شده، برنامه ای را جهت تجمع عزاداران فاطمی در مرکز شهرستان تدارک می بینند. در این برنامه دسته های هیئات شهری و روستایی در قالب دسته ای مشترک فاصله بین دو مسجد بزرگ دو طرف مرکز شهرستان را دسته روی و اقامه عزا می نمایند. بعد از دسته روی نیز سخنرانی و مداحی توسط مدعوینی صاحب سبک و صاحب نفس انجام می شود.
برگزاری نمایشگاه و مراسمات در مناسبت های خاص.
برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه در روستا.
برگزاری یک برنامه ی جمعی در روستا و اجرای مراسم های فرهنگی و مذهبی به مناسبت ایام مذهبی و ملی مثل: یادواره شهدا، جشن تشرف(تکلیف)، جشن میلاد یکی از ائمه (ع) با توجه به زمان حضور، برگزاری مراسمات دعا، زیارت، مدیحه سرایی و نوحه خوانی. برپایی دعای ندبه، برپایی دعای کمیل
جمع کردن وصیت نامه شهدای منطقه برای گردآوری این نوشته ها.
دیدار با خانواده های شهدا، ایثارگران، آزادگان، متنفذین منطقه، محرومین و ...
سرزدن به خانواده ها با روحانی اردو و لیست کردن مشکلات و درد دل با مردم.
فرهنگ سازی کتابخوانی و برگزاری نمایشگاه کتاب.
تجهیز مکان های فرهنگی و مذهبی. مانند: کتابخانه(در موضوعات مختلف مذهبی، علمی، سیاسی و...)، مساجد، دارالقرآن و...
تهیه و توزیع ارزاق نیازمندان: بدون ایجاد روحیه گداپروری و یا توقع و خدای ناکرده توهین و تحقیر اهالی و همچنین حفظ آبروی نیازمندان.
برای پخش ارزاق طوری فضا سازی شود که افراد گمان کنند که توزیع اقلام به صورت تصادفی صورت می گیرد و همچنین اعلام عمومی نگردد و اینکار کاملا مخفیانه صورت گیرد.
تغییر چهره منطقه با فضاسازی و ایجاد جو فرهنگی در منطقه مانند: برد مخصوص شهدا، احادیث و روایات، سخنان بزرگان و علما، تصاویر جهادی و شهدا، نصب پرچم و پلاکارد های مذهبی، پخش نواها و آهنگ های مذهبی، اسلامی و انقلابی، تعویض عکس ها و پرچم های قدیمی و مستهلک منطقه، نصب تصاویر شهدای منطقه، تهیه جعبه های دیواری با مطالب فرهنگی و.. البته در فضاسازی روستا می بایست حد اعتدال رعایت گردد و به گونه ای نباشد که محیط روستا به کلی تغییر کند.
تغییر چهره مدارس (دیوار نویسی و نقاشی با کمک دانش آموزان).
هماهنگی با نیروی انتظامی برای برگزاری کلاس پیش گیری از اعتیاد به مواد مخدر در روستا.
پیاده روی عمومی.
برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب.
برگزاری نمایشگاه کتاب.
برگزاری دیدار با خانواده شهدا روستا.
اعزام روانشناس ارزشی با عقاید اسلامی و مشاور دینی به افرادی که نیاز دارند.
پخش فیلم برای روستائیان از طریق ویدئو پروژکتور.
انتشار نشریه یا ویژه نامه در قبل، حین و بعد از برگزاری اردو.
اعزام روانشناس های مذهبی بعنوان مشاور (در انتخاب مشاوران دقت کنیم، که تجربه و شناخت کافی از فضاو آداب و رسوم روستا را داشته باشند.
در تقسیم بندی های رایج اصولا مخاطب به سه دسته کودک (قبل از سنین دبستان)، نوجوان (از دبستان تا دبیرستان) و جوان تقسیم بندی می شوند، اما جمعیت برخی از روستا ها بگونه ایست که بین گروه کودک و نوجوان بایستی گروه سومی تعریف کرد. تقسیم بندی زیر شامل سه دسته اصلی است. بدیهی است که در روستاهایی که این رده ی سنی چهارم اضافه می شود برنامه ریزی کلاس و طرح درس به عهده مسئول فرهنگی و با توجه به نیاز مخاطب است.
