۱۳۹۸-۸-۱۰، ۰۶:۵۲ عصر
صیر).
مسائل فنی
توجه به فرم و قالب ارائه محتوا در کار رسانهای به همان اندازه اهمیت دارد که خود محتوا از اهمیت برخوردار است. صحیح نبودن مطالب از نظر نگارشی، صفحه آرایی ضعیف و در مجموع ارائه نشریه بی بر و رو، ولو اینکه بهترین محتوا را هم گردآوری شده باشند، حس دلزدگی را در مخاطب به وجود آورده و از مخاطبین نشریه میکاهد. لذا رعایت نکات فنی در نشریه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
مسائل فنی / انتخاب آرم یا لوگو
0ارجاع
0دیدگاه
لوگو نماد نشریه است و نام و طرح آن باید حاوی رویکرد نشریه باشد. بنابراین خیلی خوب است که در ابتدای کار یک لوگوی خوب برای نشریه انتخاب کرد و در طول سال تغییرش نداد تا مخاطبان، نشریه را با لوگوی آن بشناسند و ارتباط برقرار کنند.
مسائل فنی / ویرایش مطالب
1ارجاع
0دیدگاه
این کار میتواند بر عهده سردبیر قرار گیرد که متن مقالات، مصاحبهها، گزارشها و... را بخواند و از لحاظ نگارشی و ادبی ویرایش کند (دانشگاه تهران). میتوان یک نفر را هم مسئول ویرایش مطالب قرار داد (دانشگاه شریف، دانشکده مکانیک دانشگاه تهران).
برای این که دانشجویان اصول اولیه نگارشی را رعایت کنند و کار ویراستار راحت تر شود، خوب است در یک جزوه (فایل) اصول و قواعد نگارشی به نویسندگان داده شود، در این زمینه هم موارد آمادهای موجود است (رجوع شود به بستههای پشتیبان) و هم میتوان یک چنین جزوهای را توسط یکی از نیروهای توانمند نشریه تدوین نمود تا بقیه و به خصوص ورودی های جدید از آن بهره ببرند (دانشگاه شریف).
یک افزونه فارسی تحت عنوان «ویراستیار» برای برنامه word ساخته شده که رایگان است و با نصب آن بر روی رایانه، به برنامه ورد اضافه میشود و در زمینه ویراستاری نگارشی و ادبی، این کار را به صورت خودکار بعد از نوشتن متن انجام میدهد. این برنامه به راحتی و بدون هیچ هزینهای از طریق اینترنت قابل دریافت است (رجوع شود به بسته های پشتیبان).
مسائل فنی / صفحه بندی
0ارجاع
0دیدگاه
بر عکس آن چیزی که به نظر میآید، صفحه آرایی نشریه کار دشوار و زمان بری است. به وضوح مشهود است که ظاهر نشریه تاثیر بسزایی در القای پیام به دانشجو دارد و خود جای ساعتها کار دارد. لذا کسی که این وظیفه را قبول میکند در ابتدا باید خودش شم سیاسی - فرهنگی خوبی داشته باشد و نیز حاضر باشد وقت کافی بگذارد (دانشگاه شریف).
برای بهبود و کاهش زمان صفحه بندی می توان ابتدای سال طراحی را انجام داد و چند قالب کلی برای نشریه آماده کرد و در طی سال از آن یا با اندکی تغییر استفاده کرد. در این صورت، مهمترین مشکل صفحه بند و سردبیر تعداد کلمات خواهد بود، زیرا نویسندگان باید یک حدودی را برای تعداد کلمات مطالب رعایت کنند. درباره فونت و سایز مطالب هم بهتر است فونت نشریه همیشه یکی باشد؛ یک بار میترا نباشد و یک بار نازنین. بزرگی و کوچکی مطالب نشریه یکی باشد. مثلاً اگر فونت مطالب را گذاشتند ۱۱.۵ میترا، همیشه همان باقی بماند. و در دید مخاطب خیلی تاثیر دارد. تیترها هم باید در چشم باشد (دانشگاه تهران).
