۱۳۹۸-۱۲-۲۹، ۰۱:۰۰ عصر
چگونه یکی از سؤالاتی که همیشه با آن روبرو هستیم این است که چطور از اتلاف وقت جلوگیری کنیم و چگونه رفتار کنیم تا بهترین استفاده را از زمان برده باشیم. این مطلب به ما در این زمینه کمک خواهد کرد.
۱۱ راه برای اینکه از اتلاف وقت جلوگیری کنیم در زیر نشان دادهشده است
اهدافتان را بشناسید
در اینجا منظور ما اهداف کلیتان است حال چه برای کار چه برای زندگی شخصی. بهطور مثال شما قصد دارید که تعادل بهتری بین کار و زندگی شخصی خود ایجاد کنید، بیشتر ورزش کنید، و بیشتر با کودک خود زمان سپری کنید. وقتیکه اهداف کلیتان را مشخص کردید میتوانید آنها را به کارهای کوچک تقسیم کرده و وارد زندگی روزمرهتان کنید.
زمانبندی کنید
ممکن است یک یا چند هفته طول بکشد تا متوجه شوید که کارهایی که همواره انجام میدهید چقدر زمان میبرند- مثلاً شستشوی لباسها، آماده کردن صبحانه، مرتب کردن تختخواب. اکثر افراد زمانی بیشازحد نیاز برای کارهای روزانه مثلاً دوش گرفتن در نظر میگیرند و در مقابل زمان کمی را برای انجام کارهای سختتر و سنگینتر مانند نوشتن گزارش اختصاص میدهند. اگر شما بدانید که برای هر کار چقدر وقت میگذارید، بهتر میتوانید آن را مدیریت کنید.
اولویتبندی
کارهایی که باید انجام دهید را ۴ دسته کنید:
۱ – مهم و ضروری ۲ – مهم ولی غیرضروری ۳ – غیر مهم اما ضروری ۴ – غیر مهم و غیرضروری
هدف این است که کمترین تعداد کار را در لیست مهم و ضروری داشته باشید زیرا این موارد با انباشته شدن سبب ایجاد استرس میشوند. اگر شما بتوانید زمانتان را خوب مدیریت کنید باید بیشتر کارهایی غیرضروری اما مهم داشته باشید. این دسته جایی است که شما بیشتر کارهای مهم را انجام میدهید و از دستپاچگی در آینده جلوگیری میکنید.
برای روزتان برنامه بریزید
وقتیکه متوجه شدید هر کاری چقدر زمان میبرد و کارهای مهم کداماند، شروع به برنامهریزی کنید. منعطف باشید. کارهایتان را بیشتر بعدازظهر پیش میبرید یا صبح زود؟ دوست دارید عصرها وقت آزاد داشته باشید؟ ببینید بیشترین بازده برای شما در کدام حالت است و از تغییر دادن برنامهها نهراسید.
مدیریت زمان
اگر بتوانید زمان را خوب مدیریت کنید باید بیشتر کارهایی غیرضروری اما مهم داشته باشید.
کارهای سختتر را زودتر انجام دهید
مارک تواین معتقد است اگر کار شما خوردن یک قورباغه است، اولین کاری که صبح انجام میدهید باید خوردن آن باشد و اگر کارتان خوردن ۲ قورباغه است، حتماً اول بزرگتر را بخورید. بهعبارتدیگر، اگر باید کار سختی را در روز انجام دهید آن را اول وقت انجام دهید تا بقیه روز نگران آن نباشید.
آیا ارزش وقت گذاشتن دارد؟
قبل از انجام هر کاری فکر کنید که آیا این کار شما را به هدف اصلیتان نزدیک میکند؟ مثلاً زمانی را که سر کار برای انجام فعالیت اضافی که هیچکس از شما نخواسته انجام دهید میگذارید، میتوانید در باشگاه و یا بودن در تمرین پیانو کودکتان بگذرانید.
