مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: پشت پرده تلویزیون «من و تو» +عکس
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شبکه تلویزیونی من و تو که در لندن مستقر است، اخیرا جشن تولد یک سالگی‌اش را برگزار کرد. از روز اول ظهور این مجموعه تا به امروز حدس و گمان‌های زیادی در مورد منابع مالی، برنامه‌ها و اهداف و مدیریت این مجموعه همیشه مطرح بوده است و تا به امروز نوشته‌های زیادی در مورد شبکه تلويزیونی من و تو چاپ شده‌اند که بسیاری از آنها اطلاعات درستی در مورد این مجموعه به مخاطبین ارائه کردند و در برخی موارد هم گفته‌ها مبنی بر حدس و گمان بوده است.

به گزارش نداي انقلاب، نكته مهم اين شبكه ارتباط تنگاتنگ آن با فرقه ضاله بهائيت و پخش برنامه هايي با محوريت نرم تبليغ بهائيت و اثر گذاري بر خانواده هاي ايراني است.

کیوان و مرجان عباسی کیستند؟

این مجموعه تلویزیونی در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۰ در لندن توسط کیوان و مرجان عباسی راه‌اندازی شد. کیوان عباسی فرزند دوم عباسی بزرگ است که مالکیت و مدیریت تلویزیون پارس در امریکا و Hostlertv در کانادا را بر عهده داشت و پیش از این ۶ سال در امریکا در تلوزیونی‌های مبتذل لس آنجلسی به عنوان حسابدار و مشاور تبلیغاتی فعالیت کرده است. کیوان عباسی به همراه خانواده در سالهای نوجوانی به انگلستان مهاجرت کردند و پس از تحصیل و کار در این کشور شهروندی این کشور را کسب کرده است.
[تصویر:  123113_899.jpg]
كيوان و مرجان عباسي از عوامل سرويس اطلاعاتي انگليس و پشت پرده شبكه بهايي من و تو
مرجان عباسی، همسر کیوان عباسی مدیر نیروی منابع انسانی این مجموعه است. بر خلاف برخی نوشته‌ها که این دو را خواهر و برادر میدانند، آنها در سال ۲۰۰۱ در لندن با هم آشنا شدند و ازدواج کردند.

کیوان و مرجان عباسی در یک سال گذشته هرگز حاضر نشدند در جلو دوربین‌های تلویزیون حاضر شوند و تنها اسم این دو نفر در آخر لیست دست در اندرکاران برنامه‌ها به عنوان تهیه کننده اجرایی نوشته شده است.

در داخل مجموعه، کیوان عباسی مسئولیت ارتباط با تهیه کنندگان و مجریان را بر عهده دارد و امور اجرایی را مدیریت میکند و مرجان عباسی در اتاق خود در تمام طول روز برنامه‌های تلویزیون و صفحه‌های فیس بوک را چک میکند و گزارش تهیه می‌کند. همچنین استخدام نیروی انسانی در این مجموعه با نظر و تایید مرجان عباسی صورت می‌گیرد، به گونه‌ای که بسیاری از افرادی که ارتباط فامیلی یا دوستانه‌ای با او دارند هم اکنون بی‌هیچ تجربه و تخصص قبلی در این مجموعه مشغول به کار هستند که در این مورد در آینده بیشتر خواهیم نوشت.

تلویزیون من و تو اولین تجربه کاری کیوان و مرجان عباسی نیست، تجربه مدیریتی آنها در بحث رسانه به شبکه ماهواره‌ای «ببین تی.وی» برمی‌گردد که در واقع اولین شبکه تلویزیون اینترنتی فارسی زبان بوده است و در مقایسه با تلویزیون من و تو از بعد منابع مالی یک دست گرمی ساده و کم هزینه تلقی می‌شود. ببین تی وی که با مجموعه‌ای ۶ تا ۱۰ نفره اداره می‌شده است محل آموزش دست‌اندر کارهای اصلی تلویزیون من و تو یعنی رها اعتمادی، تیام بصیر و سیاوش حبیی است.

