۱۳۹۸-۸-۹، ۰۵:۳۷ عصر
.
کودک
کلاس های فرهنگی (با مشخص شدن سر فصل ها و موضوعات مشخص و مورد نیاز منطقه و نیز مسائل روز جامعه)
بعنوان مثال عناوین زیر طرح درس گروه جهادی دانشگاه علم و صنعت برای گروه کودک است. تحت عنوان "شکل دهی به شخصیت کودکان" و شامل محورهای :
أ- هویت اسلامی:
عقائد - اخلاق - احکام - قرآن (قرائت - حفظ- تدبر) - همچنین بحث هایی مثل انس با مسجد، انس با مجلس مذهبی، انس با قران، دعا در این قسمت هستند. مثلا امسال روی عقائد توحیدی کار شد.
ب- هویت انقلابی
ج- هویت ملی
د- هویت روستایی
ه- هویت جنسی
و- بهداشت
ز- پرورش کودک ( خلاقیت. کنجکاوی. فلسفه برای کودک. خودباوری. اعتماد به نفس. کار جمعی و همکاری. ایجاد و افزایش امید در کودک.)
البته این موارد الزاما طرح های آموزش مستقیم نیستند، و مربی ها آموزش میبینند که چطور و در چه طرح هایی به تقویت هرکدام از موارد فوق بپردازند. (موارد پرورش از توصیه های رهبری به معلم ها استخراج می شوند.)
کلاس های آموزش تلاوت و روخوانی و مفاهیم قرآن کریم.
برگزاری کلاس احکام (آموزش نماز و وضو : به صورت آموزش عملی و تصویری و... )
بعنوان مثال اگر در روستا رودخانه ای وجود دارد روزی را با مسئولین اردو هماهنگ کنید تا بچه ها کنار رودخانه وضو گرفتن را تمرین کنند.
1. آموزش نقاشی و کاردستی و تلفیق این آموزش ها با کلاس های احکام و قرآن برای افزایش جذابیت.
توجه داشته باشیم که کاردستی ها یا بخشی از طرح درس هستند یا بایستی ضرورتی برای آموزش شان وجود داشته باشد. ساخت وسایل کاربردی(جامدادی، کیف) یا ابزاری برای هدف های دیگر مثل تقویت خلاقیت و... دانش آموزان باشند. در کل میتوان طرح درس ها را بگونه ای چید که بچه های کلاس هر روز یک کاردستی داشته باشند.
برای هر دو گروه سنی زیر 7 سال و 8 تا 12 سال :
اصلا از الگو های آماده استفاده نکنید،و به بچه ها الگو ندید که بعنوان مثال گل راچه طور بکشند یا درخت کشیدن یا ابرهای دور گیری شده مرسوم و...... بهشان یاد ندهید و برایشان نکشید. اجازه بدهید از خلاقیت خودشان بهره ببرند و با الگو های تصویری محدود شان نکنید، و به خلاقیت شان لطمه نزنید. اجازه بدهید بچه ها با ضمیر ناخودآگاهشان و خلاقیت فردی نقاشی کنند (به بچه ها احساس استقلال بدید). به دلیل متخصص نبودن مربیان نقاشی در کشور روش اشتباه الگو دهی (محدود و مستقیم ) در نقاشی به کودکان رایج هست.
برای همه سنین کاغذ هایی با قطع های (کوچیک و بزرگ ) ببرید.کاغذ های سایز (آ2 ) به دیوار بچسبانید طوری که کودکان درحالت ایستاده روی پاهایشان نقاشی کنند. (نقاشی در حالت ایستاده برافزایش اعتماد به نفس کودک موثر است).
ممکن است با کودکی مواجه بشوید که به تکرار در نقاشی ها از کادر خارج می شود و عناصر را خیلی بزرگ میکشد (کاغذ بزرگتری در اختیارش قرار بدهید) البته تغییر سایز کادر نقاشی را برای همه می تونید بکار ببندید تا ذهنشان محدود به سایز دفتر نقاشی نشود.
بخواهید که در مورد نقاشی شان حرف بزنند ولی سوال مستقیم نپرسید (مثال : این چیه؟ چی کشیدی؟ چرا رنگش مثلا سبزه؟ و....)
ممکن است از طبیعت پیروی نکنند. برای رنگ مثال: کودکی خورشید را سبز رنگ کند. این مورد برای کودکان زیر 7 سال اشکالی ندارد اما اگر بالا 7 سال بود، نگویید خورشید زرد است، چرا سبز رنگ کردی؟!
نشانه های رنگی را بررسی کنید وبدون اینکه متوجه شود برایش اجرا کنید.
مثال:
دختر 6 ساله ی که فقط با رنگ های آبی تیره + مدادسیاه (زیاد ) وگاهی زرد استفاده می کرد. نشانه های رنگی افسردگی و ترس رو نشان می دادند و اغلب مار و اردک و چاه سیاه تصویر میکرد و به گفته خودش اردک افتاده تو چاه و..... (البته این نشانه ها بصورت قطعی نیست)
ممکن است با کودکی مواجه بشید که اصلا نقاشی نمی کشد.
راه حل پیشنهادی: بیشتر به او نزدیک بشید (عاطفی ) ممکن است ناشی از ترس و خجالت یا.... باشد.
کارگاه آموزشی برپا کنید. و همه را مشتاق به شرکت کنید.
در یکی از جلسات : بخواهید که بدون فکر کردن صفحه ای را با مداد تک رنگ خط خطی کنند(منحنی و عمودی و افقی و مورب) و بعد از صفحه خط خطی بخواهید شکل هایی که می بینند و تجسم میکنند با رنگ دیگری واضح سازی کنند.
اکران فیلم های آموزشی و مستند های ارزشی
پخش کلیپ و فیلم های کوتاه وآموزنده بخصوص در حالتی که بچه ها فیلم را نگاه کنند و بعد با مربی گفتگو کنند، تاثیر بیشتری خواهد داشت.
تهیه و تدوین روزنامه دیواری یا یک پیک برای گروه های سنی مختلف شامل سرفصل هایی که می بایست در منطقه انجام شود.
جذب کودکان با فعالیت های ورزشی همانند فوتبال و والیبال و.... و بیان موارد مورد نیاز فرهنگی در خلال آن.
بازی های هدفمند درون کلاسی و یا بیرون کلاسی برای زنگ های تفریح
برخی بازی ها که برای فعالیت جسمی و افزایش توانمندی های جسمی کودک هستند که تعدادی از آن ها کارگروهی را هم تقویت می کنند.
برخی بازی ها جزو طرح درس هستند:
مثل بازی انتخاب در طرح درس های فلسفه برای کودکان یا بازی اداره هواشناسی برای یاد دادن جهت ها یا "من کنارِ کی؟!" برای مرور طرح درس محرم و نامحرم و...
برخی بازی ها از شیوه های "بازی درمانی" انتخاب شدند مثل:
الف:پی بردن به ذهنیات و روحیات کودک مثل کلید جادویی
ب: برای درمان یک مساله مثل بازی کلاف
برخی بازی ها با هدف تقویت حافظه، تمرکز و... هستند که می شود در دسته بازی های درمانی قرار داد.)
تشکیل بانک جوایز و اهدا کارت امتیاز ویژه کودکان و روستا.
برگزاری نمایشگاه لوازم التحریر ایرانی- اسلامی
برگزاری و پشتیبانی برنامه ها و مسابقات در مناسب های مختلف در مدارس مختلف منطقه . (بستگی به زمان حضور گروه در منطقه دارد.)
اهدا و پخش بسته های فرهنگی متناسب با رده سنی
اهدا یادگاری و تقدیر از بچه هایی که در کلاس های فرهنگی شرکت کرده اند
طرح ها و برنامه های مرور مطالب (در حین کلاس ها)
ارتباط با کودک پس از سفر از طریق ارسال پیک کودک و مربی های بومی
گروه سنی زیر 7 سال :
از بچه های زیر 7 سال انتظار نقاشی با جزئیات نداشته باشید (تو این سن بچه ها انتزاعی تر نقاشی می کنند)، ممکن هست کودک فقط خط های رها تو صفحه بکشد.
شاید بدلیل جنس سختی که مداد رنگی دارد هم چنین سختی پرکردن سطوح و نقاشی کردن با مداد رنگی، استفاده مداد رنگی و ابزار ها ی رنگی مشابه آن برا کودکان زیر 7 سال زود باشد، ابزار های پیشنهادی نقاشی: آبرنگ، پاستل (گچی و روغنی)، ماژیک رنگی، رنگ انگشتی (به دلیل اینکه روی کاغذ راحت ترحرکت می کند و با پوشش دهی سریع تری سطوح را پر می کند) که با توجه به شرایط مالی اکثر بچه های روستا بهتراست که از گروه جهادی تان بخواهید که قبل از سفرلوازم را تهیه کنند.
البته همانطور که در قسمت "ابزار و لوازم کار مورد استفاده در کلاس ها" اشاره شد باید توجه داشت، استفاده کردن از وسایلی که در حالت عادی در زندگی روستایی موجود نیست مخصوصا در گروه سنی کودک کاملا اشتباه است به جز حالتی که ضرورت استفاده از آن ها قطعی است. مثل مواد پزشکی و بهداشتی و....