در مورد زمان صفحه بندی نیز بیان این نکته ضروری است که برای بررسی نهایی و اعمال تغییرات احتمالی مورد نیاز، لازم است صفحه بندی تا عصر روز قبل از انتشار به پایان رسیده باشد (دانشگاه تهران)
اندازه نشریه
منظور از نشریه، یک مجله ی بیست، سی صفحه ای با قطعِ آ 4 و مطالب بلند و صفحه آراییِ زشت نیست! قطع و تعداد صفحات نشریه ارتباط مستقیمی با نوع نشریه دارد؛ اینکه نشریه هفته نامه است یا روزنامه، تحلیلی است یا خبری و یا ترکیبی از اینها. واضح است که یک نشریه تخصصی علمی را در یک صفحه نمیتوان چاپ کرد، ولی یک نشریه خبری صرف را میتوان در یک صفحه هم ارائه کرد.
نرم افزارهای مورد نیاز
در انتخاب نرم افزار صفحه بندی بهتر است از نرم افزار های قوی مثل adobe indesign استفاده شود. نرم افزار Adobe InDesign مشکلی با نیم فاصله و ... که در Microsoft Word و publisher وجود دارد، ندارد و کارکردش خیلی بهتر از این نرم افزارها است. کار صفحه بند و ویراستار با این نرم افزار خیلی راحت تر است (دانشگاه تهران). کار با برنامههایی مثل photoshop برای بستن نشریه سخت است، ضمن آنکه این برنامه ها اساساً مخصوص این کار نیستند. در ضمن اگر با برنامهای مثل Microsoft Word و publisher نشریه بسته شود، مطمئناً نشریه دندان گیری نخواهد شد. البته برنامه photoshop برای طراحی جلد نشریه بسیار مفید است. چند نفری باید باشند که خیلی خوب به Adobe InDesign و photoshop مسلط باشند. از آنجا که این ها فارغ التحصیل می شوند، باید نسل جدید را آورد تا یاد بگیرند، لذا هر سال باید دوره های آموزش و رفع اشکال برای جدیدترها برگزار شود تا مشکلی در این زمینه نباشد (دانشگاه تهران، دانشگاه بیرجند). (برای دریافت آموزش Adobe InDesign به بسته های پشتیبان رجوع شود)
مسائل فنی / چاپ
4ارجاع
0دیدگاه
در زمینه چاپ به خاطر اهمیت این مرحله به تفصیل به مولفه های «مسئول چاپ»، «تعداد چاپ»، «زمان چاپ»، «کیفیت چاپ»، «هزینه چاپ»، و «انتشارات چاپ» پرداخته ایم.
مسئول چاپ
بسته به نوع فرآیند چاپ باید یک یا چند نفر مسئول چاپ نشریه باشند. اگر کار چاپ از صفر تا صد به یک چاپ خانه سپرده شود، صرفاً باید فایل به دست آنها رسانده شود و در نهایت نشریات آماده شده را تحویل می گیریم. احیاناً بحث پرداخت هزینه ها هم برای هر شماره مطرح است، در این صورت نیاز به کار زیادی نیست و پیگیری ها توسط یک نفر قابل انجام است. ولی اگر روند کار به این نحو است که فایل نشریه به مراکز کپی برده میشود و بعد از چاپ نیاز به منگنه کردن برگه ها هست، نیاز است چند نفر برای این کار در نظر گرفته شوند.
تعداد چاپ
تعداد باید طوری انتخاب شود که نه اسراف شود و نه این که کمتر از میزان مصرف چاپ شود. بعد از چند بار چاپ مشخص می شود که چه تعداد نشریه برداشته می شود. به عنوان مثال برای نشریه ای که در خوابگاه پخش می شود بهتر است که به ازای هر اتاق یک نشریه در نظر گرفته شود (دانشگاه باهنر کرمان).
زمان چاپ
نشریه باید سر وقت چاپ شود. مثلاً اگر قرار است نشریه یکشنبه صبح توزیع شود باید تا شنبه شب چاپ شده باشد تا به موقع برای توزیع آماده باشد. نشریاتی هم که صبح زود توزیع نمیشوند را میتوان در همان روز توزیع به چاپ رساند. اگر زمان چاپ و توزیع نشریه هم در اواخر هفته در نظر گرفته شود عملاً نشریه به سوخت رفته است؛ چرا که روزهای ابتدایی هفته را برای توزیع از دست داده ایم.
کیفیت چاپ
کیفیت کاغذ و چاپ نشریه باید در حد مناسبی باشد. البته نه در حدی که هزینه چاپ خیلی زیادی داشته باشد. مثلاً اگر قرار است نشریه برای اساتید چاپ شود خوب است جلد رنگی باشد اما برای دیگران می توان از چاپ سیاه و سفید استفاده کرد (دانشکده مکانیک دانشگاه تهران).
