مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: دروازه های بهشت زناشویی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
احساس رضايت از رابطه، اين‌كه همسران احساس كنند نيازهاي آن‌ها ديده مي‌شود، به آن پاسخ داده مي‌شود و نقش مهمي در خانه به آن‌ها محول شده است، مي‌تواند آن‌ها را به ادامه زندگي دلگرم كند. شما هم مي‌توانيد با توجه به اين نكات اين دلگرمي را در همسرتان ايجاد كنيد.

برخي مهارت‌هاي ساده اثر زيادي روي كيفيت رابطه ما دارند، مثلا گوش دادن فعال يكي از اين مهارت‌هاست. سعي كنيد از اين مهارت در رابطه‌تان استفاده كنيد. به حرف‌هاي همسرتان با دقت گوش دهيد، تمام توجه خود را در زمان صحبت او متوجه‌اش سازيد، پيش داوري نكنيد و از بازخوردهاي مناسب براي نشان دادن توجه‌تان استفاده كنيد. نكته های دیگر را هم در ادامه بخوانید...


به همسرتان احترام بگذارید
يكي از ساده‌ترين راه‌ها صدازدن همسر به شكلي محترمانه است. يادتان باشد خيلي از اوقات رفتارهاي بي‌ادبانه تند از رفتارهاي ساده‌تري شروع مي‌شود. وقتي به خودمان اجازه مي‌دهيم همسرمان را به شكلي غيرمودبانه صدا بزنيم، عجيب نخواهد بود اگر بعد از مدتي از عبارات بدتر استفاده كنيم!


بچه‌ها را مقابلش قرار ندهيد
به بچه‌هاي‌تان ياد دهيد، به پدرشان بايد احترام بگذارند؛ البته منظور از اين ياد دادن سخنراني براي بچه‌ها نيست. از قديم گفته‌اند، «احترام امام‌زاده را متولي نگه مي‌دارد»؛ با احترام برخورد كردن شما مهم‌ترين نكته در آموزش اين احترام است. البته در مواردي كه بچه‌ها برخوردي اشتباه دارند، نوع برخورد شما و نشان دادن ناراحتي به اندازه و به شكلي صحيح مي‌تواند از تكرار آن جلوگيري كند.


با هم مشورت كنيد
سعي كنيد تصميم‌گيري‌هاي خانه را به صورت مشورتي پيش‌ببريد و نه به صورت تحكم كردن. بعضي مواقع اموري كه معمولا خودتان به تنهايي در مورد آن‌ها تصميم مي‌گيريد را با همسرتان مطرح كنيد و طبق نظر او رفتار كنيد.


مثل عابر بانك به او نگاه نكنيد
متاسفانه گاهي ديده مي‌شود كه وظيفه مرد خانه، پول درآوردن است و بس. البته در ايجاد چنين وضعيتي معمولا خود فرد نيز تاحدي مقصر است اما شما سعي كنيد تا حد امكان از به وجود آمدن چنين وضعيتي جلوگيري كنيد يا حداقل آن را كمرنگ كنيد. در برخي مواقع بد نيست خواسته‌هاي او را در نظر بگيريد، مطابق نظرات او عمل كنيد و تصميم گرفتن در اموري را به بعد از مشورت با او موكول كنيد. با انجام اين كارها نيز مي‌توان تا حدي احساس ارزشمندي را در همسر ايجاد كرد.


قول‌هايش را عملي كنيد
اگر همسرتان به بچه‌ها قولي داده، سعي كنيد براي عملي‌شدن قول، تلاش خودتان را بكنيد، هر چند چندان هم موافق آن نباشيد. اگر قرار باشد همسرتان به بچه‌ها چيزي بگويد و شما چيزي ديگر، در طولاني‌مدت جدا از عوارض بدي كه اين برخورد روي بچه‌ها دارد، در رابطه بچه‌ها و شما و همسرتان هم اثر مي‌گذارد. به اين موضوع مشكلاتي كه براي رابطه 2 نفري شما هم ايجاد مي‌كند را اضافه كنيد.


جلوي ديگران او را سرزنش نكنيد
همه ما ايراداتي داريم، تذكر در مورد ايراد نيز اتفاق عجيبي نيست كه پيش نيايد. اصلا وقتي ما همسرمان را دوست داشته باشيم، درست اين است كه به او اين موارد را به شكلي زيبا متذكر شويم اما هيچ‌وقت اين كار را جلوي ديگران انجام ندهيم بيان ايرادات جلوي ديگران در بيشتر موارد جز تحقير معناي ديگري براي همسر ما ندارد. كاري كه البته تاثير مثبت چنداني نيز به دنبال نخواهد داشت.


مشكل‌تان را با او درميان بگذاريد
اگر شاغل هستيد، اگر درس مي‌خوانيد، اگر در بخش‌هاي ديگر زندگي‌تان با مشكلي روبه‌رو مي‌شويد، بد نيست بعضي مواقع با همسرتان مشكلات‌تان را در ميان بگذاريد. شايد بگوييد اين كار را انجام مي‌دهيد اما اين بار متفاوت از ساير موارد اين كار را انجام دهيد. با او در مورد مشكلات‌تان صحبت كنيد، بگذاريد پيشنهاد دهد و از پيشنهادهاي او استقبال كنيد.


