مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: تجربیات اردوهای جهادی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
در سالهایی که گروهای جهادی ساماندهی و فعال شده اند برکاتشان در جامعه محروم جامعه محسوس بوده است.
بسیجیانی که بدون چشمداشت در این اردوها شرکت می کنند
اگر شما نیز در هر سطحی از گروه جهادی - مدیریتی یا صرفا بسیجی -  در این اردوهای جهادی شرکت کردید تجربه خودتان را برای بقیه کسانی که مشتاق هستند بیان کنید
گفتگوی خواندنی با فردی که سال‌ها تجربه حضور در اردوهای جهادی را دارد

مهم‌ترین هدف برگزاری اردوهای جهادی، سازندگی است، اما این عبارت توضیح دارد؛ همان‌گونه که خود جهاد توضیح دارد. آغاز این سازندگی، ساختن خود می‌باشد.
[img=320x0]https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1396/12/24/7734513_306.jpg[/img]به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛   جنگ تمام شده است اما جهاد هیچ وقت تمام نمی‌شود، جهاد نه همراه با تجاوز صدام به جمهوری اسلامی ایران آغاز شده بود و نه با قطعنامه 598 رفتنی شد، جهاد سال‌ها قبل حتی قبل از تولد جمهوری اسلامی‌زاده شده و با انسانیت عجین شده بود و سال‌ها بعد از ما هم ادامه خواهد داشت، جهاد فقط در تیر و ترکش و خمپاره و شیمیایی خلاصه نمی‌شود جهاد حتی به جانبازی هم بسنده نمی‌کند، جهاد حتی نیاز به هجرت هم ندارد، جهاد می‌تواند در خود انسان هم رخ دهد و در مبارزه با نفسی که هر دم آدمی را به سمت دنیا و دل بستن به زرق و برق دنیا می‌کشاند شروع شود و توسعه یابد.
این روزها فرصتی مهیاست، فرصتی برای جهادی حقیقی و کمک به شادی محرومان حتی در چند صد متری محل سکونت‌مان، با این پیش فرض به استقبال از جهادگران رفتیم و با چند تن از آنها همکلام شدیم، جهادگرانی که از فرصت بهار برای زندگی رساندن به مناطق محروم استفاده کرده و گاه برای شادی محرومان فقط چند صد متر جابه‌جا می‌شوند. بخوانید ماحصل گفت‌و‌گوی ما را با فردی که سال‌ها تجربه حضور در اردوهای جهادی را دارد:
ابتدا خودتان را معرفی کنید.
بسم‌الله الرحمن الرحیم اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین بنده مجید جهانبخش هستم پابرهنه انقلابی، آرمان‌گرا.
با اردوهای جهادی از چه زمانی آشنا شدید؟
اردوهای جهادی را به لفظ کلی از سال 90 و با دغدغه خدمت از سال 82 شروع کردم. دغدغه‌ام خدمت به مردم بود.
اردوی جهادی یعنی چه؟ برای کسانی که شاید نخستین‌بار است با این نام آشنا می‌شوند توضیح می‌د‌هید؟
در اردوهای جهادی ما دو حالت کلی داریم یک حالت هجرت داریم و یک حال سکنی، حالت هجرت آن است که گروه‌ها برای نیاز روستائیان به روستاها می‌روند و خدمت می‌کنند ولی حالت سکنی این است که نیاز شهری را در نظر می‌گیریم و در شهر سکنی می‌کنیم و آن نیازها را برطرف می‌کنیم. من نیاز را در حالت سکنی در نظر گرفتم مگر اینکه مصلحت نظام و نیاز روستاها باشد که حالت هجرت را انتخاب کنم و به روستا سفر کنیم.
یعنی اینکه شما در واقع خواستید اول دور و بر خودتان را آباد کنید اگر اطراف خودتان نیاز نبود به شهرها و روستاهای دیگر سفر کنید؟
دقیقا همین است مثلا دوستانی هستند از خود شهر و اطراف تهران که حدود 10 سال است که به نقاط محروم می‌روند. البته هزینه‌های جهادی در بخش هجرت بسیار بالاست شما اگر ماشین را بگیرید ببرید و بیاورید تنها در یک اردو 3 میلیون تومان هزینه دارد در بحث سکنی این هزینه‌ها را ندارید، برای همین من با طرح کمک به اطرافیان بیشتر موافقم. دومین حالت در کار جهادی فرهنگی است ما قرارگاهی نداریم به اسم قرارگاه جهادی تمام قرارگاه‌ها فرهنگی و جهادی هستند. البته بحث فرهنگی اینجا مظلوم واقع شده است کمتر به آن اهمیت می‌دهند شاید کار زیربنایی دارد انجام می‌شود که مطمئنا انجام می‌شود. ولی در صحبتها حرفی از بحث فرهنگی در میان نبود. در صورتی که مولفه کار جهادی فرهنگ است. تخصصم در کار فرهنگی است.
یعنی کار یدی کمتر می‌کنید؟
(می‌خندد) مگر اینکه ماشین‌های بچه‌های جهادی در گل گیر کند و من بروم آن را درآورم. در غیر این صورت کار من فرهنگی است. ببینید ما 3 نفر هستیم فقط کار فرهنگی انجام می‌دهیم.
مفهوم کار جهادی چیست؟
یعنی اینکه کار و شغلتان را صرف کارهای مشتقت‌آور کنید بدون مزد این کار جهادی است. ما طرحی ریختیم به نام مهر مادرانه، آمدیم بررسی کنیم خانم‌هایی که بدهی غیرعمد دارند یعنی 5ـ1 میلیون بدهکار هستند، مثلا مادری که به دلیل بدهی به صاحبخانه در زندان است. افتادیم دنبال کار اما دیدیم که چنین موردی وجود ندارد، به نظرم این یکی از رویش‌های انقلاب است که ما خانمی نداریم که به خاطر دیه در زندان افتاده باشد.
چرا خانم فقط؟ آقایان به خاطر اینکه سرپرست خانوار هستند هم مهم است که در زندان نمانند البته به دلیل جرایم غیرعمدی؟
ما آمدیم اولویت‌ها را درمناسبت‌های مختلف بررسی کردیم و به این فکر کردیم که مادر خانه را می‌سازد نه پدر.
اما پدر هم صاحب خرج است و مخارج خانه را می‌دهد.
قرار ما کار فرهنگی بود و این کار باید روی یک ریتم و نظمی جلو برود. اولین مناسبت ما روز مادر بود اگر اولین مناسبت روز پدر بود شاید ما آن کار را برای پدر انجام می‌دادیم.
یعنی این کار شما مقطعی نیست، ادامه‌دار است؟
بله، ولی با این تفکر که مادر خانه را می‌سازد و نقش آن خیلی مهم است کار را از آنجا شروع کردیم. کار فرهنگی به این صورت جواب می‌دهد. ما کار فرهنگی دیگری شروع کردیم به نام (جشن خوراکی‌ها) آن را از مناطق محروم شروع کردیم، آمدیم بچه‌هایی که کار می‌کردند ولی سررشته آنها در خوراکی‌ها بود به قول خودمان شکمو بودند را انتخاب کردیم و به هر کدام گفتیم شما چه خوراکی دوست داری درست کنی؟ یکی گفت من فلافل می‌زنم.
دیگری گفت من سیب‌زمینی سرخ کرده درست می‌کنم، دیگری گفت من بال کبابی می‌زنم، وقتی ما این پتانسیل را داریم قیمت خرید وسایلمان را آمدیم در نظر گرفتیم دیدیم هزینه یک وعده فلافل 800 تومان می‌شود ما در مناطق محروم آمدیم در مناسبت‌هایی شاد مثل ماه رمضان‌ها یک جشن را برقرار کردیم. در کنار جشن برنامه خوراکی‌ها را گذاشتیم. بررسی کردیم که در نقاط محروم بعضی‌ها هستند که کباب نخورده‌اند، آمدیم دیدیم قیمت کباب سیخی 1200 تومان می‌شود. بساط را راه انداختیم کباب سیخی 1200 تومان و فلافل پرسی 800 تومان قیمت تمام شده برای خودمان بین مردم توزیع کردیم. آمدیم به فرماندار گفتیم، کاری را شروع کرده‌ایم به عنوان توزیع غذا با کارت به قیمت 2000 تومان درحدود100 پرس غذا، فرماندار گفت: 200 هزار تومان سهم ما امام جمعه آمد گفت: 100 هزار تومان هم روی من حساب کنید و کارتها را بین مردم پخش کردیم. می‌دانید چه اتفاقی افتاد؟
نه شما توضیح دهید؟
آمدیم میز خدمت چیدیم. بچه‌هایی که رشته حقوق خوانده بودند در رشته خودشان فعالیت کردند، بچه‌هایی که مشاوره خانواده خوانده بودند در رشته مشاور فعالیت کردند اعتیاد درآن موقع در روستاها زیاد خودش را نشان می‌داد آمدیم با آنها و خانواده‌هایشان صحبت کردیم برای برطرف کردن اعتیاد آنها چون ما در آن موقع بودجه برای این کارها داشتیم آمدیم به صورت رایگان معرفی کردیم، افرادی که سوالات دینی داشتند آمدیم به سوالاتشان پاسخ دادیم. البته محور همه این فعالیت‌ها در مسجد بود. وقتی که از این روستا آمدیم بیرون به روحانی محل صحبت کردیم. گفتیم چه اتفاقی افتاد. گفت: 50 نمازگزار به جمعیت مسجد اضافه شده 50 جوان به مسجد راه پیدا کردند این اتفاقات در اردوهای جهادی می‌افتد.
یعنی اینکه به صورت غیرمستقیم مردم را به سوی هدفتان حضور در نماز جماعت مسجد دعوت می‌کردید؟
البته هدف اردوهای جهادی همین است یعنی اینکه ما در روستاها از افراد نه دین پرسیدیم، نه گرایش سیاسی را، اصلا کاری به این چیزها نداریم به این مساله فکر کردیم که بنی آدم اعضای یکدیگرند بحث آخرت و الهی را مطرح نکردیم به آنها می‌گفتیم که آمده‌ایم به شما کمک کنیم.
اردو را محدود نکردید. نگفتید فقط بسیجی‌ها بیایند یا فقط دانشجویان سیاسی بیایند؟
عقیده ما فکر انقلابی است ما آنقدر پوشش‌ها دیده‌ایم تا این لحظه البته خود بنده خیلی با بچه‌ها راحت هستم. بعضی مواقع به من خورده می‌گیرند و به من می‌گویند تو خیلی باز هستی لااقل گاهی مواقع یک تذکر به بعضی از افراد بده. من می‌گویم آن فرد چون خودش انقلابی و آرمان‌گرا است این برای من مهم است. من یک خاطره از شهید شفیعی (شهید مدافع حرم) برای شما بگویم. یکی از حسرت‌های من این است که شهید شفیعی را در اردوهای جهادی درک نکردم. با هم دوست بودیم ولی هیچ موقع کامل آن را درک نکردم.
«یکی از دوستانم تعریف می‌کرد زمانی که در سفری با شهید شفیعی همسفر بودم یک دفعه ضبط را روشن کرد و فلان خواننده شروع کرد خواندن. من خجالت کشیدم شهید شفیعی به من گفت همین که ترانه با صدای زن گوش نمی‌دهی بس است. از آن موقع به بعد هرگاه خواننده صدای زن بود من خجالت می‌کشیدم و ضبط را خاموش می‌کردم. با اینکه من اهمیتی به این مسائل نمی‌دادم بعد از شهید شدن حاجی شفیعی سلیقه من عوض شد یعنی همان صدای مرد را هم گوش ندادم. بعدها به مناسبت‌ها اهمیت می‌دادم یعنی پرچم‌های سیاه فاطمیه را که می‌دیدم دیگر ترانه گوش نمی‌کردم. نه اینکه نوحه می‌گذاشتم، نه، یعنی اینکه ضبط را خاموش می‌کردم.»
کار جهادی این است که همین قدر که صدای زن دیگر گوش نکند کافی است یعنی کار راه افتاد یعنی کار ما همین است. یعنی تفکر اگر انقلابی و آرمان‌گرا باشد ما نه با پوشش آنها کار داریم نه با چیز دیگر. البته این را بگویم که خط قرمز‌ها باید رعایت شود مثلا یعنی در شرایط کشور ما حجاب لازم است. اما اگر من بروم لبنان بخواهم جلو بی‌حجاب را بگیریم، موفق نمی‌شوم. در آنجا فقط همین که آن جوان لبنانی جلوی اسرائیل سینه سپر کرده برای ما بس است.
اردوهای شما در کدام بخش انجام می‌شود؟
این کارها در روستاهای پیشوای ورامین انجام می‌شود. بحث من این است که اگر افرادی در منطقه خودشان وضعیت خوبی نداشته باشند ایدئولوژی را هم نمی‌پذیرند مثلا روستایی که برق و آب ندارد وقتی یک ایدئولوژی به آن یاد بدهید شاید زیربار نرود و بگوید من باید امکانات اولیه داشته باشم بعد مسائل عقیدتی.
اما برای کار فرهنگی انجام دادن باید ابتدا امکانات اولیه را برای روستاییان فراهم کنید؟ در واقع می‌خواهیم بدانیم که در روستای محروم شما را با کارهای فرهنگیتان به خاطر نداشتن امکانات اولیه چگونه می‌پذیرند؟
البته کار ما شانه به شانه قرارگاه سازندگی است و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) از زمانی که وارد شده کار سازندگی را شروع کرده از هفته دوم گروههای فرهنگی وارد می‌شوند، اینطور نیست که گروه‌های فرهنگی بی‌محابا وارد شوند و کار را شروع کنند این کار اصلا جواب نمی‌دهد. این می‌شود به مانند یک سیرک بدون هیچ خروجی ما کارها را نیازسنجی می‌کنیم و بومی‌سازی می‌کنیم مثلا در گلستان قرارگاه تا کار اصلی خود را شروع نکند ما نمی‌توانیم وارد روستا شویم، ما نمی‌توانیم یک باره برویم در آنجا کلاس فوتبال راه بیندازیم. البته مردم آنجا یا والیبال بازی می‌کنند یا اسب‌سواری در کرمانشاه هم راه دیگری را پیش می‌گیریم آنها به کشتی علاقه‌مندند ما از آن راه وارد می‌شویم در بعضی مواقع در شهرها بحث مذاهب بوجود می‌آید ما نمی‌توانیم ایام شهات یا تولد برویم در منطقه سنی نشین برنامه اجرا کنیم. شاید هم فکر کنند آنها مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفته‌اند ولی ما می‌آییم بررسی می‌کنیم، تحقیق می‌کنیم برای مناسبت‌هایی که برای آنها عزیز است طبق آن برنامه‌ریزی می‌کنیم. طبق آن به آنها خوراک می‌دهیم.
آیا اهل تسنن هم درپیشوا وجود دارد؟
بومی آنجا اهل تسنن نیستند، ولی خیلی محدود هستند در هر محلی از مذاهب دیگر وجود دارد در نماز جمعه مشاهده کرده‌ایم.
اگر اشتباه نکنم از خانواده تیپ فاطمیون در آنجا سکنی دارند؟
من همین امروز که با شما صحبت می‌کنم ما دو شهید دوران جنگ را در منطقه‌مان تشییع می‌کردند و ما نمی‌خواستیم به مصاحبه بیاییم اما یاد وصیت‌نامه‌ شهید شفیعی افتادم که نوشته‌اند شهید عزادار نمی‌خواهد رهرو می‌خواهد؛ سر همین جریان ما دیگر عزاداری نکردیم.
حرف خاصی اگر مانده بفرمایید؟
من یک پیشنهاد می‌دهم به خانواده‌هایی که جوان دوران بلوغ و سرکش دارند فقط و فقط چاره کاری که آن جوان را سر به راه کنند، شرکت در گروههای جهادی است. خدا رحمت کند شهید شفیعی را یکی از دوستان می‌گفت «من آشپزی می‌کردم ما در اردوهای جهادی به جای گوشت سویا مصرف می‌کنیم و در مورد برنج هم ارزان‌ترین برنج استفاده می‌شود می‌گفت غذای خوشمزه درست می‌کردم. یک روز حاج محمود آمد پیش من و گفت آیا می‌شود آن دوز و خوشمزگی غذاها را پایین بیاورید.
گفتم شما به ما چیزی نداده‌اید که برایتان غذا درست کنم. آیا داری شوخی می‌کنی گفت: نه من جدی می‌گویم ما بچه‌هایی که اینجا آورده‌ایم برای کار جهادی آورده‌ایم هدف کار جهاد این است که یک خورده‌ای جسمت خسته شود تا نفست قوی شود. ما باید روی نفس بچه‌ها کار کنیم ما در گروههای جهادی اگر داریم سویا می‌خوریم در نقاط محروم حتی سویا هم ندارد. بچه‌های جهادی باید متوجه شوند که گوشت که پدرشان جلویشان می‌گذارد باید دست پدر را ببوسند. باید بگذاریم طعم غذای مادرشان در دهانشان بماند. اگر 2 روز دیگر اینجا ماند عجیب دلش هوای خانه خودش را بکند تا خانه را با هیچ چیزی عوض نکند»
واقعیت هم همین است در اردوهای جهادی بچه را نمی‌بریم که از خانه بریده شود ما آنها را می‌خواهیم پایبند خانواده کنیم. عجیب پایبند محبت پدر و مادر شود تا وقتی که فکر خانواده همیشه در ذهنش باشد. ما افرادی را در سوریه داریم که یک ماه یا 40 روز در آنجا می‌مانند به آنها می‌گوییم الان در چه فکری هستی؟ می‌گوید مادر من چه قیمه‌هایی درست می‌کرد. در حالی که شاید در آنجا غذای بهتری بخورد ولی اینکه خانه و خانواده تنها به عنوان پناه و مامن فرد شناخته می‌شود این خیلی مهم است. و این باعث می‌شود که غرور و تکبر از آن جوان دیگر سر نزند. مطمئنا با یک وعده اردوی جهادی جوانان عوض می‌شوند و خودشان می‌بینند که جوانشان چگونه مطیع می‌شود و آرام می‌گیرد و این همزیستی را با همه دارد.