هزینه چاپ
در برخی از دانشگاه ها هزینه چاپ توسط خود بسیج پرداخت می شود، اما می توان بخشی از هزینه را از دانشگاه گرفت و طبق قانون نشریات دانشجویی این همکاری باید توسط دانشگاه در زمینه کمک به چاپ نشریات دانشجویی صورت پذیرد (دانشکده مکانیک دانشگاه تهران، برای مشاهده آیین نامه قانون نشریات دانشجویی رجوع شود به بسته های پشتیبان). اگر نشریه به اندازهای قوی و مخاطب پسند باشد که حتی اگر مبلغ هم برایش تعیین نمایید، خریدار داشته باشد، در این صورت میتوان بخشی از هزینه را از خود مخاطبین دریافت نمود. برای مثال یک نشریه قوی علمی تخصصی را در فضای دانشکده میتوان به فروش رساند و در صورتی که از نظر علمی مفید باشد، مخاطب خود را خواهد داشت. برای کاهش هزینهها و فروش نشریه میتوان فایل نشریه را به واحدهای کپی داد و هر کس نشریه را خواست با مراجعه به واحد کپی با هزینه خود نشریه را چاپ کند (دانشگاه یاسوج). البته نکتهای که در تمامی کارهای فرهنگی باید در نظر داشت این است که در زمینه هزینه کردن برای بیان حرفهای انقلاب نباید ترسید و هزینه صحیح و به جا اسراف شمرده نشود. ضمن آنکه از هزینههای بی جا و بی نتیجه و یا اهمال کاریهایی که منجر به اتلاف بیت المال میشود باید پرهیز نمود و در این زمینه حساس بود (در واقع افراط و تفریط در این زمینه هر دو مضر است).
انتشارات
میتوان همه کارهای چاپ در بسیج اعم از نشریه، پوستر و ... را به یک چاپ خانه خاص داد و قرارداد سالیانه بست و هزینه ها را به میزان زیادی کاهش داد (دانشگاه تهران). همچنین می توان کار چاپ را در چاپخانه یا مراکز کپی دانشگاه صورت داد که از تخفیف دانشجویی برخوردارند (دانشگاه امام صادق، دانشگاه علم و صنعت).
توزیع
بعد از چاپ نشریه به قسمت های مختلف بسیج دانشجویی ارسال می شود تا آن را تا مکان های مختلف توزیع کنند. به علت اهمیت ویژه این بخش به صورت مستقل به آن پرداخته ایم.
توزیع / اهمیت توزیع
0ارجاع
0دیدگاه
توزیع نشریه در بالا بردن ضریب تاثیر گذاری نشریه در فضای دانشگاه بسیار موثر است. اگر نشریه وزین و پر محتوا تهیه شود ولی خوب پخش نگردد، تنها زحمت دست اندر کاران آن است که به هدر میرود. ولی اگر نشریه ضعیف باشد و خوب و قوی پخش شود بسیار تاثیرگذارتر است و در بین دانشجویان از جایگاه بالاتری برخوردار خواهد بود (دانشگاه شریف).
توزیع / نحوه و مکان های توزیع
2ارجاع
0دیدگاه
توزیع نشریه کار سخت و وقت گیری است. کسی که چنین پستی را برعهده میگیرد باید دغدغهمند باشد و متوجه این نکته باشد که با اهمال وی چند ده هزار تومان از پول بیت المال و چند ده نفر ساعت کار است که به هدر میرود (دانشگاه شریف). محل مناسب برای پخش نشریه بستگی به فضای دانشگاه دارد ولی به طور معمول مسجد دانشگاه و خوابگاه و سلف از محلهایی است که باید مورد توجه خاص قرار گیرند. معمولاً در این مکان ها آمار توزیع بالا بوده و نشریه خیلی خوب برداشته می شود، چرا که همه می بینند. بیشترین تمرکز باید روی مسجد دانشگاه و خوابگاه ها باشد (دانشگاه تهران). نکته دیگر آنکه پس از قرار دادن نشریه در سلف و مسجد باید به آن سر زد چون امکان دارد نشریه تمام شده باشد و یا در اثر باد بر زمین ریخته باشد. یا حتی ممکن است عده ای مغرضانه کاری در جهت جلوگیری از پخش انجام دهند. لذا باید به محل توزیع نشریات سرکشی نمود (دانشگاه شریف).