در فعالیت های فرهنگی بیشتر تمرکزمان روی نوجوانان و کودکان است چون امکان ایجاد تغییر روحی و انتقال در آن ها بیشتر است و از اهداف اصلی اردو مسائل فرهنگی است
اصلاح کننده باشد نه مخرب.
به گونه ای باشد که شخص مجرم متوجه شود که مستحق تنبیه است نه به وی ظلم شده.
دارای مراتب باشد (تذکر، اخطار، احضار، تعلیق، اخراج،... )
وسیله ای برای طرد یا حذف دیگران نباشد.
با توجه به جمیع معیارهای اعتقادی، اخلاقی، و لحاظ مقتضیات جامعه صورت پذیرد.
همراه با قاطعیت باشد.
اگر در حضور دیگران نباشد اثرش بیشتر است ولی بعضی مواقع باید در حضور دیگران باشد.
تنبیه نه در باره خود شخص باشد بلکه در ارتباط با خطای شخص باشد.
بازی و ورزش
تأکید بر بازی های محلی
دقت در هدفمند بودن بازیها و آموزش حین بازی بدین صورت که می توانیم بسیارهای از کارهای آموزشیمان را در غالب بازی های متنوع ارائه دهیم
انتخاب بازی های گروهی
شرکت و همراهی مربی در بازی ها (استفاده بهینه از فضای شاد ورزش برای تعلیم و تربیت)
برگزاری جشنواره های ورزشی به صورت نوبه ای در روستاها و در مواقعی که همه اهالی حضور دارند
مختص زنان
درصورت عدم حضور خواهران، با حفظ حریمهای شرعی و در قالب برنامههای کلی میتوان برای زنان برنامههایی تعریف کرد ولی در صورت حضور و شرکت خواهران در کلاس های فرهنگی گروه، برنامههای مفصلی قابلیت اجرا دارد .
نکات لازم در برنامه ریزی ها به صورت کلی عبارتند از:
حفظ تناسب برنامهها با نقش کلیدی زن در تربیت فرزند و فضای خانواده.
رعایت موقعیت و جایگاه اجتماعی زنان درمنطقه. (جایگاه اجتماعی زنان در جوامع روستایی بسیار خاص است و برای اجرای برنامههای مربوط به زنان حساسیتهای اجتماعی و خصوصیات فرهنگی جامعة انسانی مناطق مورد نظر را باید کاملاً شناخت و بر طبق آن برنامهریزی کرد)
در نظر گرفتن نقش زن در خانواده در کلاس ها و برنامه های فرهنگی
عموم مردم
اجرای برنامههایی با رویکرد ترویج روحیه نشاط، امید، همدلی و وحدت و کار دربین مردم منطقه. (تلاش برای مشارکت مردم در برنامههای خدماتی مثل فعالیت های عمرانی،کشاورزی و برپایی جلسات عمومی ذاتا موجب افزایش روحیه مردم خواهد بود اما جهتگیری فرهنگی برنامهها را نیز باید براین محور قرارداد و به خصوص در روابط کلامی با مردم باید امید و نشاط را در آن ها تشدید نمود)
تعریف برنامهها در راستای ترویج فرهنگ اسلامی و افزایش سطح معرفت مردم (بعنوان مثال برگزاری جلسات سخنرانی، برپایی نماز جماعت، برپایی جلسات دعا، دیدار با اهالی و خانوادههای شهدا و…)
نخبگان منطقه
ارائه برنامه و راهکار برای اجرای برنامههای فرهنگی در منطقه به وسیله این افراد.