منابع مالی تلویزیون من و تو

مهمترین سوالی که همیشه در مورد این مجموعه مطرح بوده است و هیچ گاه هم پاسخی روشن در موردش شنیده نشده است مسئله منابع مالی تامین کننده آن است. واقعیت این است که سند و مدرک مستدلی در مورد این سوال هیچ گاه ارائه نشده است، در وب سایت شرکت هیچ اطلاعاتی در این مورد ارائه نشده است و در مواردی که هم دست اندر کاران تلویزیون سعی بر ابهام زدایی در این مورد داشته‌اند، به گرفتن تبلیغات اشاره کردند که حجم و کیفیت تبلیغات پخش شده از این مجموعه تلویزیونی به خوبی نشان می‌دهد که هزینه‌های سنگین اجرای چنین پروژه‌ای با تبلیغ ویتامین یا مواد آرامش دهنده و... تامین نخواهد شد.

نکته جالب در این میان این است که کیوان عباسی در جلسات ماهیانه با مجریان و تهیه کنندگان هیچ اشاره‌ای به مطالب مورد نظر که میتواند در جذب تبلیغ موثر باشد اشاره‌ای نمی‌کند و تنها از همه کارکنان می‌خواهد به هر قیمتی که شده است کاری کنند که تعداد طرفداران حاضر در صفحات فیس بوک افزایش یابد.

او هر سه ماه برای ارائه گزارش عملکرد به امریکا می‌رود و معمولا زمانی که جهش مناسبی در تعداد طرفداران به وجود آمده باشد کیوان عباسی خوشحال و خوش اخلاق خواهد بود. به نظر می‌رسد هدف این مجموعه در سال اول جذب مخاطب و از میدان به در کردن رقیبان اصلی اش مانند فارسی وان، بی بی سی و صدای امریکا بوده است و در زمینه جذب تبلیغ اصلا موفق عمل نکرده است. این در حالی است که بپذیریم این مجموعه واقعا یک شرکت بازرگانی با هدف سود مالی و گرفتن تبلیغ است که در این اصل شک بسیار وجود دارد.

نگرش مذهبی، سیاسی و مدیریتی کیوان و مرجان عباسی

اگر فردی به عنوان یک مجری، تهیه کننده یا کارگردان به این مجموعه مراجعه کند و درخواست کار نمایید، اولین چیزی که از او سوال خواهد شد عقاید سیاسی و مذهبی اش است. چنانچه کوچک ترین شکی برای کیوان و مرجان عباسی باشد که تعلق خاطری به دین اسلام یا نظام جمهوری اسلامی دارد بدون هیچ تردیدی درخواست کار رد خواهد شد. اما کافی است که متقاضی کار در گفت و گوی خود مجله‌ها و فیلم‌های دهه ۴۰ و ۵۰ را نماد روشنفکری و فرهنگ ناب ایرانی بداند و به طور کلی مذهب را نماد خرافه پرستی و عقب ماندگی بداند، در این صورت شانس او برای گرفتن شغلی هر چند پایین در این مجموعه بالا می‌رود.

مدیریت تلویزیون من و تو به شدت به کارکنان خود و اطرافیان شان بی اعتماد هستند، کم ترین اطلاعات ممکن را در مورد برنامه‌ها و اهداف شان با مجریان و تهیه کنندگان در میان می‌گذارند وحتی با وجود این که تعداد بسیاری ایرانی در لندن زندگی میکنند برای مسابقه‌ای مانند اکادمی گوگوش خودشان در میان تماشاچیان می‌نشینند و در کادر دوربین قرار میگیرند این در حالی است که در حالت عادی از جلوی دوربین قرار گرفتن فراری هستند !!