در مورد توزیع نشریه توسط خواهران نکتهای که باید توجه داشت این است که به آنها تذکر داده شود تا در صورتی که تعدادی از نشریات باقی ماند تا قبل از چاپ شماره بعدی آنها را به برادران تحویل دهند تا توزیع شوند و نشریهای اسراف نشود (دانشگاه شریف).
انواع توزیع
به طور کلی دو نوع توزیع داریم؛ توزیعِ توزیعمحور و توزیعِ فضاساز. در روش اول هدف رساندنِ نشریه به دستِ مخاطب است، هرچه بیشتر، بهتر؛ اما در دومی، فضاسازی و ایجاد گعدههای بحث و گفتگوست که اصالت دارد، نه توزیعِ نشریه. بسته به فضای دانشگاه، میتوان روشهای بسیاری برای دو مدلِ بالا طراحی کرد، مثلا گاهی اوقات، اینکه کسی پشت میز نشریات بنشیند، خیلیها را از برداشتنِ نشریه منصرف میکند، بهتر است در این مراکز کسی ننشیند، همین که کسی جلوی نشریات نمی ایستد فضاسازیست و خجالتزدگی عدهای را برطرف می کند. پس اگر هدف توزیعِ با تعداد بالا است، توزیع کننده ای نباشد بهتر است و اگر فضاسازی مدنظر است، توزیع کننده باید با فریاد زدنِ تیترهای نشریه، راه انداختن و پیشبردنِ بحث و خلاصه فضاسازیِ مثبت، مخاطبان را به پشت میز کشانده و زمینه بحث با آنها فراهم می شود. نوشتن تیترهای مهمِ نشریه با فونت درشت و نصب کردنِ آنها در محلهای توزیع، نصب یک پایه با لوگوی نشریه و امثال اینها میتواند در توزیعِ بهتر (به هر دو معنیِ فوق) کمک کند.
اساتید
نباید از اساتید که نقش بسزایی در ساخت ذهنیت دانشجویان دارند غافل شد و باید برای آنها به صورت ویژه کار کرد. یکی از مخاطبان اصلی نشریه اساتید هستند. پس باید نشریه را به اتاق های آنها ارسال کرد و حتی برای تکریم شأن آنها با حضور در اتاق های اساتید نشریه را به آنها تحویل دهیم (دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکده مکانیک دانشگاه تهران، دانشگاه تهران). حتی به خاطر اهمیت اساتید می توان نشریات را با جلد رنگی برای آنها ارسال کرد (دانشکده مکانیک دانشگاه تهران). حتی اگر نسخه سخت افزاری نشریه برای اساتید ارسال شد، از ارسال نرم افزاری نشریه به آنها نباید غافل شد؛ یک نسخه از فایل را برای اساتید از طریق ایمیل نشریه می توان ارسال کرد (دانشگاه علم و صنعت).
دانشگاه های دیگر
کلاس کاری نشریه اگر در سطح بالایی بود و محتوای غنی ای داشت، می توان آن را به دانشگاه های دیگر ارسال کرد. برای مثال نشریه حیات دانشگاه امام صادق(ع) یک نشریه قوی از این دست است. یا نشریه قیام دانشگاه تهران را هم می توان نام برد. اگر سری به سایت این نشریه بزنید، پارامترهای یک چنین نشریهای را مشاهده خواهید کرد (دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه تهران).
انتشار در سایت ها و گروه های اینترنتی
بعد از اتمام کار و بسته شدن نشریه، می توان آن را آپلود (قرار دادن فایل در اینترنت) کرده و از صفحه یک و دو آن هم عکس گرفت و به همراه عناوین مطالب و اسامی نویسندگان روی وبلاگ نشریه قرار داد. در مرحله بعد می توان آن را روی شبکه های اجتماعی قرار داد. چندین گروه عمومی مثل محراب اندیشه و ارزشی و غیره هستند (آدرس این گروه ها را با استفاده از موتورهای جستجو گر بیابید) که می توان نشریه را برای آنها ارسال کرد و بازخورد گرفت (دانشگاه شریف). همچنین، بسیج دانشگاه ها معمولاً برای خود یک سایت اینترنتی دارند که می توان هر شماره از نشریه را در آنجا آپلود کرد (دانشگاه تهران). از ظرفیت شبکه های اجتماعی مثل google plus هم برای تبلیغ هر شماره از نشریه می توان استفاده نمود (دانشگاه علم و صنعت).
