۱۳۹۸-۸-۹، ۰۵:۳۳ عصر
)
ارتباط با کودک پس از سفر از طریق ارسال پیک کودک و مربی های بومی
گروه سنی زیر 7 سال :
از بچه های زیر 7 سال انتظار نقاشی با جزئیات نداشته باشید (تو این سن بچه ها انتزاعی تر نقاشی می کنند)، ممکن هست کودک فقط خط های رها تو صفحه بکشد.
شاید بدلیل جنس سختی که مداد رنگی دارد هم چنین سختی پرکردن سطوح و نقاشی کردن با مداد رنگی، استفاده مداد رنگی و ابزار ها ی رنگی مشابه آن برا کودکان زیر 7 سال زود باشد، ابزار های پیشنهادی نقاشی: آبرنگ، پاستل (گچی و روغنی)، ماژیک رنگی، رنگ انگشتی (به دلیل اینکه روی کاغذ راحت ترحرکت می کند و با پوشش دهی سریع تری سطوح را پر می کند) که با توجه به شرایط مالی اکثر بچه های روستا بهتراست که از گروه جهادی تان بخواهید که قبل از سفرلوازم را تهیه کنند.
البته همانطور که در قسمت "ابزار و لوازم کار مورد استفاده در کلاس ها" اشاره شد باید توجه داشت، استفاده کردن از وسایلی که در حالت عادی در زندگی روستایی موجود نیست مخصوصا در گروه سنی کودک کاملا اشتباه است به جز حالتی که ضرورت استفاده از آن ها قطعی است. مثل مواد پزشکی و بهداشتی و....
وقتی کسی از شهر به روستا می رود و چیزهایی را با خودش می برد که مردم روستا ندارند و نمی توانند تهیه کنند (از نظر امکانات در دسترس و از نظر مالی) واضح ترین اتفاقی که شاهد آن هستیم نارضایتی افراد روستا از محل تولد و زندگی و در واقعیت از خدا و... خواهد بود. و این به معنی مستعد شدن شان برای ترک روستا است. یعنی کاملا برعکس عمل کردیم، به جای اینکه به بچه اشتیاق آباد کردن روستایشان را بدهیم، شوق رفتن را نهادینه کرده ایم.
پیشنهاد کاردستی:
اریگامی های ساده مناسب سن مخاطب تان.
حجم سازی با گِل
حجم سازی با خمیر بازی
حجم سازی با مواد بازیافتی
درست کردن کاردستی با وسایل در دسترس بچه های خود روستا
در یک اردو تجربه نسبتا خوبی داشتیم. با تهیه چند چسب و قیچی کوچک و نخ و... بچه ها را جمع و تعدادی برگ نخل از تو باغ جمع کردیم. گفتیم با این موادی که در دست دارید هرچه می توانید درست کنید. بعد از نیم ساعت بعضی ها مصنوعات دستی زیبایی درست کردند. بادبزن، جارو، فرفره، چیلک، تولک و... بعد خواستیم بچه هایی که کارشان بهتر بود کاردستی خود را به دیگران نیز آموزش بدهند. خودمان هم یاد گرفتیم. آخر کلاس هر کدام از بچه ها چندین کاردستی متنوع یاد گرفته و درست کرده بودند. که هم به عنوان هدیه و یادبود این اردو به خانه بردند و هم به عنوان یک هنر دستی که بعدها می توانستند حتی از آن کسب درآمدکنند. ضمن اینکه در این تجربه چندین مفهوم فرهنگی و آموزشی نیز به صورت مستقیم و یاغیرمستقیم به بچه ها منتقل شد