انجام فعالیتهایی در راستای حمایت و تقویت جایگاه نخبگان محلی و افزایش توان اجرایی آن ها. (بطورمثال معرفی آن ها بعنوان رابطین فرهنگی برگزارکنندگان سفردر منطقه، کمک به آن ها از طریق در اختیارگذاردن اقلام فرهنگی و…)
انتشار نشریه توسط نخبگان منطقه و توزیع آن
تعریف ساز و کار ارتباط با مخاطبین پس از سفر (ارتباط مستمر)
پیوندی که میان جهادگران و اهالی روستا بواسطه ی حضور جهادگران در منطقه شکل می گیرد می تواند گامی مؤثر در جهت نشر روحیه ی جهادی و حفظ انگیزه و موجب تلاش و تکاپو در بین اهالی باشد. اما این پیوند نیازمند مستحکم شدن در طول زمان اردو و استمرار آن پس از اردو است.
دادن تلفن، پخش پاکتنامه با نشانی مکتوب شرکتکنندگان در سفر برروی آن در بین دانشآموزان منطقه و…از راه های استحکام بخشیدن به این پیوند است. این ابزار علیرغم سادگی، در برآوردن اهداف تعیین شده برای ارتباط با منطقه، مؤثر هستند.
اقدامات
ایجاد وابستگی و علاقه افراطی میان مربی و دانشآموز و واردشدن ضربه روحی به دانشآموزان پس از اتمام دوره و دوری از مربیان (در میزان صمیمیت و ابزار محبت به دانشآموزان باید حد اعتدال را رعایت نمود)
عدم تعریفساز و کار ارتباط با دانشآموزان پس از سفر موجب ناتمام ماندن حرکت فرهنگی آغاز شده در منطقه است.
عدم تدوین محتوا برای کلاس ها در قالب جزوات یا… پیش از سفر موجبات سردرگمی و ناتوانی مربیان در بهرهبرداری از کلاس ها را فراهم میآورد.
عدم هدف گذاری دقیق، زمان بندی و تعیین تعداد و مراحل اجرایی و محتوایی کلاس ها، توان ارزیابی نتایج کلاس ها را از مسئولین سلب میکند.
رفتار ناشایست شرکتکنندگان بعنوان مبلغ و فراهمآوردن موجبات بدبینی نسبت به دین، قشر مذهبی یا نظام جمهوری اسلامی. (ازآنجا که تک تک حرکات و رفتارهای شرکتکنندگان حین تمام فعالیت ها اعم از عمرانی، فرهنگی و… در دید مردم بسیار موثر است، لذا رفتار غیردینی و ناشایست شرکتکنندگان در نوع نگاه مردم نسبت به موارد مذکور بسیار مضر خواهد بود.)
تأثیرپذیری مردم منطقه از فرهنگ شهرنشینی و غیربومی و تمایل به تشبه به سطح زندگی و رفتار شهری براثر تعامل با شرکتکنندگان در سفر. (رعایت سادهزیستی، دقت در تعاملات و خودداری از تجملگرایی توسط شرکتکنندگان تا حدود زیادی این معضل را برطرف خواهد کرد)
ایجاد تلقی وابستگی شرکتکنندگان در سفر به جناح،گروه، حزب یا خطوط فکری خاص و وجود نیت غیرخدایی شرکتکنندگان در کارها و به تبع موضعگیری مردم منطقه در مقابل این امر. (در دیدارها، صحبتها، جلسات عمومی و… باید نهایت دقت را در خودداری از رفتارهایی که شبهة وابستگی مجموعة برگزارکنندگان به جناح یا حزب یا مسئول خاصی را ایجاد میکند، لحاظ کرد.)
ترویج زهد بی حد و اندازه، تجربه ی انذار بیش از اندازه ی گروهی، باعث شده بود که دختران روستا حتی زمان خواب با پوشش کامل باشند و این رفتارهای خارج از عرف جوانان روستا باعث ترد آن ها توسط خانواده هایشان شد.
مشارکت اهالی را از مهم ترین محورهای فعالیت ها بدانیم، متاسفانه در موارد بسیاری دیده می شود که اعضا گروه تمام فعالیت ها را انجام می دهند و سهمی برای مشارکت اهالی، بخصوص جوانان و نوجوانان در نظر نمی گیرند. و طبیعی است که در این صورت بعد از رفتن گروه، مردم نه تجربه ای دارند و نه روشی برای ادامه مسیر.