وقتی کسی از شهر به روستا می رود و چیزهایی را با خودش می برد که مردم روستا ندارند و نمی توانند تهیه کنند (از نظر امکانات در دسترس و از نظر مالی) واضح ترین اتفاقی که شاهد آن هستیم نارضایتی افراد روستا از محل تولد و زندگی و در واقعیت از خدا و... خواهد بود. و این به معنی مستعد شدن شان برای ترک روستا است. یعنی کاملا برعکس عمل کردیم، به جای اینکه به بچه اشتیاق آباد کردن روستایشان را بدهیم، شوق رفتن را نهادینه کرده ایم
پیشنهاد کاردستی:
اریگامی های ساده مناسب سن مخاطب تان.
حجم سازی با گِل
حجم سازی با خمیر بازی
حجم سازی با مواد بازیافتی
درست کردن کاردستی با وسایل در دسترس بچه های خود روستا
در یک اردو تجربه نسبتا خوبی داشتیم. با تهیه چند چسب و قیچی کوچک و نخ و... بچه ها را جمع و تعدادی برگ نخل از تو باغ جمع کردیم. گفتیم با این موادی که در دست دارید هرچه می توانید درست کنید. بعد از نیم ساعت بعضی ها مصنوعات دستی زیبایی درست کردند. بادبزن، جارو، فرفره، چیلک، تولک و... بعد خواستیم بچه هایی که کارشان بهتر بود کاردستی خود را به دیگران نیز آموزش بدهند. خودمان هم یاد گرفتیم. آخر کلاس هر کدام از بچه ها چندین کاردستی متنوع یاد گرفته و درست کرده بودند. که هم به عنوان هدیه و یادبود این اردو به خانه بردند و هم به عنوان یک هنر دستی که بعدها می توانستند حتی از آن کسب درآمدکنند. ضمن اینکه در این تجربه چندین مفهوم فرهنگی و آموزشی نیز به صورت مستقیم و یاغیرمستقیم به بچه ها منتقل شد.
نوجوان
کلاس های تلاوت و روخوانی قرآن کریم
کلاس های فرهنگی (با مشخص شدن سر فصل ها و موضوعات مشخص و مورد نیاز منطقه و نیز مسائل روز جامعه)
مسابقات کتاب خوانی (در انتخاب کتب کاملا دقت نمائید، تا کتاب های مفید با رعایت رده سنی مخاطب و هم خوان با فرهنگ جهادی و بسیجی و... باشد)
حلقه های معرفت با حضور متخصصین فرهنگی گروه و اهالی(به تفکیک قشر، سن و جنسیت)
اکران فیلم و مستند های ارزشی
فعالیت های ورزشی و جذب پسر ها با فوتبال و والیبال و بیان موارد مورد نیاز فرهنگی در خلال آن.
خواندن کتاب های جذاب و کوتاه در کلاس ها
سخنرانی و ارائه مطالب اخلاقی در خلال دیگر فعالیت های فرهنگی
برگزاری کلاس های فوق برنامه مثل:تئاتر، سرود، ورزش و...
اعزام روانشناس و مشاوره به افرادی که نیاز دارند.
معرفی و ترویج لوازم التحریر ایرانی- اسلامی
تهیه، تدوین و انتشار نشریه.
اهدا و پخش بسته های فرهنگی.
برگزاری نمایشگاه کتاب(فروش کتاب ها با قیمت کم تر + معرفی کتاب ها توسط مربیان )
اهدای جوایز ویژه نوجوانان روستا
جوان
کلاس های تلاوت، روخوانی، تفسیر و تدبر در قرآن کریم
کلاس های فرهنگی (با مشخص شدن سر فصل ها و موضوعات مشخص و مورد نیاز منطقه و نیز مسائل روز جامعه)
مسابقات کتابخوانی (در انتخاب کتب کاملا دقت نمائید، تا کتاب های مفید با رعایت رده سنی مخاطب و هم خوان با فرهنگ جهادی و بسیجی و...باشد)
حلقه های معرفت با حضور متخصصین فرهنگی گروه و اهالی( به تفکیک قشر، سن و جنسیت با محوریت های تبیین سیره حضرت امام (ره)، دشمن شناسی بر پایه تبیین بحث های حضرت امام و حضرت آقا و ...)
اکران فیلم و مستند های ارزشی
آموزش احکام
برگزاری کلاس هایی پیرامون مسائل خانواده
تهیه، تدوین و انتشار نشریه
اهدا و پخش بسته های فرهنگی
برگزاری کارگاه هایی در مورد مسائل روستا و همچنین موضوعاتی پیرامون دفاع مقدس و ماهواره
بزرگسال
برگزاری کلاس مهارت های زندگی خیاطی، سفره آرایی، خانه داری، همسرداری و بهداشت خانواده و تربیت فرزند (با تاکید بر فرهنگ بومی: اگر در روستایی مرد سالاری فرهنگ مردم هست ما حق نداریم به زعم خودمان با تاکید بر آموزه های اسلام زنان روستا را از زیر یوغ اسارت مردان آزاد کنیم و به حق طبیعی شان برسانیم. اثرات منفی این آموزه ها به مراتب بیشتر است.)
کلاس های اعتقادی و بیان احکام زنان و احکام خانواده و..
فرهنگ خارجی / استمرار فعالیت و تداوم ارتباط
0ارجاع
0دیدگاه
فعالیت فرهنگی یک فعالیت مستمر و طولانی مدت است. و هنگامی می توانیم انتظار به ثمر رسیدن فعالیت ها را داشته باشیم که همه ی مراحل لازم را به درستی اجرا کنیم. اقدامات و برنامه های اجرا شده در زمان برگزاری اردو را می توان به کاشت بذر تشبیه کرد. لذا بعد از اردو ما تنها مراحل اولیه را پشت سر گذاشته ایم و همانطور که بعد از کاشت بذر گیاه نیاز به آبیاری و مراقبت دارد، فعالیت های فرهنگی ما نیز بایستی استمرار داشته باشند تا به ثمره مورد نظر برسیم.
برای رسیدن به نتیجه لازم است فعالیت هایی را بعد از اردو و درطول سال تعریف کنیم. از جمله ی این اقدامات میتوان به اتصال مراکز فرهنگی به روستا، زمینه سازی برای حضور دانشگاه های بومی منطقه و... نام برد که در ادامه بطور کامل شرح داده شده اند.
اتصال مراکز فرهنگی به روستاها
برای ادامهی ارتباط فرهنگی با روستاییان باید افرادی که از نظر فرهنگی شاخصتر بوده و صلاحیت مدیریت فرهنگی را دارند شناسایی شوند و آن ها را با مراکز فرهنگی منطقه مانند: سازمان تبلیغات اسلامی(کانون فرهنگی مساجد)، سازمان ملی جوانان، ادارهی فرهنگ و ارشاد اسلامی و... آشنا کنیم. در ابتدا مسئول و مشاور فرهنگی، جلسهای با حضور اهالی روستا و مسئول مرکز فرهنگی مربوطه برگزار کنند تا اهالی و مسئولین فرهنگی منطقه با هم آشنا شوند.
برنامه ریزی فعالیتهای سالیانه پایگاه فرهنگی و پیگیری آن ها
ایجاد برنامههای مستمر و بلند مدت، مانند دوره های تبیین سیره امام،دشمن شناسی،جلسههای قرآن و هیئت مذهبی هفتگی از جمله برنامههای پایگاه فرهنگی میباشد که میتوان به اهالی روستا ارائه نمود تا فعالیت فرهنگی در منطقه استمرار داشته باشد. شایسته است، مسئول فرهنگی به وسیلهی ارتباط با رابطین و نخبگان فرهنگی منطقه، از چگونگی برگزاری برنامهها اطلاع پیدا کرده و در صورت توانایی، هر چند وقت یکبار در این برنامهها شرکت نماید.
زمینه سازی برای حضور دانشگاههای منطقه
پیوند میان دانشجویان دانشگاه های همجوار این مناطق با شرکت کنندگان اردوی جهادی و مستحکم شدن این ارتباط در طول زمان اردو و استمرار آن پس از اردو، می تواند گامی مؤثر در جهت نشر روحیه ی جهادی و تلاش و تکاپو در بین این عزیزان باشد. از این رو رایزنیهای لازم با دانشگاههای منطقه صورت پذیرد تا یکی از آن ها، معینِ روستایی گردد و پیوسته تحولات منطقه را رصد نماید. شایسته است، دانشگاه مزبور در طول سال با برگزاری اردوهای جهادی یک روزه، زمینهی تداوم فعالیتهای فرهنگی را به وجود آورد.
سفر به منطقه جهت پیگیری اهداف فرهنگی
تجدید دیدار جهادگران با اهالی باعث تقویت انگیزهی آن ها برای پیگیری فعالیتها میشود. برای مثال جهادگران میتوانند بعد از حضور در منطقه، جهت تقویت برنامههای فرهنگی روستا از جمله پایگاه فرهنگی، هیئت و... با سفری کوتاه به منطقه، ویژه برنامههایی بگذارند تا روح تازهای در کالبد این برنامهها دمیده شود. استمرار سفر باید منظم و برنامه ریزی شده باشد تا از بیهوده کاری جلوگیری گردد.
ارسال پیامکهای هفتگی و مناسبتی
یکی از راههای ارتباط مستمر در این زمان که اکثر افراد با گروههای سنی مختلف تلفن همراه دارند، پیامک دادن به مناسبتهای مختلف است. شایسته است، با جمعآوری شمارههای تلفن همراه اهالی بر اساس گروه سنی و جنسیت، و ثبت در سامانهی پیامک پیوسته با آنان در ارتباط بود.