درست کردن کاردستی با وسایل در دسترس بچه های خود روستا
در یک اردو تجربه نسبتا خوبی داشتیم. با تهیه چند چسب و قیچی کوچک و نخ و... بچه ها را جمع و تعدادی برگ نخل از تو باغ جمع کردیم. گفتیم با این موادی که در دست دارید هرچه می توانید درست کنید. بعد از نیم ساعت بعضی ها مصنوعات دستی زیبایی درست کردند. بادبزن، جارو، فرفره، چیلک، تولک و... بعد خواستیم بچه هایی که کارشان بهتر بود کاردستی خود را به دیگران نیز آموزش بدهند. خودمان هم یاد گرفتیم. آخر کلاس هر کدام از بچه ها چندین کاردستی متنوع یاد گرفته و درست کرده بودند. که هم به عنوان هدیه و یادبود این اردو به خانه بردند و هم به عنوان یک هنر دستی که بعدها می توانستند حتی از آن کسب درآمدکنند. ضمن اینکه در این تجربه چندین مفهوم فرهنگی و آموزشی نیز به صورت مستقیم و یاغیرمستقیم به بچه ها منتقل شد
برگزاری جلسات هماهنگی
الف- جلسهی آشنایی مبلغین با اعضای گروهها:
در بسیاری از موارد روحانی، نظرات و تجربیات راهگشایی دارد که انتقال این تجربیات به اعضای گروه و مسئولین، حرکتی یکپارچه و هماهنگ را در اردو درپی خواهد داشت. از این رو جلسات پیش از اردو فرصت مناسبی است تا با توجه به میزان توانمندی روحانی و مبلغه از حضور او در اردو استفاده شود.
ب- جلسهی توجیهی ویژهی اعضای گروه فرهنگی:
جهت آشنایی با اهداف و مبانی حرکتهای جهادی، شرایط و تفاوت اردوهای جهادی با سایر اردوها، فرهنگ اهالی روستا، روند برنامهها و فعالیتهای فرهنگی در منطقه و وظایف هر جهادگر، برگزار گردد.
فرهنگ خارجی / نکات لازم قبل از شروع فعالیت ها
0ارجاع
نکات لازم قبل از شروع فعالیت ها
کلاس های آموزشی
1. زمانبندی و تعیین تعداد جلسات کلاسها و برنامهریزی برای رسیدن به نتیجه عینی از آن ها
2. تهیه محتوا و تدوین آن در قالب جزوه یا انتخاب کتاب (هم برای شرکتکنندگان در سفر که بعنوان مربی فعالیت میکنند و هم برای ارائه به دانشآموزان منطقه)
3. ارائه آموزشهای لازم به مربیان برای برگزاری کلاسها
کلاس ها می بایست متنوع و جذاب باشد. تا در دل مخاطب رغبت ایجاد شود، و لازم است که قبل از طرح مربیان را معیّن و وظایف هر مربّی را مشخص کرده باشیم و از او بخواهیم که با توجه به زمان طرح، مطالب را متنوع و پر بار تنظیم کند.
ابزار و لوازم کار مورد استفاده در کلاس ها
استفاده کردن از وسایلی که در حالت عادی در زندگی روستایی موجود نیست مخصوصا در گروه سنی کودک کاملا اشتباهه به جز حالتی که ضرورتش قطعی است. مثل مواد پزشکی و بهداشتی و....
معلم هنرمند، معلمی است که با امکانات موجود در روستا، اثر فرهنگی بیشتری را می گذارد.