قراردادها و نوع همکاری

اخیرا در صفحه اصلی وب سایت تلویزیون من و تو یک آگهی برای جذب مجری برای این شبکه تلویزیونی قرار داده شده است که نشان از تمایل این مجموعه برای تزریق افراد جدید را به سیستم خود دارد، این در حالی است که در خط آخر این آگهی اعلام شده است که افراد متقاضی باید اجازه اقامت و کار در انگلستان را داشته باشند که در ادامه نشان خواهیم داد این تنها یک شعار است و در مواردی که مدیریت بخواهد این مسئله به سادگی نقض می‌شود.
[تصویر:  123112_779.jpg]
سحر و فرناز قاضي زاده (گوينده بي.بي.سي فارسي) كه اخيرا بهايي شده‌اند، به همراه سينا مطلبي همسر فرناز قاضي زاده
قرارداد‌ها، حقوق‌ها و میزان تعهد شبکه به کارکنانش

قرارداد‌ها در تلویزیون من و تو به دو نوع تقسیم می‌شود، گروه اول کسانی هستند که پیش از این سابقه کاری با تیم مدیریت را دارند و معمولا قرارداد‌های این گروه سه ساله است و گروه دوم کسانی هستند که برای سیستم جدید هستند یا این که برای مدتی موقت و یک برنامه خاص مد نظر قرار گرفته‌اند، این گروه به صورت «فیری لنس» کار می‌کنند که پرداخت مالیات شان به دولت با خودشان هست و هر جایی هم که یکی از طرفین بخواهد همکاری را قطع کند میتواند.

جالب است بدانید در کل مجموعه تنها قرارداد‌های حسن اعتمادی (سردبیر اتاق خبر و پدر رها اعتمادی)، رها اعتمادی، تیام بصیر (هم خونه‌ای و دوست دوران زندگی در سوئد رها اعتمادی، تهیه کننده بفرمایید شام) و فرناز قاضی زاده (که نقش ارتباط بین من و تو و بی بی سی فارسی را ایفا میکند ) به صورت سه ساله تنظیم شده است و هیچ کس دیگر از کارکنان این مجموعه قرارداد نوشته شده تمام وقت با این مجموعه ندارند. بنابر این به محض این که کوچک ترین احساس خطری از جانب هر یک از کارکنان برای مدیریت به وجود بیاید به سادگی او از سیستم خارج می‌شود.

رها اعتمادی سالیانه ۳۰ هزار پوند، تیام بصیر سالیانه ۲۸۰۰۰ پوند و فرناز قاضی زاده سالیانه ۲۷۰۰۰ پوند از این مجموعه حقوق می‌گیرند که در مقایسه با سطح حقوق و دستمزد در انگلستان جزو گروه با در آمد بالا محسوب می‌شوند.البته خانواد ه اعتمادي از بهائيان باسابقه!محسوب مي شوند.

دو نمونه بارز عدم تعهد تلویزیون من و تو به کارکنان اش سحر زند و سمیررا قاسمی هستند که هر دو به علت اختلاف نظرهایی که با رها اعتمادی داشتند از این مجموعه به سادگی کنار گذاشته شدند.

سمیرا قاسمی که در اولین سری آکادمی موسیقی گوگوش مجری گری این برنامه را به همراه رها اعتمادی بر عهده داشت و در یکی دو برنامه من و تو پلاس هم به عنوان مجری در کنار سام سرمدی فعالیت می‌کرد، پس از مشکلات شخصی که با رها اعتمادی پیدا کرد از من و تو اخراج شد.

همین اتفاق برای سحر زند، مجری من و تو پلاس هم افتاد. در مهمانی شب آخر آکادمی موسیقی گوگوش سحر زند و امیر ( یکی از خوانندگان آکادمی ) بیشتر وقت شان را با هم گذراندند و میزان صمیمیت و رابطه این دو به مذاق رها اعتمادی خوش نیامد، هفته بعد سحر زند به بهانه مشکل ویرایش ! برنامه‌ای که مجری اش بود اخراج شد ! این در حالی است که مشکلات ویرایش یک برنامه به تهیه کننده آن مرتبط است و مجری در این میان نقشی ندارد.