نامه نگاری و تماس تلفنی
از طریق نامه نگاری و یا تماس تلفنی نیز میتوان ارتباط با منطقه و اهالی را حفظ نمود. این ابزار علیرغم سادگی، در برآوردن اهداف تعیین شده برای ارتباط با منطقه، مؤثر هستند.
ارسال بستههای فرهنگی
بدین منظور اسامی و نشانی خانوادههای علاقهمند، جمعآوری شود تا بهوسیله بستههای فرهنگیِ پستی، پیوستگیِ ارتباط با آنان حفظ گردد.
• برگزاری سفر مشهد مقدس برای فعالین و نخبگان روستایی
• اعزام طلاب در بازههای تبلیغی (محرم، صفر، ایام فاطمیه، ماه مبارک رمضان)
• اطلاع رسانی کمبودهای فرهنگی منطقه به مراکز و پیگیری آن ها
فرهنگی داخلی
و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...
انسان دارای چهار عرصه ی ارتباطی است، ارتباط با خدا، خود، دیگران و جامعه. و برای رشد و تعالی در هر عرصه نیازمند انجام فعالیت هایی است. اردوهای جهادی یکی از بهترین فرصت ها برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و بدنه ی جامعه است اما چنانچه در مدت اردو تنها به مسائل فرهنگی مردم و منطقه پرداخته شود و از توجه به خود شرکت کنندگان غافل شویم، در بلند مدت ضربه بزرگی به پیکره گروه وارد آورده ایم. بعبارت دیگر برنامه ای خوب لکن ناقص را ارائه کرده ایم. در برنامه های فرهنگی داخلی کوشش می شود ضمن تامین شادابی و نشاط که لازمه ی یک جمع جوان انقلابی است زمینه ی ارتباط جهادگران با خود و خدا در قالب عبادت های گروهی فراهم شود و همچنین به شناخت مبانی ارتباط با دیگران پرداخته شود به زبان دیگر در برنامه های فرهنگی خارجی به "چگونگی" کار فرهنگی پرداخته می شود در حالیکه در فرهنگی داخلی می کوشیم تا "چرایی" این فعالیت ها را برای جهادگران تبیین کنیم.
بدیهی است که برای اجرای هرچه بهتر این برنامه ها نیازمندیم تا فرد یا افرادی این مسئولیت را به طور مجزا برعهده بگیرند، که از همان زمان اعلام آمادگی و ثبت نام اردو، این گروه برنامه ریزی های لازم را آغاز می کند.
فرهنگی داخلی / استمرار فعالیت ، تداوم ارتباط
0ارجاع
0دیدگاه
فعالیت فرهنگی یک فعالیت مستمر و طولانی مدت است. و هنگامی می توانیم انتظار به ثمر رسیدن فعالیت ها را داشته باشیم که همه ی مراحل لازم را به درستی اجرا کنیم. اقدامات و برنامه های اجرا شده در زمان برگزاری اردو را می توان به کاشت بذر تشبیه کرد. لذا بعد از اردو ما تنها مراحل اولیه را پشت سر گذاشته ایم و همانطور که بعد از کاشت بذر گیاه نیاز به آبیاری و مراقبت دارد، فعالیت های فرهنگی ما نیز بایستی استمرار داشته باشند تا به ثمره مورد نظر برسیم.
برای رسیدن به نتیجه لازم است فعالیت هایی را بعد از اردو و درطول سال تعریف کنیم. از جمله ی این اقدامات میتوان به اتصال مراکز فرهنگی به روستا، زمینه سازی برای حضور دانشگاه های بومی منطقه و... نام برد که در ادامه بطور کامل شرح داده شده اند.
نکاتی که باید مدنظر قرار داد
1. تعریف برنامهها به تناسب فضا و اهداف سفر.
2. حفظ تعادل در تعریف حجم برنامهها با توجه به خستگی بدنی، تغییر برنامه روزانه، تغییر محیط و تاثیر آب و هوای متفاوت بر شرکتکنندگان.
3. برنامه ریزی بگونه ای با زمان جهادگران تنظیم شود که با بی رغبتی و اجبار در برنامه ها شرکت نکنند. (بطور مثال بعد از زمان بیدار باش برنامه های ورزشی مناسب تر از جمع های هم اندیشی می باشد.)
4. برنامهریزی در راستای تقویت فعالیت های گروهی و جمعی و تمرین عملی برای روش صحیح بهرهبرداری معنوی از حضور در جمع. (هر چه فعالیت های فرهنگی مخصوص شرکت کنندگان بیشتر به صورت گروهی و نه انفرادی تعریف شود در تحقق این هدف کمک می نماید.)
5. دقت در وجود نشاط و تنوع در برنامهها. (برنامههای تفریحی در سفر بسیار ضروری است)
6. جهت دهی برنامه ها در راستای چشیدن طعم فقر و محرومیت (بازدید از خانوادههای محروم و...)
7. ایجاد فضایی برای پرداختن هر چه بیشتر به خودسازی (بطورمثال تعریف زمانی برای تفکر یا نوشتن و...)
سر فصل فعالیت های فرهنگی داخلی
در ادامه مباحثی ارائه می شود که نمونه ای از فعالیت های فرهنگی داخلی گروه های جهادی در گذشته می باشد
قبل اردو
بررسی شرایط شرکت کننده های اردو :
برنامه ریزی برای یک جمع با سابقه چند ساله فعالیت های جهادی با جمعی که اغلب اولین اردوی جهادی خود را تجربه می کنند متفاوت است
برگزاری جلسات توجیهی و فرهنگی در قالب اردو های زیارتی یک روزه قبل از بازه جهادی (این جلسات میتواند با حضور روحانیونی که در سفر همراه گروه هستند برگزار شود.)
تهیه لیست غذا های متناسب با سبک زندگی اسلامی
فضاسازی وسایل نقلیه و سرویس ها بیانات و تصاویر رهبری و شهدا
برنامه های داخل اتوبوس: قرائت دعای سفر، آیت الکرسی، دعای سلامتی امام زمان (عج) بصورت جمعی
برگزاری مراسم بدرقه:
- شروع حرکت از اماکن معنوی همچون امامزادگان، گلزار شهدا، مساجد، دیدار با علما و...
- تلاوت آیاتی از قرآن کریم در رابطه با جهاد، تبلیغ، ویژگی یاوران حضرت مهدی(عج)
پخش صوت و نواهای حماسی و دفاع مقدس
حین اردو
بدرقه صبح و استقبال از بچه ها هنگام برگشت:
تشکیل ستاد استقبال از بچه های آموزش به هنگام برگشت از مدرسه، (با شربت خنک و خوراکی و... ) یکی از عوامل بالابردن روحیه بچه ها است
همچنین برنامه اردو را بگونه ای تنظیم شود که کادر فرهنگی داخلی بعد از بچه ها به منطقه اعزام و قبل از رسیدن سایر اعضا داخل اسکان باشند.
فضاسازی داخلی محل اسکان
تغییر چهره اسکان و ایجاد فضای فرهنگی با امکاناتی مانند:
برد مخصوص شهدا، احادیث و روایات، سخنان بزرگان و علما، تصاویر جهادی و شهدا
پخش نواها و آهنگ های مذهبی، اسلامی و انقلابی (هنگام بدرقه جهادگران و وقت های آزاد)
تهیه جعبه های دیواری با مطالب فرهنگی
ایجاد فضای معنوی برای نماز شب و... (اتاقی را برای مناجات آماده کنیم که خارج از ساعات خاموشی و... بتوان از این محیط استفاده کرد.)
چیدن سفره هفت سین(در اردوهای عید) با تزئین عکس شهدا
برگزاری نماز جماعت، مراسمات زیارتی، مدیحه سرایی و نوحه خوانی و ذکر توسل، مناجات های شبانه.
برگزاری جلسات اخلاق کوتاه بعد از نماز ها
جلسات کوتاه تفسیر و تلاوت قرآن (بصورت موضوع محور و با موضوعاتی مثل دشمن شناسی، جهاد در قرآن و... )
هر روز به یکی از ائمه ی معصومین متوسل شویم و فعالیت های آن روز را به آن امام هدیه کنیم.
برای هر روز شعار های معنوی انتخاب کنیم
بیدار بودن بین الطلوعین
استفاده ار نواهای معنوی مثل مناجات های دلنشین و هم خوانی سرود، شعارهای تاثیر گذار
برنامه های ورزشی :
نرمش صبحگاهی
مسابقات ورزشی درون گروهی
برگزاری حلقه های گفتگو:
نشست های در اوقات استراحت با محوریت شرکت کننده ها و موضوعات چون جهاد اقتصادی (اقتصاد مقاومتی: تعاریف،ملزومات و....)، جهاد علمی، سبک زندگی، انتقال تجربیات جهادگران با سابقه، هم اندیشی پرداختن به بحث های تشکیلاتی و...
کارگاههای آموزشی و مهارتی با حضور اساتید و نخبگان جمع. (مانند کارگاه نویسندگی، خاطرهنویسی، کارگاههای علمی با موضوعاتی مثل فقر و راههای مبارزه با آن، سفرهای جهادی و اهداف آن، محرومیت در آیات و روایات و…)
برگزاری حلقه های معرفت با حضور روحانیون حاضر در اردو (بحث هایی پیرامون دشمن شناسی، احکام، شبهات اعتقادی ازدواج، و شناخت ادیان و فرق مختلف)
تهیه رزق فرهنگی روزانه (ره توشه سفر) جهت کلیه زمان ها و امور اردو با توجه به موقعیت. (با هدف غفلت زدایی)
رزق های فرهنگی میتوانند شامل : حدیث، قسمت هایی از نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه، جملاتی از امام خمینی و امام خامنه ای، قسمتی از وصیت نامه شهید، فلش کارت های موضوعی سیره ی شهدا، و... باشد.)