خطاهايش را بزرگ نبينيد
بزرگ نكردن خطاهاي همسرتان از جمله مواردي است كه بهتر است به آن توجه داشته باشيد. اگر همسرتان مرتكب خطايي شده كه چندان هم وحشتناك نيست، زماني كه خودش نيز پشيمان شده و سعي در جبران آن دارد، در عوض منت گذاشتن، او را سريع ببخشيد. يادتان باشد طول دادن فرآيند بخشيدن و منت گذاشتن و خلاصه نازكردن شما، در بسياري از مواقع مي‌تواند تنها باعث آسيب به عزت نفس او و احساس كوچك شدنش شود.


جلوي بچه‌ها دعوا نكنيد
اگر فرزند داريد، هيچ‌وقت جلوي چشم آن‌ها با هم دعوا نكنيد. به هر صورت از قديم گفته‌اند كه در دعوا حلوا خيرات نمي‌كنند. احتمال بروز رفتارهايي كه احترام شما و همسرتان را نزد بچه‌ها كم كند در رفتار كم نيست! كم‌شدن احترام در خانه معمولا در طولاني مدت باعث مي‌شود خانه از محلي براي آرامش به محلي كه احساسات ناخوشايند ايجاد مي‌كند، تبديل شود.

به خانواده‌اش احترام بگذاريد

حتي اگر با خانواده همسرتان اختلاف‌نظرهاي زيادي داريد و سابقه خوبي نيز در رابطه شما با آن‌ها وجود ندارد، باز سعي كنيد به آن‌ها احترام گذاشته و همسرتان را براي قطع رابطه با آن‌ها تحت فشار نگذاريد. احترام به خانواده همسر، در واقع احترام به خود او نيز هست. اگر خاطرات تلخ زيادي داريد، فقط همين نكته را در ذهن داشته باشيد كه لازم نيست عاشق آن‌ها باشيد اما مي‌توانيد برخوردي انساني و محترمانه با آن‌ها داشته باشيد؛ رابطه‌اي كه در نهايت به نفع شما نيز خواهد بود.


مدام گله نكنيد
سعي‌كنيد زمان حضور همسرتان را تنها به بيان مسائلي كه داشتيد، مشكلاتي كه بايد او در اسرع وقت حل كند، بيان انتقادات و نارضايتي‌ها و مواردي از اين دست پر نكنيد. اين كار باعث مي‌شود براي خود شما نيز حضور همسر به معني مسائل تنش‌زا و ناخوشايند شود، علاوه بر اين‌كه براي همسرتان نيز حضور در خانه و همنشيني با شما به معني تنش و ناراحتي مي‌شود. سعي كنيد توازني بين بيان مسائل خوشايند و ناخوشايند برقرار كرده و به ويژه در ابتداي حضور همسرتان در خانه، محيطي آرام برقرار كنيد.


خشم‌تان را كنترل كنيد
بسياري از ما زماني كه عصباني مي‌شويم ديگر فراموش مي‌كنيم چه كاري خوب است، چه كاري بد. معمولا برخوردهاي ما تند بوده و چندان كنترلي نيز روي آن‌ها نداريم. اين نقطه‌ضعف البته قابل برطرف كردن است؛ كافي است در كلاس‌هايي كه به منظور مديريت خشم در مراكز مشاوره يا فرهنگسراها برگزار مي‌شود شركت كنيد تا به اين ترتيب بتوانيد عصبانيت خود را به شيوه‌اي درست بيان كنيد؛ شيوه‌اي كه نه به شما آسيب برساند، نه به همسرتان و نه به رابطه بين شما!


حس‌تان را روتوش كنيد
چه در زمان خوشحالي و چه در زمان دلخوري از روش‌هاي مناسب براي ابراز احساسات استفاده كنيد؛ البته حتما همان‌طور كه خودتان هم به تجربه دريافته‌ايد حساسيت موضوع زماني كه دلخوريد بيشتر است. استفاده از جملاتي كه اول آن‌ها با من شروع مي‌شود، اشاره به رفتار مشخصي كه باعث دلخوري شده و نه توهين به شخصيت فرد، از جمله مواردي هستند كه بهتر است به آن‌ها توجه داشته باشيد.


به زبان بي‌زباني حرف نزنيد
يكي از اشتباهاتي كه همسران زيادي درگير آن هستند، باورهاي اشتباه شناختي است. يكي از اين باورهاي اشتباه اين است كه همسر ما بايد از نيازهاي ما بدون اين‌كه ما آن‌ها را بيان كنيم، خبر داشته باشد. چنين باوري معمولا باعث ايجاد نارضايتي در خود ما و بعد از مدتي هم ايجاد عصبانيت در همسرمان مي‌شود، زيرا در هر صورت او توانايي ذهن‌خواني ندارد. براي پيشگيري از اين دردسرها بد نيست با اين باورهاي اشتباه آشنا شويد و فكري به حال آن‌ها بكنيد. با اين كار آينده زندگي مشترك‌تان را نيز تضمين كرده‌ايد. برخي رفتارهاي ساده مي‌توانند رابطه عاطفي بين ما و همسرمان را تقويت كنند. فراموش نكنيد كه نيازهاي عاطفي بخش مهمي از نيازهاي هر فرد است كه ارضاي آن‌ها مي‌تواند رضايت از رابطه را افزايش دهد.