کسانی که به صورت پاره وقت و بدون قرارداد با این مجموعه همکاری میکنند برای گزارش‌هایی که خارج از ساختمان تلویزیون تهیه کنند به ازای هر روز ۲۰۰ پوند دریافت میکنند و اگر یک روز کاری کامل را در داخل استدیو بگذرانند این مبلغ ۲۵۰ پوند خواهد بود. تهیه کنندگان بابت هر قسمت هر برنامه ۳۰۰ پوند دریافت میکنند، برای مثال یک برنامه نیم ساعته که برای مدت یک سال پخش شود ۱۵۶۰۰ پوند دستمزد تهیه کننده خواهد بود.

برنامه ریزان تلویزیون چه کسانی هستند؟

مدیریت کل برنامه‌ها را خود کیوان عباسی به عهده دارد اما ارتباط با تهیه کنندگان و برنامه ریزی زمانی تلویزیون برعهده مریم تهرانی است که دوستی دیرینه‌ای با مرجان عباسی دارد.

تقریبا اکثر کارکنان تلویزیون می‌دانند که رمز موفقیت و ماندگاری شان ارتباط با رها اعتمادی و مریم تهرانی است و اگر بتوانند رضایت خاطر این دو نفر را کسب کنند شغل خود را به راحتی نگه خواهند داشت.

آیا من و تو خود را به قانونمداری و اخلاق متعهد میکند؟

همان طور که می‌دانید قوانین کپی رایت در اکثر نقاط جهان من جمله انگلستان به طور جدی پیگیری و رعایت میشود و در صورتی که یک فرد یا کمپانی از آن تخطی کند معمولا با جریمه‌های سنگینی مواجه می‌شود.

برنامه‌های تلویزیون به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول آنهایی هستند که توسط کمپانی‌های دیگر تهیه شده‌اند و تنها توسط تلویزیون من و تو ترجمه و زیر نویس می‌شوند وبه روی آنتن می‌روند.

این برنامه‌ها بیشتر جنبه زمان پر کردن دارند، گرچه در بسیاری موارد مطالب ارائه شده در این برنامه‌ها هدفمند و با طرح ضربه زدن به باور و فرهنگ اسلامی بوده است.

دسته دوم برنامه‌هایی هست که خود تلویزیون و دست اندر کاران اش می‌سازند که در اکثر موارد این برنامه‌های هم تقلید بی چون و چرای از شبکه‌های تلویزیونی انگلیسی و امریکایی است.این برنامه‌ها را یا به صورت قانونی خریداری میکنند مانند بفرمایید شام یا بدون اجازه تقلید میکنند مانند آکادمی موسیقی گوگوش که بی هیچ شکی کپی برنامه آمریکن ایدل هست.

نکته جالب در مورد گزارش‌های این تلویزیون هم همین عدم رعایت قانون کپی رایت است، برای مثال در برنامه آفساید، بارها صحنه‌های بازی‌های اروپایی نشان دادند ولی برای آنها حق کپی رایت پرداخت نشد و تمامی این تصاویر غیر قانونی پخش شد.

مدیران شبکه من و تو در بحث استخدام کارکنان هم چندان پایبند مسائل اخلاقی و قانونی نیستند. جدا از رسوایی اخیر آکادمی گوگوش که نشان میدهد انتخاب خوانندگان تنها بر اساس رفاقت‌های گذشته دست اندرکاران و خوانندگان بوده است، مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از کارکنان این مجموعه بدون اجازه کار فعالیت کرده‌اند که خلاف قوانین وزارت کار انگلستان است.

برای مثال، امید خلیلی تجریشی، مجری من و تو پلاس و گوینده نقش طغرل در بفرمایید شام همکاری اش را از سپتامبر ۲۰۱۰ با این مجموعه شروع کرده است در حالی که او یک پناهنده غیر قانونی در انگلستان بوده است و اجازه اقامت قانونی و کار خود را در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۱ دریافت کرده است، این به این معنا است که او حداقل برای مدت ۴ ماه غیر قانونی در این مجموعه فعالیت کرده است.

