مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: جملاتی که امام خمینی هرگز نگفتند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
برخی از جملات و عبارات مشهور را که به حضرت امام (قدس سره) نسبت داده شده، به حدی از سخنران‌ها و یا صدا و سیما شنیده‌ایم و همچنین در پارچه نوشته‌ها، سایت‌ها، مطبوعات و حتی کتب و مقالات خوانده‌ایم که ملکه ذهنمان شده است. از همین رو است که بیشتر گویندگان، نویسندگان و تحلیل گران، کمترین احتمال در نادرستی و عدم صدور آن‌ها از حضرت امام را نمی‌دهند و برای همین، بی‌آنکه کمی به خود زحمت بدهند و صحت و سقم آن‌ها را بررسی کنند، برای اثبات مواضع و نظریات خود، در گفته‌ها و نوشته‌هایشان به آن‌ها استناد می‌کنند.
«انقلاب ما انفجار نور بود»
بسیار می بینیم که این جمله به نقل از حضرت امام در پارچه نوشته‌ها، دیوار‌ها و حتی در زیر برخی تصاویر حضرت امام نوشته می‌شود و بسیاری نیز بر این باورند که سخن امام است، درحالی که عین این عبارت در صحیفه امام موجود نیست، بلکه این سخن را مرحوم  آقای یاسر عرفات ضمن دیداری که در روزهای نخست پیروزی انقلاب با حضرت امام داشته و گفتگویی میان ایشان در مورد انقلاب انجام شده گفته است. وی خطاب به حضرت امام می گوید:
«آن‌ها (غربی‌ها و مخالفان انقلاب) می ‏گویند زلزله‏اى رخ داده؛ ما می ‏گوییم که انفجار نور روى داده.»
و عبارت «انقلاب ما انفجار نور بود» که غالباً در شعار‌ها استفاده مى‏شود، برگرفته از اظهارات آقای عرفات مى‏باشد که به اشتباه به عنوان سخن امام خمینى (قدّس سرّه) تلقّى شده است. (صحیفه امام، ج‏6 ص 181)
«حفظ نظام از اوجب واجبات است»
اگر کسی تمام 21 جلد صحیفه امام را جستجو کند، تنها در یک مورد به واژه «اوجب» بر می‌خورد، و آن هم در این جمله است که امام فرموده‌اند: «اهتمام به امور مسلمین از اوْجَبِ واجبات است.» (صحیفه امام، ج‏3 ص414)
البته حضرت امام در باره حفظ نظام، مطالب مهم و بلندی دارند؛ از جمله اینکه فرموده‌اند:
 «حفظ نظام جمهورى اسلامى... از اهمّ واجبات عقلى و شرعى است.» (صحیفه امام، ج 19 ص: 153)
 «... آحاد مردم یکى یکیشان تکلیف دارند براى حفظ جمهورى اسلامى،... از نماز اهمیتش بیشتر است؛ براى اینکه این حفظ اسلام است...» (صحیفه امام، ج‏19 ص 486)
«پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد»
با اینکه از نگاه امام خمینی(ره) اصل ولایت فقیه از موضوعات بدیهی  و ضروری است، اما این مطلب با چنین ترکیبی، در صحیفه امام نیامده است، بلکه حضرت امام در تاریخ 28 شهریور 1358در جمع افسران و همافران، در باره نقش ولایت فقیه در کشور اینگونه فرموده‌اند:
 «امر دولت اسلامى، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبى بر این مملکت نخواهد وارد شد.» (صحیفه امام، ج‏10 ص 58)
«تسخیر لانه جاسوسی، انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول بود»
این جمله یا جملة مانند آن، در صحیفه امام نیست، به نظر می‌رسد این برداشتی از مطلب زیر باشد که حضرت امام (ره) در 14 آبان 1358 در جمع کارکنان بیمه مرکزى ایران، در بارة توطئه‏هاى آمریکا و اشغال لانة جاسوسی فرموده‌اند:
 «... چنانچه این‌ها آدم نشوند و شاه را که خزاین ما را برده... در بانک‌ها سپرده است و همه مال ملت است، تا این را برنگرداند،... مسئله باز انقلاب است. یک انقلابِ زیاد‌تر از انقلاب اول خواهد شد...» (صحیفه امام، ج‏10 ص 493)
«ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد»
عین جمله فوق یا مانند آن نیز در صحیفه امام یافت نشد.
«خرمشهر را خدا آزاد کرد»
این جمله که به هنگام فتح خرمشهر، به عنوان تیتر یکی از روزنامه‌ها استفاده شد، در صحیفه امام نیامده است. به نظر می‌رسد آن روزنامه عنوان بالا را از متن پیام امام به مناسبت آزادی خرمشهر، که در زیر می‌آید، برداشت کرده است:
«... اینجانب با یقین به آن‌که «مَا النَّصْرُ إلامِنْ عِندِاللهِ...» از فرزندان اسلام و قواى سلحشور مسلح، که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و... کشور بقیة اللَّه الاعظم ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ را از چنگ گرگان آدمخوار که آلتهایى در دست ابرقدرتان خصوصاً آمریکاى جهانخوارند، بیرون آورد و... تشکر می کنم...» (صحیفه امام، ج‏16، ص257)