نباید به مردم منطقه گفت که شما محروم هستید یعنی نباید به گونه رفتار شود که این حس به آن ها القا شود.
اهدافی که برای افراد جامعه روستایی ترسیم می شود می بایست متناسب با پتانسیل های مناطق روستایی باشد.
استانداردهای منطقه شناسایی و تعیین شود و طبق آن عمل گردد و ما با استاندارهای خودمان و یا به عبارتی با استاندارهای جامعه شهری و دانشگاهی رفتار نکنیم.مثلا شاید بین خودمان یک حرف و یا شوخی کاملا عادی باشد ولی در بین مردم روستا اینگونه نباشد.
مکاتبه، ارتباط و پیگیری جهت جذب امکانات و تجهیزات فرهنگی از وزارتخانه و نهادها و سازمان های فرهنگی کشور و استان مربوطه.
اعلام نیازمندی ها و تجهیزات عمومی به کمیته پشتیبانی.
اعلام ریز برنامه ها، برآورد مالی و جدول دقیق پیگیری های کمیته به مسئول اردو.
فرهنگ خارجی / سر فصل فعالیت های فرهنگی خارجی در روستا
0ارجاع
0دیدگاه
نمونه ای از فعالیت های فرهنگی قابل اجرا توسط گروه های جهادی به شرح زیر است.
این فعالیت ها به دو دسته عمومی (که مخاطب آن همه ی مردم روستا می باشند) و تخصصی (مخاطب با رده های سنی خاص) تقسیم می شوند.
ناگفته روشن است که برخی از عناوین در رده های سنی مختلف مشترک هستند اما محتوای کلاس با توجه به مخاطب دارای سطح های متفاوتی است. (بعنوان مثال: آموزش های لازم در کلاس روخوانی قرآن برای کودک با نوجوان و جوان تفاوت می کند.)
عمومی
حضور روحانی گروه در بین مردم و شرکت در فعالیت های روزمره آن ها و انتقال معارف دینی در قالب این فعالیت ها. با موضوعاتی چون: اثرات بد ماهواره و فرهنگ استفاده درست از منابع طبیعی، تمیزی و نظافت منزل و محیط روستا ( لایروبی قنوات، استخر و...) و اطراف خانه در روستاها
توجیه مردم منطقه در مورد استفاده از ظرفیت های موجود در روستا (از جمله دامپروری، کشاورزی و....)
حل اختلافات منطقه ای بوسیله افراد موجه موجود در منطقه که مورد وثوق همه اهالی باشد
برگزاری نماز های یومیه بصورت جماعت و با محوریت مسجد هر روستا
برگزاری مراسمات مذهبی و هیئت در هر روستا
برگزاری هیئت در شهرستان از طریق تجمیع هیات های شهرستان و تشکیل دسته عزاداری و مجلس روضه در مرکز شهرستان.
از مثال های موفق این کار می توان به فعالیت گروه جهادی دانشگاه شاهد در شهرستان منوجان اشاره کرد که درتعامل با هیئات مذهبی و دستگاه های اجرایی و نظارتی شهرستان منوجان و سایر تشکلهای جهادی فعال درشهرستان مزبور، سنت زیبایی را در شهرستان بنا نهاده اند. از دو سال پیش که ایام سوگواری فاطمیه با ایام نوروز،مصادف شده است، این مجموعه در اقدامی هماهنگ و برنامه ریزی شده، برنامه ای را جهت تجمع عزاداران فاطمی در مرکز شهرستان تدارک می بینند. در این برنامه دسته های هیئات شهری و روستایی در قالب دسته ای مشترک فاصله بین دو مسجد بزرگ دو طرف مرکز شهرستان را دسته روی و اقامه عزا می نمایند. بعد از دسته روی نیز سخنرانی و مداحی توسط مدعوینی صاحب سبک و صاحب نفس انجام می شود.