برنامه‌های آتی شما چه هست؟
جشن خوراکی‌ها در بعضی از مناطق تهران هم اجرا می‌کنیم مثلا در منطقه 3 تهران یک فلافل را به کرمت می‌خری، مثلا یک فلافل 100 هزار تومان بفروش می‌رسد و آن مبلغ در مناطق محروم آن منطقه هزینه می‌شود ما بانیان را دعوت می‌کنیم مثلا می‌شود یک میلیون تومان که کل هزینه پرداختی بانیان درمناطق محروم هزینه می‌شود یا بحث سازندگی یا فرهنگی.
منبع: سیاست روز
انتهای پیام/
بچه‌ها با حضور در اردوهای جهادی پایبند خانواده می‌شوند
اشتراک گذاری
اردوی جهادی شهرستان گنبد کاووس
[img=153x0]https://kalk.ir/media/experience_image/%D8%B3%D8%B7.jpg.222x140_q85_box-0%2C292%2C606%2C673_crop_detail.jpg[/img]فایل های ضمیمه
[img=17x0]https://kalk.ir/static/images/page/text.png[/img]ع.پ. ایران
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: مدیر کالک
تاریخ: 1398
*جزئیات فعالیت:
در پرتو عنایات خاصه‌ی حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه‌السلام، این اردو در ۷ اردیبهشت ۹۷ کلید خورد. پس از بررسی دقیق و مصاحبات مکرر و جلسات مداوم برای انتخاب منطقه مورد نظر قرارگاه جهادی رویش‌ها برای کار جهادی چندساله روی منطقه و ۴ مرحله شناسایی میدانی در خرداد، تیر و مرداد ماه (تکمیلی)، منطقه گنبد‌کاووس استان گلستان انتخاب شد. دهستان سلطانعلی، دهستانی با ۲۱ روستا (۱۰ روستای ابتدایی جاده متعلق به برادران و خواهران اهل تسنن و ۱۱ روستای انتهایی مسیر متعلق به خواهران و برادران شیعه) است که طبق بررسی به عمل آمده، ۱۱ روستا برای فعالیت گروه جهادی ما انتخاب شد. این 11 روستا به نام‌های امیدآباد، امیدیه، فیضیه ۱و۲، توحید ۱و۲، سلمان فارسی ۱و۲ و ابوذر۱-۳ هستند. پس از انتخاب منطقه هدف، جلسات مختلف با دهیارها، فرمانداری، مسئولان بسیج و سپاه استان، و همچنین دانشگاه علوم پزشکی گلستان و مرکز بهداشت دیگجه برگزار شد و در طی این روند اطلاعات ارزشمندی ماحصل شناسایی‌های پیش از اردو شد.
کارگروه‌های مختلف اردو، شامل درمان، فرهنگی‌ خارجی، دندان، رنگ و هنر، فرهنگی ‌داخلی و پشتیبانی هستند. بر مبنای اطلاعات مرکز بهداشت دیگجه، برنامه درمانی منطقه انتخاب شد و مسئولین محترم درمان اردو، به بررسی زوایای طرح و تامین نیازمندی‌های دارویی و تجهیزاتی و نفرات مورد نیاز برای طرح درمانی پرداختند.
مصاحبه با دهیاران گرانقدر اطلاعاتی در مورد ساختار و فرهنگ و جو غالب هر روستا داشت، که زیربنای طرح ریزی فرهنگی منطقه را تامین کرد. اطلاعاتی نظیر جمعیت هر روستا، وجود مدرسه و تعداد کلاس درس و معلم‌ها، وجود مسجد و روحانی، تعداد افراد تحصیل کرده، شغل غالب جمعیت روستا، اوضاع بانوان و آقایان روستا، نوع کسب درآمد، سطح معیشتی، نحوه آب‌رسانی، وجود یا عدم وجود خانه‌های بهداشت، نوع کشت و کار منطقه و کلیت امکانات و توانمندی‌های موجود در منطقه ماحصل جلسه با دهیاران بزرگوار است.
طی این شناسایی‌ها محل ویزیت تیم درمان در هر روستا تعیین شد و بر اساس میزان فضای فیزیکی، تفکیک کار صورت گرفت. همچنین در رابطه با گروه فرهنگی، نیاز به حضور روحانیون به عنوان نیروی محرکه و انتقال روحیه‌ی تلاش در آقایان روستاها حس شد.
بازه‌ی زمانی ثبت نام از تاریخ ۱ تا ۱۰ تیر ماه ۹۷ تعیین شد و راه‌های ثبت نامی به صورت پیامکی یا ثبت نام در سایت قرار داده شد. با متقاضیان خواهر تماس گرفته شد یا به صورت پیامکی برای حضور در مصاحبه دعوت شدند. طی ۱۰ روز مصاحبه از ۲۰۰ نفر خواهر، تعداد ۸۰ نفر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، درمانی و دندانی انتخاب شدند. بازه‌ی زمانی اردو از تاریخ ۲۹ مرداد ۹۷ لغایت ۹ شهریور ۹۷ تعیین شد. طی این مدت ۴۰-۵۰ روزه، بحث طرح درمانی و برنامه و طرح درس فرهنگی خواهران انجام شد و مربیان ۵ دوره کارگاه پیش از اردو به همراه کارگاه دو روزه‌ی منتهی به اردو در بخش‌های فرهنگی و درمانی گذراندند. در طی این کارگاه‌ها آیتم‌های مختلفی مطرح شد که بعضا مشترک بین هر ۲ کارگروه درمان و فرهنگی خواهران بود. همین امر سبب تقویت دید نسبت به گروه‌های حاضر در اردو و شناخت راه کارهای ارجاعی و رسیدگی شد. این هماهنگی و تعامل بین گروهی تا پایان اردو همچنان ادامه داشت و نظرات و مشاهدات افراد هر دو کارگروه، راه‌گشای عملکردی یکدیگر می‌شد.
با پیگیری و تلاش مسئولین تمامی رده‌های اردو، بحث طرح درمانی تکمیل و گروه‌های درمانی مورد‌نیاز فرا خوانده شدند و یک هم‌افزایی بین رشته‌ای صورت گرفت. بخش آموزش بهداشت با هدف عملکرد نقطه‌زن تشکیل شد، به صورت home visit به منازل افراد روستا مراجعه کرده و اقداماتی از قبیل check up گفتاردرمانی و بهداشت و درمان و سری آموزش‌های مورد نیاز انجام دادند. تهیه‌ی تجهیزات مورد‌نیاز مانند فیزیوتراپی و آزمایشگاه و داروی رایگان برای ارائه نیز از سایر اقدامات کارگروه درمان بود.
کارگروه درمان و آموزش بهداشت
اهداف درمانی یک گروه جهادی براساس شاخص‌هایی تعریف می‌شود که در اردوی شناسایی، چندی قبل از اردوی جهادی، به دست می‌آید. مشکل اصلی دهستان سلطانعلی در شهرستان گنبد کاووس، بی‌آبی در فصول گرم سال تشخیص داده شد که به تبع آن مشکلات فراوان بهداشتی-درمانی به مردم این منطقه عارض می‌شود؛ مانند بیماری‌های عفونی، گوارشی، انگلی، بیماری‌های زنان و مسائل بهداشتی (که نیاز به آموزش داشت). بر این اساس و بر طبق تجربیات درمانی سال‌های گذشته در اردوهای جهادی، برای درمان و اصلاح وضعیت بهداشتی مردم منطقه طرح ریزی شد.
منطقه هدف اردوی جهادی ۱۱روستا بود و ۷ روز برای فعالیت در روستاها تخمین زده شد. با توجه به این که گروه درمان، هر روز برای استقرار در هر روستا به مکانی با چند فضای فیزیکی مجزا (مثل اتاق مامایی، اتاق فیزیوتراپی، مکان برای استقرار تریاژ و پزشکان...) نیاز داشت و در عین حال، همه روستاها از وجود مدرسه برخوردار نبودند، برنامه به این صورت طراحی شد که گروه درمان هر روز در مدرسه یک روستا توقف داشت و علاوه بر ویزیت مردم آن روستا، وسیله نقلیه برای رفت و آمد مردم روستای مجاور(که مدرسه نداشتند) فراهم بود تا ویزیت آنان نیز صورت گیرد. مدارسی که در آن‌ها خدمت‌رسانی گروه درمان به مردم عزیزمان صورت می‌گرفت در روز اول و دوم واقع در روستای سلمان فارسی ۱، در روز سوم واقع در روستای فیضیه۲، در روز چهارم واقع در روستای امیدآباد، در روز پنچم و ششم واقع در روستای ابوذر۲ و در روز هفتم واقع در روستای توحید۲ بود.
گروه درمان در این اردوی جهادی شامل بخش‌های مختلفی می‌شد از جمله پزشک عمومی (۱نفر) و اینترن‌ها (۲نفر خانم و ۲نفر آقا)، پزشکان متخصص (۲نفر)، پرستاران در دو بخش تریاژ(۲نفر خانم و ۲نفر آقا) و منشی‌ها(۲نفر خانم و ۲نفر آقا)، ماماها در دو بخش درمان(۱نفر) و آموزشی(۱نفر)، فیزیوتراپیست‌ها در دو بخش درمان(۱نفر خانم و ۱نفر آقا) و غربالگری(۲نفر خانم و ۲نفر آقا)، گفتاردرمانگران(۳نفر) و داروسازان در دوبخش تریاژ(۲نفر) و داروخانه(۳نفر). میانگین ساعت کاری گروه درمان حدود ۶ تا ۷ ساعت بود که از حدود ساعت ۱۰تا ۱۱ صبح شروع می‌شد و با احتساب زمان استراحت برای نماز و ناهار اعضای گروه، تا حدود ساعت ۱۹ تا ۲۰ ادامه داشت.
با شروع ساعت کاری در ابتدا به افراد نوبت داده می‌شد تا از تجمع مراجعین و خستگی ناشی از انتظار آنان تا حد امکان جلوگیری شود. افراد پس از ثبت اطلاعات اولیه در فرم‌هایی که برای این منظور طراحی شده بود، توسط افرادی که مدیریت جمعیت را به عهده داشتند (یک آقا و یک خانم) به قسمت تریاژ راهنمایی می‌شدند. در قسمت تریاژ، یک پرستار به همراه یک داروساز حضور داشتند که مشکل اولیه فرد را جویا می‌شدند و مواردی مثل قند و فشار خون را اندازه‌گیری می‌کردند. اهمیت بخش تریاژ و البته حضور داروساز در کنار پرستار از این جهت است که مشکل اولیه فرد و نیاز یا عدم نیاز وی به مراجعه به پزشک به درستی بررسی شود تا در صورتی که فرد نیازی به مراجعه به پزشک ندارد، با داروی بدون نسخه (OTC) مشکل وی برطرف شود چون به تجربه ثابت شده که همه مراجعین لزوما نیازی به ویزیت پزشک ندارند. در صورتی که طبق فرم تریاژ و تشخیص پرستار و داروساز این بخش، فرد نیاز به ویزیت پزشک داشت، به پزشک مراجعه می‌کرد و مورد معاینه قرار می‌گرفت. سپس داروی تجویز شده توسط پزشک را به همراه مشاوره دارویی (طریقه مصرف دارو، تداخلات احتمالی با دارو وغذا) از داروسازان قسمت داروخانه دریافت می‌کرد و از درمانگاه خارج می‌شد.
بخش فیزیوتراپی به دوبخش غربالگری و درمانگری (۳نفر آقا و ۳نفر خانم) تقسیم می‌شود. کودکان زیر ۱۴سال طبق چک‌لیست‌هایی مورد معاینه گروه غربالگر قرار می‌گرفتند تا در صورت تشخیص مشکل احتمالی، درمان آن‌ها از کودکی صورت گیرد. در بخش درمان نیز به بزرگسالانی که نیاز آن‌ها به درمان، توسط گروه تریاژ و پزشک تشخیص داده شده بود، حرکات اصلاحی آموزش داده می‌شد و اقدامات درمانی نیز تا حد امکان صورت می‌گرفت.
بخش گفتاردرمانی متشکل از یک استاد و دو دانشجو که فعالیت‌های آنان به طور کلی در ۳ بخش غربالگری، درمان و آموزش ارائه شد. در بخش غربالگری و ارزیابی بر اساس یک پرسشنامه ۱۶سوالی حدود ۱۰۵ کودک زیر ده سال مورد ارزیابی قرار گرفتند. علاوه بر موارد ذکر شده در پرسشنامه، ارزیابی اندام‌های گفتاری، حافظه و سایر پارامترهای لازم نیز صورت گرفت.
در بخش درمان مواردی که نیازمند دریافت خدمات گفتاردرمانی بودند، به کلینیکی در گنبد کاووس ارجاع داده شدند تا طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، مداخلات درمانی این بیماران انجام بگیرد. علاوه بر ارجاع به کلینیک گفتاردرمانی به مراجعین مشاوره، راهکار و تمریناتی نیز ارائه می‌شد.
در بخش آموزش و افزایش آگاهی مردم، پوسترهایی درباره اختلالات شایع گفتار و زبان در کودکان و نقش گفتاردرمانگر در درمان آن‌ها طراحی و در مدارس روستاها نصب شد تا والدین، کودکان و آموزگاران آن را مطالعه کنند. طرح دیگر آموزشی که در برخی روستاها انجام شد، برگزاری کارگاه درباره اختلالات گفتار و زبان در کودکان بود که برای والدین برگزار شد و بازخورد بسیار خوبی داشت.
در سه روز ابتدایی کار گروه درمان، کودکان مراجعه کننده در صورت تشخیص گروه تریاژ، مستقیما توسط پزشک متخصص اطفال مورد معاینه قرار می‌گرفتند. همچنین در این سه روز توسط متخصص نفرولوژی، به افراد دارای بیماری مرتبط، خدمت درمانی صورت می‌گرفت.
بخش مهم گروه درمان که در واقع مکمل آن محسوب می شود گروه آموزش بهداشت است که با هدف ارتقای سطح آگاهی و سلامت مردم منطقه تشکیل شد و تفاوت آن با گروه درمان به نوعی به نحوه کار این گروه برمی‌گردد که برخلاف گروه درمان که پس از ورود به روستا در مکانی مانند مدرسه مستقر می‌شود، گروه آموزش بهداشت خدمت‌رسانی خانه به خانه دارد که هم وضعیت بهداشت خانه و خانواده را مورد بررسی قرار دهد و هم امکان خدمت‌رسانی و آموزش بهداشت برای افرادی که توانایی خروج از خانه و مراجعه به گروه درمان مستقر در روستا را ندارند فراهم باشد.
مؤلفه‌های ضروری برای درمان و آموزش بهداشت نظیر تعداد مراکز درمانی، نوع خدمات، مسافت، وضعیت بهداشت محیط در منطقه، وضعیت بهداشت آب، بررسی چگونگی دفع زباله و فضولات، اپیدمی بیماری‌های رایج، میزان دسترسی به تجهیزات موجود در مراکز درمانی، میزان دسترسی به نزدیک‌ترین مرکز درمانی، تعداد روستاهای تحت پوشش مرکز بهداشت، تعداد خانوار و جمعیت و سطح آگاهی مردم مطالبه شد.
وظیفه اصلی که برای تیم آموزش بهداشت تعریف شد، فرهنگ سازی و آموزش مسائل بهداشتی خصوصا در زمینه بیماری‌های شایع منطقه است که شامل سالک، فشار خون، دیابت، تب مالت و شپش است. با توجه به این‌که گنبد کاووس قطب بیماری سالک در ایران است، پرداختن به مسائل آموزشی مربوط به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین دامپرور بودن اکثر مردم منطقه عاملی برای پرداختن بیشتر به مسائل بهداشتی مربوط به تب مالت است. از دیگر موارد قابل توجه در منطقه بحث سوء تغذیه خصوصا در کودکان و نوجوانان است؛ بنابراین قسمتی از کار گروه آموزش بهداشت به تغذیه اختصاص داده شد.
روستا/اقدامات تریاژ پزشک عمومی و متخصص مامایی فیزیوتراپی
سلمان فارسی 1 و 2 246 200 92 43
ابوذر 1 و 2 195 157 74 31
امیدآباد 106 86 55 27
فیضیه 2 104 82 37 17
توحید 2 89 68 15 17
مجموع 740 593 273 135
تعداد افراد گروه مجموعا ۱۰ نفر متشکل از ۷ آقا و ۳خانم بود و خدمات در نظر گرفته شده شامل آموزش موارد ذکرشده، تست قند خون و فشار خون، توزیع مکمل با توجه به رده سنی و میزان نیاز و نیز غربالگری گفتاردرمانی بود و بنابراین شد که مکمل‌هایی شامل ویتامین A+D ، قطره آهن، مولتی ویتامین، کلسیم و ویتامین D3 تهیه شود و در اختیار گروه آموزش بهداشت قرار گیرد.
مطالب آموزشی از مقالات معتبر و پروتکل‌های کشوری به منظور تسلط اعضای گروه تهیه شد و آموزش‌های لازم درباره روند کار در منطقه (و ویزیت خانه به خانه) به آن‌ها داده شد. زمان تخمین زده شده برای آموزش و ارائه خدمات در هر منزل، ۱۵تا۲۰دقیقه در نظر گرفته شد. با توجه به ساعت کاری در نظر گرفته شده برای تیم آموزش بهداشت، تعداد ۴۰-۳۰ خانوار در روز برای ارائه خدمات انتخاب شدند.
گفتاردرمانی: غربال: ۱۰۵ نفر، ارجاع: ۳۰ نفر
دندان‌پزشکی:
ارزش ریالی اقدامات انجام شده در زمینه دندان‌پزشکی:
نوع درمان تعداد تعرفه هر مورد طبق سال 97 ارزش درمان انجام شده
ترمیم دندان با آمالگام 45 120000 5400000
ترمیم دندان با کامپوزیت 37 160000 5920000
کشیدن دندان 176 100000 17600000
جرم گیری 26 150000 3900000
جمع کل 284 32820000

