۱۳۹۳-۳-۲، ۰۷:۲۵ صبح
واژه “life style” به معنای «سبک زندگی»، «روشهای متفاوت زندگی» را نشان میدهد، اصطلاح سبک زندگی به معنای «طرز زندگی» نیز مفهوم سازی شده است. «طرز زندگی»، معمولاً از طریق ارزشها و «روشهای مصرف» نیز شناخته میشود.
حال اگر بخواهیم این موضوع که اخیرا از طرف اشخاص، سازمان ها و ارگانهای مختلف تأکیدات بسیاری شده است را با دو کلید واژه ی “رسانه” و” نوجوان” همراه سازیم قاعدتا نگاه دقیق تری را می طلبد.
ساده ترین جمله ای که از ترکیب این سه کلید واژه ساخته می شود می تواند این باشد که :
”رسانه یکی از ابزار تاثیر گذار بر سبک زندگی نوجوانان می باشد.”
در این مقاله قصد داریم کنکاشی در درستی این جمله داشته باشیم. قبل از پرداختن به این موضوع بد نیست بدانیم که نوجوانی همان سنی می باشد که سبک زندگی فرد در آن ساخته و کامل می شود. با توجه به این نکته ادامه می دهیم.
همان طور که در تعریف ابتدایی سبک زندگی اشاره کرده ایم روش های مصرف کلیدی ترین مفهوم در معنای سبک زندگی می باشد؛ تبلیغات پخش شده از رسانه های مختلف، تأثیر بسیار زیادی بر تصمیم ما در خرید محصولات می گذارند و ذهن مان را به سوی هدف خاصی هدایت می کنند.
اما تأثیر شگرف رسانه ها بر نوجوانان به اندازه ای است که آنها تمایل دارند محصولاتی بخرند که هنرپیشه ها، ورزشکاران و خوانندگان مورد علاقه شان را تبلیغ می کنند.
یعنی در ابتدای امر رسانه هنرپیشه، خواننده و ورزشکاری را به عنوان فردی مطرح و شاسته در انظار افراد به خصوص قشر نوجوان قرار می دهد و سپس با کمک آنها به تبلیغات خود که بر روش مصرف تأکید بسیار دارد، می پردازد. بنابراین نوجوان امروزی که متأسفانه تقریبا هیچ معنایی از سبک زندگی را در ذهن خود ندارد ناخواسته تحت تأثیر نوع خاصی از سبک زندگی قرار می گیرد.
موارد زیر تنها چند مورد از تأثیر گذاری رسانه بر تشکیل نوع خاصی از سبک زندگی نوجوان می باشد.
۱-قرار گرفتن در معرض تصاویر جنسی و تماشای بیش از اندازه تصاویر خشونت آمیز در فیلم ها به نوجوانان القا می کنند برقراری ارتباط جنسی نا ایمن و خشونت ورزی کار پسندیده ای است.
۲- تبلیغ تنقلات، فست فود، نوشابه، و … روزانه ده ها بار در تلویزیون و رادیو دیده و شنیده می شوند که علاوه بر این که به صورت غیر مستقیم سبب افزایش وزن و چاقی نوجوانان می شوند و خطر ابتلاء آنها به دیابت، فشار خون بالا، نارسایی قلبی و بی اشتهایی را افزایش می دهند، بلکه ناخواسته حس تنبلی و بی نشاطی را بر نوجوان القا می کند.
۳- با توجه به این که رسانه ها زنان موفق را لاغر و ترکه ای نشان می دهند، دخترهای نوجوان از رژیم های غذایی نامناسب و بلند مدت پیروی می کنند که نتیجه اش ابتلا به بیماری های گوناگون و مرگ است.
در دنیای امروزه سبکهای زندگی، با توجه به محبوبیت و قدرت اجتماعی خویش، از رسانههای گوناگون برای اشاعهی خود استفاده میکنند و شکلدهندهی محتوا و فرم برنامهها هستند. سبک زندگی میتواند به مثابهی فرهنگ یا ارزشهای ارتباطگران رسانههای جمعی نمود پیدا کند. برای مثال، نویسندگان، کارگردانان و سایر عوامل تولید در سریالهای تلویزیونی بازتابدهندهی سبک زندگی خود، یعنی سبک زندگی طبقهی متوسط، هستند.
غالباً سبک زندگی مبتنی بر ارتباطات تصویری است و از رسانهی تلویزیون بیشتر برای آن استفاده میشود. از پرطرفدارترین برنامههای تلویزیونی که در مقولهی برنامههای سبک زندگی قرار میگیرند برنامههایی هستند که در آنها ترکیبی متنوع از آشپزی، اخبار چهرههای سرشناس، موسیقی و… به مخاطب عرضه میشود. از دیگر اَشکال برنامههای سبک زندگی، برنامههای مربوط به پوشش است که در آن کارشناسان طراحی لباس و مد، برای مخاطبانی که با آنها مکاتبه کردهاند، مدل مو و پوشش و سایر خصوصیات ظاهری را طراحی میکنند. این نوع برنامهها در مورد طراحی داخلی خانههای مخاطبان نیز تهیه میشود. نمونهی دیگر برنامههای سبک زندگی، مسابقاتی است که در آن مخاطبان بر اساس مهارت آشپزی خود با دیگران رقابت میکنند.
چقدر پسندیده به نظر می رسد که با وجود داشتن سبک زندگی ای توأم با فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی، ذهن نوجوانان خود را خالی نگذاشته و با بذر های شایسته ای از این نوع سبک زندگی پر محصول کنیم و نگذاریم که این ذهن های پاک و بی آلایش زمینی مساعد برای کمین اشاعه دهندگان انواع ناسالم سبک زندگی باشند.