ویژه نامه جهادی
محورهای پیشنهادی: سیری در مبانی و اهداف جهادی، احادیث و بیانات بزرگان در رابطه با جهاد اکبر، خاطرات تلخ و شیرین جهادگران، متن های جهادی در قالب شعر و طنز، عکس های جالب جهادی و...
بروشور های تک برگی
یکی از راه های جذب و علاقمند کردن مخاطب استفاده از تک برگ ها و فلش کارت ها است. بویژه برای تزریق اطلاعات به مخاطبینی که به دلایل مختلف فرصت شرکت در برنامه های عمومی را ندارند.
جزوه معنویت و جهاد
موضوعات پیشنهادی: چیستی جهاد، آثار عملی و معنوی آن در زندگی، آشنایی با الگوهای جهاد در اسلام و انقلاب، جهاد فرهنگی معصومین و...
از جزوه هایی مثل : مومن جهادی (حاج آقا قاسمیان) و... هم می توان در تدوین این جزوه استفاده کرد.
کارنامه اعمال و صفات
هر جهادگر یک همسفر شهید داشته باشد.
سفر میان اردو: برگزاری اردوهای کوتاه زیارتی، تفریحی و سیاحتی
زیارت مزار شهدا در ابتدای سفر و تجدید بیعت با شهدا
بازدید از روستاهای دوردست و دیدار با خانوادههای محروم و همنشینی با آن ها (بویژه خانواده های شهدا)
طرح و حل مشکلات گروه توسط اعضا (مشکلاتی که قابلیت مطرح شدن بصورت عمومی را دارند)
اکران فیلم، مستند و نقد آن ها 1. فیلم های ضد ایرانی گزینه های مناسبی برای نقد و بررسی هستند)
پخش و بلوتوث سخنرانی های کوتاه مرتبط برای استفاده از وقت های مرده مثل زمان رفت و برگشت در سرویس ها (اساتید مانند حضرت آقا، حجت الاسلام پناهیان، قاسمیان و...)
انتشار نشریه داخلی
آماده کردن بسته های فرهنگی برای اعضا و صحبت کردن پیرامون محتوای آن ها در مدت زمان اردو
ترویج کتابخوانی ( برپایی کتاب خانه سیار، میز مطالعه کتاب، برگزاری مسابقه کتاب خوانی و ....)
برگزاری برنامه وداع (موقع برگشت حرف دل بچه ها را می پرسیم و مستندسازی می کنیم)
بعد از اردو
مهم ترین هدف این قسمت از برنامه ها حفظ ارتباط بین اعضاست که می تواند بصورت حقیقی و مجازی انجام شود.
- ارسال پیامک ها و ایمیل های دوره ای با موضوعاتی مثل جهاد و حفظ روحیه جهاد فرهنگی و...
برگزاری برنامه های تفریحی ساده مثل رفتن به سینما، پارک و... با هدف تجدید خاطرات و حفظ ارتباط جمع جهادی
همانطور که قبل تر اشاره شد، مجددا تاکید می گردد که ضمن انجام فعالیت مستمر، مداوم، متنوع و جذاب باید توجه داشت که برنامه ها نباید باعث دلزدگی و خستگی جهادگران شود. بلکه باید در عین پوشش سلیقه های مختلف و آموزش مفاهیم ارزشمندی چون جهاد به شرکت کنندگان اردو، شادابی و نشاط اردو را نیز تامین نماید.
هر مجموعه ای که بتواند در درون خویش، این ایمان شاداب و پر نشاط و فعال و پر برکت را بیشتر حفظ کند، بیش تر به درد این ملت، به درد این مملکت و به درد این نظام میخورد و شما جهاد گران از این قبیل هستید. ارزش اصلی جهاد به این است، عشق و ارادت بنده به امثال شما به این است. مقام معظم رهبری
فرهنگی داخلی / ارزیابی و بازخوردگیری از فعالیت ها
0ارجاع
0دیدگاه
زمانی جهت طرح های جهادی به سوی هدف گذاری های حرکت های جهادی خواهد بود که ارزیابی، سنجش نتایج و پیامدهای فعالیت ها و بررسی میزان تحقق اهداف به عنوان محوری اساسی در دستور کار قرار گیرد. ارزیابی، از سویی تعیین کننده میزان دستیابی به اهداف است و از دیگر سو، ساز و کار کشف و تصحیح انحرافات مهمی است که در برنامه ها رخ داده است، تا از این رهگذر بتوان فعالیت ها را در مسیر صحیحی قرار داد. و همان طور که فعالیت ها در عرصه های مختلفی است، ارزیابی و بازخورد گیری از فعالیت ها نیز بایستی در عرصه های مختلف و با روش های متفاوتی صورت بگیرد. برنامه های گروه جهادی را میتوان در چند عرصه کلی تقسیم بندی کرد:
مدیریت فرهنگی اردو (برنامه های اردو، نظم و قدرت تدبیرمسئولین فرهنگی؛ از دید اعضا، مسئولین و افراد با تجربه اردو)
رشد و تعالی شرکت کننده های اردو (برنامه های داخلی اردو؛ از دید مسئولین و خود اعضا)
فعالیت های فرهنگی خارجی (از دید مخاطب مردم روستا)
مدیریت فرهنگی اردو (برنامه های اردو، نظم و قدرت تدبیرمسئولین فرهنگی )
در اردو یک مسئول ارزیابی برای گروه انتخاب می شود که با طراحی برگه ارزیابی، اردو و مسئولین فرهنگی را توسط اعضا ارزیابی می کند
می توان در جلسات و جمع های شبانه از نظرات، انتقادات و پیشنهادات اعضا مطلع شد
از نحوه برخورد بچه ها با مسئول فرهنگی گروه و صحبت های بچه ها می توان میزان رضایت یا عدم رضایت بچه ها از فعالیت های فرهنگی گروه را ارزیابی کنیم.
هرشب جلساتی را به صورت پرسش و پاسخ با حضور "بچه های با سابقه و قدیمی" برگزار کرده و بچه ها مشکلات و مسائل موجود در زمینه فرهنگی (داخلی و خارجی) را بازگو نمایند. اردو و مسائل پیرامونی را نقد کرده و همچنین راهبردهای آینده اردو را استخراج نمایید.
روزانه از مسئولین هر رده یا مربی ها بصورت حضوری بازخورد گرفته شود.
می توانید با دادن برگه های نظر سنجی به صورت روزانه، از اعضای گروه نظر خواهی کنید.
از طریق نظر سنجی ها در انتهای اردو.
بعد از اردو نیز با تشکیل کارگروه فرهنگی، اردو را بصورت تخصصی در زمینه فرهنگی آسیب شناسی نمایید.
رشد و تعالی شرکت کننده های اردو (برنامه های داخلی اردو)
بررسی و مقایسه رفتارو عملکرد بچه ها قبل و بعد از اردو. در اردوهایی که حتی فکر می شده اردو بازده خیلی خوبی نداشته، بعد از اردو تاثیر سبک زنگی جهادی هم در اخلاقش و هم در درس و برنامه های علمی پژوهشی جهادگران مشهود بوده است.
طراحی برگه ی ارزیابی شرکت کننده های اردو، توسط مسئول ارزیابی، که توسط مسئولین اردو پر می شود.
فعالیت های فرهنگی خارجی
فعالیت های فرهنگی خارجی
معیار ارزیابی
میزان مشارکت واستقبال اهالی از برنامه ها
تماس های روستائیان و تقاضای آن ها برای حضور مجدد گروه در منطقه.
استمرار گفتمان ارائه شده توسط گروه در منطقه ( نحوه بازخورد: مثلا اینکه چند نفر از مردم منطقه بعد از اردو طلبه شدند یا وقتی چند مدت بعد از اردو ادامه دادن مسیر و رشد مخاطبان را مشاهده می کنید.)
میزان و نحوه حمایت مسئولین برای حضور گروه در سال های بعد.
نحوه بازخوردگیری
بررسی میزان مشارکت اهالی در برنامه ها با لیست حضور غیاب کلاس ها
در کل اردو یک مسئول ارزیابی تعیین شود و با حضور در عرصه های مختلف، ضمن ارزیابی کار بچه ها به صحبت کردن با مردم منطقه از فعالیت های گروه نیز بازخورد می گیرد.
تیمی که متشکل از افراد با تجربه می باشند(تیم پشتیبان) در بازه اردو هر شب به خانه بعضی از اهالی رفته و بازخورد می گیرند.
صحبت کردن به صورت صحبت چهره به چهره با اهالی و مصاحبه هایی که از مردم منطقه می گیریم.
از طریق دوره های تداوم(پیگیری مستمر)بعنوان مثال هر 20 روز یک دفعه به روستا سرکشی کرده و از مردم بازخورد گرفته شود.
سوال کردن از معتمدین محل در مورد فعالیت گروه.
صحبت با مسئولین و بررسی میزان حمایت شان از گروه برای برگزاری مجدداردو در منطقه.
نظر سنجی و پرکردن فرم های نظر سنجی توسط اهالی در حین برگزاری مراسم اختتامیه.
دادن برگه نظرسنجی و سوال غیر مستقیم از مسئولین محلی، و اعضا حلقه صالحین.
نظر سنجی درباره گروه از اهالی توسط سپاه استان.