کارگروه فرهنگی خارجی
در رابطه با کارگروه فرهنگی خارجی که متشکل از ۵ گروه مختلف (کودک، نوجوان و جوان در سطح خواهران- نوجوان در سطح برادران و طلبه‌ها در سطح آقایان و نوجوانان پسر روستاها) هستند، به طرح‌ریزی، تهیه‌ی برنامه‌ی مدون با توجه به شناخت نسبی حاصل از شناسایی‌ها پرداختند و در سطح درس صورت گرفت که مربیان بزرگوار بر اساس آن به متربیان محترم روستاها آموزش دادند. تهیه اقلام مختلف از جمله لوازم‌التحریر و کتب و هدایای مختلف از قبیل چادر و روسری و تسبیح جهت تقویت فرهنگی اسلامی و تقویت و اقامه‌ی شعایر الله در میان مردم روستا، از دیگر اقدامات مهم و حائز توجه این کارگروه اردوست. ۸ تیم فرهنگی برای ۸ روستا اعزام شدند که بسته به جمعیت روستاها، تعداد مربی‌ها متغیر بود.
اقدامات قبل از اردو:
۱-برگزاری کارگاه از سه هفته قبل از شروع اردو (این کارگاه¬ها اعلام عمومی شدند و گروه‌های جهادی دانشگاه¬های دیگر نیز شرکت کردند و دانشگاه علوم‌پزشکی تهران متولی برگزاری این کارگاه¬ها بود)
-کارگاه نحوه کار با کودک با موضوعات اصول تربیتی کودک، بازی، نقاشی و کاردستی، داستان گویی، نمایش عروسکی/ اساتید: خانم هرمزی و خانم بیاتی از مسئولین کارگروه فرهنگی معاونت جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی
-کارگاه نحوه داستان‌گویی و اوریگامی برای کودکان/ اساتید: خانم فاطمی و خانم رجبی
-کارگاه نحوه کار با نوجوان/ استاد: خانم رشیدی
-کارگاه نحوه کار با جوان/ استاد: خانم حقیقی از اساتید مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران
-کارگاه نحوه کار با اهل تسنن و نحوه کلاس¬داری در دو جلسه/ استاد: خانم غیبی
-کارگاه¬های دو روزه قبل از اردو (هم¬اندیشی تیم¬های فرهنگی و صحبت درباره طرح درس¬ها)
۲-رایزنی و صحبت جهت دریافت کتاب رایگان
-صحبت با مرکز تبادل کتاب و بعضی نشرها مثل انتشارات آستان قدس رضوی و...
-صحبت با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
-جمع¬آوری کتاب داستان از دانشجوها
۳-برگزاری جلسات مجازی با سرتیم¬های فرهنگی
۴-خریدهای اقلام فرهنگی
لیست اقلام فرهنگی:
اقلام کودک:
روسری بچه¬گانه ۳۰۰ عدد، دفتر نقاشی ۴۰ برگ ۵۰۰ عدد، مدادرنگی ۱۲ رنگ همراه با یک عدد مداد مشکی ۵۰۴ عدد، پاک کن ۵۰۰ عدد، توپ بادی کوچک ۲۵ عدد، چسب رازی ۲۲ عدد، چسب نواری ۲۰ عدد، تراش ۵۰۰ عدد، گچ رنگی ۵ بسته، قیچی ۲۴ عدد، ماژیک مشکی ۱۱ عدد، ماژیک قرمز ۱۲ عدد، ماژیک آبی ۱۲ عدد، گواش ۶ رنگ ۴ بسته، قلمو ۹ عدد، کاغذ آ۴ یک بسته ۱۰۰ تایی، کاغذ یادداشت کوچک برای اوریگامی یک بسته، کاغذ رنگی آ۴ یک بسته ۵۰۰ تایی، شکلات دو الی سه کیلو، چادر رنگی دوخته شده ۱۰۰ عدد، پنبه دو بسته، پرینت کاربرگ رهبر برای رنگ¬آمیزی ۲۰۰ عدد
اقلام نوجوان:
چسب رازی ۱۲ عدد، مقوای رنگی ۱۱ بسته، کنف ۱۳ متری ۶ عدد، گیره روسری ۱۲ تایی ۱۳ بسته، دانه مهره تسبیح در سه رنگ از هرکدام ۲۴ رشته، شیخک تسبیح یک بسته، نخ تسبیح ۴ عدد، دانه مهره طلایی ۴ رشته، بذر گل آهار و سبزیجات ۸ بسته، کتاب داستان¬های کهن ایرانی ۵ نوع از هرکدام ۱۱ عدد، کتابچه شهدای دفاع مقدس ۱۵۰ عدد، کتاب (پسرک فلافل فروش، حاج قاسم، سلام بر ابراهیم ۱، رفاقت به سبک تانک¬ها) ۲۸ عدد
اقلام جوان:
کتاب سلام بر ابراهیم ۳۰ عدد، کتاب دختر شینا ۱۰ عدد، کتاب خاک¬های نرم کوشک ۱۰ عدد، قیچی ۱۲ عدد، نمد یک متر و نیمی در سه رنگ ۳۰ عدد، نخ کوبلن ۳ بسته، سوزن ۱۰ بسته، کاموا ۱ عدد
اقدامات داخل اردو:
۱-پر کردن برگه شناسایی فرهنگی روستاها توسط هر مربی
۲-پژوهش دقیق فرهنگی و مستندسازی اطلاعات در ۶ روستای امیدیه، امیدآباد، سلمان ۱، ابوذر ۲، توحید ۱، فیضیه۲
۳-برگزاری روز مستندسازی: در طی سه مرحله در آخرین روز کاری در اسکان انجام شد که به این نحو صورت گرفت:
مرحله اول: حدود ۲ الی ۳ ساعت: هم¬اندیشی هر سه گروه فرهنگی به تفکیک کودک، نوجوان، جوان و بررسی طرح درس از نظر کارایی، کمبودها، اضافات، تغییرات لازم و ارائه پیشنهادات در مورد تغییر طرح درس با توجه به شناخت از منطقه
مرحله دوم: حدود ۱ الی ۲ ساعت: هم¬اندیشی مربی¬های هر تیم فرهنگی با هم به تفکیک روستا و بررسی مشکلات موجود در روستا، امکانات روستا، ارائه راه¬حل¬ها و راهکارهای جذب بیشتر افراد
مرحله سوم: حدود ۱ ساعت: هم¬اندیشی کل اعضای فرهنگی باهم و صحبت درباره این¬که آیا منطقه جای کار دارد؟ آیا منطقه نیاز به شناخت بیشتر دارد؟ راه¬حل شناخت دقیق منطقه چیست؟ و در آخر ارائه راه¬حل¬هایی برای حل مشکلات روستا
۴- برگزاری جشن عید غدیر در روستاها به همراه اجرای سرود نوجوانان و پخش شربت و شیرینی برای تمامی اهالی روستاهای تحت پوشش
۵-تعیین رابط فرهنگی در هر روستا از گروه نوجوان و جوان برای ارتباط گیری و پیگیری کارها از طریق این افراد
۶- حضور مربیان فرهنگی در ۸ روستای: امیدآباد، امیدیه، فیضیه ۲، سلمان ۱، سلمان ۲، توحید ۱، ابوذر ۲، ابوذر ۳ (بعضی روستاها مثل توحید ۱ و۲، ابوذر ۱و۳، فیضیه ۱و۲ ادغام شدند.)
-تعداد روحانیون: ۷-۸نفر
تیم کودک:
-ارائه طرح درس با موضوعات توحید، نبوت، پیامبران، امامت، ولایت، عید غدیر عید قربان، راستگویی، حضرت زهرا(س)، مهدویت و معاد
-برگزاری جشن تکلیف دختران ۹-۱۰ ساله در روستاها برای ۸۴ نفر
-اهدای ۱۶۰ عدد روسری به کودکان دختر
-ارائه لوازم التحریر شامل دفتر نقاشی، مدادرنگی و مداد مشکی، پاک کن و تراش، کاربرگ نقاشی
-جمعیت پوشش کودکان در همه روستاها: ۳۰۰-۲۵۰ نفر
تیم نوجوان:
-ارائه طرح درس با موضوعات برنامه¬ریزی، حیا، بهداشت و احکام، دفاع مقدس و شهید، شاد زیستن، مسائل اعتقادی
-احداث کتابخانه سیار در روستاها و ارائه کتب اسلامی و دفاع مقدس و داستان¬های کهن ایرانی و کتابچه شهدا
-درست کردن کار دستی مثل تسبیح و همچنین پرورش گل و گیاه توسط نوجوانان با هدف ایجاد مسئولیت¬پذیری و اجرای سرود در روز جشن غدیر
-جمعیت پوشش نوجوانان در همه روستاها: ۶۵-۶۰ نفر

تیم جوان:
-ارائه طرح درس با موضوعات تدبر در قرآن و نهج البلاغه، احکام، مهدویت، ولایت فقیه، همسرداری و تحکیم خانواده، جمعیت و فرزندآوری، تربیت فرزند، حجاب و تغذیه سالم
-آموزش کارهای دستی مثل نمد دوزی در راستای ایجاد اشتغال
-جمعیت پوشش خانم¬ها در همه روستاها: ۴۵-۴۰ نفر
عمده مشکلات روستاها:
۱-مشکلات آب آشامیدنی و آب کشاورزی
۲-مشکلات اقتصادی و بیکاری
۳-مشکلات اخلاقی
۴-ترک تحصیل بسیاری از کودکان بعد از دوره دبستان
۵-دعوای زیاد با ترکمن¬ها
تیم فرهنگی داخلی
برگزاری برنامه‌های مختلف و اهداء یادبود جهادی را بر عهده داشتند و مدیریت فضای داخلی اسکان‌ها بر عهده‌ی بزرگواران فرهنگی داخلی گذاشته شد که این امر در قسمت خواهران با همکاری پشتیبانی محترم خواهران صورت گرفت.

برنامه‌هایی از قبیل مراسم بدرقه از مسجد دانشگاه، برگزاری دعای عرفه، افتتاحیه، فضاسازی اسکان‌ها، برنامه‌های مفرح شادسازی، بیدار باش و اعزام، جلسات دعا و بحث و وعظ و تهذیب شبانه با حضور روحانیون بزرگوار، اقامه‌ی نمازهای جماعت صبح و مغرب و عشا در اسکان، استقبال از جهادگران، هیئت‌های شبانه و جشن‌های اعیاد سه‌گانه‌ی قربان، ولادت امام هادی علیه‌السلام و غدیر و اختتامیه توسط این کارگروه انجام شد. یادبودهای جهادی نیز در دو سمت خواهران و برادران به جهادگران عزیز اهدا گردید.
عنایت همیشگی آقا علی بن موسی الرضا علیه‌السلام همیشه مشمول حال قرارگاه جهادی ما بوده و هست و امسال که شرف حضور در جوار ایشان برایمان مقدور نبود، به همت خواهران، پرچم آقا امام الرئوف زینت‌بخش مجلس جشن یک شب اسکان خواهران شد.