مسائل فنی
توجه به فرم و قالب ارائه محتوا در کار رسانهای به همان اندازه اهمیت دارد که خود محتوا از اهمیت برخوردار است. صحیح نبودن مطالب از نظر نگارشی، صفحه آرایی ضعیف و در مجموع ارائه نشریه بی بر و رو، ولو اینکه بهترین محتوا را هم گردآوری شده باشند، حس دلزدگی را در مخاطب به وجود آورده و از مخاطبین نشریه میکاهد. لذا رعایت نکات فنی در نشریه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
مسائل فنی / انتخاب آرم یا لوگو
0ارجاع
0دیدگاه
لوگو نماد نشریه است و نام و طرح آن باید حاوی رویکرد نشریه باشد. بنابراین خیلی خوب است که در ابتدای کار یک لوگوی خوب برای نشریه انتخاب کرد و در طول سال تغییرش نداد تا مخاطبان، نشریه را با لوگوی آن بشناسند و ارتباط برقرار کنند.
مسائل فنی / ویرایش مطالب
1ارجاع
0دیدگاه
این کار میتواند بر عهده سردبیر قرار گیرد که متن مقالات، مصاحبهها، گزارشها و... را بخواند و از لحاظ نگارشی و ادبی ویرایش کند (دانشگاه تهران). میتوان یک نفر را هم مسئول ویرایش مطالب قرار داد (دانشگاه شریف، دانشکده مکانیک دانشگاه تهران).
برای این که دانشجویان اصول اولیه نگارشی را رعایت کنند و کار ویراستار راحت تر شود، خوب است در یک جزوه (فایل) اصول و قواعد نگارشی به نویسندگان داده شود، در این زمینه هم موارد آمادهای موجود است (رجوع شود به بستههای پشتیبان) و هم میتوان یک چنین جزوهای را توسط یکی از نیروهای توانمند نشریه تدوین نمود تا بقیه و به خصوص ورودی های جدید از آن بهره ببرند (دانشگاه شریف).
یک افزونه فارسی تحت عنوان «ویراستیار» برای برنامه word ساخته شده که رایگان است و با نصب آن بر روی رایانه، به برنامه ورد اضافه میشود و در زمینه ویراستاری نگارشی و ادبی، این کار را به صورت خودکار بعد از نوشتن متن انجام میدهد. این برنامه به راحتی و بدون هیچ هزینهای از طریق اینترنت قابل دریافت است (رجوع شود به بسته های پشتیبان).
مسائل فنی / صفحه بندی
0ارجاع
0دیدگاه
بر عکس آن چیزی که به نظر میآید، صفحه آرایی نشریه کار دشوار و زمان بری است. به وضوح مشهود است که ظاهر نشریه تاثیر بسزایی در القای پیام به دانشجو دارد و خود جای ساعتها کار دارد. لذا کسی که این وظیفه را قبول میکند در ابتدا باید خودش شم سیاسی - فرهنگی خوبی داشته باشد و نیز حاضر باشد وقت کافی بگذارد (دانشگاه شریف).
برای بهبود و کاهش زمان صفحه بندی می توان ابتدای سال طراحی را انجام داد و چند قالب کلی برای نشریه آماده کرد و در طی سال از آن یا با اندکی تغییر استفاده کرد. در این صورت، مهمترین مشکل صفحه بند و سردبیر تعداد کلمات خواهد بود، زیرا نویسندگان باید یک حدودی را برای تعداد کلمات مطالب رعایت کنند. درباره فونت و سایز مطالب هم بهتر است فونت نشریه همیشه یکی باشد؛ یک بار میترا نباشد و یک بار نازنین. بزرگی و کوچکی مطالب نشریه یکی باشد. مثلاً اگر فونت مطالب را گذاشتند ۱۱.۵ میترا، همیشه همان باقی بماند. و در دید مخاطب خیلی تاثیر دارد. تیترها هم باید در چشم باشد (دانشگاه تهران).