شرایط و نحوه تشویق
متناسب با کار و به موقع و عادلانه باشد
به تناسب هدایا با آموزههای دینی و فرهنگ ایرانی و آداب و رسوم منطقه دقت شود.( پرهیز از استفاده عروسک های خارجی به عنوان هدیه )
بیشتر مبتتنی بر ارزش ها باشد تا بر اشخاص
عامل رشد باشد نه وسیله انحطاط(باعث غرور و غفلت و یا خاموش شدن فعالیت و نظم و ایجاد تنبلی شود)
نباید باعث تحقیر و توهین دیگران شود
براساس نیاز سنجی و احتیاجات واقعی دانشآموزان و عدم فراهم آوردن زمینه تجمل و مصرفگرایی توسط هدایای قیمتی و متجملانه. زیرا اولاً محور شخصیت و افتخار را از مسائل معنوی به مادی می کشاند ثانیاً آیا توان تشویق رتبه بالاتر از آنرا داریم یا دیگران آیا توان چنین تشویق های پر خرجی را دارند؟
تشویق باید هم در بین دیگران باشد و هم خصوصی
در بحث هدیه و جایزه دادن حتماً باید یک ملاک و معیار یا امتیاز مشخصی وجود داشته باشد و هر کس جایزه می گیرد، همه بدانند که این جایزه ما به ازای چه بوده است؟
در راستای اجرای این طرح برای مقطع کودک می توان از "درخت رشد من" استفاده کرد. به این صورت که روز اول صفحه اول دفتر نقاشی شان (که همان دفتر کار کلاس هست) یک تنه ی درخت رسم میکنند و در طول کلاس، با توجه به برنامه ریزی گروه، به ازای کارهایی که انجام میدهند (بعنوان مثال سوره هایی که حفظ می کنند) مربی روی درخت شکوفه های رنگی میچسباند و در انتها امتیاز هر کس با توجه به شکوفه هایی که دارد محاسبه خواهد شد و قرار نیست آخر کلاس به هر کس صرف حضور در کلاس چیزی هدیه بدهیم.
هدیه حتما باید کودک پسند باشد و مولفه ی سرگرمی(متناسب با سن) هم در آن لحاظ شده باشد. شاید برای یک بچه 10 ساله روستایی که با زحمت سوره یس را حفظ کرده است، تمثال آقا آنچنان انگیزه بخش و راضی کننده نباشد. اگر تاکید داریم، کالایی فرهنگی هدیه دهیم این کالا اولا کاربردی باشد و ثانیا یک آموزه ای برای فرد به همراه داشته باشد. مثلا در عکس صحبتی آموزنده از حضرت آقا نیز درج شده باشد. برای کار فرهنگی روی بحث ولایت هم میتوانیم عکس حضرت آقا را روی جعبه ی همان اسباب بازی مورد نظر بگذاریم.
نوع هدایا یکسان بوده و در یک بازه زمانی توزیع گردد
اگر از بازی ها و ابزارهای فکری و خلاقیت محور به عنوان هدیه استفاده کنیم خیلی برای قشر کودک و نوجوان خوشایند تر خواهدبود. مواردی مثل مکعب روبیک و..
خیلی بهتر است که بازی ها و ابزارهای فکری و کمک آموزشی ای هدیه داده شود که به صورت گروهی قابل استفاده است. در این صورت می توان به گروهی از بچه ها هدیه داد و از این طریق حس دوستی و کارگروهی ایشان را نیز تقویت کرد. و در عین حال از تعدد تقاضای هدایا کاست
درست کردن کاردستی هایی خلاقانه توسط خود بچه ها و با استفاده از وسایل موجود در طبیعت روستا. حتی اگر از این کاردستی ها به عنوان هدیه استفاده نشود، میتوان کاردستی ها را به عنوان کارهای با ارزش از بچه ها تحویل بگیریم و بگیم که همیشه به عنوان یادگاری پیش خودمون نگه شان میداریم قطعا احساس قشنگ تری نسبت به کاردستی شان خواهند داشت. به بچه ها هم هدیه ای از طرف خودتان بدهید مثل کاردستی که خودتان ساخته اید
هرگز بچه های کلاس تان را با هم مقایسه نکنید
اگر کودکی هست که خیلی عالی کار میکند، تشویق بکنید ولی به طور خاص و بیش از حد به او توجه نکنید، این باعث میشه بقیه احساس سرخوردگی بکنند و برای اینکه به آن ها نیز به همان میزان توجه شود اقدام به تقلید از آن کودک می کنند.
شرایط و نحوه تنبیه
به منظور آگاهی و رشد باشد نه انتقام گیری.