فعالیت گروه پشتیبانی در حوزه‌های تهیه و توزیع غذا، اسکان و حمل و نقل داخل منطقه تعریف شد.
در کنار تمامی این فعالیت‌ها تیم هنر و بهسازی که با هدف زیبا سازی و بهبود فضای آموزشی مدارس روستا کار خود را آغاز کرد.
برنامه کلی و جزئی اردو به صورت روزانه و برای ۷+۱ روز کاری برای عزیزان در کارگاه شرح داده شد.
روز هشتم کاری به بحث مستند‌سازی اختصاص یافت که در نوع خود اولین مدل مستند‌سازی است که توسط تمامی اعضای یک گروه جهادی صورت گرفت. بدین صورت که مستند‌سازی فرهنگی در ۳ سطح خود محور (انجام تغییرات لازم در طرح درس‌ها با توجه به شناخت از منطقه‌ها: بررسی طرح درس گروهی)، روستا محور (یررسی وضعیت و امکانات و مشکلات و راه‌حل‌ها و راهکار‌های روستا) و منطقه محور( نیاز به تداوم کار، شناخت بیشتر و ارائه راهکار) ؛ مستند‌سازی درمان در ۳ سطح ثبت اطلاعات فرم‌های ۳ گانه‌ی تریاژ و پزشک، مامایی و فیزیوتراپی به صورت data، تعداد ویزیت‌های پزشکی و مامایی و فیزیوتراپی به تفکیک روستاها، تعداد واجبات آزمایشگاه و ثبت data، شناخت و ارزیابی مشکل هر روز روستا به صورت جداگانه و ارائه‌ی پیشنهادات جهت بهبود بحث سلامت و درمان منطقه صورت گرفت.
در رابطه با بحث رسانه اردو از تمامی مراسمات رسمی مانند بدرقه، افتتاحیه، دعای عرفه، برگزاری نماز جماعات در اسکان خواهران، برگزاری زیارت عاشورا و دعای توسل و اختتامیه عکس تهیه شد. برای شناخت هر چه دقیق‌تر روستاها تیمی تحت عنوان رسانه-پژوهش شکل گرفت که در حین عکاسی و تهیه‌ی فیلم از مربیان حاضر در روستاهای مختلف، به بحث پژوهش نیز پرداخته شد و اطلاعات ارزشمندی به دست آمد. مصاحبه هایی که در داخل صفحه‌ی مجازی اینستاگرام قرارگاه جهادی منتشر شد نیز ماحصل تلاش این گروه است.
در پایان از تمامی مسئولین محترمی که ما را در انجام این امر خطیر که به فرموده‌ی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی "بروید (به اردوهای جهادی) تا نشدنی‌ها بشود" یاری دادند، سپاس‌گزاریم و علو درجات را از خداوند منان طلب می‌نماییم.
پی نوشت: ۶ فیلم نیز همراه این فایل ارسال شده است.

نام و نام خانوادگی نویسنده: آقای حسین بختیاری، خانم ناهید رفیعی
[img=28x0]https://kalk.ir/static/images/page/tag.png[/img]آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه اردوی جهادی شهرستان گنبد کاووس
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه
  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%D8%B9%D8%AA.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%D8%B3%D8%B7.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%D8%AE%D8%A7.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%D8%AD%D8%A7%D8%A6%D9%86.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%D8%AC%D8%AA.png.jpg[/img]
پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
[img=31x0]https://kalk.ir/static/images/page/refresh.png[/img]ما را دنبال کنید:
کالک | کالک تجربیات

روز موعود رسیده بود و بچه ها در دانشگاه حاضر شده بودند و میدل باس سپاه هم آمده بود که بچه ها را ببرد. نماز را خواندیم و ناهار را خوردیم و با کمک بچه ها و کارپرداز و پرسنل دانشگاه، بارها و اقلام مورد نیاز را سوار ماشین کردیم و بارها را محکم بستیم. بچه ها زودتر از ما حرکت کردند و بنده و رییس هم با مزدای دانشگاه که ماشین باری مان بود پس از نیم ساعت را ...
بارگذاری موارد بیشتر
کالک | اردو جهادی انصارالمهدی (ع)

[img=153x0]https://kalk.ir/media/experience_image/misazim.jpg.222x140_q85_box-0%2C250%2C637%2C650_crop_detail.jpg[/img]* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:
خداوند در ایه 20 سوره توبه میفرمایند:کسانی ک ایمان اورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته اند نزد خدا مقامی والاتر دارند و اینان همان رستگارانند.
ما دراردو جهادی علاوه بر خود سازی و سازندگی ک مهم ترین هدفمان بود هدف های دیگری هم داشتیم.اینکه بچه ها با خودسازی خود بتوانند،خود را با شرایط سخت وفق بدهند.خدمت به مردم،تزکیه نفس،همدلی با اعضای روستا،نیاز به شناسایی مشکلات منطقه از نظر بهداشتی،اموزشی،فرهنگی،تربیتی از اهداف ما در اردوی جهادی بود.
*ایده های فعالیت:
ایده های فعالیت زیاد بود و ما باید کارمون رو به نحوی انجام میدادیم ک تاثیر گذاریمون زیاد باشه و یه کمکی هر چند کوچیک به مردم کرده باشیم.پیگیری مطالبات مردم از طریق مرکز بهداشت و درمان و اب منطقه از ایده های بچه های گروه جهادی بود.
*پیگیری های پیش از فعالیت:
- شناسایی منطقه(ما یک سری ملاک ها از قبیل اینکه منطقه شامل محرومیت اموزشی،فرهنگی،درمانی،امکانات و..)باشد.
-توجیه کردن داوطلبان اردو و توضیح شرایط اردو به افراد و گرفتن مصاحبه و انتخاب افراد
-تعداد افراد تیم با توجه به امکانات سفر،مکان،اسکان و نیاز منطقه مشخص شد.
-وسایل مورد نیاز برای خود تیم و مردم منطقه (فرهنگی،اموزشی،درمانی،مشاوره)تهیه شد.
-هماهنگی با کادر درمانی،ماما،فعالین فرهنگی و مذهبی ،طبیب سنتی(برای کارهایی از قبیل حجامت و..) انجام شد.
-هماهنگی های لازم با بسیج استان و معاونت فرهنگی دانشگاه
-هماهنگی با سرویس ایاب و ذهاب
-بررسی مکان اسکان جهت امنیت جهادگران
-تهیه لیست غذا و ارایه به معاونت فرهنگی جهت تهیه مواد لازم
-بررسی و انتخاب موادغذایی با شرایط اون منطقه
دسترسی به سرویس بهداشتی و حمام
*جزئیات فعالیت:
این اردو ب مدت هشت روز از 9 تا 16شهریور ماه توسط اعضای کانون جهادی انصارالمهدی (ع)علوم پزشکی شهرکرد در دشت دنگان منطقه اردل استان چهارمحال و بختیاری برگزار گردید این منطقه یکی از مناطق عشایرنشین چهارمحال وبختیاری میباشد.
اسکان ما نزدیک دشت دنگان و در روستای قراب بود ولی چادر های خود را نزدیک عشایر نشینان دشت دنگان برپا کرده بودیم و علاوه بر فعایت در چادرها در مسجد روستای قراب هم کلاس اموزشی برای بچه ها داشتیم.
.بعد از اینکه چادر های خود را برپا کردیم به چند گروه تقسیم شدیم و به چادر های اطراف سر میزدیم و خودمون رو معرفی میکردیم و توضیح میدادیم ک چند روز انجا مستقر هستیم و قراره چه کارهایی انجام دهیم.
تعداداعضای این اردو سی نفربود ک به کار گروه های کودک،نوجوان و بزرگسال، پزشکی ، دندانپزشکی و دامپزشکی تقسیم شدیم و زمینه های فعالیت ما اموزشی، فرهنگی و بهداشت و درمان میباشد ک تعدادی از اعضا در خود چادرها و تعدادی از اعضا هم به صورت سیار در چادر های اطراف خدمت رسانی میکردند.
تیم دامپزشکی دام های عشایر نشینان رو معاینه میکرد و به درمان و واکسیناسیون دام ها می پرداخت.
-تیم دندانپزشکی حدود 100 نفر را ویزیت و معاینه کردند.
-همچنین تیم پزشکی به ویزیت و توزیع دارو به اهالی پرداختند.