در مورد زمان صفحه بندی نیز بیان این نکته ضروری است که برای بررسی نهایی و اعمال تغییرات احتمالی مورد نیاز، لازم است صفحه بندی تا عصر روز قبل از انتشار به پایان رسیده باشد (دانشگاه تهران)
اندازه نشریه
منظور از نشریه، یک مجله ی بیست، سی صفحه ای با قطعِ آ 4 و مطالب بلند و صفحه آراییِ زشت نیست! قطع و تعداد صفحات نشریه ارتباط مستقیمی با نوع نشریه دارد؛ اینکه نشریه هفته نامه است یا روزنامه، تحلیلی است یا خبری و یا ترکیبی از اینها. واضح است که یک نشریه تخصصی علمی را در یک صفحه نمیتوان چاپ کرد، ولی یک نشریه خبری صرف را میتوان در یک صفحه هم ارائه کرد.
نرم افزارهای مورد نیاز
در انتخاب نرم افزار صفحه بندی بهتر است از نرم افزار های قوی مثل adobe indesign استفاده شود. نرم افزار Adobe InDesign مشکلی با نیم فاصله و ... که در Microsoft Word و publisher وجود دارد، ندارد و کارکردش خیلی بهتر از این نرم افزارها است. کار صفحه بند و ویراستار با این نرم افزار خیلی راحت تر است (دانشگاه تهران). کار با برنامههایی مثل photoshop برای بستن نشریه سخت است، ضمن آنکه این برنامه ها اساساً مخصوص این کار نیستند. در ضمن اگر با برنامهای مثل Microsoft Word و publisher نشریه بسته شود، مطمئناً نشریه دندان گیری نخواهد شد. البته برنامه photoshop برای طراحی جلد نشریه بسیار مفید است. چند نفری باید باشند که خیلی خوب به Adobe InDesign و photoshop مسلط باشند. از آنجا که این ها فارغ التحصیل می شوند، باید نسل جدید را آورد تا یاد بگیرند، لذا هر سال باید دوره های آموزش و رفع اشکال برای جدیدترها برگزار شود تا مشکلی در این زمینه نباشد (دانشگاه تهران، دانشگاه بیرجند). (برای دریافت آموزش Adobe InDesign به بسته های پشتیبان رجوع شود)
مسائل فنی / چاپ
4ارجاع
0دیدگاه
در زمینه چاپ به خاطر اهمیت این مرحله به تفصیل به مولفه های «مسئول چاپ»، «تعداد چاپ»، «زمان چاپ»، «کیفیت چاپ»، «هزینه چاپ»، و «انتشارات چاپ» پرداخته ایم.
مسئول چاپ
بسته به نوع فرآیند چاپ باید یک یا چند نفر مسئول چاپ نشریه باشند. اگر کار چاپ از صفر تا صد به یک چاپ خانه سپرده شود، صرفاً باید فایل به دست آنها رسانده شود و در نهایت نشریات آماده شده را تحویل می گیریم. احیاناً بحث پرداخت هزینه ها هم برای هر شماره مطرح است، در این صورت نیاز به کار زیادی نیست و پیگیری ها توسط یک نفر قابل انجام است. ولی اگر روند کار به این نحو است که فایل نشریه به مراکز کپی برده میشود و بعد از چاپ نیاز به منگنه کردن برگه ها هست، نیاز است چند نفر برای این کار در نظر گرفته شوند.
تعداد چاپ
تعداد باید طوری انتخاب شود که نه اسراف شود و نه این که کمتر از میزان مصرف چاپ شود. بعد از چند بار چاپ مشخص می شود که چه تعداد نشریه برداشته می شود. به عنوان مثال برای نشریه ای که در خوابگاه پخش می شود بهتر است که به ازای هر اتاق یک نشریه در نظر گرفته شود (دانشگاه باهنر کرمان).
زمان چاپ
نشریه باید سر وقت چاپ شود. مثلاً اگر قرار است نشریه یکشنبه صبح توزیع شود باید تا شنبه شب چاپ شده باشد تا به موقع برای توزیع آماده باشد. نشریاتی هم که صبح زود توزیع نمیشوند را میتوان در همان روز توزیع به چاپ رساند. اگر زمان چاپ و توزیع نشریه هم در اواخر هفته در نظر گرفته شود عملاً نشریه به سوخت رفته است؛ چرا که روزهای ابتدایی هفته را برای توزیع از دست داده ایم.
کیفیت چاپ
کیفیت کاغذ و چاپ نشریه باید در حد مناسبی باشد. البته نه در حدی که هزینه چاپ خیلی زیادی داشته باشد. مثلاً اگر قرار است نشریه برای اساتید چاپ شود خوب است جلد رنگی باشد اما برای دیگران می توان از چاپ سیاه و سفید استفاده کرد (دانشکده مکانیک دانشگاه تهران).