ارتباط با کودک پس از سفر از طریق ارسال پیک کودک و مربی های بومی
گروه سنی زیر 7 سال :
از بچه های زیر 7 سال انتظار نقاشی با جزئیات نداشته باشید (تو این سن بچه ها انتزاعی تر نقاشی می کنند)، ممکن هست کودک فقط خط های رها تو صفحه بکشد.
شاید بدلیل جنس سختی که مداد رنگی دارد هم چنین سختی پرکردن سطوح و نقاشی کردن با مداد رنگی، استفاده مداد رنگی و ابزار ها ی رنگی مشابه آن برا کودکان زیر 7 سال زود باشد، ابزار های پیشنهادی نقاشی: آبرنگ، پاستل (گچی و روغنی)، ماژیک رنگی، رنگ انگشتی (به دلیل اینکه روی کاغذ راحت ترحرکت می کند و با پوشش دهی سریع تری سطوح را پر می کند) که با توجه به شرایط مالی اکثر بچه های روستا بهتراست که از گروه جهادی تان بخواهید که قبل از سفرلوازم را تهیه کنند.
البته همانطور که در قسمت "ابزار و لوازم کار مورد استفاده در کلاس ها" اشاره شد باید توجه داشت، استفاده کردن از وسایلی که در حالت عادی در زندگی روستایی موجود نیست مخصوصا در گروه سنی کودک کاملا اشتباه است به جز حالتی که ضرورت استفاده از آن ها قطعی است. مثل مواد پزشکی و بهداشتی و....
وقتی کسی از شهر به روستا می رود و چیزهایی را با خودش می برد که مردم روستا ندارند و نمی توانند تهیه کنند (از نظر امکانات در دسترس و از نظر مالی) واضح ترین اتفاقی که شاهد آن هستیم نارضایتی افراد روستا از محل تولد و زندگی و در واقعیت از خدا و... خواهد بود. و این به معنی مستعد شدن شان برای ترک روستا است. یعنی کاملا برعکس عمل کردیم، به جای اینکه به بچه اشتیاق آباد کردن روستایشان را بدهیم، شوق رفتن را نهادینه کرده ایم.
پیشنهاد کاردستی:
اریگامی های ساده مناسب سن مخاطب تان.
حجم سازی با گِل
حجم سازی با خمیر بازی
حجم سازی با مواد بازیافتی
درست کردن کاردستی با وسایل در دسترس بچه های خود روستا
در یک اردو تجربه نسبتا خوبی داشتیم. با تهیه چند چسب و قیچی کوچک و نخ و... بچه ها را جمع و تعدادی برگ نخل از تو باغ جمع کردیم. گفتیم با این موادی که در دست دارید هرچه می توانید درست کنید. بعد از نیم ساعت بعضی ها مصنوعات دستی زیبایی درست کردند. بادبزن، جارو، فرفره، چیلک، تولک و... بعد خواستیم بچه هایی که کارشان بهتر بود کاردستی خود را به دیگران نیز آموزش بدهند. خودمان هم یاد گرفتیم. آخر کلاس هر کدام از بچه ها چندین کاردستی متنوع یاد گرفته و درست کرده بودند. که هم به عنوان هدیه و یادبود این اردو به خانه بردند و هم به عنوان یک هنر دستی که بعدها می توانستند حتی از آن کسب درآمدکنند. ضمن اینکه در این تجربه چندین مفهوم فرهنگی و آموزشی نیز به صورت مستقیم و یاغیرمستقیم به بچه ها منتقل شد