فعالیت های انجام گرفته درکارگروه کودکان به شرح زیر میباشد:
-اموزش قران.حفظ سوره های کوچک.حفظ حدیث.اموزش وضو ونماز
-کتاب خوانی:قصه هایی درمورد خدا ونماز،نیکی به پدرومادر،قصه های قرانی
-اموزش بهداشت به بچه هاازجمله مسواک زدن.گرفتن ناخن ها و شستن دست ها
-ورزش وبازی باکودکان :جهت حفظ سلامتی وشادابی وافزایش روحیه ی بچه ها و کاهش افسردگی بازی هایی از قبیل عموزنجیرباف.فوتبال.طناب زنی.خمیربازی.هفت سنگ.بازی های فکری.و...انجام دادیم
-کارهای هنری:کاردستی،نقاشی،اجرای نمایش
-برگزاری مسابقه نقاشی باموضوع نیکی به پدرومادر و دادن جایزه به بهترین نقاشی
-اهدا لوازم التحریر به کودکانی ک در کلاس های اموزشی شرکت میکردند.
-کتاب هایی را همراه خود برده بودیم ک در طی این چند روز به اهالی روستا امانت میدادیم.
بزرگسالان ونوجوان:
-اموزش قران،اموزش تواشیح قرانی،روخوانی قران،نماز و تدبر درقران
مربی خودحافظ قران بود که به اهمیت کار دراموزش قران می افزود.
-مشاوره:ارتباط گیری با اهالی و تشویق وترغیب افرادترک تحصیل کرده به ادامه ی تحصیل،مشاوره ی ازدواج از فعالیت های بخش مشاوره بود.
-ماسعی کردیم اشتغال خانگی (مانند قالی بافی،فروش محصولات لبنی،خیاطی و... )رابین نوجوانان وبزرگسالان به جهت اقتصادمقاومتی را ترویج دهیم.
-کار هنری:اموزش کار با نمد، کیف و دوختن جانمازی به جوانان
-علمی:رفع اشکال دروس نوجوانان
-نامه نوجوانان به ولی فقیه
طلبه ای ک به همراه ما بود بچه ها را با ولی فقیه اشنا کرد و از انها خواست تا مشکلات و دغدغه های خود را در نامه ای به رهبر بنویسند.
-یکی از برنامه های اصلی ما برگزاری جشن تکلیف بود و به عنوان یادگاری به بچه هایی ک به سن تکلیف رسیده بودند جانماز و مهر و تسبیح و لوح تقدیرهدیه کردیم.
بخش بهداشت و درمان:
-سنجش فشار خون و قند خون
-مشاوره در زمینه مامایی و اموزش بهداشت
-همکاری با تیم پزشک و مدیریت ویزیت مردم منطقه
برنامه های داخل فرهنگی:
-پخش دعای عهد قبل از نماز صبح
-جلسات حلقه صالحین برای جهادگران
-جلسات تبادل نظر در خصوص روشنگری،مسایل روزو..
-توزیع بسته رزق معنوی شامل جانماز،مهر،چفیه
-دفترچه تهذیب نفس : ما جهادگران قرار بر این گذاشتیم ک از کارهای اشتباه خود کم کنیم و به سمت کارهای نیک روی بیاوریم.
-توزیع نامه های کادویی با محتوای عارفانه و کارت های سیره ای درباره امام و شهدا
-توزیع پاکت های دست ساز شامل سیره و حکمت های نهج البلاغه
-توزیع شعر در مورد حجاب
-برنامه پیاده روی صبحگاهی
*نقاط ضعف:
-نبود مکان مناسب برای استحمام وعدم دستشویی های سیار
-گذراندن ماسفت طولانی تا محل چادر ها
-سخت بودن شرایط اسکان گروه جهادی و عدم خط دهی گوشی
-دسترسی سخت به همه مردم به طور همزمان به خاطرپراکندگی انها
-الوده بودن اب اون منطقه و وجود زالو در اب
-عدم در دسترس بودن یک جاده مناسب برای عبور و مرور
-با وجود پیگیری های انجام شده با کادر درمانی ولی با بی نظمی هایی روبه رو شدیم.
*نتایج و پیامد‌ها:
توانستیم اردو جهادی را در حیطه های مختلف و با جهادگران پابه کار به بهترین نحو انجام دهیم و به جایی برسیم ک خودسازی را بهترین نتیجه اردو بدانیم.از اینکه توانستیم خود را با شرایط سخت وفق دهیم خیلی از خودمون راضی و خوشحال بودیم.
غرورافرینی برای دانشگاه
دلگرمی و انگیزه جوانان برای خدمت به مردم
دادن حس اتکا و اعتماد به نفس به دانشجویان
دانشجوهایی بودند ک با بسیج و اردو جهادی دیدگاه مخالفی داشتند ولی این اردو باعث شد جذب بسیج و اردو جهادی شوند.
با استقبال اهالی روبه رو شدیم و یک ارتباط خوب بین ما اهالی ایجاد شده بود.
*شیوه‌های تبلیغات:
از طریق فضای مجازی-تبلیغ چهره به چهره-نصب پوستر در دانشکده ها
طراحی بر روی بردهای دانشگاه در خصوص اردو جهادی
*توضیحات فایل های ضمیمه:
کلیپ اردو در بخش ضمینه می باشد
[img=28x0]https://kalk.ir/static/images/page/tag.png[/img]آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه اردو جهادی انصارالمهدی (ع)
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه
عکسی در گالری بارگذاری نشده
پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
[img=31x0]https://kalk.ir/static/images/page/refresh.png[/img]ما را دنبال کنید:
کالک | اردوی جهادی98
[img=153x0]https://kalk.ir/media/experience_image/IMG_20190706_230825_265.jpg.222x140_q85_box-0%2C77%2C1280%2C882_crop_detail.jpg[/img]* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:
هرگز افراد با ایمانی که بدون عذر از جهاد بازنشسته اند با مجاهدانی که در راه خدا با مال و جان خود جهاد می کنند یکسان نیستند. خداوند به آن ها برتری بخشیده است با پاداشی عظیم. (نساء/95)
*پیگیری های پیش از فعالیت:
فعالیت های قبل از اردو به چند بخش تقسیم می شود که به توضیح اجمالی هر یک در ادامه می پردازیم:
1- شناسایی منطقه
2- فراخوان جهادگر و گزینش آنان
3- ارتباط و درخواست کمک از خیرین و مردم
4- تهیه ی اقلام مورد نیاز
5- و ...
الف) شناسایی منطقه:
معیار هایی که برای انتخاب منطقه وجود دارد شامل محرومیت که محرومیت اقصادی، آموزشی، درمانی، فرهنگی و ... را شامل می شود می باشد که بر اساس فرم اطلاعات که در ذیل به تشریح آن می پردازیم بررسی می شود ( شناسایی و بررسی توسط تیم خواهران امری ضروری و غیر قابل اجتناب می باشد و در مناطقی که شناسایی از سمت خواهران صورت نمی گیرد جهادی معمولا با مشکلاتی روبرو می شود که در ادامه به آن می پردازیم)
1- چه تعداد روستا امکان حضور تیم خواهران وجود دارد؟
این سوال در طی شناسایی و برای بررسی بین روستاها از لحاظ برتری محل اسکان خواهران پاسخ داده می شود.
2- فاصله ی روستا ها با یکدیگر؟
فاصله روستا ها هرچه از هم کمتر باشد روستای بیشتری پوشش داده می شود.
3- تعداد دانش آموزان هر روستا؟
به تعداد دانش آموزان روستا می شود از حیث کار فرهنگی برای دانش آموزان سرمایه گذاری کرد.
4- میزان زمینه ی فعالیت عمرانی و فرهنگی و آموزشی در هر روستا؟
روستایی که زمینه ی کار بیشتر باشد در اولویت است که روستاهای این منطقه به علت دور بودن از راه آسفالته و در بیراهه قرار داشتن لذا بسیار نیازمند کار فرهنگی بوده و هستند.
5- تا چه مقطعی مدرسه وجود دارد؟
میزان سواد روستاییان تا حد بالایی به این سوال بستگی دارد. روستاهای این منطقه به علت محدود بودن مدارس به دوره ی ابتدایی تا کلاس پنجم و ششم لذا بسیاری از جوانان و نوجوانان روستا در همان مقطع ترک تحصیل می کنند و به اشتغال و یا ازدواج روی می آورند.
6- امکانات مدرسه به چه شکل است؟
میتوان کمبود امکانات مدرسه را تا حد امکان توسط خیرین و یا خرید اقلام جبران نمود.
7- دانشجو دارد؟
قطعا برای قشر دانشجو می توان کلاس هایی با سطح بالاتر برگزار کرد و یا از خود آنان در کارگروه های فرهنگی و آموزشی استفاده کرده و مشارکت خواست که در روستای چاه ستاره دو دختر دانشجو از روستاییان در بحث شناسایی و نیاز های روستاییان بسیار کمک نمودند.
8- سن ازدواج به چه صورت است؟
آیا نیاز به برگزاری کلاس های مهارت زندگی می باشد یا خیر؟چرا که اغلب افرادی که در سن کم ازدواج می کنند نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند اما به دلیل مرسوم نبودن در روستا ها این نیاز به شدت سرکوب می شود که این عامل به خصوص در روستای ذوالفرخ سبب استقبال بانوان متاهل از گفت و گو هایی با محوریت برخورد با همسران و فرزندان شد.
9- طلاق دارد؟
پاسخ این سوال و عامل هایش کمک بسیاری به نیروهای کارگروه بزرگسالان می کند.
10- خودکشی دارد؟
پاسخ به این سوال و در صورت مثبت بودن شناسایی فرد یا افراد و دلایل و عوامل آن سبب پیشگیری و نیز برگرداندن فرد به زندگی توسط کارشناسان مربوطه حاضر در جهادی اعم از کارگروه بزرگسال و یا روحانی های همراه می شود که در این روستا چنین افرادی شناسایی نشدند.
11- غیر مسلمان دارد؟
می توان به تبلیغ و تبیین دین اسلام و از طرفی مراقبت به عدم اهانت به ادیان دیگر نمود و نیز با ایجاد محبت و انس و رفتار نیکو با چنین افرادی نظ آنان را نسبت به دین مبین اسلام در جهت مثبت تغییر داد و علاقه مند نمود.
12- مسجد و کتابخانه دارد؟
کمک زیادی در برنامه ریزی تیم عمرانی دارد چرا که بزرگترین وظیفه ی گروه های جهادی ابتدا ساخت محل پایگاهی برای اجتماع و رشد و گفت و گو برای مردم و ... می باشد که همان مسجد است و نیز می توان با آگاهی به دارا یا عدم دارا بودن کتابخانه در جهت ساخت کتابخانه ای کوچک اقدام نمود که این کار در دو روستای چاه ستاره و ذوالفرخ انجام شده و به نصب کتابخانه شهید حسن فتاحی در مدارس این دو روستا برای استفاده ی دانش آموزان منجر شد.
13- مسئول دهیاری، کدخدا یا روحانی دارد؟
اولا هر یک از این افراد که معتمد مردم هستند نقش به سزایی در بحث شناخت نیاز ها و کمبود ها دارند و نیز در صورت نبود چنین افرادی می توان افرادی را با همین عناوین که در میان مردم اعتماد بیشتری را دارا می باشند و از خود روستاییان هستند انتخاب و منسوب نمود و وظایف آنان را بازگو کرده و آن ها را با این مسئولیت ها آشنا کرد. که در این روستا ها الحمدلله از شورا و دهیار گرفته تا مسئول پایگاه بسیج روستا همگی در طی این اردو کمک حال جهادگران بودند.
14- گروه جهادی تا به حال حضور داشته است؟ اگر بوده چه کارهایی انجام شده؟
پاسخ این سوال به شدت به بحث جلوگیری از موازی کاری کمک می کند که متاسفانه اطلاعاتی که در این زمینه از قبل به ما رسید بسیار ناقص و حتی بعضا اشتباه بود و کمکی در پیشرفت برنامه ریزی ها نکرد.
15- تلویزیون و ماهواره دارند؟
در برنامه ریزی فرهنگی و جمع آوری مطالب و چیدمان گفتمان پاسخ های این مسئله بسیار ضروری و کارگشاست. مثلا نتیجه گرفته می شود که آیا برای روستاییان بحثی به نام ماهواره شناسی اصلا باید باز شود یا نه؟ که در این روستا ها خداروشکر اکثرا با آسیب های ماهواره آشنا بودند اما متاسفانه به علت آنتن دهی ضعیف شبکه های دیجیتال بعضی از خانوار ها مجبور به استفاده از ماهواره بودند.
16- سوغات یا دست ساز دارند(مثل فرش و گلیم و ...)
می توان در بحث اشتغال زایی از این امر مهم در ایجاد اشتغال و یا پیشنهادات استفاده نمود.
17- شهید و خانواده شهید دارند؟
تکریم خانواده شهدا در میان روستاییان و کلا همه ی طوایف و اقشار ایران امر بسیار پسندیده و دارای ارج می باشد که خب در این روستا ها به علت نبود شهید و خانواده شهید متاسفانه این سعادت نصیب این گروه نشد.
18- تحت پوشش کمیته امداد هستند؟
از لحاظ کمک های مالی و اقتصادی می توان ازین طریق بسیار راحت تر به نتیجه رسید و خانواده ها را شماسایی نمود.
19- به چه میزان شناخت رهبری وجود دارد؟
آیا نیاز به کار کردن بحث ولایت فقیه و ولایت پذیری از پایه می باشد یا روستاییان خود با این امر مهم آشنایی داشته و پذیرفته اند؟ که در روستای چاه ستاره با توجه به شناسایی گه صورت گرفت به شناخت نسبی از رهبری رسیدیم که در همین راستا در کلاس های عقیدتی یک موضوع را کامل به بحث ولایت اختصاص دادیم.
20- محل اسکان و آموزش خواهران در روستا به چه صورت است؟
این پرسش سبب برنامه ریزی دقیق تر و کامل تر می شود برای جکع آوری اقلام مورد نیاز که در روستای چاه ستاره به علت قرار دادن مدرسه به عنوان پایگاه آموزشی امکانات آموزش کامل بود اما در روستای ذوالفرخ به علت قرار دادن مسجد به عنوان پایگاه آموزشی نیاز به تخته برای نوشتن و آموزش بود که تهیه شد.
21- روستاهای شناخته شده مشکلی با یکدیگر از لحاظ قومی دارند؟
در این روستا ها مشکلات خاصی از این حیث وجود نداشت اما تجربه ای از وجود اختلاف های شدید قومیتی خصوصا در روستاهای مناطق دور دست در استان هایی نظیر کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و... وجود دارد که چه بسیار گروه های جهادی و تبلیغی که با آسیب شناسی و علت یابی دقیق توانسته اند به نزاع های چندین ساله قومیتی پایان دهند.
22- خانه بهداشت یا درمانگاه و پزشک در روستا وجود دارد؟
به برنامه ریزی های بهداشتی بسیار کمک می کند که در این روستا ها با توجه به شناسایی به این نتیجه رسیدیم که کودکان و نوجوانان در بحث مراقبت های دندان و دهان و پوست و مو بسیار ضعیف هستند فلذا برای کودکان و نوجوانان این منطقه به تعداد بسیار بالا خمیر دندان و مسواک خریداری و توزیع همراه با آموزش های ویژه شد.
23- مکان مذهبی و فرهنگی فعالی در منطقه وجود دارد؟ اگر دارد میزان مشارکت مردم به چه صورت است؟
آیا مردم روستا از قبل با کارهای گروهی و فعالیت های مذهبی و فرهنگی آشنا هستند یا استارت این کار باید توسط تیم جهادی بخورد؟ مساجد و جسینیه ها و امام زاده ها و پایگاه های بسیح واقع در روستا و روستاهای اطراف مهم ترین مکان های مذهبی به شمار می آمد که همه ی مردم با فعالیت های این مکان ها آشناییت داشتند اما در حال حاضر بسیاری از فعالیت ها و گرده های مذهبی که در قدیم جریان داشتند به علت مهاجرت زیاد به شهر ها متوقف شده اند.
24- میزان رفت و آمد روستاییان به شهر به چه میزان و با چه هدفی است؟
رفت و آمد روستاییان به شهر های اطراف و دلایل آن تاثیر به سزایی در شناخت فرهنگ و سطح مردم منطقه دارد.
25- تعداد معلم روستا ها؟
تعداد معلم های روستا تعداد دانش آموزان و نیز پراکندگی مقطع تحصیلی را یادآور می شود.
26- عملکرد مسئولین به چه صورت بوده؟ آیا رسیدگی به روستا ها می شود؟
آیا روستا ها در نهاد های رسمی دیده شده اند یا به علت دور افتاده بودن از یاد ها پاک شده اند؟ این سوال کمک زیادی به جلب نظر مسئولین توسط گروه های جهادی به مناطق می تواند بکند.
همراه نبودن خواهران در تیم شناسایی همراه برادران از معضلات بزرگ جهادی محسوب می شود گر چه اطلاعات شناسایی که از سمت برادران و تیم شناسایی ارسال می گردد تقریبا کامل است اما تا خود مسئول جهادی خواهر منطقه را از حیث امکانات و نیاز ها بررسی نکند هرگز نمی تواند تصمیمات درستی مبنی بر ایجاد کارگروه ها و برنامه ریزی در طول اردو بگیرد که این موضوع باید از سوی تیم برادر مورد تایید و عمل قرار بگیرد.
ب) فراخوان جهادگر و گزینش آنان:
در کانال های مختلف دانشگاه در فضای مجازی فراخوانی مبنی بر جذب نیروی جهادگر همراه با شماره تماس قرار داده شد که خواهران و برادران دانشجو با مسئولین مربوطه تماس می گرفتند که در واحد خواهران پس از تماس فرم مربوط به نیروهای جهادی برای آنان ارسال می شود و پس از پر کردن فرم و مصاحبه ی تا حد امکان حضوری و گرنه به صورت تلفنی انجام شده و نیروهای با استعداد هاییمورد نیاز پس از گزینش انتخاب شده و در طی چندین جلسه ی حضوری قبل از اردو به توجیه و آموزش نیرو ها پرداخته شد و لازم به ذکر است انتخاب 16 نفر جهادگی شامل 3 خیاط، 2 نیروی آموزش احکام و عقاید بزرگسالان، نیروهای کار با کودکان و نوجوانان که دارای مهارت های خطاطی، نقای، داستان سرایی و ... بودند، یک آشپز، دو نیروی مخصوص روخوانی،روان خوانی، تجوید و حفظ قرآن کریم و ... از بین اسامی 30 نفر از ثبت نام کنندگان انجام شد.
ج) ارتباط و درخواست کمک از خیرین و مردم:
جهادگران در صفحات مجازی شخصی خود فراخوان هایی برای جمع آوری امکانات مورد نیاز روستاییان از قبیل کتاب برای ساخت کتابخانه و کیف و کفش و لوازم تحریر و پوشاک و ... را پخش نموده که تا حدودی منجر به جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی از سمت خانواده و دوستان آنان شد و نیز پس از آن جهادگران با حضور در بین بازاریان شهر سبزوار و اساتید دانشگاه و شرح فعالیت های خود و نیاز های منطقه به جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی پرداختند که کمک های نقدی جهت نصب کتابخانه از سوی خیرین 130 هزار تومان و تعداد 100 جلد کتاب بود و کمک های نقدی که توسط خیرین اعم از اعضای خانواده و بازاریان و علی الخصوص اساتید دانشگاه جمع شد مبلغی بالغ بر 700 هزار تومان شد و کمک های غیر نقدی شامل چندین کیسه لباس و حدود 20 کیف و 20 جفت کفش و مقداری لوازم تحریر بود.
د) تهیه ی اقلام مورد نیاز:
در جلساتی که با کارگروه های آموزشی، فرهنگی، عمرانی و ... قبل از حرکت برگزار می شد اقلام مورد نیاز بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، عمرانی و ...بررسی شده و تا حد امکان تهیه و خریداری شدند و در اردو در اختیار جهادگران قرار داده شد.
*جزئیات فعالیت:
این اردو به مدت 7 روز و در 5 تیر 1398 در روستا های ذوالفرخ و چاه ستاره بخش روداب سبزوار برگزار شد که روستاهای دوچاهی، چاه شند، دریاچه، کلاوی و ... را نیز توسط تیم جهادگر خواهر پوشش داده و یک یا دو جلسه کلاس های آموزشی و فرهنگی در آن روستا ها نیز برگزار شد.
تیم خواهران شامل 16 جهادگر خواهر و 2 جهادگر برادر و یک روحانی برادر – اسکان در روستای چاه ستاره- و تیم برادران شامل 25 جهادگر برادر و یک روحانی آقا – اسکان در روستای ذوالفرخ- که از لحاظ فرهنگی و آموزشی روستا های اطراف را نیز پوشش می دادند می شد.
الف) فعالیت های عمرانی:
1-
2-
ب) فعالیت های بهداشتی:
1- سم پاشی دام های 30 خانوار در روستای چاه ستاره
2- برگزاری کلاس های بهداشت دهان و دندان ویژه ی کودکان و نوجوانان در روستا های ذوالفرخ، دوچاهی، چاه ستاره، کلاوی، چاه شند، دریاچه، گراو و...
3- برگزاری کلاس های آموزش بهداشت و مراقبت های زنان برای بانوان روستا های چاه ستاره و ذوالفرخ
4- غربالگری بیماری های پوست و مو برای کودکان و نوجوانان روستاهای چاه ستاره و ذوالفرخ
5- برگزاری کلاس های آموزش بهداشت و مراقبت های کودک برای بانوان روستای چاه ستاره و ذوالفرخ
6- برگزاری کلاس های آموزش استفاده از گیاهان دارویی منطقه جهت پیشگیری و درمان در روستاهای ذوالفرخ و چاه ستاره
7- هماهنگی جهت حضور پزشک در روستا ها و ویزیت و تشخیص و تجویز دارو به روستاییان
ج) فعالیت های آموزشی:
1- برگزاری کلاس های آموزش زبان انگلیسی ویژه نوجوانان در روستای چاه ستاره
2- برگزاری کلاس های آموزش احکام برای کودکان و نوجوانان در روستای چاه ستاره و ذوالفرخ
3- برگزاری حلقه های شبانه مسابقات احکام در بین کودکان و نوجوانان دختر در روستای چاه ستاره
4- برگزاری کلاس های آموزش احکام ویژه بانوان در روستای دوچاهی، سلطان.....
5- برگزاری کلاس های معرفتی ویژه جوانان، کودکان و نوجوانان در روستاهای چاه ستاره و ذوالفرخ و...
6- پخش مستند و انیمیشن با رویکرد مذهبی و آموزشی در روستاهای چاه ستاره، چاه شند، ذوالفرخ
7- برگزاری کلاس های آموزش رنگ آمیزی و کاردستی ویژه ی کودکان و نوجوانان در همه روستا ها
8- برگزاری کلاس های آموزش حفظ و روخوانی و روان خوانی قرآن برای کودکان و نوجوانان در روستاهای چاه ستاره و ذوالفرخ و روستاهای اطراف
د) فعالیت های فرهنگی:
1- فضا سازی فرهنگی (نصب پوستر و جدول حروف الفبا و...) مدرسه روستای چاه ستاره و تا حدودی روستای ذوالفرخ
2- هماهنگی جهت حضور مسئولین شهرستان در روستا ها و آشنا نمودن آن ها با مشکلات روستاییان
3- برگزاری جلسات مشاوره دینی و پاسخ به شبهات و احکام توسط روحانیون گروه در روستاهای ذوالفرخ و چاه ستاره
4- برگزاری جشن میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر در روستای چاه ستاره و ذوالفرخ
5- برگزاری مراسم شام شهادت امام صادق (ع) رئیس مذهب تشیع
6- تجهیز مدارس روستای چاه ستاره و ذوالفرخ به کتابخانه ی اهدایی توسط خیرین
7- پخش اقلام غذایی و پوشاک به خانواده های نیاز مند در 3 روستا
8- غبار روبی مسجد روستای چاه ستاره توسط کودکان و نوجوانان روستا با همراهی جهادگران خواهر حاضر در روستا
9- برگزاری نماز های جماعت و مراسمات دعا و مناجات
10- دیدار های صمیمانه جهادگران با اهالی روستاها
*نقاط ضعف:
1- برگزاری این اردو بلافاصله پس از امتحانات دانشگاهی، دانشجویان را ملزم به این می کرد که در میان امتحانات دانشگاه ، جلسات جهادی را برگزار کنند که این باعث عدم تمرکز کامل روی مباحث و موضوعات جهادی می شد.
2- شروع به برنامه ریزی ها برای این اردو باید حداقل دو یا سه ماه جلوتر از حرکت انجام شود که این مورد ضعف بزرگی به شمار می آید که ماما به گردن مسئول جهادی خواهر و برادر بسیج دانشگاه می باشد.
3- شناسایی منطقه باید یک ماه قبل از اردوی جهادی صورت بگیرد که رد این اردو متاسفانه مسئول برادر حوزه ی بسیج نسبت به این امر کوتاهی کرده و در آخر حدود 3 روز مانده به اعزام با فشارهای وارده از سوی واحد خواهران و تیم جهادی برادران اقدام به شناسایی منطقه و روستا ها کردند.
4- فرم گزینشی که در اختیار جهادگران خصوصا جهادگران آموزشی و فرهنگی خواهر قررر داده شد شامل کمبود هایی بود که این امر به وضوح در میان اردو حس می شد ولی خب الحمدلله تمامی جهادگران دغدغه مند بوده که این امر به وضوح در میان فعالیت های لحظه به لحظه اردو حس می شد.
5- صحت اطلاعات بدست آمده از افرادی که در آن منطقه مسئول هستند اما ساکن نیستند باید کامل بررسی شود که یکی از نقاط ضعف ما که علت به تعویق انداختن شروع یک سری از برنامه ها نیز شد همین می باشد مثلا مسئول بسیج آن منطقه از فراگیر بودن طلاق و همچنین همه گیر بودن استفاده نادرست از ماهواره صحبت کرده بودند که این موضوع در تمامی روستا ها صحت نداشت.
6- یکی از نقاط ضعفی که در اردو به شدت به چشم می خورد همزمانی اردو با زمان پر مشغله برای دامداران یعنی تقریبا از بد از عید تا اوایل مرداد ماه بود که باعث عدم برقراری ارتباط بزرگسالان در این روستا ها با جهادگران شده بود.
7- و ...
*نتایج و پیامد‌ها:
چون مدت اردو بسیار کم و محدود بود و نیز هر سال در مناطق مختلف اردوهای جهادی برگزار می شود لذا نتیجه ی بزرگ و واضحی بدست نمی آید اما یکی از اهادف این اردو ها تغییر دیدگاه مردم نسبت به بسیج و جهادگران و نیز انجام خدمتی هر چند ناچیز به روستاییان بود که این نتیجه الحمدلله به صورت کاملا محسوس قابل درک و لمس بود به طوری که روستاییان در ابتدا از حضور جهادگران استقبال نکردند اما در انتها خود آن ها با وجود قرارگیری در فصل پرکار برای دامداران و روستاییان در کلاس ها و شرکت آن ها در نمازها و نشان دادن تمایل به گفت و گو با خواهران و برادران حاضر در روستا بیانگر این امر بود و نیز دیدن یادگیری قرآن و سایر آموزش ها توسط جهادگران به کودکان و نوجوانان روستا ها داده می شد نمونه ی بارز این نتایج و پیامد های یک کار تیمی جهادی به شمار می آید.
*توضیحات فایل های ضمیمه:
نیاز های اساسی این منطقه:
1- کمبود آب و نبود آب لوله کشی و آب قابل شرب در روستا
2- آنتن دهی ضعیف شبکه های دیجیتال در روستا و علت اصلی بالا بودن میزان استفاده از ماهواره در بعضی نقاط بعضی روستا ها
3- آنتن دهی ضعیف تلفن همراه و نبود خدماتی نظیر اینترنت و ...
4- خانه های فرسوده روستایی و تاثیر پذیر در برابر سیل و زلزله و ...
5- و ...
ایمیل نویسنده: farmohi@yahoo.com
[img=28x0]https://kalk.ir/static/images/page/tag.png[/img]تصاویر تجربه اردوی جهادی98
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه
  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/20190703_220431_Burst01.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/DSC_0046.JPG.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/DSC_0030.JPG.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B6%DB%B0%DB%B1%DB%B0%DB%B8_%DB%B1%DB%B6%DB%B5%DB%B6%DB%B1%DB%B5.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B6%DB%B0%DB%B1%DB%B0%DB%B3_%DB%B2%DB%B2%DB%B3%DB%B9%DB%B0%DB%B4.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B6%DB%B0%DB%B1%DB%B0%DB%B2_%DB%B1%DB%B7%DB%B5%DB%B9%DB%B3%DB%B4.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B6%DB%B0%DB%B1%DB%B0%DB%B2_%DB%B1%DB%B7%DB%B5%DB%B7%DB%B1%DB%B0.jpg.jpg[/img]
پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
[img=31x0]https://kalk.ir/static/images/page/refresh.png[/img]
تجربیاتی از گروه جهادی انصارالمهدی