ايراد نگيريد
شايد با خود فكر كنيد اگر قرار به تعريف كردن باشد كه اوضاع درست نمي‌شود؛ با ايرادات همسرتان كه البته گاهي اوقات بدجوري هم اعصاب خرد كن مي‌شود، چه مي‌شود كرد؟ به روي او نياورم؟ آن وقت هيچ وقت درست مي‌شود؟ اصلا اين همه خودخوري درست است؟ توجه داشته باشيد لازم نيست كه خيلي خودتان را سانسور كنيد، دندان روي جگر بگذاريد و وقتي ايرادي وجود دارد، به روي همسرتان نياوريد. مي‌توان ايرادات را بيان كرد اما با زباني زيبا، بدون توهين، بدون مسخره كردن و تحقير مي‌شود در مورد آن‌ها گفت‌وگو كرد اما اگر قرار باشد «تنها» در مورد آن‌ها با همسرتان حرف بزنيد و صحبت ديگري نداشته باشيد، آن وقت مشكل ايجاد مي‌شود. از تاكيد زياد روي نقاط ضعف خودداري كنيد.


او را ستايش كنيد
هر چند وقت يك بار سعي كنيد به همسرتان نشان دهيد كه نقاط مثبت او را مي‌بينيد. تعريف كردن از همسر متاسفانه كاري است كه بسياري از افراد از ياد برده‌اند. از همسرتان تعريف كنيد طوري كه انگار اين ويژگي خوب را تنها و تنها او در جهان دارد، مطمئن باشيد اين كار نه تنها همسرتان را طلبكار نمي‌كند و باعث كوچكي شما نمي‌شود كه در طولاني مدت، هم باعث خوشحالي همسرتان و هم باعث افزايش رضايت در خود شما مي‌شود.


منفي‌بافي نكنيد
در مورد آينده زندگي مشترك‌تان با اميد صحبت كنيد. برنامه‌هايي براي آن داشته باشيد و با همسرتان در مورد آن صحبت كنيد. فقط يادتان باشد لازم نيست زيادي جدي وارد بحث در مورد آينده شويد؛ اين قدر كه در مورد 20 سال بعد دعواي‌تان شود كه اسم نوه‌تان چه باشد بهتر است! هدف از اين كار در درجه اول ساخت آينده زندگي در ذهن است، كاري كه به هر دوي شما اميد بيشتري براي بهتركردن زندگي‌تان مي‌دهد.


از او تعريف كنيد

جداي از تعريف از زندگي مشترك‌تان، سعي كنيد از همسرتان و ويژگي‌هاي خوبي كه دارد، جلوي ديگران نكاتي را بيان كنيد. البته مي‌دانم كه متاسفانه در فرهنگ ما خيلي رسم نيست كه همسران از همديگر تعريف كنند اما اگر مي‌دانستيد اين كار چقدر مي‌تواند رابطه بين شما را تقويت كرده و شما را به او نزديك‌تر كند و البته احساس رضايت را به شكلي غيرمستقيم در شما افزايش دهد، قطعا خودتان يك تنه دست به كار مي‌شديد!


گاهي تنها باشيد
بد نيست هراز گاهي برنامه‌اي مشترك بدون حضور بچه‌ها داشته باشيد. البته لازم نيست دفعات آن خيلي زياد يا زمان آن طولاني باشد. اين فعاليت مشترك مي‌تواند رفتن به سينما و تئاتر باشد يا حتي قدم زدن در پارك. اگر امكانش را داريد كه بچه‌ها را به كسي بسپاريد، به شكلي كه دائم نگران آن‌ها نباشيد مسافرتي يكي، دو روزه نيز پيشنهاد خوبي است.


راه حلي منطقي پيدا كنيد
يكي از مهارت‌هايي كه مي‌تواند در زمان تصميم‌گيري سخت به كمك ما بيايد و از اختلافات رايج كم كند، مهارت حل مسئله است. آشنايي با اين مهارت به شما اين اجازه را مي‌دهد تا در عوض برخوردي صرفا احساساتي، به دنبال راه‌حلي بهتر و منطقي‌تر باشيد. در اين وضعيت اختلاف‌نظرها نيز راحت‌تر حل مي‌شوند.


لطيف باشيد
استفاده از عبارات محبت‌آميز به اندازه و درستي مي‌تواند ارتباط عاطفي شما را تقويت كند. توجه داشته باشيد كه نوازش مي‌تواند به صورت كلامي هم باشد؛ زماني كه با عباراتي زيبا و لطيف با او صحبت مي‌كنيد. اگر براي شما ابراز احساسات چندان راحت نيست، براي شروع شايد بد نباشد كه از فرستادن پيامك‌هايي زيبا استفاده كنيد.