درست کردن کاردستی با وسایل در دسترس بچه های خود روستا
در یک اردو تجربه نسبتا خوبی داشتیم. با تهیه چند چسب و قیچی کوچک و نخ و... بچه ها را جمع و تعدادی برگ نخل از تو باغ جمع کردیم. گفتیم با این موادی که در دست دارید هرچه می توانید درست کنید. بعد از نیم ساعت بعضی ها مصنوعات دستی زیبایی درست کردند. بادبزن، جارو، فرفره، چیلک، تولک و... بعد خواستیم بچه هایی که کارشان بهتر بود کاردستی خود را به دیگران نیز آموزش بدهند. خودمان هم یاد گرفتیم. آخر کلاس هر کدام از بچه ها چندین کاردستی متنوع یاد گرفته و درست کرده بودند. که هم به عنوان هدیه و یادبود این اردو به خانه بردند و هم به عنوان یک هنر دستی که بعدها می توانستند حتی از آن کسب درآمدکنند. ضمن اینکه در این تجربه چندین مفهوم فرهنگی و آموزشی نیز به صورت مستقیم و یاغیرمستقیم به بچه ها منتقل شد
برگزاری جلسات هماهنگی
الف- جلسهی آشنایی مبلغین با اعضای گروهها:
در بسیاری از موارد روحانی، نظرات و تجربیات راهگشایی دارد که انتقال این تجربیات به اعضای گروه و مسئولین، حرکتی یکپارچه و هماهنگ را در اردو درپی خواهد داشت. از این رو جلسات پیش از اردو فرصت مناسبی است تا با توجه به میزان توانمندی روحانی و مبلغه از حضور او در اردو استفاده شود.
ب- جلسهی توجیهی ویژهی اعضای گروه فرهنگی:
جهت آشنایی با اهداف و مبانی حرکتهای جهادی، شرایط و تفاوت اردوهای جهادی با سایر اردوها، فرهنگ اهالی روستا، روند برنامهها و فعالیتهای فرهنگی در منطقه و وظایف هر جهادگر، برگزار گردد.
فرهنگ خارجی / نکات لازم قبل از شروع فعالیت ها
0ارجاع
نکات لازم قبل از شروع فعالیت ها
کلاس های آموزشی
1. زمانبندی و تعیین تعداد جلسات کلاسها و برنامهریزی برای رسیدن به نتیجه عینی از آن ها
2. تهیه محتوا و تدوین آن در قالب جزوه یا انتخاب کتاب (هم برای شرکتکنندگان در سفر که بعنوان مربی فعالیت میکنند و هم برای ارائه به دانشآموزان منطقه)
3. ارائه آموزشهای لازم به مربیان برای برگزاری کلاسها
کلاس ها می بایست متنوع و جذاب باشد. تا در دل مخاطب رغبت ایجاد شود، و لازم است که قبل از طرح مربیان را معیّن و وظایف هر مربّی را مشخص کرده باشیم و از او بخواهیم که با توجه به زمان طرح، مطالب را متنوع و پر بار تنظیم کند.
ابزار و لوازم کار مورد استفاده در کلاس ها
استفاده کردن از وسایلی که در حالت عادی در زندگی روستایی موجود نیست مخصوصا در گروه سنی کودک کاملا اشتباهه به جز حالتی که ضرورتش قطعی است. مثل مواد پزشکی و بهداشتی و....
معلم هنرمند، معلمی است که با امکانات موجود در روستا، اثر فرهنگی بیشتری را می گذارد.