[img=153x0]https://kalk.ir/media/experience_image/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C_VY9sq4Q.jpg.222x140_q85_box-58%2C0%2C795%2C464_crop_detail.jpg[/img]فایل های ضمیمه
[img=17x0]https://kalk.ir/static/images/page/text.png[/img]ع.پ. بجنورد
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: خانم حسینی
تاریخ: 1398
* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:
گروه جهادی ما کار گروه جهادی انصار المهدی هست و یکی از اهداف مهم آن خدمت رسانی به مردم استانمان می باشد. ما در طول ترم و تابستان اردو داریم ولی در ایام عید اردو نمی گذاریم چون بچه ها از شهر های متفاوت می باشند و دوست دارند این ایام را در شهر هایشان باشند. البته ما اردو حاشیه شهر که در حد یک روزه باشد هم خیلی داشته ایم.
*پیگیری های پیش از فعالیت:
در تابستان از آنجایی که اکثر بچه های ما تازه کار و یا ترم های پایین بودند و ترم بالایی کم داشتیم و همچنین ارتباطمان با پزشک های استانمان کم بود، تصمیم گرفتیم به جای اینکه روی درمان کار کنیم بیشتر روی تغییر سلامتی کار کنیم. از آنجایی که تعداد ما کم بود تصمیم گرفتیم بیشتر کار فرهنگی انجام بدهیم و الگو درمانی بدهیم.
اولین نکته که در برگزاری یک جهادی مهم است زمان شروع جذب و فعالیت های مربوط به آن می باشد؛ هر دانشگاهی که تمایل دارد اردو داشته باشد باید پس از پایان اردوی آن سال برای اردوی سال بعد برنامه ریزی کند.
مبحث بعدی در اردو های جهادی که جهادی ما را رغم می زند و به شدت روی آن موثر است شناسایی است. ما در شناسایی گروه سنی بچه های منطقه، بهداری و شبکه بهداشت روستا را شناسایی کنیم. از مباحث مهم در شناسایی بحث امنیت منطقه و اسکان جهادگران می باشد. از موارد دیگر که حتما در شناسایی باید به آن دقت شود مذهب و زبان مردم منطقه می باشد، گاهی با توجه به اینکه زبان مردم روستا چه باشد لازم است که با خودمان مترجم ببریم و یا اگر مترجم به اندازه کافی نداشتیم کارهای فرهنگی مان باید بیشتر بصری باشد تا بچه ها ببینند و با دیدن بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند. در شناسایی هایی که اکثرشان پیر باشند و جوان و کودک کم باشد، نمی شود خیلی کار فرهنگی انجام داد و بیشتر باید کار درمانی انجام داد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که بچه ها را تقسیم کنیم، مثلا تیم درمانی در این گونه روستاها کار کنند و تیم فرهنگی در روستای دیگر باشند. ما در شناسایی به اینکه چه بیماری هایی در منطقه شیوع دارد و چه حشره ای برای آنجا می باشد که باعث بیماری می شود، دقت می کنیم؛ مثلا بعضی شهرستان ها خیلی سالک دارد که وقتی نیش میزند جای نیش حشره به شکل بد باقی می ماند و بچه ها را به این مناطق نمی بریم چون خطرناک است و تا آخر عمر خاطر بد در ذهنشان می ماند. ما باید این موارد فکر کنیم و کاری نکنیم که امنیت بچه ها به مخاطره بیفتد ضمن اینکه خب آنجا نیز به کمک نیاز دارند و باید فکر کنیم که برای این روستا ها باید چه تیمی را آموزش بدهیم و چه امکانات بهداشتی درمانی را با خودمان ببریم که بچه ها به سلامت کارشان را انجام بدهند. برای ما بیشتر از اینکه روستا مهم باشد در اولیت اول امنیت بچه ها است که پای جهادی بمانند، چون قرار نیست که فقط یک سال کار بکنند و یک خاطره بد باعث شود که دیگر کار جهادی انجام ندهند. موارد بعدی در شناسایی بحث تلفن همراه و اینترنت و ماهواره است که شناسایی دقیق این موارد خیلی طول می کشد ولی ما باید خودمان را آماده بکنیم که ممکن هست این موارد وجود داشته باشد. ما این مطالب را فقط زمانی به طور دقیق متوجه می شویم که در آن روستا باشیم و بچه ها بین مردم پخش شوند و با مردم ارتباط گیرند؛ بنابراین ما به طور کلی دو بسته فرهنگی آماده می کنیم که یکی برای بچه هایی است که با تلگرام و تکنولوژی آشنایی دارند و دیگری بچه هایی که آشنایی ندارند.
در شناسایی ما می توانیم گروه هایی را که قبلا در آن منطقه کار کرده اند را بشناسیم و از آنها در شناسایی کمک بگیریم و از تجارب آنها استفاده کنیم. ما در دهستان سنگر ساروچ بودیم که روستا زیاد داشت و بچه ها علوم پزشکی تهران هم در آنجا خیلی کار کرده بودند که ما هم از تجارب آنها استفاده کردیم که در این روستا چطور باشیم، جالب است که این دهستان با اینکه در شهرستان خودمان بود ولی بچه های تهران از آنها بیشتر اطلاع داشتند.
در مورد تامین مالی اول اینکه هر چقدر که جذب گروه جهادی بیشتر باشد، تامین مالی بیشتر می باشد. ما برای تامین مالی از ناحیه استان، سپاه، دانشگاه، نهاد رهبری، وزارت بهداشت، آستان قدس، امام جمعه شهر، اساتید، دانشجویان و جهادگران کمک می گیریم. ما برای ارتباط با اساتید امسال روز معلم حدودا دویست تا گلدان برای اساتید و جراح ها تهیه کردیم و به آنها تقدیم کردیم و در طی برنامه ای که از آنها تقدیر می کردیم قول جهادی را نیز گرفتیم که حداقل یک روز همراه ما باشند که یکسری ها قبول کردند و افرادی هم که نمی توانستند بیایند قول دادند که از لحاظ مالی کمک کنند، مثلا یکی از اساتید به خاطر همین صحبت ها یک چک پنج میلیون تومانی به ما داد. بنابراین ارتباط با اساتید خیلی مهم هست مخصوصا با اساتیدی که از لحاظ مالی وضعیت خوبی دارند. در بحث بودجه ارتباط گیری ها خیلی مهم هست، شاید از هر ارتباط بودجه خیلی کلانی عایدمان نشود ولی همین مقدارهای کم روی هم رفته مبلغ زیادی می شوند که مسلما وقتی بودجه زیاد می شود برنامه ریزی ما نیز گسترده تر می شود .
برای بحث غذا در مناطق خوشبختانه آستان قدس کمک می کند و در چند روز جهادی دغدغه غذا را از بین می برد. از طرفی نیز چون روستا ها اطراف دانشگاه می باشند ما می توانیم با هماهنگی دانشگاه از سلف غذا تهیه کنیم. این دو تا راه برای تهیه غذا امکان دارد ولی بهتر این است که اگر بتوانیم آشپز ببریم تا هم غذا تازه باشد وهم این مسیر راه طی نکنیم.
ما یک سری پشتیبانی ها را می توانیم از جاهای دیگر تدارک ببینیم، مثلا بسیج جامعه علوم پزشکی کشور کمک می کنند و می توانند همراه تیم پزشک و پرستار و نیرو بفرستد. سپاه نیز از لحاظ تامین امنیت می تواند مامور بفرستد.
موضوع بعدی اسکان بچه ها می باشد که باید سعی کنیم خواهران وبرادران در یک روستا نباشند، البته ما اردوی جهادی تابستانمان در یک روستا اسکان داشتیم چون تعدادمان خیلی کم بود ولی اسکانمان با فاصله خیلی زیاد از هم قرار داشت. ما باید قبل از اردو بچه ها را توجیه کنیم که اردو جهادی به اردویی تبدیل نشود که جذابیتش اختلاطش باشد و جذابیت آن باید خدمت کردن باشد.
جهادی اردویی هست که از هر قشری ثبت نام می کنند و ما نمی توانیم این اردو را فقط به چادری ها محدود کنیم و از طرفی هم باید همه بچه ها را همرنگ کنیم. مثلا موردی داشتیم که یکسری از بچه ها چادر غیر ساده پوشیده بودند و روستاییان به این چادر حساس شده بودند، یعنی برای روستاییان خیلی مهم هست که ببینند چه کسی برای کمک آمده و چه رفتار و پوششی دارد. به همین دلیل ما در فرممان از بچه ها خواسته بودیم که اگر انگشتر یاچیزی دارند اردو جهادی نیاورند یا اگر قرار هست روسری ببندد گیره روسری ساده بزنند و... . مردم روستا به قدری حساس هستند که همه چیز باید در عین سادگی باشد بنابراین ما حتی اینکه بند عینک باید نخ باشد یا نگین کاری شده را در فرممان جای داده بودیم، چون می دیدم که بچه هایمان چگونه هستند وچه مواردی را باید رعایت کنند. (ما فرم هایی از فرم های دانشگاه های مختلف و فرم های کالک آماده کردیم و یکسری سوال که احساس کردیم برای دانشجو های ما بهتر هست را استخراج کردیم و یک فرم جدید ساختیم.)
یکسری از نکات ریز که در گزینش بچه ها داشتیم این بود که شرایط بد اردو را برایشان ترسیم می کردیم (بحث غذا، حشرات، استحمام، شرایط خواب و استراحت، شرایط کاری و... ) و در اردو بچه ها به یکباره با شرایط سخت مواجه نشدند و فضای اردوی ما به طوری بود که کسانی که از اردو می آمدند خیلی خوشحال بودند و از شرایط سخت به عنوان یک خاطره یاد می کردند.
ثبت نام بهتر هست که فرمی نباشد واز طریق سامانه ثبت نام صورت بگیرد، چون جدیت کار بیشتر می شود و در وقت هم صرفه جویی می شود. ما باید حتما قبل از اردو بچه هارا حضوری ببینیم و با اخلاقشان آشنا بشویم چون واقعا بعضی از بچه ها بد قلق هستند ودر اردو باید این افراد را بشناسیم و بتوانیم کنترل کنیم.
خیلی مهم هست که بچه های فرهنگی چادری باشند چون تاثیری که می گذارند خیلی بیشتر از بچه های درمان هست زیرا در نهایت به تیم درمان می گویند که این افراد پزشک هستند ولی تیم فرهنگی اینگونه نیست .
یکی از نکات مثبت در جهادی این هست که لباس یکدست برای بچه ها بدوزیم. ما چون بچه هایمان تیم علوم پزشکی هستند سعی می کنیم لباس سفید نباشد و روپوش خاکی باشد و پشت آن آرم گروهمان باشد. وقتی روپوش خاکی باشد دید مردم روستا بهتر می شود. همه در گروه باید لباس های گروه را بپوشند حتی بچه های چادری باید از زیر چادر روپوشی که ما آماده کردیم را بپوشند.
یک نکته که بسیار حائز اهمیت است اینکه ما نباید هیچ تغییری در فرهنگ آن روستا ایجاد کنیم بلکه باید آنها را ارتقا دهیم، نه اینکه به سمت تجمل بکشانیم.
یک نکته دیگر اینکه خیلی مهم هست که مسئول اردو توجیه باشد و گسترده فکر کند و با دانشگاه های دیگر استان ارتباط بگیرد واز لحاظ معنوی و تقوا از بقیه سرآمد باشد. این شخص باید به گونه ای باشد که وقتی بچه ها آن را می بینند از آن الگو بگیرند. ما باید بدانیم آیا مسئول اردو واقعا می خواهد باری از دوش مردم بردارد و یا می خواهد این اردو سکوی پرتابی برایش باشد، چون برای بچه های علوم پزشکی اردوی جهادی برای حیطه کاری و رزومه تحصیلی شان خیلی نفع دارد و ما جلسات مختلفی را در زمان های مختلفی برگزار کردیم تا بچه هارا بسنجیم که آیا واقعا نیت خیری دارند ویا فقط دنبال منفعت هستند.
خیلی خوب هست که برای قسمت خواهران یک زوج خیلی توجیه ببریم ما این زوج را از بین بچه های خودمان که فارغ التحصیل بودند پیدا کردیم . حتی خیلی خوب است که واسط ارتباط بین خواهران و برادران به جای مسئولین زوج ها باشند.
بهتر است که در جمعمان یک خانم طلبه یا فردی که از لحاظ اعتقادی بیشتر کار کرده است وجود داشته باشد تا در طول اردو از لحاظ اعتقادی هم روی بچه ها کار بکند.
*جزئیات فعالیت:
ما برای بحث اشتغال زایی در زمان شناسایی روستا کسب و کارها و هنر های روستاییان را بررسی می کنیم و بعد با توجه به این که چه پتانسیل ها و علایق و هنرهایی وجود دارد برنامه های آموزشی و یا زمینه سازی هایی را انجام می دهیم. مثلا اگر یک استعدادی در روستاییان باشد سعی می کنیم آنها رشد بدهیم، فرض کنید مردم یک روستا چرم دوزی بلد هستند ما برایشان طرح های جدیدتری می بریم. ما با توجه به اینکه چقدر بودجه داریم و مردم روستا چه چیزهایی بلد هستند و چه صنایع دستی دارند، در بحث اشتغال سرمایه گذاری می کنیم.
ما در کلاس هایی شیرینی پزی و آشپزی سعی می کنیم طب اسلامی را به کار ببریم، چون مردم روستا نسبت به مردم شهر راحتتر طب اسلامی را می پذیرند. ما احادیث دینی که پیامبران گفته اند را به کار می بریم مخصوصا اگر روستا اهل سنت باشند خیلی راحتتر نسبت به شیعه این احادیث را قبول می کنند. ما بحث های فرهنگی خود را در کلاس های آموزشیمان پیش می بریم. مثلا در کلاس بافتنی ضمن این جلسات یکسری مبانی اعتقادی و فرهنگ ها را به مردم روستا تزریق می کنیم، یا مثلا برای بچه های روستا یکسری کارهای ساده مثل دست شستن ومسواک زدن را آموزش می دهیم. مثلا ممکن هست بچه ها شپش داشته باشند ما از طریق نقاشی شپش را نشان می دهیم ویا اگر امکانات باشد ویدیو پروژکتور می بریم و از طریق پاورپوینت های جذاب شپش را نشان می دهیم. ما اگر به بچه ها بخواهیم آموزشی را بدهیم، سعی می کنیم یک هدیه ای متناسب با آن آموزش برای بچه ها ببریم؛ مثلا در آموزش مسواک، مسواک و خمیر دندان هدیه می دهیم و یا در آموزش شانه زدن و بهداشت مو شانه می بریم و.... . البته برای این کار باید از قبل شناسایی کنیم که روستا چند تا بچه دارد و ... .
ما باید حتما در زمان شناسایی علت یابی کنیم که اگر یک روستایی مشکلی دارد دلیلش چیست، مثلا مشکل دندان دارد دلیلش چیست. اغلب روستاهای این اطراف مشکل دندان دارند و ما حتما باید تیم دندان ببریم اما شاید علت این مشکلات مسواک نزدن باشد پس علاوه بر درمان باید آموزش هم باشد پس آموزش مسواک را با شعر و نمایش و... برای بچه ها می گذاریم.
یکی از مشکلات شایع روستا این است که یکسری از بچه ها دست نمی شویند و بیماری های باکتری می گیرند ویا از هر آبی که در روستا هست می خورند، بنابراین ما باید چک کنیم که کدام آب های روستا مشکل دارد و یا اصلا روستا آب دارد یا نه. یکی دیگر از مشکلات شایع روستا مربوط به خانم ها است، ما باید خانم های روستا را شناسایی کنیم که چه مشکلاتی دارند و چه تعداد در سن یائسگی و چه تعداد در سن قاعدگی هستند و باردار هارا شناسایی کنیم، افراد متاهل و مجرد را بشناسیم و اگر دکتر ماما همراه خودمان می بریم از قبل برایشان وضعیت را توضیح بدهیم. همه این مواردی که گفته شد را باید بدانیم و بدانیم که علاوه بر درمان چه مواردی را باید آموزش دهیم. یک نکته ای که وجود دارد این است که زنان روستا خیلی از بیان بیماری ها و مشکلات خود خجالت می کشند بنابراین افراد این تیم باید کسانی باشند که به راحتی بتواند با روستاییان ارتباط برقرار کند و روستاییان به راحتی بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند.
ما در برنامه های آموزشی مان، بحث های درسی را هم داریم، همچنین بچه های قاری و حافظمان با بچه ها ترتیل کار کنند و قرائت سوره های کوچک را به بچه ها یاد می دهند.
در رابطه با برنامه افتتاحیه بعضی از بچه ها نظرشان این است که افتتاحیه در دانشگاه خودمان باشد ولی نکته مثبت این هست که این مراسم در روستا باشد و مردم روستا هم در افتتاحیه باشد. بهتر است که اگر بتوانیم اردو را با یک مناسبت مذهبی مثل میلاد شروع کنیم و یک مراسم جشن کوچک بگیریم گروهمان را معرفی کنیم وکارهایی که قرار هست انجام بدهیم را مشخص کنیم. در این مراسم شاید همه مردم روستا شرکت نکنند اما افرادی که حضور دارند به بقیه روستاییان هم خبر می دهند و این در تبلیغات موثر است. در این برنامه افراد هر گروه می توانند با مردم ارتباط بگیرند و جذب صورت بگیرد.
یک موضوعی که وجود دارد این است که رنگ آمیزی خیلی داوطلب دارد و بچه ها خیلی جذب می شود و خیلی هم روی روحیه بچه های روستا اثر می گذارد پس نباید این موضوع را از دست بدهیم و باید افرادی که نقاشی بلد هستند شناسایی کنیم ویک تیم رنگ آمیزی تشکیل بدهیم و دیوارهای داخل و خارج مدرسه و... را رنگ کنیم.
یکی از مواردی که جهادگران باید دقت داشته باشند این است که با بچه های روستا خیلی روابط تنگاتنگ و صمیمی نگیرند.