نکته
کودک
کلاس های فرهنگی (با مشخص شدن سر فصل ها و موضوعات مشخص و مورد نیاز منطقه و نیز مسائل روز جامعه)
بعنوان مثال عناوین زیر طرح درس گروه جهادی دانشگاه علم و صنعت برای گروه کودک است. تحت عنوان "شکل دهی به شخصیت کودکان" و شامل محورهای :
أ- هویت اسلامی:
عقائد - اخلاق - احکام - قرآن (قرائت - حفظ- تدبر) - همچنین بحث هایی مثل انس با مسجد، انس با مجلس مذهبی، انس با قران، دعا در این قسمت هستند. مثلا امسال روی عقائد توحیدی کار شد.
ب- هویت انقلابی
ج- هویت ملی
د- هویت روستایی
ه- هویت جنسی
و- بهداشت
ز- پرورش کودک ( خلاقیت. کنجکاوی. فلسفه برای کودک. خودباوری. اعتماد به نفس. کار جمعی و همکاری. ایجاد و افزایش امید در کودک.)
البته این موارد الزاما طرح های آموزش مستقیم نیستند، و مربی ها آموزش میبینند که چطور و در چه طرح هایی به تقویت هرکدام از موارد فوق بپردازند. (موارد پرورش از توصیه های رهبری به معلم ها استخراج می شوند.)
کلاس های آموزش تلاوت و روخوانی و مفاهیم قرآن کریم.
برگزاری کلاس احکام (آموزش نماز و وضو : به صورت آموزش عملی و تصویری و... )
بعنوان مثال اگر در روستا رودخانه ای وجود دارد روزی را با مسئولین اردو هماهنگ کنید تا بچه ها کنار رودخانه وضو گرفتن را تمرین کنند.
1. آموزش نقاشی و کاردستی و تلفیق این آموزش ها با کلاس های احکام و قرآن برای افزایش جذابیت.
توجه داشته باشیم که کاردستی ها یا بخشی از طرح درس هستند یا بایستی ضرورتی برای آموزش شان وجود داشته باشد. ساخت وسایل کاربردی(جامدادی، کیف) یا ابزاری برای هدف های دیگر مثل تقویت خلاقیت و... دانش آموزان باشند. در کل میتوان طرح درس ها را بگونه ای چید که بچه های کلاس هر روز یک کاردستی داشته باشند.
برای هر دو گروه سنی زیر 7 سال و 8 تا 12 سال :
اصلا از الگو های آماده استفاده نکنید،و به بچه ها الگو ندید که بعنوان مثال گل راچه طور بکشند یا درخت کشیدن یا ابرهای دور گیری شده مرسوم و...... بهشان یاد ندهید و برایشان نکشید. اجازه بدهید از خلاقیت خودشان بهره ببرند و با الگو های تصویری محدود شان نکنید، و به خلاقیت شان لطمه نزنید. اجازه بدهید بچه ها با ضمیر ناخودآگاهشان و خلاقیت فردی نقاشی کنند (به بچه ها احساس استقلال بدید). به دلیل متخصص نبودن مربیان نقاشی در کشور روش اشتباه الگو دهی (محدود و مستقیم ) در نقاشی به کودکان رایج هست.
برای همه سنین کاغذ هایی با قطع های (کوچیک و بزرگ ) ببرید.کاغذ های سایز (آ2 ) به دیوار بچسبانید طوری که کودکان درحالت ایستاده روی پاهایشان نقاشی کنند. (نقاشی در حالت ایستاده برافزایش اعتماد به نفس کودک موثر است).
ممکن است با کودکی مواجه بشوید که به تکرار در نقاشی ها از کادر خارج می شود و عناصر را خیلی بزرگ میکشد (کاغذ بزرگتری در اختیارش قرار بدهید) البته تغییر سایز کادر نقاشی را برای همه می تونید بکار ببندید تا ذهنشان محدود به سایز دفتر نقاشی نشود.
بخواهید که در مورد نقاشی شان حرف بزنند ولی سوال مستقیم نپرسید (مثال : این چیه؟ چی کشیدی؟ چرا رنگش مثلا سبزه؟ و....)
ممکن است از طبیعت پیروی نکنند. برای رنگ مثال: کودکی خورشید را سبز رنگ کند. این مورد برای کودکان زیر 7 سال اشکالی ندارد اما اگر بالا 7 سال بود، نگویید خورشید زرد است، چرا سبز رنگ کردی؟!
نشانه های رنگی را بررسی کنید وبدون اینکه متوجه شود برایش اجرا کنید.
مثال:
دختر 6 ساله ی که فقط با رنگ های آبی تیره + مدادسیاه (زیاد ) وگاهی زرد استفاده می کرد. نشانه های رنگی افسردگی و ترس رو نشان می دادند و اغلب مار و اردک و چاه سیاه تصویر میکرد و به گفته خودش اردک افتاده تو چاه و..... (البته این نشانه ها بصورت قطعی نیست)
ممکن است با کودکی مواجه بشید که اصلا نقاشی نمی کشد.
راه حل پیشنهادی: بیشتر به او نزدیک بشید (عاطفی ) ممکن است ناشی از ترس و خجالت یا.... باشد.
کارگاه آموزشی برپا کنید. و همه را مشتاق به شرکت کنید.
در یکی از جلسات : بخواهید که بدون فکر کردن صفحه ای را با مداد تک رنگ خط خطی کنند(منحنی و عمودی و افقی و مورب) و بعد از صفحه خط خطی بخواهید شکل هایی که می بینند و تجسم میکنند با رنگ دیگری واضح سازی کنند.
اکران فیلم های آموزشی و مستند های ارزشی
پخش کلیپ و فیلم های کوتاه وآموزنده بخصوص در حالتی که بچه ها فیلم را نگاه کنند و بعد با مربی گفتگو کنند، تاثیر بیشتری خواهد داشت.
تهیه و تدوین روزنامه دیواری یا یک پیک برای گروه های سنی مختلف شامل سرفصل هایی که می بایست در منطقه انجام شود.
جذب کودکان با فعالیت های ورزشی همانند فوتبال و والیبال و.... و بیان موارد مورد نیاز فرهنگی در خلال آن.
بازی های هدفمند درون کلاسی و یا بیرون کلاسی برای زنگ های تفریح
برخی بازی ها که برای فعالیت جسمی و افزایش توانمندی های جسمی کودک هستند که تعدادی از آن ها کارگروهی را هم تقویت می کنند.
برخی بازی ها جزو طرح درس هستند:
مثل بازی انتخاب در طرح درس های فلسفه برای کودکان یا بازی اداره هواشناسی برای یاد دادن جهت ها یا "من کنارِ کی؟!" برای مرور طرح درس محرم و نامحرم و...
برخی بازی ها از شیوه های "بازی درمانی" انتخاب شدند مثل:
الف:پی بردن به ذهنیات و روحیات کودک مثل کلید جادویی
ب: برای درمان یک مساله مثل بازی کلاف
برخی بازی ها با هدف تقویت حافظه، تمرکز و... هستند که می شود در دسته بازی های درمانی قرار داد.)
تشکیل بانک جوایز و اهدا کارت امتیاز ویژه کودکان و روستا.
برگزاری نمایشگاه لوازم التحریر ایرانی- اسلامی
برگزاری و پشتیبانی برنامه ها و مسابقات در مناسب های مختلف در مدارس مختلف منطقه . (بستگی به زمان حضور گروه در منطقه دارد.)
اهدا و پخش بسته های فرهنگی متناسب با رده سنی
اهدا یادگاری و تقدیر از بچه هایی که در کلاس های فرهنگی شرکت کرده اند
طرح ها و برنامه های مرور مطالب (در حین کلاس ها)
ارتباط با کودک پس از سفر از طریق ارسال پیک کودک و مربی های بومی
گروه سنی زیر 7 سال :
از بچه های زیر 7 سال انتظار نقاشی با جزئیات نداشته باشید (تو این سن بچه ها انتزاعی تر نقاشی می کنند)، ممکن هست کودک فقط خط های رها تو صفحه بکشد.
شاید بدلیل جنس سختی که مداد رنگی دارد هم چنین سختی پرکردن سطوح و نقاشی کردن با مداد رنگی، استفاده مداد رنگی و ابزار ها ی رنگی مشابه آن برا کودکان زیر 7 سال زود باشد، ابزار های پیشنهادی نقاشی: آبرنگ، پاستل (گچی و روغنی)، ماژیک رنگی، رنگ انگشتی (به دلیل اینکه روی کاغذ راحت ترحرکت می کند و با پوشش دهی سریع تری سطوح را پر می کند) که با توجه به شرایط مالی اکثر بچه های روستا بهتراست که از گروه جهادی تان بخواهید که قبل از سفرلوازم را تهیه کنند.
البته همانطور که در قسمت "ابزار و لوازم کار مورد استفاده در کلاس ها" اشاره شد باید توجه داشت، استفاده کردن از وسایلی که در حالت عادی در زندگی روستایی موجود نیست مخصوصا در گروه سنی کودک کاملا اشتباه است به جز حالتی که ضرورت استفاده از آن ها قطعی است. مثل مواد پزشکی و بهداشتی و....