برگزاری نمایشگاه و مراسمات در مناسبت های خاص.
برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه در روستا.
برگزاری یک برنامه ی جمعی در روستا و اجرای مراسم های فرهنگی و مذهبی به مناسبت ایام مذهبی و ملی مثل: یادواره شهدا، جشن تشرف(تکلیف)، جشن میلاد یکی از ائمه (ع) با توجه به زمان حضور، برگزاری مراسمات دعا، زیارت، مدیحه سرایی و نوحه خوانی. برپایی دعای ندبه، برپایی دعای کمیل
جمع کردن وصیت نامه شهدای منطقه برای گردآوری این نوشته ها.
دیدار با خانواده های شهدا، ایثارگران، آزادگان، متنفذین منطقه، محرومین و ...
سرزدن به خانواده ها با روحانی اردو و لیست کردن مشکلات و درد دل با مردم.
فرهنگ سازی کتابخوانی و برگزاری نمایشگاه کتاب.
تجهیز مکان های فرهنگی و مذهبی. مانند: کتابخانه(در موضوعات مختلف مذهبی، علمی، سیاسی و...)، مساجد، دارالقرآن و...
تهیه و توزیع ارزاق نیازمندان: بدون ایجاد روحیه گداپروری و یا توقع و خدای ناکرده توهین و تحقیر اهالی و همچنین حفظ آبروی نیازمندان.
برای پخش ارزاق طوری فضا سازی شود که افراد گمان کنند که توزیع اقلام به صورت تصادفی صورت می گیرد و همچنین اعلام عمومی نگردد و اینکار کاملا مخفیانه صورت گیرد.
تغییر چهره منطقه با فضاسازی و ایجاد جو فرهنگی در منطقه مانند: برد مخصوص شهدا، احادیث و روایات، سخنان بزرگان و علما، تصاویر جهادی و شهدا، نصب پرچم و پلاکارد های مذهبی، پخش نواها و آهنگ های مذهبی، اسلامی و انقلابی، تعویض عکس ها و پرچم های قدیمی و مستهلک منطقه، نصب تصاویر شهدای منطقه، تهیه جعبه های دیواری با مطالب فرهنگی و.. البته در فضاسازی روستا می بایست حد اعتدال رعایت گردد و به گونه ای نباشد که محیط روستا به کلی تغییر کند.
تغییر چهره مدارس (دیوار نویسی و نقاشی با کمک دانش آموزان).
هماهنگی با نیروی انتظامی برای برگزاری کلاس پیش گیری از اعتیاد به مواد مخدر در روستا.
پیاده روی عمومی.
برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب.
برگزاری نمایشگاه کتاب.
برگزاری دیدار با خانواده شهدا روستا.
اعزام روانشناس ارزشی با عقاید اسلامی و مشاور دینی به افرادی که نیاز دارند.
پخش فیلم برای روستائیان از طریق ویدئو پروژکتور.
انتشار نشریه یا ویژه نامه در قبل، حین و بعد از برگزاری اردو.
اعزام روانشناس های مذهبی بعنوان مشاور (در انتخاب مشاوران دقت کنیم، که تجربه و شناخت کافی از فضاو آداب و رسوم روستا را داشته باشند.
در تقسیم بندی های رایج اصولا مخاطب به سه دسته کودک (قبل از سنین دبستان)، نوجوان (از دبستان تا دبیرستان) و جوان تقسیم بندی می شوند، اما جمعیت برخی از روستا ها بگونه ایست که بین گروه کودک و نوجوان بایستی گروه سومی تعریف کرد. تقسیم بندی زیر شامل سه دسته اصلی است. بدیهی است که در روستاهایی که این رده ی سنی چهارم اضافه می شود برنامه ریزی کلاس و طرح درس به عهده مسئول فرهنگی و با توجه به نیاز مخاطب است.
در فعالیت های فرهنگی بیشتر تمرکزمان روی نوجوانان و کودکان است چون امکان ایجاد تغییر روحی و انتقال در آن ها بیشتر است و از اهداف اصلی اردو مسائل فرهنگی است