شرایط و نحوه تشویق
متناسب با کار و به موقع و عادلانه باشد
به تناسب هدایا با آموزههای دینی و فرهنگ ایرانی و آداب و رسوم منطقه دقت شود.( پرهیز از استفاده عروسک های خارجی به عنوان هدیه )
بیشتر مبتتنی بر ارزش ها باشد تا بر اشخاص
عامل رشد باشد نه وسیله انحطاط(باعث غرور و غفلت و یا خاموش شدن فعالیت و نظم و ایجاد تنبلی شود)
نباید باعث تحقیر و توهین دیگران شود
براساس نیاز سنجی و احتیاجات واقعی دانشآموزان و عدم فراهم آوردن زمینه تجمل و مصرفگرایی توسط هدایای قیمتی و متجملانه. زیرا اولاً محور شخصیت و افتخار را از مسائل معنوی به مادی می کشاند ثانیاً آیا توان تشویق رتبه بالاتر از آنرا داریم یا دیگران آیا توان چنین تشویق های پر خرجی را دارند؟
تشویق باید هم در بین دیگران باشد و هم خصوصی
در بحث هدیه و جایزه دادن حتماً باید یک ملاک و معیار یا امتیاز مشخصی وجود داشته باشد و هر کس جایزه می گیرد، همه بدانند که این جایزه ما به ازای چه بوده است؟
در راستای اجرای این طرح برای مقطع کودک می توان از "درخت رشد من" استفاده کرد. به این صورت که روز اول صفحه اول دفتر نقاشی شان (که همان دفتر کار کلاس هست) یک تنه ی درخت رسم میکنند و در طول کلاس، با توجه به برنامه ریزی گروه، به ازای کارهایی که انجام میدهند (بعنوان مثال سوره هایی که حفظ می کنند) مربی روی درخت شکوفه های رنگی میچسباند و در انتها امتیاز هر کس با توجه به شکوفه هایی که دارد محاسبه خواهد شد و قرار نیست آخر کلاس به هر کس صرف حضور در کلاس چیزی هدیه بدهیم.
هدیه حتما باید کودک پسند باشد و مولفه ی سرگرمی(متناسب با سن) هم در آن لحاظ شده باشد. شاید برای یک بچه 10 ساله روستایی که با زحمت سوره یس را حفظ کرده است، تمثال آقا آنچنان انگیزه بخش و راضی کننده نباشد. اگر تاکید داریم، کالایی فرهنگی هدیه دهیم این کالا اولا کاربردی باشد و ثانیا یک آموزه ای برای فرد به همراه داشته باشد. مثلا در عکس صحبتی آموزنده از حضرت آقا نیز درج شده باشد. برای کار فرهنگی روی بحث ولایت هم میتوانیم عکس حضرت آقا را روی جعبه ی همان اسباب بازی مورد نظر بگذاریم.
نوع هدایا یکسان بوده و در یک بازه زمانی توزیع گردد
اگر از بازی ها و ابزارهای فکری و خلاقیت محور به عنوان هدیه استفاده کنیم خیلی برای قشر کودک و نوجوان خوشایند تر خواهدبود. مواردی مثل مکعب روبیک و..
خیلی بهتر است که بازی ها و ابزارهای فکری و کمک آموزشی ای هدیه داده شود که به صورت گروهی قابل استفاده است. در این صورت می توان به گروهی از بچه ها هدیه داد و از این طریق حس دوستی و کارگروهی ایشان را نیز تقویت کرد. و در عین حال از تعدد تقاضای هدایا کاست
درست کردن کاردستی هایی خلاقانه توسط خود بچه ها و با استفاده از وسایل موجود در طبیعت روستا. حتی اگر از این کاردستی ها به عنوان هدیه استفاده نشود، میتوان کاردستی ها را به عنوان کارهای با ارزش از بچه ها تحویل بگیریم و بگیم که همیشه به عنوان یادگاری پیش خودمون نگه شان میداریم قطعا احساس قشنگ تری نسبت به کاردستی شان خواهند داشت. به بچه ها هم هدیه ای از طرف خودتان بدهید مثل کاردستی که خودتان ساخته اید
هرگز بچه های کلاس تان را با هم مقایسه نکنید
اگر کودکی هست که خیلی عالی کار میکند، تشویق بکنید ولی به طور خاص و بیش از حد به او توجه نکنید، این باعث میشه بقیه احساس سرخوردگی بکنند و برای اینکه به آن ها نیز به همان میزان توجه شود اقدام به تقلید از آن کودک می کنند.
شرایط و نحوه تنبیه
به منظور آگاهی و رشد باشد نه انتقام گیری.