یک نکته خیلی مهم در اردوهای جهادی استفاده از تجربیات سایر گروه های جهادی می باشد. بچه ها می توانند از تجربه های موجود در کالک و یا تجربه های دانشگاه های دگیر استفاده کنند و از دانشگاه ها کمک بگیرند تا دیدشان نسبت به این موضوع باز شود و یا با گروه های که جهادی کل کشور که در آن عضو هستند ارتباط بگیرند.
ما یکسری پاکت انتقادات و پیشنهادات به اسم هر یک از بچه ها درست می کنیم که سایر دوستان اگر نقدی نسبت به شخصی داشته باشند داخل آن پاکت می اندازند بدون این اینکه آن شخص بفهمد چه کسی این نوشته را برایش نوشته است. ما رزق های معنوی و... را هم برای هر شخص داخل این صندوق ها قرار می دهیم. ما می توانیم یک بندی مانند رخت لباس بکشیم و روی بندها پاکت های انتقادات و پیشنهادات هر کس را قرار بدهیم.
ما می توانیم در روستا اکران فیلم و مستند داشته باشیم. البته می توانیم مستند را فقط برای بچه های خودمان داشته باشیم.
ما در اردو علاوه بر فرهنگی روستا، فرهنگی اردو برای بچه های خودمان نیز داریم. ما می توانیم یکسری مطالب برای بچه ها داشته باشیم تا در مواردی که مطالعه نداشته اند مطالعه و تدبر کنند و یا می توانیم روی یکسری مسائل اعتقادی در بحث خواهران مثل ازدواج آسان و... کار کنیم و هدیه هایی مثل کتاب های حضرت آقا و کتاب هایی که در بحث ازدواج مفید هستند را به بچه ها هدیه بدهیم . ما نباید از کنار این اردو و ظرفیت های آن به سادگی رد شویم زیرا این فضا فضای خیلی خوبی برای آموزش های اعتقادی می باشد. ما برای هر گروه یک مسئول فرهنگی انتخاب می کنیم که بدون اینکه خود بچه ها متوجه شوند این شخص مسئولیت فرهنگی دارد که روی زمینه های فرهنگی و اعتقادی اعضای گروه کار کند.
در رابطه با پک فرهنگی برای جهادگران ما می توانیم یک پک فرهنگی برایشان آماده کنیم که یک پک ساده نه تجمل باشد. ما در پک معمولا یک دفترچه و یا یک لیوان، روپوش یکسان، گاهی هم صلوات شمار یا جانماز می گذاریم اما مهمتر از همه این است که یک کتاب بگذاریم که مسیر جهادی را برایشان مشخص کند؛ مثلا کتاب جهادی حضرت آقا و یا کتاب های دیگر سبک جهادی ویا خاطرات جهادیون دانشگاه های دیگر که چاپ شده است را قرار بدهیم و کتاب ماه عسل مجرد ها را در عرصه جهادی قرار بدهیم. ما می توانیم کتاب هایی را هم در زمینه هایی که به عرصه زندگی شخصی خود جهادگران مربوط می شوند را بگذاریم مثل کتاب هایی در مورد ازدواج و... . علاوه بر این ها ما می توانیم یک کتاب خانه هم در محل اسکانمان داشته باشیم و کتاب های مفید و جذاب را در آن قرار دهیم زیرا جهادگران از نماز مغرب تا صبح فردا آزاد هستند و این فرصت خوبی برای مطالعه است. ما در طول اردو مطمئنا سه شنبه شب و شب پنچ شنبه وجمعه را داریم که می توانیم مراسم دعای توسل، زیارت عاشورا ودعای کمیل را داشته باشیم چون خیلی مهم و تاثیر گذار هست که در این ده روز برای بچه ها فضای معنوی ایجاد کنیم.
یک نکته ای که در جهادی خیلی مهم است مستند سازی است. ما می توانیم از عکس هایی که بچه ها برای خودشان دارند کلیپ درست کنیم و یا یک نفر مسئول این کار باشد و از بچه فیلم تهیه کند و کلیپ درست کند. یک چیزی که باعث اهمیت مستند سازی در بین جهادگران می شود یادآوری خاطرات است. در جهادی خیلی مهم است که حتما خاطره سازی برای بچه ها اتفاق بفتد چون این بچه ها قرار نیست فقط یک اردو بیایند و قرار هست در اردو های دیگر هم شرکت کنند و باید انگیزه کافی را داشته باشند. در اردوی جهادی خیلی مهم هست که خاطره بسازیم وخاطره نویسی داشته باشیم، این باعث می شود که وقتی در جمع نشستیم و بقیه بچه ها این خاطره ها را می شنوند تمایل به شرکت در اردو را پیدا کنند و ثبت نام کنند.
برای فرهنگی در روستا اول ازهمه باید گروه های سنی را شناسایی کنیم و بعد استعداد بچه هایی که برای جهادی ثبت نام کرده اند را بدست آوریم و این آمارها را با هم تطبیق می دهیم و متناسب با این موارد کار فرهنگی را برای هر قشر تعریف کنیم. مثلا می توانیم برای گروه های سنی کودکان ب و ج روی یک سری مسائل اعتقادی کوچک مثل امام شناسی کار کنیم و بهتر است این آموزش بیشتر در قالب شعر و سرود و بازی و ... باشد. در روستاها معمولا یکسری از بچه ها نقشه ایران را نمی شناسند یا اصلا نمی دانند کجای نقشه جغرافیایی هستیم، بنابراین ما می توانیم نقشه ها را روی پازل ببریم و به آنها یاد بدهیم که الان کجا هستند که با این کار کمی دیدشان باز بشود که الان کجا زندگی می کنند و کم کم از این موضوع به سمت مسائل دیگر سوقشان بدهیم. بهتر است که در بین بازی ها بازی های گروهی را هم انجام دهیم تا بچه ها به گروه گرایش پیدا کنند و فردگرایی شان کاهش یابد. البته خوب است که در بازی ها و مسابقات سعی کنیم که برنده و بازنده مشخص نشود تا بچه ها درگیر این مسائل نشوند. ما می توانیم برای بچه ها جایزه های دخترانه و پسرانه همراه داشته باشیم اما باید سعی کنیم جایزه های تهاجمی را نبریم و بچه ها را هم خیلی به کادو و جایزه بی دلیل عادت ندهیم. ما می توانیم هدیه ها را هم در یک جشن بدهیم.
یک نکته که باید به آن دقت شود این است که مهربانی مربی باید حدی داشته باشد و یک جاهایی باید جدی باشد و یک جاهایی باید مهربان و با محبت رفتار کند و مربی باید توانایی تشخیص و مدیریت این لحظات را داشته باشد.
برای سنین کودک ما می توانیم نقاشی داشته باشیم و نقاشی هایشان را روانشناسی کنیم که هر کس چه رنگی را استفاده می کند و چه نقاشی می کشد و با علم روانشاسی نقاشی مشکلات بچه هارا شناسایی و در صورت امکان آن را حل کنیم. ما می توانیم با نقاشی های موضوعی روی یک مبحث کار کنیم مثل احترام به بزرگتر ها و مسائل اعتقادی و... .
[img=28x0]https://kalk.ir/static/images/page/tag.png[/img]آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه تجربیاتی از گروه جهادی انصارالمهدی
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه
عکسی در گالری بارگذاری نشده
پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
[img=31x0]https://kalk.ir/static/images/page/refresh.png[/img]
گروه جهادی_علمی شهید احمدی روشن
[img=153x0]https://kalk.ir/media/experience_image/43360664_298751490853103_7025673048569151488_n.jpg.222x140_q85_box-0%2C59%2C320%2C261_crop_detail.jpg[/img]فایل های ضمیمه
[img=17x0]https://kalk.ir/static/images/page/text.png[/img]* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:
معمولا وقتی کلمه((جهاد)) و ((اردو های جهادی)) به گوش میرسد. تصویری از اردو های جهادی در مناطق محروم و زلزله زده در نقاط دور افتاده کشور و ساختن مدرسه و خانه و مسجد در ذهن شکل میگیرد. اما برگزاری اردو های جهادی همیشه محدود به زمان ها و مکان های خاص نیست. در همین حوالی که ما مشغول زندگی یا تحصیل هستیم، هستند افرادی که از امکانات آموزشی و تحصیلی بطور کامل برخوردار نیستند و به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی نیاز به دانش و علم ما دانشجویان دارند.
*ایده های فعالیت:
ما در معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه قم، پس از یک آسیب شناسی و شناسایی در مناطق حاشیه نشین و محروم شهر قم به این نتیجه رسیدیم که می توانیم در شهر قم هم اردو های جهادی البته به شکلی متفاوت و بصورت علمی برگزار نماییم.برای برگزاری این اردوی جهادی متفاوت ابتدا کار را از مدارس متوسطه و مساجد و مراکز فرهنگی در مناطق مختلف شروع کردیم و پس از شناسایی مناطق با موافقت مسئولین مدارس، مجوز های لازم برای این کار را گرفتیم و طی یک فراخوانی که در بین دانشجویان دانشگاه قم اعلام شد؛ تعدادی از دانشجویان جهادی اعلام آمادگی کردند و بداین گونه گروه جهادی_علمی شهید احمدی روشن دانشگاه قم شکل گرفت. ما این اردوی جهادی را با برگزاری کلاس های رفع اشکال و حل تمرین در ایام امتحانات دانش آموزان برگزار نمودیم.
*پیگیری های پیش از فعالیت:
قبل از اجرای این برنامه، با بخش حراست آموزش و پرورش استان قم و همچنین کادر آموزشی مدارس برای حضور دانشجویان جهادی در کلاس ها هماهنگی لازم انجام شد.همچنین هماهنگی لازم برای تهیه وسیله ایاب و ذهاب دانشجویان به مدارس با همکاری ناحیه بسیج دانشجویی استان قم انجام شد.
*جزئیات فعالیت:
مدرسه ای که گروه جهادی شهید احمدی روشن در آن خدمت رانی نمود، دبیرستان متوسطه اول شامل کلاس های هفتم،هشتم و نهم بوده که با هماهنگی بوجود آمده با مدیریت دبیرستان،دانشجویان کلاس های رفع اشکال و حل تمرین برای دروس ریاضی_عربی_زبان، برگزار نمودند. در مجموع حدود ۱۲ دانشجوی جهادی دانشگاه قم، طی مدت دو هفته برای حدود۳۰۰ دانش آموز،در ۱۶ کلاس، حدود۹۶۰ ساعت کلاس آموزشی برگزار کردند.
*نقاط ضعف:
بدلیل وجود محرومیت تحصیلی و اقتصادی گسترده در مناطق حاشیه نشین شهر قم امکان خدمت رسانی به همه ی دانش آموزان کم برخوردار و نیازمند نبود و این لزروم اتخاذ تدابیر بیشتر در فعالیت های آتی را می طلبد.
*نتایج و پیامد‌ها:
فعالیت های انجام شده از سوی گروه جهاد علمی شهید احمدی روشن دانشگاه قم در مناطق حاشیه نشین و محروم شهر مقدس قم از یک سو باعث اثرات مثبت و سازنده در مناطق محروم شد و باعث کمک به رفع نیازهای تحصیلی و تاثیر مثبتی در نتیجه امتحانات دانش آموزان داشت. (لازم به ذکر است به دلیل مشکلات مالی دانش آموزان و رایگان بودن این کلاس ها با استقبال خانواده ها و دانش آموزان همراه بود) و حتی با استقبال کادر آموزشی مدارس همراه بود. از سوی دیگر باعث شناسایی پتانسیل و ظرفیت دانشجویان جهادی در دانشگاه قم و دیگر مراکز آموزشی شهر قم شد و همچنین باعث تقویت روحیه جهادی در بین دانشجویان گردید. با توجه به اثرات بسیار مثبت فعالیت های گروه جهاد علمی شهید احمدی روشن در مدت کوتاه یک ترم باعث شد تا زمینه لازم برای ایجاد یک ستاد جهادی_علمی برای اینگونه فعالیت ها در ناحیه بسیج دانشجویی استان قم ایجاد شود. از آنجا که اقدامات انجام شده با استقبال سایر دانشگاه های استان قم همراه شده است، پیش بینی گسترش فعالیت های گروه جهادی_علمی شهید احمدی روشن در آینده نزدیک در همه ی مناطق محروم و حاشیه نشین شهر قم دور ازدتسرس نیست.
*شیوه‌های تبلیغات:
باتوجه به اینکه زمان اجرای این برنامه،همزمان با تعطیلی دانشگاه و قبل از شروع امتحانات پایان ترم بود.از تبلیغ چهره به چهره و تبلیغ
در فضای مجازی استفاده شد. در بخش فضای مجازی از کانال ها، گروه ها و صفحات اجتماعی بسیج دانشجویی دانشگاه قم بهره گرفتیم.
*توضیحات فایل های ضمیمه:
گزارش های تصویری از اقدامات انجام شده از سوی گروه جهادی_ علمی شهید احمدی روشن دانشگاه قم و همچنین بازخورد این گزارش ها در فضای مجازی ارائه میگردد.
نام و نام خانوادگی نویسنده: محمدرضا مرکزی
شماره تماس نویسنده: 09162425114
[img=28x0]https://kalk.ir/static/images/page/tag.png[/img]تصاویر تجربه گروه جهادی_علمی شهید احمدی روشن
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه
  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%D8%B8.jpg_Fixd74c.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%D8%AB.jpg_vKjDc2T.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%D8%B8%D8%B7.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%D8%AB%D8%B3.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%D8%A8.jpg_RHPF3WP.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%D8%A8%D8%AB.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/%DB%8C.jpg.jpg[/img]
پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
[img=31x0]https://kalk.ir/static/images/page/refresh.png[/img]
فراخوان جمع آوری کتاب و وسایل بازی برای کمک فرهنگی به مناطق محروم
[img=153x0]https://kalk.ir/media/experience_image/455025846_379179.jpg.222x140_q85_box-0%2C344%2C877%2C896_crop_detail.jpg[/img]فایل های ضمیمه
[img=17x0]https://kalk.ir/static/images/page/text.png[/img]* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:
با توجه به نیاز مناطقی که در آن درحال اجرای پرژه های جهادی بودیم تصمیم گرفتیم برای ارتقا سطح فرهنگی روستا ها کتابخانه هارا تجهیز کنیم پس با توجه به این موضوع شروع کردیم به طرح ایده برای جمع آوری کتاب.
*ایده های فعالیت:
برای تاسیس کتابخونه در مناطق محروم، و مسابقه کتابخوانی همیشه به کتاب نیاز داشتیم‌. همیشه نامه میزدیم و انتشارات مختلف لطف میکردند محدود کتاب هایی رو برامون می فرستادند. سال ۹۷ قصد ایجاد کتابخانه در تعداد زیادی از روستاها داشتیم. و به تعداد بیشتری کتاب نیاز بود، که بودجه تهیه آن هم نبود، لذا تصمیم گرفته شد که فراخوان بدهیم و از دانشجویان و سایرین کتاب مناسب منطقه جمع آوری کنیم. برخی کتاب ها هم برای حاشیه شهر تهران جمع آوری شد.
وسایل بازی هم منظور طناب بازی، بازی های فکری، ورزشی برای ایجاد استقبال بیشتر به کتابخانه، ترویج و یاددهی بارهای گروهی و مشارکتی
تصمیم گرفتیم از پتانسیل مشارکت مردمی استفاده کنیم.
*پیگیری های پیش از فعالیت:
هماهنگی با هسته کانون خدمت رسانی
هماهنگی با مسئولین بسیج دانشکده های دانشگاه، با دانشگاه شهید بهشتی، علامه هم هماهنگ کردیم
تهیه پوستر مربوط
هماهنگی و آموزش به مسئولین بسیج دانشکده که چه کتبی را تحویل بگیرند و چه کتبی را تحویل نگیرند‌.
*جزئیات فعالیت:
پوستر در اکثر دانشکده ها نصب شد، در فضای مجازی و کانال کانون خدمت رسانی تبلیغ شد. خواهران جهادی همگی با هم در فضای اینستاگرام تبلیغ را پخش کردند و این نقطه قوتی در جمع آوری کتاب شد‌. مخاطب بالا رفت، افراد زیادی از این طریق متوجه طرح شدند. افراد معروف اینستاگرامی از طرح خوششان آمد و تبلیغ را استوری کردند و اینطوری هم پول جمع آوری شد و هم کتاب های زبادی، کار فراتر رفت و از بخش دانشجویی بیشتر جلو رفت، خیرین از کتب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب های نو اهدا کردند، کتابخانه نهاد رهبری علوم پزشکی کتاب اهدا کرد، کتابخانه شیخ هادی، کتابخانه علامه طرشتی و ... در تعداد بسیار زیاد کتاب اهدا نمودند. از کتب اهدایی لیست تهیه شد، توسط خواهران تفکیک شدند، کتاب های مناسب منطقه ۳۲ کارتن شد ک برای هر روستا با توجه به ویژگی های جدا شد، و کتابخانه روستا ها تاسیس شد.
*نقاط ضعف:
کتاب هایی که توسط خواهران تحویل گرفته شد بررسی شده بود و نامناسب ها را تحویل نگرفتیم. برادران ذوق زیادی از اهدای این تعداد کتاب داشتند فلذا ب تفکیک مناسب و نامناسب توجه نکردند و همه نوع کتابی توسط آنها تحویل گرفته شد. که این امر بعدا ما را با حجم بسیار زیادی کتاب نا مناسب منطقه روبرو کرد.
*نتایج و پیامد‌ها:
اهدای بیش از ۲۰ هزار جلد کتاب توسط دانشجویان، انتشارات ها، خیرین، کتابخانه ها و.‌‌..
*شیوه‌های تبلیغات:
تبلیغات تلگرامی، پوستر دانشکده ها، تبلیغات موثر اینستاگرامی، نامه به انتشارات ها
*توضیحات فایل های ضمیمه:
- پوستر فراخوان
- عکس تفکیک و لیست بندی کتب توسط خواهران
- عکس کتابخانه هایی ک کتاب اهدا کردند.
عکس از ایجادی کتابخانه در منطقه