خود را فریب ندهید
اگر ساعت ۹ را برای کاری در نظر گرفتهاید به آن پایبند باشید. ۹:۱۷ برای انجام آن کار دیر شده است. از دست دادن زمان یک کار باعث میشود زمان کارهای دیگر را نیز از دست بدهید. اگر میخواهید انعطافپذیر باشید برای خودتان حق انتخاب بگذارید مثلاً جواب دادن به ایمیلها یا مرتب کردن کاغذها.
از یک جا شروع کنید!
دلتان نمیخواهد هیچ کاری انجام دهید؟ بر تنبلی خود غلبه کرده و از یک کار کوچک شروع کنید. با پیشرفت کوچکی در کارتان انگیزه برای انجام بقیه کارها پیدا میکنید.
بهره بردن از تمام زمانها
۱۵ دقیقه قبل از رفتن بهجایی زمان دارید؟ بهترین زمان برای وبگردی و دنیای مجازی است؟ با بهره بردن از همین زمان اندک متعجب خواهید شد! در نظر بگیرید که روزانه ۴ تا ۱۵ دقیقه یک ساعت میشود که میتوان در آن کارهای زیادی انجام داد.
محدودیتهای زمانی تعیین کنید
«این بیشترین زمانی است که میتوان برای این کار اختصاص داد»؛ برای همه کارها این جمله را بگویید و عدد مشخص کنید. ممکن است کار شما زودتر از آن تمام شود اما حداقل بیشتر طول نکشیده است و بهمرورزمان این محدودیتهای زمانی را به واقعیت نزدیک کنید.
برنامهریزی برای کارهای خوب
اصلیترین هدف استفاده بهتر از زمان برای این است که بتوانید وقت بیشتری را صرف کارهایی که دوست دارید کنید. کارهایی مهیج، سالم و غیر شغلی را در طول هفته در نظر بگیرید تا شما را نسبت به برنامهریزیهایتان خوشبین و باانگیزه نگه دارد. این موارد میتواند شامل تمرین کردن، استراحت، میان وعده و یا حتی سفر باشد. بهخصوص وقتی کاری سنگین را تمام کردهاید.مدیریت زمان کاربردی داشته باشیم
۱۱ راه برای اینکه از اتلاف وقت جلوگیری کنیم در زیر نشان دادهشده است
اهدافتان را بشناسید
در اینجا منظور ما اهداف کلیتان است حال چه برای کار چه برای زندگی شخصی. بهطور مثال شما قصد دارید که تعادل بهتری بین کار و زندگی شخصی خود ایجاد کنید، بیشتر ورزش کنید، و بیشتر با کودک خود زمان سپری کنید. وقتیکه اهداف کلیتان را مشخص کردید میتوانید آنها را به کارهای کوچک تقسیم کرده و وارد زندگی روزمرهتان کنید.
زمانبندی کنید
ممکن است یک یا چند هفته طول بکشد تا متوجه شوید که کارهایی که همواره انجام میدهید چقدر زمان میبرند- مثلاً شستشوی لباسها، آماده کردن صبحانه، مرتب کردن تختخواب. اکثر افراد زمانی بیشازحد نیاز برای کارهای روزانه مثلاً دوش گرفتن در نظر میگیرند و در مقابل زمان کمی را برای انجام کارهای سختتر و سنگینتر مانند نوشتن گزارش اختصاص میدهند. اگر شما بدانید که برای هر کار چقدر وقت میگذارید، بهتر میتوانید آن را مدیریت کنید.
اولویتبندی
کارهایی که باید انجام دهید را ۴ دسته کنید:
۱ – مهم و ضروری ۲ – مهم ولی غیرضروری ۳ – غیر مهم اما ضروری ۴ – غیر مهم و غیرضروری
هدف این است که کمترین تعداد کار را در لیست مهم و ضروری داشته باشید زیرا این موارد با انباشته شدن سبب ایجاد استرس میشوند. اگر شما بتوانید زمانتان را خوب مدیریت کنید باید بیشتر کارهایی غیرضروری اما مهم داشته باشید. این دسته جایی است که شما بیشتر کارهای مهم را انجام میدهید و از دستپاچگی در آینده جلوگیری میکنید.