مثال دوم برای عدم تعهد مدیریت من و تو به قانون کار در انگلستان، سالومه سید نیا مجری برنامه سالی تاک و پشت صحنه آکادمی است که او هم بعد از کار کردن در تلویزیون بی بی سی درخواست پناهندگی کرده است و هم اکنون در خانه دولتی زندگی میکند و هزینه زندگی او بر پای دولت انگلستان است در حالی که حقوق دریافتی او در تلویزیون ۲۳۰۰۰ پوند سالیانه است که یک حقوق زندگی متوسط در انگلستان به حساب می‌آید و هیچ گونه کمک هزینه دولتی شامل حال اش نباید بشود. مدیریت تلویزیون من و تو حقوق ماهیانه سالومه سید نیا را به حساب دوست پسر سابق او و شوهر فعلی اش، سروش تهرانی می‌ریزد تا به این وسیله او کماکان بتواند از حقوقی که دولت به افراد مستمند می‌پردازد استفاده کند.

جالب است بدانید بسیاری از دست اندر کاران تلویزیون من و تو در سری اول آکادمی ۴ هفته مانده به پایان مسابقه می‌دانستند که قرار بود سروش تهرانی اول شود، همان گونه که امسال دوستان بابک سعیدی و رها اعتمادی با کیفیت پایین در رتبه بالا قرار میگیرند و سیل اعتراضات مردمی روانه صفحات فیس بوک تلویزیون می‌شود.

به راستی چگونه کسانی که کوچک ترین تعهدی به قانون و اخلاق مداری ندارند به خود اجازه می‌دهند دیگران را به سادگی و بی مدرک به تقلب و بی اخلاقی متهم کنند؟
[تصویر:  123111_829.jpg]
برخي عوامل شبكه بهايي من و تو
ارتباط من وتو، بی بی سی فارسی و صدای آمریکا

تاکنون شایعه‌های زیادی در مورد ارتباط بین نویسندگان و مجریان تلویزیون من و تو، بی بی سی فارسی و صدای امریکا مطرح بوده است. بسیاری از تحلیل گران بر این باورند که با توجه به ریزش مخاطب تلویزیون‌های سیاسی بعد از عملکرد مغرضانه آنها در دوران انتخابات ریاست جمهوری ایران، ظهور یک تلویزیون به ظاهر تفریحی با مقاصد سیاسی بهترین راهکار برای خروج از بحران مشروعیت رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور بود.

همین طور با توجه به نامشخص بودن منابع مالی تلویزیون من و تو و عدم شفاف سازی مدیریت آن در این مورد شایعاتی مبنی بر حمایت دولت‌های استعمارگر امریکا و انگلیس مطرح بوده است چرا که بسیاری معتقدند با توجه به هزینه‌های بسیار سنگینی که این مجموعه برای برنامه هایش پرداخت میکند، بدون شک به یک منبع مالی بسیاری قوی دولتی تکیه کرده است که بدون تبلیغات بزرگ میتواند به مسیر ش در طول یک سال ادامه دهد. مرور مسیر برنامه‌های این تلویزیون که با حجمه به باورهای فرهنگی و دینی آغاز شد و در طول زمان کم کم رنگ سیاسی گرفت تا با مستند‌هایی مانند «قمار اتمی ایران» یا «شب بود» به تحریف تاریخ و واقعیت‌ها بپردازند نشان میدهد که هدف این مجموعه نشانه گرفتن اعتقادات مذهبی و باور مردم ایران به نظام جمهوری اسلامی ایران است و در این مسیر از کمک رسانه‌های دولتی انگلستان و امریکا یعنی بی بی سی و صدای امریکا کمک میگیرد.