هزینه چاپ
در برخی از دانشگاه ها هزینه چاپ توسط خود بسیج پرداخت می شود، اما می توان بخشی از هزینه را از دانشگاه گرفت و طبق قانون نشریات دانشجویی این همکاری باید توسط دانشگاه در زمینه کمک به چاپ نشریات دانشجویی صورت پذیرد (دانشکده مکانیک دانشگاه تهران، برای مشاهده آیین نامه قانون نشریات دانشجویی رجوع شود به بسته های پشتیبان). اگر نشریه به اندازهای قوی و مخاطب پسند باشد که حتی اگر مبلغ هم برایش تعیین نمایید، خریدار داشته باشد، در این صورت میتوان بخشی از هزینه را از خود مخاطبین دریافت نمود. برای مثال یک نشریه قوی علمی تخصصی را در فضای دانشکده میتوان به فروش رساند و در صورتی که از نظر علمی مفید باشد، مخاطب خود را خواهد داشت. برای کاهش هزینهها و فروش نشریه میتوان فایل نشریه را به واحدهای کپی داد و هر کس نشریه را خواست با مراجعه به واحد کپی با هزینه خود نشریه را چاپ کند (دانشگاه یاسوج). البته نکتهای که در تمامی کارهای فرهنگی باید در نظر داشت این است که در زمینه هزینه کردن برای بیان حرفهای انقلاب نباید ترسید و هزینه صحیح و به جا اسراف شمرده نشود. ضمن آنکه از هزینههای بی جا و بی نتیجه و یا اهمال کاریهایی که منجر به اتلاف بیت المال میشود باید پرهیز نمود و در این زمینه حساس بود (در واقع افراط و تفریط در این زمینه هر دو مضر است).
انتشارات
میتوان همه کارهای چاپ در بسیج اعم از نشریه، پوستر و ... را به یک چاپ خانه خاص داد و قرارداد سالیانه بست و هزینه ها را به میزان زیادی کاهش داد (دانشگاه تهران). همچنین می توان کار چاپ را در چاپخانه یا مراکز کپی دانشگاه صورت داد که از تخفیف دانشجویی برخوردارند (دانشگاه امام صادق، دانشگاه علم و صنعت).
توزیع
بعد از چاپ نشریه به قسمت های مختلف بسیج دانشجویی ارسال می شود تا آن را تا مکان های مختلف توزیع کنند. به علت اهمیت ویژه این بخش به صورت مستقل به آن پرداخته ایم.
توزیع / اهمیت توزیع
0ارجاع
0دیدگاه
توزیع نشریه در بالا بردن ضریب تاثیر گذاری نشریه در فضای دانشگاه بسیار موثر است. اگر نشریه وزین و پر محتوا تهیه شود ولی خوب پخش نگردد، تنها زحمت دست اندر کاران آن است که به هدر میرود. ولی اگر نشریه ضعیف باشد و خوب و قوی پخش شود بسیار تاثیرگذارتر است و در بین دانشجویان از جایگاه بالاتری برخوردار خواهد بود (دانشگاه شریف).
توزیع / نحوه و مکان های توزیع
2ارجاع
0دیدگاه
توزیع نشریه کار سخت و وقت گیری است. کسی که چنین پستی را برعهده میگیرد باید دغدغهمند باشد و متوجه این نکته باشد که با اهمال وی چند ده هزار تومان از پول بیت المال و چند ده نفر ساعت کار است که به هدر میرود (دانشگاه شریف). محل مناسب برای پخش نشریه بستگی به فضای دانشگاه دارد ولی به طور معمول مسجد دانشگاه و خوابگاه و سلف از محلهایی است که باید مورد توجه خاص قرار گیرند. معمولاً در این مکان ها آمار توزیع بالا بوده و نشریه خیلی خوب برداشته می شود، چرا که همه می بینند. بیشترین تمرکز باید روی مسجد دانشگاه و خوابگاه ها باشد (دانشگاه تهران). نکته دیگر آنکه پس از قرار دادن نشریه در سلف و مسجد باید به آن سر زد چون امکان دارد نشریه تمام شده باشد و یا در اثر باد بر زمین ریخته باشد. یا حتی ممکن است عده ای مغرضانه کاری در جهت جلوگیری از پخش انجام دهند. لذا باید به محل توزیع نشریات سرکشی نمود (دانشگاه شریف).