برای روزتان برنامه بریزید
وقتیکه متوجه شدید هر کاری چقدر زمان میبرد و کارهای مهم کداماند، شروع به برنامهریزی کنید. منعطف باشید. کارهایتان را بیشتر بعدازظهر پیش میبرید یا صبح زود؟ دوست دارید عصرها وقت آزاد داشته باشید؟ ببینید بیشترین بازده برای شما در کدام حالت است و از تغییر دادن برنامهها نهراسید.
مدیریت زمان
اگر بتوانید زمان را خوب مدیریت کنید باید بیشتر کارهایی غیرضروری اما مهم داشته باشید.
کارهای سختتر را زودتر انجام دهید
مارک تواین معتقد است اگر کار شما خوردن یک قورباغه است، اولین کاری که صبح انجام میدهید باید خوردن آن باشد و اگر کارتان خوردن ۲ قورباغه است، حتماً اول بزرگتر را بخورید. بهعبارتدیگر، اگر باید کار سختی را در روز انجام دهید آن را اول وقت انجام دهید تا بقیه روز نگران آن نباشید.
آیا ارزش وقت گذاشتن دارد؟
قبل از انجام هر کاری فکر کنید که آیا این کار شما را به هدف اصلیتان نزدیک میکند؟ مثلاً زمانی را که سر کار برای انجام فعالیت اضافی که هیچکس از شما نخواسته انجام دهید میگذارید، میتوانید در باشگاه و یا بودن در تمرین پیانو کودکتان بگذرانید.
خود را فریب ندهید
اگر ساعت ۹ را برای کاری در نظر گرفتهاید به آن پایبند باشید. ۹:۱۷ برای انجام آن کار دیر شده است. از دست دادن زمان یک کار باعث میشود زمان کارهای دیگر را نیز از دست بدهید. اگر میخواهید انعطافپذیر باشید برای خودتان حق انتخاب بگذارید مثلاً جواب دادن به ایمیلها یا مرتب کردن کاغذها.
از یک جا شروع کنید!
دلتان نمیخواهد هیچ کاری انجام دهید؟ بر تنبلی خود غلبه کرده و از یک کار کوچک شروع کنید. با پیشرفت کوچکی در کارتان انگیزه برای انجام بقیه کارها پیدا میکنید.
بهره بردن از تمام زمانها
۱۵ دقیقه قبل از رفتن بهجایی زمان دارید؟ بهترین زمان برای وبگردی و دنیای مجازی است؟ با بهره بردن از همین زمان اندک متعجب خواهید شد! در نظر بگیرید که روزانه ۴ تا ۱۵ دقیقه یک ساعت میشود که میتوان در آن کارهای زیادی انجام داد.
محدودیتهای زمانی تعیین کنید
«این بیشترین زمانی است که میتوان برای این کار اختصاص داد»؛ برای همه کارها این جمله را بگویید و عدد مشخص کنید. ممکن است کار شما زودتر از آن تمام شود اما حداقل بیشتر طول نکشیده است و بهمرورزمان این محدودیتهای زمانی را به واقعیت نزدیک کنید.
برنامهریزی برای کارهای خوب
اصلیترین هدف استفاده بهتر از زمان برای این است که بتوانید وقت بیشتری را صرف کارهایی که دوست دارید کنید. کارهایی مهیج، سالم و غیر شغلی را در طول هفته در نظر بگیرید تا شما را نسبت به برنامهریزیهایتان خوشبین و باانگیزه نگه دارد. این موارد میتواند شامل تمرین کردن، استراحت، میان وعده و یا حتی سفر باشد. بهخصوص وقتی کاری سنگین را تمام کردهاید.مدیریت زمان کاربردی داشته باشیم