منبع: با حجاب
حال اگر بخواهیم این موضوع که اخیرا از طرف اشخاص، سازمان ها و ارگانهای مختلف تأکیدات بسیاری شده است را با دو کلید واژه ی “رسانه” و” نوجوان” همراه سازیم قاعدتا نگاه دقیق تری را می طلبد.
ساده ترین جمله ای که از ترکیب این سه کلید واژه ساخته می شود می تواند این باشد که :
”رسانه یکی از ابزار تاثیر گذار بر سبک زندگی نوجوانان می باشد.”
در این مقاله قصد داریم کنکاشی در درستی این جمله داشته باشیم. قبل از پرداختن به این موضوع بد نیست بدانیم که نوجوانی همان سنی می باشد که سبک زندگی فرد در آن ساخته و کامل می شود. با توجه به این نکته ادامه می دهیم.
همان طور که در تعریف ابتدایی سبک زندگی اشاره کرده ایم روش های مصرف کلیدی ترین مفهوم در معنای سبک زندگی می باشد؛ تبلیغات پخش شده از رسانه های مختلف، تأثیر بسیار زیادی بر تصمیم ما در خرید محصولات می گذارند و ذهن مان را به سوی هدف خاصی هدایت می کنند.
اما تأثیر شگرف رسانه ها بر نوجوانان به اندازه ای است که آنها تمایل دارند محصولاتی بخرند که هنرپیشه ها، ورزشکاران و خوانندگان مورد علاقه شان را تبلیغ می کنند.
یعنی در ابتدای امر رسانه هنرپیشه، خواننده و ورزشکاری را به عنوان فردی مطرح و شاسته در انظار افراد به خصوص قشر نوجوان قرار می دهد و سپس با کمک آنها به تبلیغات خود که بر روش مصرف تأکید بسیار دارد، می پردازد. بنابراین نوجوان امروزی که متأسفانه تقریبا هیچ معنایی از سبک زندگی را در ذهن خود ندارد ناخواسته تحت تأثیر نوع خاصی از سبک زندگی قرار می گیرد.
موارد زیر تنها چند مورد از تأثیر گذاری رسانه بر تشکیل نوع خاصی از سبک زندگی نوجوان می باشد.
۱-قرار گرفتن در معرض تصاویر جنسی و تماشای بیش از اندازه تصاویر خشونت آمیز در فیلم ها به نوجوانان القا می کنند برقراری ارتباط جنسی نا ایمن و خشونت ورزی کار پسندیده ای است.
۲- تبلیغ تنقلات، فست فود، نوشابه، و … روزانه ده ها بار در تلویزیون و رادیو دیده و شنیده می شوند که علاوه بر این که به صورت غیر مستقیم سبب افزایش وزن و چاقی نوجوانان می شوند و خطر ابتلاء آنها به دیابت، فشار خون بالا، نارسایی قلبی و بی اشتهایی را افزایش می دهند، بلکه ناخواسته حس تنبلی و بی نشاطی را بر نوجوان القا می کند.
۳- با توجه به این که رسانه ها زنان موفق را لاغر و ترکه ای نشان می دهند، دخترهای نوجوان از رژیم های غذایی نامناسب و بلند مدت پیروی می کنند که نتیجه اش ابتلا به بیماری های گوناگون و مرگ است.
در دنیای امروزه سبکهای زندگی، با توجه به محبوبیت و قدرت اجتماعی خویش، از رسانههای گوناگون برای اشاعهی خود استفاده میکنند و شکلدهندهی محتوا و فرم برنامهها هستند. سبک زندگی میتواند به مثابهی فرهنگ یا ارزشهای ارتباطگران رسانههای جمعی نمود پیدا کند. برای مثال، نویسندگان، کارگردانان و سایر عوامل تولید در سریالهای تلویزیونی بازتابدهندهی سبک زندگی خود، یعنی سبک زندگی طبقهی متوسط، هستند.
غالباً سبک زندگی مبتنی بر ارتباطات تصویری است و از رسانهی تلویزیون بیشتر برای آن استفاده میشود. از پرطرفدارترین برنامههای تلویزیونی که در مقولهی برنامههای سبک زندگی قرار میگیرند برنامههایی هستند که در آنها ترکیبی متنوع از آشپزی، اخبار چهرههای سرشناس، موسیقی و… به مخاطب عرضه میشود. از دیگر اَشکال برنامههای سبک زندگی، برنامههای مربوط به پوشش است که در آن کارشناسان طراحی لباس و مد، برای مخاطبانی که با آنها مکاتبه کردهاند، مدل مو و پوشش و سایر خصوصیات ظاهری را طراحی میکنند. این نوع برنامهها در مورد طراحی داخلی خانههای مخاطبان نیز تهیه میشود. نمونهی دیگر برنامههای سبک زندگی، مسابقاتی است که در آن مخاطبان بر اساس مهارت آشپزی خود با دیگران رقابت میکنند.
چقدر پسندیده به نظر می رسد که با وجود داشتن سبک زندگی ای توأم با فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی، ذهن نوجوانان خود را خالی نگذاشته و با بذر های شایسته ای از این نوع سبک زندگی پر محصول کنیم و نگذاریم که این ذهن های پاک و بی آلایش زمینی مساعد برای کمین اشاعه دهندگان انواع ناسالم سبک زندگی باشند.
منبع: با حجاب