وقتی کسی از شهر به روستا می رود و چیزهایی را با خودش می برد که مردم روستا ندارند و نمی توانند تهیه کنند (از نظر امکانات در دسترس و از نظر مالی) واضح ترین اتفاقی که شاهد آن هستیم نارضایتی افراد روستا از محل تولد و زندگی و در واقعیت از خدا و... خواهد بود. و این به معنی مستعد شدن شان برای ترک روستا است. یعنی کاملا برعکس عمل کردیم، به جای اینکه به بچه اشتیاق آباد کردن روستایشان را بدهیم، شوق رفتن را نهادینه کرده ایم
پیشنهاد کاردستی:
اریگامی های ساده مناسب سن مخاطب تان.
حجم سازی با گِل
حجم سازی با خمیر بازی
حجم سازی با مواد بازیافتی
درست کردن کاردستی با وسایل در دسترس بچه های خود روستا
در یک اردو تجربه نسبتا خوبی داشتیم. با تهیه چند چسب و قیچی کوچک و نخ و... بچه ها را جمع و تعدادی برگ نخل از تو باغ جمع کردیم. گفتیم با این موادی که در دست دارید هرچه می توانید درست کنید. بعد از نیم ساعت بعضی ها مصنوعات دستی زیبایی درست کردند. بادبزن، جارو، فرفره، چیلک، تولک و... بعد خواستیم بچه هایی که کارشان بهتر بود کاردستی خود را به دیگران نیز آموزش بدهند. خودمان هم یاد گرفتیم. آخر کلاس هر کدام از بچه ها چندین کاردستی متنوع یاد گرفته و درست کرده بودند. که هم به عنوان هدیه و یادبود این اردو به خانه بردند و هم به عنوان یک هنر دستی که بعدها می توانستند حتی از آن کسب درآمدکنند. ضمن اینکه در این تجربه چندین مفهوم فرهنگی و آموزشی نیز به صورت مستقیم و یاغیرمستقیم به بچه ها منتقل شد.
نوجوان
کلاس های تلاوت و روخوانی قرآن کریم
کلاس های فرهنگی (با مشخص شدن سر فصل ها و موضوعات مشخص و مورد نیاز منطقه و نیز مسائل روز جامعه)
مسابقات کتاب خوانی (در انتخاب کتب کاملا دقت نمائید، تا کتاب های مفید با رعایت رده سنی مخاطب و هم خوان با فرهنگ جهادی و بسیجی و... باشد)
حلقه های معرفت با حضور متخصصین فرهنگی گروه و اهالی(به تفکیک قشر، سن و جنسیت)
اکران فیلم و مستند های ارزشی
فعالیت های ورزشی و جذب پسر ها با فوتبال و والیبال و بیان موارد مورد نیاز فرهنگی در خلال آن.
خواندن کتاب های جذاب و کوتاه در کلاس ها
سخنرانی و ارائه مطالب اخلاقی در خلال دیگر فعالیت های فرهنگی
برگزاری کلاس های فوق برنامه مثل:تئاتر، سرود، ورزش و...
اعزام روانشناس و مشاوره به افرادی که نیاز دارند.
معرفی و ترویج لوازم التحریر ایرانی- اسلامی
تهیه، تدوین و انتشار نشریه.
اهدا و پخش بسته های فرهنگی.
برگزاری نمایشگاه کتاب(فروش کتاب ها با قیمت کم تر + معرفی کتاب ها توسط مربیان )
اهدای جوایز ویژه نوجوانان روستا
جوان
کلاس های تلاوت، روخوانی، تفسیر و تدبر در قرآن کریم
کلاس های فرهنگی (با مشخص شدن سر فصل ها و موضوعات مشخص و مورد نیاز منطقه و نیز مسائل روز جامعه)
مسابقات کتابخوانی (در انتخاب کتب کاملا دقت نمائید، تا کتاب های مفید با رعایت رده سنی مخاطب و هم خوان با فرهنگ جهادی و بسیجی و...باشد)
حلقه های معرفت با حضور متخصصین فرهنگی گروه و اهالی( به تفکیک قشر، سن و جنسیت با محوریت های تبیین سیره حضرت امام (ره)، دشمن شناسی بر پایه تبیین بحث های حضرت امام و حضرت آقا و ...)
اکران فیلم و مستند های ارزشی
آموزش احکام
برگزاری کلاس هایی پیرامون مسائل خانواده
تهیه، تدوین و انتشار نشریه
اهدا و پخش بسته های فرهنگی
برگزاری کارگاه هایی در مورد مسائل روستا و همچنین موضوعاتی پیرامون دفاع مقدس و ماهواره
بزرگسال
برگزاری کلاس مهارت های زندگی خیاطی، سفره آرایی، خانه داری، همسرداری و بهداشت خانواده و تربیت فرزند (با تاکید بر فرهنگ بومی: اگر در روستایی مرد سالاری فرهنگ مردم هست ما حق نداریم به زعم خودمان با تاکید بر آموزه های اسلام زنان روستا را از زیر یوغ اسارت مردان آزاد کنیم و به حق طبیعی شان برسانیم. اثرات منفی این آموزه ها به مراتب بیشتر است.)
کلاس های اعتقادی و بیان احکام زنان و احکام خانواده و..
فرهنگ خارجی / استمرار فعالیت و تداوم ارتباط
0ارجاع
0دیدگاه
فعالیت فرهنگی یک فعالیت مستمر و طولانی مدت است. و هنگامی می توانیم انتظار به ثمر رسیدن فعالیت ها را داشته باشیم که همه ی مراحل لازم را به درستی اجرا کنیم. اقدامات و برنامه های اجرا شده در زمان برگزاری اردو را می توان به کاشت بذر تشبیه کرد. لذا بعد از اردو ما تنها مراحل اولیه را پشت سر گذاشته ایم و همانطور که بعد از کاشت بذر گیاه نیاز به آبیاری و مراقبت دارد، فعالیت های فرهنگی ما نیز بایستی استمرار داشته باشند تا به ثمره مورد نظر برسیم.
برای رسیدن به نتیجه لازم است فعالیت هایی را بعد از اردو و درطول سال تعریف کنیم. از جمله ی این اقدامات میتوان به اتصال مراکز فرهنگی به روستا، زمینه سازی برای حضور دانشگاه های بومی منطقه و... نام برد که در ادامه بطور کامل شرح داده شده اند.
اتصال مراکز فرهنگی به روستاها
برای ادامهی ارتباط فرهنگی با روستاییان باید افرادی که از نظر فرهنگی شاخصتر بوده و صلاحیت مدیریت فرهنگی را دارند شناسایی شوند و آن ها را با مراکز فرهنگی منطقه مانند: سازمان تبلیغات اسلامی(کانون فرهنگی مساجد)، سازمان ملی جوانان، ادارهی فرهنگ و ارشاد اسلامی و... آشنا کنیم. در ابتدا مسئول و مشاور فرهنگی، جلسهای با حضور اهالی روستا و مسئول مرکز فرهنگی مربوطه برگزار کنند تا اهالی و مسئولین فرهنگی منطقه با هم آشنا شوند.
برنامه ریزی فعالیتهای سالیانه پایگاه فرهنگی و پیگیری آن ها
ایجاد برنامههای مستمر و بلند مدت، مانند دوره های تبیین سیره امام،دشمن شناسی،جلسههای قرآن و هیئت مذهبی هفتگی از جمله برنامههای پایگاه فرهنگی میباشد که میتوان به اهالی روستا ارائه نمود تا فعالیت فرهنگی در منطقه استمرار داشته باشد. شایسته است، مسئول فرهنگی به وسیلهی ارتباط با رابطین و نخبگان فرهنگی منطقه، از چگونگی برگزاری برنامهها اطلاع پیدا کرده و در صورت توانایی، هر چند وقت یکبار در این برنامهها شرکت نماید.
زمینه سازی برای حضور دانشگاههای منطقه
پیوند میان دانشجویان دانشگاه های همجوار این مناطق با شرکت کنندگان اردوی جهادی و مستحکم شدن این ارتباط در طول زمان اردو و استمرار آن پس از اردو، می تواند گامی مؤثر در جهت نشر روحیه ی جهادی و تلاش و تکاپو در بین این عزیزان باشد. از این رو رایزنیهای لازم با دانشگاههای منطقه صورت پذیرد تا یکی از آن ها، معینِ روستایی گردد و پیوسته تحولات منطقه را رصد نماید. شایسته است، دانشگاه مزبور در طول سال با برگزاری اردوهای جهادی یک روزه، زمینهی تداوم فعالیتهای فرهنگی را به وجود آورد.
سفر به منطقه جهت پیگیری اهداف فرهنگی
تجدید دیدار جهادگران با اهالی باعث تقویت انگیزهی آن ها برای پیگیری فعالیتها میشود. برای مثال جهادگران میتوانند بعد از حضور در منطقه، جهت تقویت برنامههای فرهنگی روستا از جمله پایگاه فرهنگی، هیئت و... با سفری کوتاه به منطقه، ویژه برنامههایی بگذارند تا روح تازهای در کالبد این برنامهها دمیده شود. استمرار سفر باید منظم و برنامه ریزی شده باشد تا از بیهوده کاری جلوگیری گردد.
ارسال پیامکهای هفتگی و مناسبتی
یکی از راههای ارتباط مستمر در این زمان که اکثر افراد با گروههای سنی مختلف تلفن همراه دارند، پیامک دادن به مناسبتهای مختلف است. شایسته است، با جمعآوری شمارههای تلفن همراه اهالی بر اساس گروه سنی و جنسیت، و ثبت در سامانهی پیامک پیوسته با آنان در ارتباط بود.