کتابخانه روستای ساوان

کتابخانه روستای آلواتان

استقبال کودکان ردستای نیوژ

مشارکت بچه ها در چیدن کتابخانه

اهدای جوایز مسابقه کتابخوانی روستای اشخل ( پارسال کتابخانه ایجاد کرده بودیم)
تجربه ای از :فرناز ایزدبین
[img=28x0]https://kalk.ir/static/images/page/tag.png[/img]آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه فراخوان جمع آوری کتاب و وسایل بازی برای کمک فرهنگی به مناطق محروم
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه
  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/455228217_453404.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/455706819_336789.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/455917749_231586.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/455025846_379179.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/455013482_378139.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/455219365_337038.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/455210213_336171.jpg.jpg[/img]

  • [img=195x0]https://kalk.ir/media/images/447818346_68329.jpg.jpg[/img]
پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
[img=31x0]https://kalk.ir/static/images/page/refresh.png[/img]ما را دنبال کنید:
کمک به مردم زلزله زده با سبکی متفاوت

[img=153x0]https://kalk.ir/media/experience_image/conex-3-.jpg.222x140_q85_box-0%2C27%2C448%2C309_crop_detail.jpg[/img]فایل های ضمیمه
[img=17x0]https://kalk.ir/static/images/page/text.png[/img]ع.پ. بجنورد
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: خانم حسینی
تاریخ: 1398
* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:
بعد از زلزله سر پل ذهاب ما به فکر کمک به مردم زلزله زده بودیم و ما فکر کردیم که برای انها چه کاری می توانیم انجام دهیم در ابتدا گفتیم از اساتید مبلغی پول بگیریم و این کار را انجام دادیم اما پول زیادی جمع نشد بنابراین پس از فکر و مشورت با دوستان به یک ایده خوب رسیدیم.
*ایده های فعالیت:
نمایشگاه فروش نقاشی کودکان زلزله زده سر پل ذهاب
*جزئیات فعالیت:
ما تصمیم گرفتیم از کانون هلال احمر استان خود بخواهیم وقتی سرپل زهاب می روند برای ما نقاشی بچه های سه چهار ساله و کودک انجا را بیاورند که آنها حدودا 180 تا نقاشی اوردند و ما از بین نقاشی ها آنهایی که بهتر و یا مفهومی تر بود و اوارها و صحراهای خونی و بچه ها را کشیده بودند و نقاشی های انها قابل فهم بود را جدا کردیم که حدود 70 نقاشی شد و برای آنها قاب درست کردیم و با آنها یک نمایشگاه گذاشتیم که این خیلی بازخورد خوبی داشت و یکی از برنامه هایی بود که خیلی در دانشگاه سر و صدا کرد و ما توانستیم به اندازه یک کانکس دوازده متری پول جمع کنیم و به کرمانشاه بفرستیم. در این نمایشگاه بچه ها و اساتید می امدند و نقاشی ها را می خریدند، بعضی ها هم می آمدند پول نقاشی را می دادند اما خود آن را نمی بردند.
برای ساخت قاب ها بچه ها همه در نمازخانه جمع می شدند و قاب ها را می ساختند و چون کار خیرخواهانه و خدا پسندانه ای بود هماهنگی های آن خیلی راحت تر از نمایشگاه های دیگر بود. ما با کارتن و مقوا قاب هایی ساختیم که قابلیت این را داشت که در اتاق یا روی میز کار استفاده شود. ما دو مدل قاب با طرح های متفاوت ساخته بودیم که البته بعضی ها سفارش می دادند که برای ما با این طرح قاب درست کنید و ما فردا می اییم و می بریم و چندتا سفارش به این شکل گرفتیم.
ما قاب عکس ها را ارزان نفروختیم، بعضی ها را را ده هزار تومان، بعضی ها را پانزده هزارتومان و بعضی قاب ها را پانصد هزار تومان و... فروختیم. قاب ها انقدر مفهوم داشت که بچه ها را تحت تاثیر قرار می داد و وقتی توضیح می دادیم نقاشی مال خود بچه های آنجا است استقبال خیلی بهتر و عالی تر می شد.
ما بعد از اینکه کانکس را تهیه کردیم و به دست اهالی سرپل ذهاب رساندیم از کسانی که کانکس را برده بودند خواستیم از بازخورد آنجا برای ما فیلم بگیرند که کانکس را دست چه خانواده ای سپردند و ما این فیلم را پخش کردیم و بچه ها از اینکه این پول هایی که دادند و تابلوهایی که خریدند برای بچه های سرپل زهاب بوده و اینکه هزینه ها کجا رفته مطمئن شدند . ما این شفاف سازی را انجام دادیم و این خیلی خوب است که همیشه بعد هر برنامه بخصوص برنامه های خیریه شفاف سازی انجام شود که پول ها و خروجی برنامه چه می شود.
*نتایج و پیامد‌ها:
این کار بازخورد خیلی خوبی داشت و بچه ها خیلی خوششان آمد و عملا از بسیج دانشگاه ما انتظار نداشتند. این کار خیرخواهانه که انجام شد حداقل فهمیدیم که مزاج بچه های دانشگاه این است که کمک کنند و کار خیر انجام شود و با این کار خیلی خوشحال می شوند و می فهمند بسیج واقعا کاری انجام می دهد.
[img=28x0]https://kalk.ir/static/images/page/tag.png[/img]آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه کمک به مردم زلزله زده با سبکی متفاوت
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه
عکسی در گالری بارگذاری نشده
پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
[img=31x0]https://kalk.ir/static/images/page/refresh.png[/img]ما را دنبال کنید:
صفحه‌ها: 1 2