مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: سفر به شهرستان جوین
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
جوين نگيني سبز در غرب خراسان رضوي
سبزوار - ايرنا - شهرستان سرسبز جوين با جاذبه هاي طبيعي، اماكن مذهبي و آثار تاريخي مقصدي مناسب براي مسافران نوروزي در غرب خراسان رضوي است.
نشانه هاي ديرپاي فرهنگ و تمدن در جوين آثار، ابنيه و محوطه هاي باستاني متعدد و متنوعي است كه در سراسر اين شهرستان بجا مانده است.

شهرستان جوين همچنين مفتخر به داشتن مشاهير و شخصيتهاي فرهنگي نظير عطاملك جويني مولف كتاب جهانگشاي جويني، خواجه شمس الدين جويني و نجيب الدين فراش جويني است.

از آثار تاريخي جوين نيز مي توان به شهر و مجموعه تاريخي آق قلعه اشاره كرد كه در غرب شهر نقاب واقع شده و بسيار ديدني است.

بناي آرامگاه امامزاده قاسم(ع) روستاي سيرغان هم در پنج كيلومتري شهر نقاب ساختار معماري دوره تيموري را القا مي نمايد.

نماي بيروني آرامگاه هشت ضلعي است و در ضلع جنوبي آن ايوانهايي با پوشش گنبدي و سكوهاي طرفين واقع شده و فضاي داخلي بقعه در سه طرف داراي شاهنشين عميق با طاقهاي طرفين مي باشد كه با استفاده از فيلپوش در گوشه بنا پلانها به هشت ضلعي تبديل و گنبدي رفيع بر روي آن استوار شده است.

اين بنا به لحاظ معماري شباهت زيادي به بقعه هفت معصوم روستاي كروژده جوين و آرامگاه شاهزاده عبدالله جغتاي دارد.

از جمله مناطق تاريخي جوين همچنين مي توان به بقعه تاريخي امامزاده هفت معصوم، بقعه و آرامگاه سعدالدين حمويه جويني و آرامگاه خواجه نجم الدين كبري اشاره كرد.

منطقه گردشگري و مذهبي روستاهاي بيدخور و پيراكوه، منطقه ييلاقي و مفرح بيد، سد يام و سد كمايستان جوين نيز از جمله مناطق ديدني اين شهرستان هستند.

هنرهاي سنتي و سوغات جوين نيز قالي، قاليچه و پشتي است كه در شهر و روستاهاي آن رواج داد. بيشتر طرحها در نقش قالي جوين بلوچي و كردي است.

سوغات اين شهرستان نيز شامل كلوچه شيرين محلي و زنجفيلي، سياه دانه و زيره سبز است.

اين منطقه به دليل واقع شدن در قلب زمينهاي كشاورزي و زمينهاي بكر داراي آب و هواي پاك و مصّفا بوده لذا اقامت در آن گوارا و دلنشين است.

در قسمت كوهستاني اين شهرستان دهها رشته قنات و رودخانه هاي فصلي و يك سد خاكي وجود دارد.

را آهن سراسري تهران - مشهد نيز جوين عبور مي كند.

'نقاب' مركز شهرستان 54 هزار نفري جوين در 310 كيلومتري غرب مشهد قرار دارد. جوين كه پيشتر يكي از بخشهاي تابعه شهرستان سبزوار بود اواخر سال 1387 به شهرستان ارتقاء يافت.

اين شهرستان با دو بخش 'مركزي و عطاملك' داراي چهار دهستان و 53 روستا است. 40 هزار نفر از جمعيت اين شهرستان ساكن روستاها هستند.