نامه نگاری و تماس تلفنی
از طریق نامه نگاری و یا تماس تلفنی نیز میتوان ارتباط با منطقه و اهالی را حفظ نمود. این ابزار علیرغم سادگی، در برآوردن اهداف تعیین شده برای ارتباط با منطقه، مؤثر هستند.
ارسال بستههای فرهنگی
بدین منظور اسامی و نشانی خانوادههای علاقهمند، جمعآوری شود تا بهوسیله بستههای فرهنگیِ پستی، پیوستگیِ ارتباط با آنان حفظ گردد.
• برگزاری سفر مشهد مقدس برای فعالین و نخبگان روستایی
• اعزام طلاب در بازههای تبلیغی (محرم، صفر، ایام فاطمیه، ماه مبارک رمضان)
• اطلاع رسانی کمبودهای فرهنگی منطقه به مراکز و پیگیری آن ها
فرهنگی داخلی
و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا...
انسان دارای چهار عرصه ی ارتباطی است، ارتباط با خدا، خود، دیگران و جامعه. و برای رشد و تعالی در هر عرصه نیازمند انجام فعالیت هایی است. اردوهای جهادی یکی از بهترین فرصت ها برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و بدنه ی جامعه است اما چنانچه در مدت اردو تنها به مسائل فرهنگی مردم و منطقه پرداخته شود و از توجه به خود شرکت کنندگان غافل شویم، در بلند مدت ضربه بزرگی به پیکره گروه وارد آورده ایم. بعبارت دیگر برنامه ای خوب لکن ناقص را ارائه کرده ایم. در برنامه های فرهنگی داخلی کوشش می شود ضمن تامین شادابی و نشاط که لازمه ی یک جمع جوان انقلابی است زمینه ی ارتباط جهادگران با خود و خدا در قالب عبادت های گروهی فراهم شود و همچنین به شناخت مبانی ارتباط با دیگران پرداخته شود به زبان دیگر در برنامه های فرهنگی خارجی به "چگونگی" کار فرهنگی پرداخته می شود در حالیکه در فرهنگی داخلی می کوشیم تا "چرایی" این فعالیت ها را برای جهادگران تبیین کنیم.
بدیهی است که برای اجرای هرچه بهتر این برنامه ها نیازمندیم تا فرد یا افرادی این مسئولیت را به طور مجزا برعهده بگیرند، که از همان زمان اعلام آمادگی و ثبت نام اردو، این گروه برنامه ریزی های لازم را آغاز می کند.
فرهنگی داخلی / استمرار فعالیت ، تداوم ارتباط
0ارجاع
0دیدگاه
فعالیت فرهنگی یک فعالیت مستمر و طولانی مدت است. و هنگامی می توانیم انتظار به ثمر رسیدن فعالیت ها را داشته باشیم که همه ی مراحل لازم را به درستی اجرا کنیم. اقدامات و برنامه های اجرا شده در زمان برگزاری اردو را می توان به کاشت بذر تشبیه کرد. لذا بعد از اردو ما تنها مراحل اولیه را پشت سر گذاشته ایم و همانطور که بعد از کاشت بذر گیاه نیاز به آبیاری و مراقبت دارد، فعالیت های فرهنگی ما نیز بایستی استمرار داشته باشند تا به ثمره مورد نظر برسیم.
برای رسیدن به نتیجه لازم است فعالیت هایی را بعد از اردو و درطول سال تعریف کنیم. از جمله ی این اقدامات میتوان به اتصال مراکز فرهنگی به روستا، زمینه سازی برای حضور دانشگاه های بومی منطقه و... نام برد که در ادامه بطور کامل شرح داده شده اند.
نکاتی که باید مدنظر قرار داد
1. تعریف برنامهها به تناسب فضا و اهداف سفر.
2. حفظ تعادل در تعریف حجم برنامهها با توجه به خستگی بدنی، تغییر برنامه روزانه، تغییر محیط و تاثیر آب و هوای متفاوت بر شرکتکنندگان.
3. برنامه ریزی بگونه ای با زمان جهادگران تنظیم شود که با بی رغبتی و اجبار در برنامه ها شرکت نکنند. (بطور مثال بعد از زمان بیدار باش برنامه های ورزشی مناسب تر از جمع های هم اندیشی می باشد.)
4. برنامهریزی در راستای تقویت فعالیت های گروهی و جمعی و تمرین عملی برای روش صحیح بهرهبرداری معنوی از حضور در جمع. (هر چه فعالیت های فرهنگی مخصوص شرکت کنندگان بیشتر به صورت گروهی و نه انفرادی تعریف شود در تحقق این هدف کمک می نماید.)
5. دقت در وجود نشاط و تنوع در برنامهها. (برنامههای تفریحی در سفر بسیار ضروری است)
6. جهت دهی برنامه ها در راستای چشیدن طعم فقر و محرومیت (بازدید از خانوادههای محروم و...)
7. ایجاد فضایی برای پرداختن هر چه بیشتر به خودسازی (بطورمثال تعریف زمانی برای تفکر یا نوشتن و...)
سر فصل فعالیت های فرهنگی داخلی
در ادامه مباحثی ارائه می شود که نمونه ای از فعالیت های فرهنگی داخلی گروه های جهادی در گذشته می باشد
قبل اردو
بررسی شرایط شرکت کننده های اردو :
برنامه ریزی برای یک جمع با سابقه چند ساله فعالیت های جهادی با جمعی که اغلب اولین اردوی جهادی خود را تجربه می کنند متفاوت است
برگزاری جلسات توجیهی و فرهنگی در قالب اردو های زیارتی یک روزه قبل از بازه جهادی (این جلسات میتواند با حضور روحانیونی که در سفر همراه گروه هستند برگزار شود.)
تهیه لیست غذا های متناسب با سبک زندگی اسلامی
فضاسازی وسایل نقلیه و سرویس ها بیانات و تصاویر رهبری و شهدا
برنامه های داخل اتوبوس: قرائت دعای سفر، آیت الکرسی، دعای سلامتی امام زمان (عج) بصورت جمعی
برگزاری مراسم بدرقه:
- شروع حرکت از اماکن معنوی همچون امامزادگان، گلزار شهدا، مساجد، دیدار با علما و...
- تلاوت آیاتی از قرآن کریم در رابطه با جهاد، تبلیغ، ویژگی یاوران حضرت مهدی(عج)
پخش صوت و نواهای حماسی و دفاع مقدس
حین اردو
بدرقه صبح و استقبال از بچه ها هنگام برگشت:
تشکیل ستاد استقبال از بچه های آموزش به هنگام برگشت از مدرسه، (با شربت خنک و خوراکی و... ) یکی از عوامل بالابردن روحیه بچه ها است
همچنین برنامه اردو را بگونه ای تنظیم شود که کادر فرهنگی داخلی بعد از بچه ها به منطقه اعزام و قبل از رسیدن سایر اعضا داخل اسکان باشند.
فضاسازی داخلی محل اسکان
تغییر چهره اسکان و ایجاد فضای فرهنگی با امکاناتی مانند:
برد مخصوص شهدا، احادیث و روایات، سخنان بزرگان و علما، تصاویر جهادی و شهدا
پخش نواها و آهنگ های مذهبی، اسلامی و انقلابی (هنگام بدرقه جهادگران و وقت های آزاد)
تهیه جعبه های دیواری با مطالب فرهنگی
ایجاد فضای معنوی برای نماز شب و... (اتاقی را برای مناجات آماده کنیم که خارج از ساعات خاموشی و... بتوان از این محیط استفاده کرد.)
چیدن سفره هفت سین(در اردوهای عید) با تزئین عکس شهدا
برگزاری نماز جماعت، مراسمات زیارتی، مدیحه سرایی و نوحه خوانی و ذکر توسل، مناجات های شبانه.
برگزاری جلسات اخلاق کوتاه بعد از نماز ها
جلسات کوتاه تفسیر و تلاوت قرآن (بصورت موضوع محور و با موضوعاتی مثل دشمن شناسی، جهاد در قرآن و... )
هر روز به یکی از ائمه ی معصومین متوسل شویم و فعالیت های آن روز را به آن امام هدیه کنیم.
برای هر روز شعار های معنوی انتخاب کنیم
بیدار بودن بین الطلوعین
استفاده ار نواهای معنوی مثل مناجات های دلنشین و هم خوانی سرود، شعارهای تاثیر گذار
برنامه های ورزشی :
نرمش صبحگاهی
مسابقات ورزشی درون گروهی
برگزاری حلقه های گفتگو:
نشست های در اوقات استراحت با محوریت شرکت کننده ها و موضوعات چون جهاد اقتصادی (اقتصاد مقاومتی: تعاریف،ملزومات و....)، جهاد علمی، سبک زندگی، انتقال تجربیات جهادگران با سابقه، هم اندیشی پرداختن به بحث های تشکیلاتی و...
کارگاههای آموزشی و مهارتی با حضور اساتید و نخبگان جمع. (مانند کارگاه نویسندگی، خاطرهنویسی، کارگاههای علمی با موضوعاتی مثل فقر و راههای مبارزه با آن، سفرهای جهادی و اهداف آن، محرومیت در آیات و روایات و…)
برگزاری حلقه های معرفت با حضور روحانیون حاضر در اردو (بحث هایی پیرامون دشمن شناسی، احکام، شبهات اعتقادی ازدواج، و شناخت ادیان و فرق مختلف)
تهیه رزق فرهنگی روزانه (ره توشه سفر) جهت کلیه زمان ها و امور اردو با توجه به موقعیت. (با هدف غفلت زدایی)
رزق های فرهنگی میتوانند شامل : حدیث، قسمت هایی از نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه، جملاتی از امام خمینی و امام خامنه ای، قسمتی از وصیت نامه شهید، فلش کارت های موضوعی سیره ی شهدا، و... باشد.)