تلویزیون من و تو با توجه به کمبود نیروی انسانی ایرانی متخصص در بحث رسانه که بخواهند پا بر منافع کشور خودشان بگذارند روی به استفاده از نیروهای سوخته بی بی سی فارسی و صدای امریکا آورده است که در زیر چند نمونه از این مسئله را اشاره میکنیم :

آرمین قبادی پاشا، گوینده اتاق خبر این تلویزیون که همیشه تمرکز بر سیاه نمایی شرایط اقتصادی و سیاسی ایران دارد، پیش از این سابقه همکاری با صدای امریکا را در کارنامه خود دارد :

امیر برادران، کارشناس برنامه ورزشی سیاسی آفساید پیش از این سابقه همکاری با تلویزیون صدای امریکا را در کارنامه خود دارد.

جاوید جعفری، نویسنده و مجری برنامه سیاسی ورزشی آفساید، سابقه همکاری با صدای امریکا را دارد، البته او در پروفایل شخصی ش در سایت فوتبال مدیا اذعان کرده است که روزنامه نگاری را در بی بی سی آموخته است.

در مورد دوره خبرنگاری بی بي سی فارسی جالب است بدانیم بی بی سی در سال ۲۰۰۶ با کمک مالی دولت انگلستان یک دوره روزنامه نگاری رایگان را برای روزنامه نگاران فارسی زبان تدارک دیدند. این دوره با یک سفر یک هفته‌ای به هزینه بی بی سی در ترکیه آغاز می‌شد، با چندین درس روزنامه نگاری به صورت آنلاین و فارسی ادامه پیدا میکرد و در نهایت روزنامه نگارانی که از فیلتر مدرسین این کلاس‌ها میگذشتند و کیفیت مورد نظر آنها را داشتند به دوره لندن دعوت می‌شدند. در میان کارمندان تلویزیون من و تو، فرناز قاضی زاده، سالومه سید نیا، شیدا هوشمندی و سام غفارزاده جزو کسانی هستند که مدرک روزنامه نگاری خود را از بی.بی.سی دریافت کردند.

به نظر می‌رسد فارغ التحصیلان این دوره به دو گروه تقسیم شدند، گروه اول برای تلویزیون بی.بی. سی فارسی به کارگرفته شدند و گروه دوم را برای تلویزیون من و تو معرفی کردند. پانته آ مدیری وسالومه سید نیا،به گواه خود سایت تلویزیون من و تو پیش از فعالیت در این مجموعه کار کردن در تلویزیون فارسی بی بی سی را را در کارنامه خود دارند.

خارج از بحث کاری روزنامه نگاری که ارتباط بین عناصر بی بی سی، صدای امریکا و من و تو کاملا واضح و مشهود است، کارمندان این مجموعه‌ها در محیط غیرکاری هم دوستان صمیمی با هم هستند و در مهمانی‌های هم شرکت میکنند.

یا در دومین شب آکادمی گوگوش، دوربین در بین تماشاچیان چندین بار چهره فرن نقی زاده، مجری بی.بی.سی را به تصویر می‌کشد که با اشتیاق خاصی این برنامه را دنبال میکند!

اگر چه مدیران شبکه تلویزیونی من و تو مدعی بی طرفی رسانه شان در مقابل مذهب، سیاست و...هستند(با توجه به كثرت حضور اعضاي فرقه ضاله بهائيت در اين تلويزيون اين ادعايي كذب است)، اما این شواهد و قرائن به خوبی نشان میدهد که چهارچوب فکری آنها دقیقا همان چهارچوب فکری رسانه‌های معلوم الحالی مانند بی.بی.سی و صدای آمریکاست که با بودجه‌های دولت‌های خود همواره بر ضد منافع ایران سخن پرانی کرده‌اند. آنها هرگز دلسوز ایران وایرانی نبوده و نیستند.
مرسي از اطلاعاتي كه در اختيار ما قرار داديد واقعا فكرشم نميكردم اين شبكه همچين فعاليت هايي داشته واقعا متاسفام براشون