در مورد توزیع نشریه توسط خواهران نکتهای که باید توجه داشت این است که به آنها تذکر داده شود تا در صورتی که تعدادی از نشریات باقی ماند تا قبل از چاپ شماره بعدی آنها را به برادران تحویل دهند تا توزیع شوند و نشریهای اسراف نشود (دانشگاه شریف).
انواع توزیع
به طور کلی دو نوع توزیع داریم؛ توزیعِ توزیعمحور و توزیعِ فضاساز. در روش اول هدف رساندنِ نشریه به دستِ مخاطب است، هرچه بیشتر، بهتر؛ اما در دومی، فضاسازی و ایجاد گعدههای بحث و گفتگوست که اصالت دارد، نه توزیعِ نشریه. بسته به فضای دانشگاه، میتوان روشهای بسیاری برای دو مدلِ بالا طراحی کرد، مثلا گاهی اوقات، اینکه کسی پشت میز نشریات بنشیند، خیلیها را از برداشتنِ نشریه منصرف میکند، بهتر است در این مراکز کسی ننشیند، همین که کسی جلوی نشریات نمی ایستد فضاسازیست و خجالتزدگی عدهای را برطرف می کند. پس اگر هدف توزیعِ با تعداد بالا است، توزیع کننده ای نباشد بهتر است و اگر فضاسازی مدنظر است، توزیع کننده باید با فریاد زدنِ تیترهای نشریه، راه انداختن و پیشبردنِ بحث و خلاصه فضاسازیِ مثبت، مخاطبان را به پشت میز کشانده و زمینه بحث با آنها فراهم می شود. نوشتن تیترهای مهمِ نشریه با فونت درشت و نصب کردنِ آنها در محلهای توزیع، نصب یک پایه با لوگوی نشریه و امثال اینها میتواند در توزیعِ بهتر (به هر دو معنیِ فوق) کمک کند.
اساتید
نباید از اساتید که نقش بسزایی در ساخت ذهنیت دانشجویان دارند غافل شد و باید برای آنها به صورت ویژه کار کرد. یکی از مخاطبان اصلی نشریه اساتید هستند. پس باید نشریه را به اتاق های آنها ارسال کرد و حتی برای تکریم شأن آنها با حضور در اتاق های اساتید نشریه را به آنها تحویل دهیم (دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکده مکانیک دانشگاه تهران، دانشگاه تهران). حتی به خاطر اهمیت اساتید می توان نشریات را با جلد رنگی برای آنها ارسال کرد (دانشکده مکانیک دانشگاه تهران). حتی اگر نسخه سخت افزاری نشریه برای اساتید ارسال شد، از ارسال نرم افزاری نشریه به آنها نباید غافل شد؛ یک نسخه از فایل را برای اساتید از طریق ایمیل نشریه می توان ارسال کرد (دانشگاه علم و صنعت).
دانشگاه های دیگر
کلاس کاری نشریه اگر در سطح بالایی بود و محتوای غنی ای داشت، می توان آن را به دانشگاه های دیگر ارسال کرد. برای مثال نشریه حیات دانشگاه امام صادق(ع) یک نشریه قوی از این دست است. یا نشریه قیام دانشگاه تهران را هم می توان نام برد. اگر سری به سایت این نشریه بزنید، پارامترهای یک چنین نشریهای را مشاهده خواهید کرد (دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه تهران).
انتشار در سایت ها و گروه های اینترنتی
بعد از اتمام کار و بسته شدن نشریه، می توان آن را آپلود (قرار دادن فایل در اینترنت) کرده و از صفحه یک و دو آن هم عکس گرفت و به همراه عناوین مطالب و اسامی نویسندگان روی وبلاگ نشریه قرار داد. در مرحله بعد می توان آن را روی شبکه های اجتماعی قرار داد. چندین گروه عمومی مثل محراب اندیشه و ارزشی و غیره هستند (آدرس این گروه ها را با استفاده از موتورهای جستجو گر بیابید) که می توان نشریه را برای آنها ارسال کرد و بازخورد گرفت (دانشگاه شریف). همچنین، بسیج دانشگاه ها معمولاً برای خود یک سایت اینترنتی دارند که می توان هر شماره از نشریه را در آنجا آپلود کرد (دانشگاه تهران). از ظرفیت شبکه های اجتماعی مثل google plus هم برای تبلیغ هر شماره از نشریه می توان استفاده نمود (دانشگاه علم و صنعت).