ویژه نامه جهادی
محورهای پیشنهادی: سیری در مبانی و اهداف جهادی، احادیث و بیانات بزرگان در رابطه با جهاد اکبر، خاطرات تلخ و شیرین جهادگران، متن های جهادی در قالب شعر و طنز، عکس های جالب جهادی و...
بروشور های تک برگی
یکی از راه های جذب و علاقمند کردن مخاطب استفاده از تک برگ ها و فلش کارت ها است. بویژه برای تزریق اطلاعات به مخاطبینی که به دلایل مختلف فرصت شرکت در برنامه های عمومی را ندارند.
جزوه معنویت و جهاد
موضوعات پیشنهادی: چیستی جهاد، آثار عملی و معنوی آن در زندگی، آشنایی با الگوهای جهاد در اسلام و انقلاب، جهاد فرهنگی معصومین و...
از جزوه هایی مثل : مومن جهادی (حاج آقا قاسمیان) و... هم می توان در تدوین این جزوه استفاده کرد.
کارنامه اعمال و صفات
هر جهادگر یک همسفر شهید داشته باشد.
سفر میان اردو: برگزاری اردوهای کوتاه زیارتی، تفریحی و سیاحتی
زیارت مزار شهدا در ابتدای سفر و تجدید بیعت با شهدا
بازدید از روستاهای دوردست و دیدار با خانوادههای محروم و همنشینی با آن ها (بویژه خانواده های شهدا)
طرح و حل مشکلات گروه توسط اعضا (مشکلاتی که قابلیت مطرح شدن بصورت عمومی را دارند)
اکران فیلم، مستند و نقد آن ها 1. فیلم های ضد ایرانی گزینه های مناسبی برای نقد و بررسی هستند)
پخش و بلوتوث سخنرانی های کوتاه مرتبط برای استفاده از وقت های مرده مثل زمان رفت و برگشت در سرویس ها (اساتید مانند حضرت آقا، حجت الاسلام پناهیان، قاسمیان و...)
انتشار نشریه داخلی
آماده کردن بسته های فرهنگی برای اعضا و صحبت کردن پیرامون محتوای آن ها در مدت زمان اردو
ترویج کتابخوانی ( برپایی کتاب خانه سیار، میز مطالعه کتاب، برگزاری مسابقه کتاب خوانی و ....)
برگزاری برنامه وداع (موقع برگشت حرف دل بچه ها را می پرسیم و مستندسازی می کنیم)
بعد از اردو
مهم ترین هدف این قسمت از برنامه ها حفظ ارتباط بین اعضاست که می تواند بصورت حقیقی و مجازی انجام شود.
- ارسال پیامک ها و ایمیل های دوره ای با موضوعاتی مثل جهاد و حفظ روحیه جهاد فرهنگی و...
برگزاری برنامه های تفریحی ساده مثل رفتن به سینما، پارک و... با هدف تجدید خاطرات و حفظ ارتباط جمع جهادی
همانطور که قبل تر اشاره شد، مجددا تاکید می گردد که ضمن انجام فعالیت مستمر، مداوم، متنوع و جذاب باید توجه داشت که برنامه ها نباید باعث دلزدگی و خستگی جهادگران شود. بلکه باید در عین پوشش سلیقه های مختلف و آموزش مفاهیم ارزشمندی چون جهاد به شرکت کنندگان اردو، شادابی و نشاط اردو را نیز تامین نماید.
هر مجموعه ای که بتواند در درون خویش، این ایمان شاداب و پر نشاط و فعال و پر برکت را بیشتر حفظ کند، بیش تر به درد این ملت، به درد این مملکت و به درد این نظام میخورد و شما جهاد گران از این قبیل هستید. ارزش اصلی جهاد به این است، عشق و ارادت بنده به امثال شما به این است. مقام معظم رهبری
فرهنگی داخلی / ارزیابی و بازخوردگیری از فعالیت ها
0ارجاع
0دیدگاه
زمانی جهت طرح های جهادی به سوی هدف گذاری های حرکت های جهادی خواهد بود که ارزیابی، سنجش نتایج و پیامدهای فعالیت ها و بررسی میزان تحقق اهداف به عنوان محوری اساسی در دستور کار قرار گیرد. ارزیابی، از سویی تعیین کننده میزان دستیابی به اهداف است و از دیگر سو، ساز و کار کشف و تصحیح انحرافات مهمی است که در برنامه ها رخ داده است، تا از این رهگذر بتوان فعالیت ها را در مسیر صحیحی قرار داد. و همان طور که فعالیت ها در عرصه های مختلفی است، ارزیابی و بازخورد گیری از فعالیت ها نیز بایستی در عرصه های مختلف و با روش های متفاوتی صورت بگیرد. برنامه های گروه جهادی را میتوان در چند عرصه کلی تقسیم بندی کرد:
مدیریت فرهنگی اردو (برنامه های اردو، نظم و قدرت تدبیرمسئولین فرهنگی؛ از دید اعضا، مسئولین و افراد با تجربه اردو)
رشد و تعالی شرکت کننده های اردو (برنامه های داخلی اردو؛ از دید مسئولین و خود اعضا)
فعالیت های فرهنگی خارجی (از دید مخاطب مردم روستا)
مدیریت فرهنگی اردو (برنامه های اردو، نظم و قدرت تدبیرمسئولین فرهنگی )
در اردو یک مسئول ارزیابی برای گروه انتخاب می شود که با طراحی برگه ارزیابی، اردو و مسئولین فرهنگی را توسط اعضا ارزیابی می کند
می توان در جلسات و جمع های شبانه از نظرات، انتقادات و پیشنهادات اعضا مطلع شد
از نحوه برخورد بچه ها با مسئول فرهنگی گروه و صحبت های بچه ها می توان میزان رضایت یا عدم رضایت بچه ها از فعالیت های فرهنگی گروه را ارزیابی کنیم.
هرشب جلساتی را به صورت پرسش و پاسخ با حضور "بچه های با سابقه و قدیمی" برگزار کرده و بچه ها مشکلات و مسائل موجود در زمینه فرهنگی (داخلی و خارجی) را بازگو نمایند. اردو و مسائل پیرامونی را نقد کرده و همچنین راهبردهای آینده اردو را استخراج نمایید.
روزانه از مسئولین هر رده یا مربی ها بصورت حضوری بازخورد گرفته شود.
می توانید با دادن برگه های نظر سنجی به صورت روزانه، از اعضای گروه نظر خواهی کنید.
از طریق نظر سنجی ها در انتهای اردو.
بعد از اردو نیز با تشکیل کارگروه فرهنگی، اردو را بصورت تخصصی در زمینه فرهنگی آسیب شناسی نمایید.
رشد و تعالی شرکت کننده های اردو (برنامه های داخلی اردو)
بررسی و مقایسه رفتارو عملکرد بچه ها قبل و بعد از اردو. در اردوهایی که حتی فکر می شده اردو بازده خیلی خوبی نداشته، بعد از اردو تاثیر سبک زنگی جهادی هم در اخلاقش و هم در درس و برنامه های علمی پژوهشی جهادگران مشهود بوده است.
طراحی برگه ی ارزیابی شرکت کننده های اردو، توسط مسئول ارزیابی، که توسط مسئولین اردو پر می شود.
فعالیت های فرهنگی خارجی
فعالیت های فرهنگی خارجی
معیار ارزیابی
میزان مشارکت واستقبال اهالی از برنامه ها
تماس های روستائیان و تقاضای آن ها برای حضور مجدد گروه در منطقه.
استمرار گفتمان ارائه شده توسط گروه در منطقه ( نحوه بازخورد: مثلا اینکه چند نفر از مردم منطقه بعد از اردو طلبه شدند یا وقتی چند مدت بعد از اردو ادامه دادن مسیر و رشد مخاطبان را مشاهده می کنید.)
میزان و نحوه حمایت مسئولین برای حضور گروه در سال های بعد.
نحوه بازخوردگیری
بررسی میزان مشارکت اهالی در برنامه ها با لیست حضور غیاب کلاس ها
در کل اردو یک مسئول ارزیابی تعیین شود و با حضور در عرصه های مختلف، ضمن ارزیابی کار بچه ها به صحبت کردن با مردم منطقه از فعالیت های گروه نیز بازخورد می گیرد.
تیمی که متشکل از افراد با تجربه می باشند(تیم پشتیبان) در بازه اردو هر شب به خانه بعضی از اهالی رفته و بازخورد می گیرند.
صحبت کردن به صورت صحبت چهره به چهره با اهالی و مصاحبه هایی که از مردم منطقه می گیریم.
از طریق دوره های تداوم(پیگیری مستمر)بعنوان مثال هر 20 روز یک دفعه به روستا سرکشی کرده و از مردم بازخورد گرفته شود.
سوال کردن از معتمدین محل در مورد فعالیت گروه.
صحبت با مسئولین و بررسی میزان حمایت شان از گروه برای برگزاری مجدداردو در منطقه.
نظر سنجی و پرکردن فرم های نظر سنجی توسط اهالی در حین برگزاری مراسم اختتامیه.
دادن برگه نظرسنجی و سوال غیر مستقیم از مسئولین محلی، و اعضا حلقه صالحین.
نظر سنجی درباره گروه از اهالی توسط سپاه استان.
نکته